Решение по дело №2383/2018 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 1356
Дата: 27 юли 2018 г. (в сила от 8 ноември 2018 г.)
Съдия: Валентин Тодоров Пушевски
Дело: 20183110202383
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 май 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№…………………….. /27.07.2018 г., гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, НАКАЗАТЕЛНО ОТДЕЛЕНИЕ, XLIV състав, в публично съдебно заседание на единадесети юли две хиляди и осемнадесета година в състав:                                        

      РАЙОНЕН СЪДИЯ: ВАЛЕНТИН ПУШЕВСКИ                              

с участието на секретаря Мария Миланова, като разгледа докладваното от съдията НАХД № 2383 по описа за 2018 г., за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на С.Н.П., с ЕГН: **********, с адрес: ***, депозирана чрез нейния процесуален представител адв. Д.П. *** срещу Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1882391, издаден от ОД на МВР – гр. Варна, с който на жалбоподателката П. е наложена „глоба“ в размер на 100 лева (сто лева), на основание разпоредбите на чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 3 от Закона за движение по пътищата за това, че на 04.01.2018 г. в 13:55 часа по път Е – 70 от Летище Варна в посока гр. Варна до бензиностанция „Петрол“, управлява лек автомобил „БМВ 330 ХИ“ с рег. № В 0434 ВН със скорост от 107 км/ час при ограничение на скоростта от 80 км/час – нарушение на разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от Закона за движение по пътищата.

Жалбоподателката С.Н.П. намира издадения електронен фиш за незаконосъобразен, като навежда подробни аргументи в защита на своята позиция. Посочва, че съгласно ТР № 1/ 26.02.2014 г. по тълк. дело № 1/ 2013 г. по описа на Върховния административен съд, в хипотезата на чл. 189, ал. 4 от Закона за движение по пътищата, установяването и заснемането на нарушение, могат да се осъществяват единствено чрез стационарно техническо средство, което е предварително обозначено и функционира автоматизирано в отсъствие на контролен орган. Според жалбоподателката е следвало отговорността й да бъде ангажирана по съвсем различен процесуален ред, а именно чрез съставяне на АУАН и респ. издаване на наказателно постановление. Акцентира, че средството, с което е измерена отразената в обжалвания електронен фиш скорост, към момента на действието си не е отговаряло на условията за техническа и метрологична годност. Също така посочва, че контролните органи не са изпълнили задълженията си, предвидени в разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 7 от Закона за движение по пътищата да обозначат местата за контрол по спазване на правилата за движение от всички участници в движението, като поставят пътни знаци и техника за видео наблюдение. Поради гореизложените съображения моли за отмяна на процесния електронен фиш.

В проведеното на 11.07.2018 г. открито съдебно заседание по НАХД № 2383 по описа за 2018 г. на Варненския районен съд, жалбоподателката С.Н.П. не се явява, също така не изпраща и процесуален представител, който да изрази становището й в дадения ход на делото по същество.

Въззиваемата страна – ОД на МВР – гр. Варна също не изпраща процесуален или законен представител по време на откритото съдебно заседание, проведено на 11.07.2018 г., като в съпроводителното писмо към въззивната жалба изразява становище за нейната неоснователност, акцентирайки, че са спазени всички изисквания за осъществяване контрол на скоростта, предвидени в Наредба № 8121з – 532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи.

 

Съдът намира за установено от фактическа страна следното:

На 04.01.2018 г. около 13:55 часа на път Е – 70 в отсечката от летище Варна в посока гр. Варна непосредствено до бензиностанция „Петрол“ с автоматизирано техническо средство № TFR1 – M524/07 била засечена скорост на движение на МПС „БМВ 330 ХИ“ с рег. № В 0434 ВН от 107 км/час, при разрешена скорост на движение в този пътен участък от 80 км/ час, въведена с пътен знак В – 26 от Закона за движение по пътищата. Лекият автомобил бил регистриран на името на С.Н.П., с ЕГН: **********

Самото автоматизирано техническо средство № TFR1 – M524/07 било поставено в служебен полицейски автомобил с рег. № В 3403 НС, който бил спрян на 400 метра разстояние след пътен знак В – 26.

Въз основа на тези данни от ОД на МВР – гр. Варна бил издаден електронен фиш серия К № 1882391, с който на собственика на автомобила С.Н.П. била наложена глоба в размер на 100 лева (сто лева) за извършеното нарушение на чл. 21, ал. 2 от ЗДвП.

 

             По отношение на доказателствата и от правна страна, съдът намира следното:

   Гореизложената  фактическа обстановка се установява и се потвърждава от приобщените по делото писмени и гласни доказателства, а именно: самият електронен фиш серия К № 1882391; Протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система от 04.01.2018 г., касаещ използването на автоматизирано техническо средство № TFR1 – M524/07 на датата 04.01.2018 г.; Протокол № 3 – 9 – 17 от проверка на мобилна система за видеоконтрол № TFR1 – M524/07; Удостоверение за одобрен тип средство за измерване, изготвено от Българския институт по метрология, както и от събраните в хода на съдебното следствие гласни доказателства, а именно показанията на свидетелят Ж. Денчев А..

Събраните по делото писмени доказателства, приобщени към доказателствения материал по реда на чл. 283 НПК, съдът кредитира изцяло, тъй като същите са непротиворечиви в своята цялост и изясняват фактическата обстановка по начина, възприет от съда.

Съгласно разпоредбата на чл. 165, ал. 2, т. 6 ЗДвП органите по контрол на спазване правилата за движение по пътищата имат право за установяване на нарушенията да използват два вида технически средства или системи – заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство. Следователно заснетият образ, на който са записани датата, часа, засечената скорост на движение и регистрационния номер на автомобила, представлява годно веществено доказателствено средство по смисъла на чл. 189, ал. 15 ЗДвП, изготвено по предвидения в закона ред, поради което може да установи извършеното нарушение.

   Видно от Протокол № 3 – 9 – 17 от проверка на мобилна система за видеоконтрол № TFR1 – M524/07, регистрираната скорост попада в обхвата й, като допустимата грешка при полеви условия е в рамките на 3 км./ч., съответно над 3 % при скорост над 100 км./ч. В случая липсват данни, които да установяват, че радарът е използван неправомерно, в нарушение на предвидените за това условия и ред, което да създаде съмнение във верността на отчетената скорост или в идентификацията на автомобила, с който е извършено деянието. Поради изложеното съдът намира за несъмнено установени както засечената скорост, така и местоположението и регистрационния номер на автомобила.

Следва да се има предвид, че в настоящата си редакция чл. 189, ал. 4 от Закона за движение по пътищата (Държавен вестник бр. 54 от 2017 г. в сила от 21.01.2017 г.) гласи, че при нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Точка 65 (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР на Закона за движение по пътищата определя, че „Автоматизирани технически средства и системи” са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени, съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес На основание разпоредбата на чл. 165, ал. 3 от Закона за движение по пътищата, Министърът на вътрешните работи е издал Наредба № 8121з – 552 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, обв. ДВ бр. 36 от 19.05.2015 г., с която се уреждат условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. В чл. 2 от Наредбата се прави разграничение между стационарни и мобилни АТСС, като чл. 3 гласи, че за установените от АТСС нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове, чрез използване на автоматизирана информационна система. Анализирайки посочените нормативни разпоредби се обосновава извод, че към датата на установяване на нарушението – 04.01.2018 г., нарушенията на правилата за движение по пътищата могат да се установяват и санкционират, чрез издаване на електронен фиш, не само чрез използване на стационарни АТСС, обозначени със съответния пътен знак и оповестени по законово определения начин, а и посредством мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол. Въведените изисквания относно въвеждането в експлоатация, реда за използване, начина на обозначаване на зоната за контрол с АТСС и автоматизирания режим на работа, който не изисква обслужване от контролния орган – освен включването и изключването на мобилното АТСС (чл. 9 от Наредба № 8121з – 552 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата), отговорят напълно на изискванията, поставени в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 г. на Върховния административен съд относно непълнотите в регламентацията на работата на техническите средства, преди изменението на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от Закона за движение по пътищата с ДВ, брой 19 от 2015 г. Отчитайки настъпилата законова промяна, съдът намира, че електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на Закона за движение по пътищата може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо устройство или система, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба  № 8121з – 552 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи.

В конкретния случай, съдът намира, че всички те са изпълнени.

Електронният фиш формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него и съответства на утвърдения от Министъра на вътрешните работи образец. Съгласно чл. 189, ал. 4 от ЗДвП електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й заплащане. Всички тези реквизити се съдържат в процесния електронен фиш – мястото на извършване на нарушението е описано подробно, посочена е разрешената скорост, както и установената такава на движение на процесното МПС. По дефиниция електронният фиш не носи подпис на издателя си, поради което въпросът за компетентността на определено лице не се поставя. В него следва да бъде отразена само структурата на МВР, на чиято територия е установено нарушението, което е сторено. Най-сетне, в тази насока следва да бъде съобразено и естеството на електронните фишове, които съгласно § 6, т.63 от ДР на ЗДвП представляват електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства.

Измерената скорост на движение на автомобила е 110 км/ч., допустимата грешка при измерването в тези случаи е +/- 3 %, поради което правилно във фиша е отразена скорост от 107  км/ч., поради което не е налице процесуално нарушение още повече, че то би било благоприятно за жалбоподателката. В този смисъл съдът констатира, че е било установено превишение на установената скорост, а именно 110  км./ч., но при издаване на електронния фиш е съобразен т. нар. толеранс като скоростта е намалена на 107 км./ч.

    От анализа на доказателствените източници се достига до недвусмислен извод, че на посочената в електронния фиш дата, час и място с автоматизирано техническо средство № TFR1 – M524/07 е било заснето движение на процесния лек автомобил със скорост от 107 км/час, при ограничение от 80 км/ч, въведено с пътен знак В – 26 от Закона за движение по пътищата, на международен път първи клас Е – 70 в посока към гр. Варна до бензиностанция „Петрол”, с което е нарушена разпоредбата на чл. 21, ал. 2 ЗДвП, като е установено превишение на скоростта с 27 км./ч.

   Управлението на ППС с превишена скорост е санкционирано в разпоредбата на чл. 182 ЗДвП, като за конкретното превишение от 27 км./ч. законодателят в разпоредбата на ал. 2, т. 3 от същия текст е предвидил глоба от 100 лева (сто лева). Размерът на санкцията е фиксиран такъв, поради което обсъждането на въпроса за нейната справедливост е безпредметно.

   Не са налице предпоставките на чл. 28 ЗАНН, доколкото констатираното нарушение е превишаване на разрешената скорост с цели 27 км/час, следователно обществената опасност на това формално нарушение се отличава с достатъчен интензитет, който не позволява на съда да приеме, че деянието представлява маловажен случай.

Мотивиран от изложеното, съдът приема, че издаденият електронен фиш следва да бъде потвърден изцяло като правилен и законосъобразен, поради което и на основание чл. 63, ал.1 ЗАНН, съдът

                                                              Р   Е   Ш  И:

   ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш за налагане на глоба серия К № 1882391, издаден от ОД на МВР – гр. Варна, с който на С.Н.П., с ЕГН: **********, с адрес: ***, е наложена „глоба“ в размер на 100 лева (сто лева), на основание разпоредбите на чл. 189, ал. 4 във вр. с чл. 182, ал. 2, т. 3 от Закона за движение по пътищата за това, че на 04.01.2018 г. в 13:55 часа по път Е – 70 от Летище Варна в посока гр. Варна до бензиностанция „Петрол“, управлява лек автомобил „БМВ 330 ХИ“ с рег. № В 0434 ВН със скорост от 107 км/ час при ограничение на скоростта от 80 км/час – нарушение на разпоредбата на чл. 21, ал. 2 от Закона за движение по пътищата.

   Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Варна в 14 – дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

                                                             

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: