РЕШЕНИЕ
№ 2046
Стара Загора, 20.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - IV състав, в съдебно заседание на дванадесети май две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ДАРИНА ДРАГНЕВА |
При секретар ИВА АТАНАСОВА като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА ДРАГНЕВА административно дело № 20257240700301 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 82 от Закона за водите вр. с 145 от АПК, образувано по жалбата на „ГРАДУС-1“ ЕООД ЕИК ********* със седалище и адрес на управление град Стара Загора, кв. Индустриален, представлявано от управителя М. Д. против Решение №РР-6062/26.02.2025г на Директора на Басейнова дирекция „Източно Беломорски район“ за отнемане на част от разрешеното годишно водно количество по Разрешително №31520002/07.03.2008г, продължено с решение №РР-5453/21.112023г за водовземане от подземни води от подземно водно тяло с код BG3G00000NQ018-„Порови води в Неоген-Кватернер-Пазарджик-Пловдивски район“, чрез един тръбен кладенец, изграден на територията на ПИ с идентификатор 81414.139.866 по КК на град Чирпан, с цел на водовземане „водоснабдяване за животновъдство“, за водоснабдяване на обект „Птицеферма Ягач“, разположена в землището на град Чирпан, издадено от Директора на БД ИБР, а именно 23 399.00м3/год./средно денонощен дебит-074л/сек/. С т.ІІ на същото Решение № РР-6062/26.02.2025г Директорът на БД ИБР е изменил Разрешително №31520002/07.03.2008г, последно продължено с Решение №РР-5453/21.11.2023г за водовземане от подземни води, издадено от Директора на БД ИБР, както следва: 1. В частта „Параметри на разрешеното водовземане“, като същата придобива следното съдържание: „Един тръбен кладенец-ТК а/ Разрешен средно денонощен дебит 0.84л/сек, б/ Разрешен максимален дебит/време за черпене: 6.59л/сек, в/ Разрешен годишен воден обем: Общо 26 497.00м3 годишно, г/ Максимално допустимо експлоатационно понижение във водовземното съоръжение -1.20м, д/ Минимално водно количество, при което е възможно изпълнение на дейностите във водоснабдявания обект -26 497.00м3 годишно. 2. В частта „Разпределение на разрешения годишен воден обем по цели за ползване на подземните води, като същата придобива следното съдържание : „Водоснабдяване аз животновъдство до 26 497м3/год. Ползването на вода от тръбния кладенец за противопожарни нужди в случай на пожар е без ограничение. Решение №РР-6062/26.02.2025г на Директора на БД ИБР е неразделна част от Разрешително №31520002/07.03.2007г, последно продължено с решение №РР-5453/21.11.2023г за водовземане от подземни води, издадено от Директора на БД ИБР. / Разрешителното/.
Решение №РР-6062/26.02.2025г на Директор БД ИБР /Решението/ е връчено на неговия адресат на 28.02.2025г с указание за правото да обжалвано пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок / стр. 20/.
Жалбата до АС Стара Загора е подадена от адресата на неблагоприятния за него административен акт на 14.03.2025г в последния ден от 14-дневния преклузивен срок, поради което е допустима.
Жалбоподателят твърди, че Решението за отнемане на част от правото на водовземане не може да бъде съвместено с решение за изменение на действащо разрешително. Аргументи в подкрепа на тази правна теза са изведени от оправомощителните разпоредби на чл.73 и чл.79а от Закона за водите като се твърди, че при упражняване на компетентността за изменение на разрешително органът действа при обвързана компетентност, докато при упражняване на компетентността за отнемане на разрешително органът е в условията на оперативна самостоятелност. Двете правомощия се упражняват по реда на различни административни производства. Отнемането на част от правото на водовземане, разпоредено на основание чл.79а ал.1 т.5 от Закона за водите не е мотивирано с фактите, имащи значение за случая. Липсва анализ на консумацията на подземни води от всички ползватели на водното тяло и дали точно консумацията на жалбоподателя води до застрашаване наличието на достатъчно вода, както и по какъв начин е преценено, че отчитайки потребностите на дружеството, точно 26 497-00 кум.м/годишно ще бъдат достатъчни за периода на действие на разрешителното 2025г.2029г. Нарушена е разпоредбата на чл.55 т.2 от Закона за водите, защото органът не е отчел потребностите на ползвателя на водния обект, а преценката е извършена само на база консумацията на вода до момента, което доказва тезата, че административния акт не е мотивиран с фактите, при които може да се приложи чл.79а от Закона за водите. Не е спазена процедурата по чл.62а ал.5 от Закона за водите, съгласно която съобщението по ал.1 се изпраща и на титулярите на вече издадени разрешителни, за които при преценката по чл.62 е установено, че ще бъдат променени някои от параметрите на разрешеното използване, както и на собствениците на съоръженията, когато искането е за използване на комплексните и значимите язовири по приложение №1. Тази процедура се прилага не само при издаване на разрешителни, но и при изменение ва издадените, какъвто е настоящият случай. Не уведомяването на „Градус-1“ ЕООД по чл.62а ал.5 от Закона за водите и лишило дружеството от възможността да упражни правата си и да отправи възражение или предложение до Директора на БД, което е самостоятелно основание за отмяна на административния акт.
Неправилно е приложен чл.73 ал.1 т.1 от Закона за водите, защото тази разпоредба се прилага, когато е установено, че съответното водно тяло не може да постигне целите по чл.156а от същия закон. Целите по чл.156а от Закона за водите, чрез които се постига опазване на околната среда, са : а/ недопускане или ограничаване отвеждането на замърсители в подземните води и предотвратяване влошаването на състоянието на всички подземни води тела; б/ опазване, подобряване и възстановяване на всички подземни водни тела, осигуряване на баланс между водовземането и подхранването на подземните води и постигане доброто им състояние; в/ идентифициране и насочване в обратна посока на всеки замърсител с цел непрекъснато намаляване на замърсяването на подземните води. Никъде в решението не е посочено, че изменението се налага поради причини, които биха довели до постигането на тези цели.
Органът е следвало да приложи систематично тълкуване на чл.73 ал.1 т.1 с чл.73 ал.2 от ЗВ, според която норма разрешенията за водовземане се изменят от датата на приемане на съответния план за управление на речните басейни. Никъде в административния акт не е посочено да е бил приеман такъв план, който очевидно се явява основна предпоставка за изменение на разрешителни за водовземане. В самото решение е посочено, че основанието за изменението е определянето на мярак с код СА_3 и наименование „Изменение или отнемане на разрешителни за водовземане от подземни води, в резултат от преразглеждането им“, с код на действието СА_3_4-4. Отнемането на част от разрешените водни количества в издадените разрешителни за водовземане от подземни водни тела, определени в риск/лошо състояния по количество“.
Като правно основание за издаване на административния акт е посочена и разпоредбата на чл.79 ал.1 т.5 от ЗВ / прекратяване действието на разрешителното/, която е отменена още през 2006г. и прилагането й е основание за нищожност.
От съда се иска да бъде обявена нищожността на Решение №РР-6062/26.02.2025г издадено от Директора на БД ИБР, а ако не се установи основание за нищожността му, то да бъде отменено като постановено при съществено нарушение на административно производствените правила, довело до неправилно приложение на материалния закон.
Ответника Директор на БД ИБР иска от съда да бъде отхвърлена жалбата. Твърди, че през месец януари 2024г е направено преразглеждане на свободните водни количества на подземните водни тел, при което се установило, че експлоатационният индекс на подземното водно тяло към 31.12.2023г е в размер на 96.68%, изчислен въз основа на ежегодните данни от Националния институт по метрология и хидрология при БАН за естествените ресурси на подземните води тела и разрешените водни количества по действащите разрешителни, тези от кладенци аз задоволяване на собствени потребности на гражданите, както и отчитайки необходимите за екосистемите водни количества. Експлоатационният индекс на подземното водно тяло се увеличава като към 31.12.2019г е бил 90.69%, към 31.12.2020г е бил 90.99%, към 31.12.2021г е бил 91.45%, а към 31.12.2022г е 91.61%, което налага да се предприемат незабавни действия с оглед не допускане същият да достигне 100%. На основание чл.43 ал.1 т.1 буква „а“ от Наредба 01/10.10.2007г за проучване, ползване и опазване на подземните води / Наредбата/ Директора на БД ИБР е издал Заповед №РД-03-126/07.06.2024г с цел опазването на количественото състояние на подземните води и предотвратяване на влошаването му, което включва изпълнението на мерки за ограничаване или прекратяване на водовземане с цел предотвратяване на свръх експлоатацията на подземните води. След направен анализ на реално ползваните води количества за период от 5г /2019г-2023г/, при който е установено, че е налице не упражняване на права в частта „Параметри на разрешеното водовземане“ по Разрешително 31520002/07.03.2007г, продължено с решение от 21.11.2022г, а именно ползваните водни количества са по-малко от разрешените. Констатира се, че титулярят на разрешителното при разрешено годишно водно количество в размер на 49 896.00куб.м./год за цел водоснабдяване за животновъдство и средногодишен дебит в размер на 1.58л/сек, системно е добивал по-малки количества вода от определените му в разрешителното, а именно: - през 2019г -24 088.00куб.м/г, през 2020г -19 654.00 куб.м/г, през 2021г-15 436.00куб.м/г, през 2022г -21 254.00куб.м./г, през 2023г-18 959.00куб.м/год. С цел недопускане надвишаване на разрешените водни количества над разполагаемия ресурс /тоест с цел недопускане влошаване на количественото състояние/ на подземното водно тяло и във връзка с чл.156е ал.3 т.3, буква „а“ от Закона за водите, както и във връзка с мярка с код СА_3 с наименование „Изменение или отнемане на разрешителни за водовземане от подземни води, в резултат от преразглеждането им“, с код на действието CA_3_4-4 „Отнемане на част от разрешените водни количества в издадените разрешителни за водовземане за ПВТ, определени в риск/лошо състояние по количество“, в ПУРБ на ИБР за недопускане влошаване на количественото състояние на подземното водно тяло, както и във връзка с т.14.4 „Не упражняване на права в определените в разрешителното параметри на водовземане“ от раздел 14 „Условия зо отнемане на разрешителното“ от Приложение към Разрешително за водовземане от подземни води, чрез съществуващи водовземни съоръжения №3150002:07.03.2003г, продължено с решение №РР-5453/21.11.2022г и вземайки предвид обстоятелството, че е било налице продължително не упражняване на права в определените в разрешителното параметри на използването, а именно разрешено годишно водно количество в размер на 49 896.99 кум.м/год е счетено, че е налице правно основание за отнемане на част от водовземането, съгласно чл.79а ал.2 във връзка с чл.79а ал.1 т.5 от ЗВ. За започване на производството дружеството е уведомено с Уведомително писмо изх. №РР-02-264/19.05.2024г. Видно от Протокол изх. №РР-02-264/1//26.09.2024г, и съгласно чл.34 ал.1 и ал.2 от АПК на дружеството е предоставена възможност да се запознае с административната преписка и да изрази становище. С писмо вх. №РР-02-264/2//30.09.2024г дружеството е упражнило правото си на участие по чл.34 от АПК. С оглед влошаване състоянието на подземното водно тяло, както и направените предложения от експерти в БД ИБР с Доклад №РД-11-30/09.02.2024г, както и задължението на Директора на БД ИБР да предприема действия с цел опазване, подобряване и възстановяване на всички подземни водни тела, осигуряване на баланс между водовземане и подхранването на подземните води с постигане на доброто им състояние, както и условията в разрешителното за водовземане, разрешеното годишно водно количество е изменено общо на 26 497.00 куб.м./год /0.84л/сек/, за цел водоснабдяване за животновъдство. Не е допуснато неправилно приложение на чл.73 от ЗВ, защото издаденото разрешително за водовземане се изменя служебно, когато се установи, че съответното водно тяло не може да постигне целите по чл.156а от ЗВ. Случаят попада под основанието на чл.156а т.1 буква „б“, а именно: опазване, подобряване и възстановяване на всички подземни водни тела, осигуряване на баланс между водовземане и подхранването на подземните води и постигане на доброто им състояние. В атакуваното Решение на стр.5 и стр.6, абзац първи изрично е посочено „Поради тези съображения, на основание чл.79а ал.2 вр. с чл.79а ал.1 т.5 от Закона за водите, чл.43 ал.1 т.1 буква „а“ от Наредба 01/10.10.2007г, Заповед №РД-03-126/07.06.2024г на Директора на БД ИБР, чл.151 ал.5 и ал.5 от Наредба №1/10.01.2007г за проучване, ползване и опазване на подземните води, ПУРБ на БД ИБР за периода 2022г-2027г, утвърден с Решение №920/31.12.2024г на МС, чл.62 ал.1 вр. с чл.73 ал.1 т.1, чл.79 ал.1 т.5 и ал.2 от ЗВ..“. Атакуваното решение не е издадено и на отменено правно основание, защото посочването на чл.79 ал.1 т.5 от ЗВ е техническа грешка, което е очевидно от съответното правно основание по чл.79а ал.2 вр. с чл.79а ал.1 т.5 от ЗВ, което е повторено без буква „а“ към чл.79 от същия закон. Освен това правомощията по чл.79а от Закона за водите за отнемане на разрешителни поглъщат процедурата по чл.73 от ЗВ за изменението им. Органът преценява дали да измени или да отнеме разрешителното. Оплакването, че липсват данните за водовземане в изпълнение на разрешителни, издадени на други правни субекти е неоснователно. Административният орган няма право да представя данните по упражняване на правата по разрешителни, издадени на трети лица. Заповед №РД-03-126/07.06.2024г на Директора на БД ИБР е за преразглеждане на всички разрешителни за водовземане от подземното водно тяло и предприемане на действия за всяко едно издадено разрешително с изключение на тези издадени с цел обществено-питейно-битово водоснабдяване на ВиК операторите. Подадени са и заявление за отпускане на водни количества от същото водно тяло, по които няма произнасяне и те не попадат в анализа по тази причина, а част от тези заявени водни количества са за обществено питейно-битово водоснабдяване на „ВиК“ гр. Пазарджик в размер ан 54.54л/сек и за обществено питейно-битово водоснабдяване на ВиК гр. Пловдив в размер ан 4.17л/сек. По повод оплакването за не спазване на чл.62а от ЗВ ответникът сочи, че тази разпоредба не намира приложение за настоящият случай, защото предполага изготвяне на преценка по повод отправено иска от титуляр на разрешително и когато в преценката е установено, че с цел удовлетворяване на отправеното искане ще бъдат засегнати права на трети лица, също титуляри на други разрешителни. Тогава възниква задължението по чл.62а ал.5 от ЗВ за уведомяването на тези трети засегнати титуляри на разрешителни. От съда се иска да бъде отхвърлена жалбата като неоснователна с присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.
Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установено следното: Спорът между страните е основан върху следния въпрос: допустимо ли е в рамките на едно и също административно производство да се преразгледа разрешителното и да се приложат правните последици на отнемане на част от правата по него. С обжалваното Решение е отнета част от разрешеното годишно водно количество и разрешителното е изменено в частта му „Параметри на разрешеното водовземане“. Спазен ли е приложимият процесуален ред и кой е той, както и представлява ли пречка пред прилагане на чл.79а ал.1 т.5 вр. с ал.2 от ЗВ причината, поради която не са упражнени правата в определените в разрешителното параметри на използването.
Производството по издаване на Решение №РР-6062/26.02.2025г на Директора на БД ИБР е проведено по реда на чл.50а ал.4 вр. с ал.3 от Закона за водите, който извод следва от фактическите мотиви към него. Със Заповед №РД-03-126/07.06.2024г, издадена на основание чл.155 ал.1 т.21 от Закона за водите / директорът изпълнява държавната политика като извършва оценка на състоянието на водните тела/ вр. с чл.43 ал.1 т.1 буква „а“ от Наредба 01/10.10.2007 за проучване, ползване и опазване на подземните води Директорът на БД „ИБР“ / опазването на количественото състояние на подземните води и предотвратяване на влошаването му включва ограничаване или прекратяване на водовземането с цел предотвратяване на свръх експлоатацията на подземни води/ Директорът на БД ИБР нарежда да се разгледат всички издадени разрешителни за водовземане от подземни води от подземно водно тяло „Порови води в Неоген-Кватернер-Пазарджик-Пловдивски район“ с код BG3G00000NQ018, с изключение на тези издадени с цел обществено питейно-битово водоснабдяване“ на ВиК операторите; да се направи анализ на реално ползваните водни количества за период от 5години назад 2019г-2023г, въз основа на данните представени от Дирекция „Контрол“ и налични такива в БД ИБР. При установено реално черпено водно количество по-малко от разрешеното количество да се предприемат действия по изменение на разрешителните по реда на чл.26 от АПК вр. с чл.79а ал.1 т.5 от Закона за водите. При установено реално черпено водно количество близко до разрешеното /максимална разлика до 10%/ административният акт да не се изменя. Да се съставят досиета за всяко едно издадено разрешително да водовземане от подземното водно тяло, за което след направения анализ на реално ползваните водни количества за периода от 2019г-2023г е установено, че се ползват по-малки количества от разрешените с изключение на тези, при които разликата е до 10%. След съставяне на досиетата да се предприемат действия за уведомяване на титулярите на основание чл.26 ал.1 вр. с чл.34 от АПК. С оглед чл.43 ал.1 т.1 буква „а“ от Наредба №1/10.10.2007г при преразглеждане на разрешителните за водовземане от подземното водно тяло, включително и тези, за които има внесени процедури за продължаване срока на действие и/или изменение, да се взема стойността на най-голямото ползвано водно количество на годишна база за период от 5 години /2019-2023/ с 10% завишение. При освобождаване на ресурс от подземното водно тяло да се процедират постъпилите заявления за издаване на нови разрешителни, като за удовлетворяване на исканията се спазва реда по чл.50 ал.4 от Закона за водите. Заповед № РД-03-126/07.06.2024г на Директора на БД ИБР е издадена въз основа на Доклад изх. №РД-11-30/09.02.2024г. С доклада са установени резултатите от преразглеждане на свободните водни количества на подземните водни тела към месец януари 2024г. Установено е, че експлоатационния индекс на подземно водно тяло „Порови води в Неоген-Кватернер-Пазарджик-Пловдивски район“ към 31.12.2023г е в размер на 96.68%. Този индекс е изчислен на база предоставените ежегодни данни от НИМХ при БАН за естествените ресурси на подземните водни тела и разрешените водни количества по действащите разрешителни, както и тези от кладенци за задоволяване на собствени потребности. През последните години се наблюдава тенденция по увеличаване на експлоатационният индекс на подземно водно тяло BG3G00000NQ018 – Порови води в Неоген-Кватернер-Горнотракийска низина, спрямо предходни години / към 31.12.2019г експлоатационният индекс е 90.69%, към 31.12.2020г е 90.99%, към 31.12.2021г е 91.45%, а към 31.12.2022г е 91.61%/, което налага да се предприемат незабавни действия с оглед недопускане същият да достигне 100%. Направен е анализ на подадените заявления, по които към настоящият момент няма произнасяне, който анализ показва, че с тях са заявени водни количества за обществено питейно-битово водоснабдяване от ВиК Пазарджик с общ дебит от 54.54л/сек, от Вик Пловдив с общ дебит от 4.17л/сек, за самостоятелно питейно-битово водоснабдяване плюс други цели с общ дебит от 0.35л/сек, за водоснабдяване за животновъдство с общ дебит в размер на 0.07л/сек, за водоснабдяване за други цели с общ дебит в размер на 1.337л/сек. При издаване на разрешителни по тези заявления експлоатационният индекс ще се увеличи и вероятно ще доближи 100%. Налице са и голям брой не регистрирани кладенци за задоволяване на собствени потребности на гражданите, които ще окажат също значително въздействие върху експлоатационният индекс на подземно водно тяло с код BG3G00000NQ018. Въз основа на тези резултати за експлоатационният индекс и човешката дейност, която оказва натиск върху водното количество е направено предложение за изготвяне на справка за всички действащи разрешителни, без тези на ВиК операторите, включително разрешени водни количества. Отделна справка за издадените на ВиК операторите разрешителни и разрешените водни количества. Тези справки да послужат на Дирекция „Контрол“ с цел нанасянето на реално ползваните водни количества по всяко едно от разрешителните за поне пет години назад /2019г.-2023г/. След предоставяне на данните от Дирекция „Контрол същите да се анализират и да се предприемат действия по изменение на издадените разрешителни, като се намалят разрешените годишни водни количества с цел освобождаване на ресурс във водното тяло. До освобождаване на ресурс да се разглеждат само заявления за питейно-битово водоснабдяване.
Посочен като основание за изменението на Разрешителното е и Планът за управление на речния басейн на ИБР за периода 2022-2027, утвърден с Решение №920/31.12.2024г на МС, който е достъпен на интернет страницата на МОСВ. От Раздел 2 Кратък преглед на значимите видове натиск и въздействие в резултат от човешката дейност върху състоянието на повърхностните и подземните води, т.2.3 Преглед на актуалния натиск върху подземните води, т.2.3.3. Оценка на натиска от водовземане се установява, че подземно водно тяло с код BG3G00000NQ018 е под значим натиск, поради това, че експлоатационният му индекс е 91% към момента на оценката. Като значим натиск за подземните води е определено всяко черпене или група черпения в определен район, при които експлоатационният индекс (съотношение между общото черпене от подземното водно тяло или част от подземното водно тяло и разполагаемите ресурси) е над 40 %. За 4 от общо 41-те подземни водни тела в ИБР експлоатационният индекс надвишава 40%, т.е. те са подложени на значим натиск. Подземните водни тела, за които съществува реален риск да не постигнат добро количествено състояние са тези, за които натиска /експлоатационният индекс/ е над 60%. За ИБР тези подземни водни тела са две и едното от тях е с код BG3G00000NQ018 – Приложение 2.4.2.7 към Раздел 2 от ПУРБ за ИБР „Оценка на риска на подземните водни тела от не постигане на добро количествено състояние“. За това водно тяло съществува реален риск да не постигне целите за опазване на околната среда по чл. 156а, ал. 1, т. 2 от Закона за водите и е необходимо да се извърши точна оценка на риска и да се определят конкретни мерки за възстановяване и опазване на подземните води. В Програмата от мерки към ПУРБ /Приложение 7.2.1/ за подземното водно тяло с код BG3G00000NQ018 Порови води в Неоген-Кватернер-Пазарджик-Пловдивски район е посочено, че състоянието му е лошо, целите са постигане на добро химично състояние по показател обща алфа активност и предотвратяване на влошаването; а втората цел е: Недопускане на влошаване на количественото състояние на подземното водно тяло, чрез подобряване на управлението като мерките са: с код СА_3_4-4. „Отнемане на част от разрешените водни количества в издадените разрешителни за водовземане за подземни водни тела в риск/лошо състояние по количество. / мотиви и към обжалваното решение/. Следователно решението за изменение на разрешителното / т.ІІ/ има своите фактически основания, които съответстват на правните, а именно чл.73 ал.1 т.1 от Закона за водите, Заповед №126/07.06.2024г на Директора на БД ИБР и ПУРБ на ИРБ за периода 2022-2027г. Вписването на чл.79 ал.1 т.5 от ЗВ / отменен/ при изброяване на правните основания преди диспозитива не е причина да се приеме, че решението е издадено на несъществуващо правно основание, а поради това е нищожно. Действащите материално правни норми на чл. 73 ал.1 т.1 и на чл.79а ал.1 т.5 от ЗВ са посочени и техните последици са приложени към фактите, за които са предвидени. Неоснователно, предвид всичко посочено до тук е оплакването, че Решението не съдържа фактите по чл.156а ал.1 т.2 от ЗВ, при които може да се упражни компетентността по чл.73 ал.1 т.1 от ЗВ. Точно обратното се установява от мотивите към обжалваното решение, защото изрично е посочено, че то се издава с оглед недопускане надвишаване на разрешените водни количества над разполагаемия ресурс /за не влошаване на количественото състояния/ на подземното водно тяло и във връзка с чл. 43 ал.1 т.1 буква „а“ от Наредбата / виж т.11 от мотивите/, и мярка с код СА_3 от ПУРБ на ИБР с наименование „ Изменение или отнемане на разрешителни за водовземане от подземни води, в резултат от преразглеждането им“ с код на действието CA_3_4-„4. Отнемане на част от разрешените водни количества в издадените разрешителни за водовземане за ПВТ, определени в риск/лошо състояние по количество“ Посочени са стойностите на експлоатационният индекс / разрешеното черпене/ от водното тяло, което надвишава 60% от разполагаемия ресурс, а поради това и състоянието на подземното водно тяло е лошо и за него съществува реален риск да бъде изчерпано – като се достигне 100% от неговия ресурс. Фактите, които са послужили за оценка на въздействието на човешката дейност върху състоянието на ПВТ и за предвиждане в ПУРБ на ИБР на приложената мярка са посочени в мотивите към обжалваното решение. Мярката е цитирана в мотивите, поради което приложение намират и разпоредбите на чл. 50а от същия закон. Освен това, при отнемане само на част от водовземането се извършва изменение на издаденото разрешително тоест отнемането на част от правата е изменение, поради което приложима е процедурата по преразглеждане на издадено разрешително, която не се извършва по правилата на чл.62 и сл. от ЗВ. Не упражняването на правото на водовземане в пълен обем в посочения период от 2019г-2023г е послужило на органа да определи количествените параметри на разрешеното водовземане, при прилагане на мярката от ПУРБ на ИБР. Това е благоприятно за жалбоподателя – не може да се преразглежда издаденото му разрешително с цел прилагане на същата мярка с отнемане на още водни количества в отделно производство, след отнемане с на основание чл.79а ал.1 т.5 от ЗВ на част от правото на водовземане. Мярката от ПУРБ на ИБР, предвидена за предотвратяване влошаване на количественото състояние на ПВТ, което е в реален риск от достигане на 100% от разполагаемия воден ресурс, се прилага, чрез посоченото в нея действие по отнемане на част от разрешените водни количества, представляващо изменение на разрешителното. Няма място за съмнение от мотивите към решението, че обемът на използваните водни количества по разрешителното в периода от 2019г-2023г са послужили на ответния орган за изменение на параметрите на разрешеното водовземане в техните рамки, завишени до 26 497.00куб.м, колкото е разликата между първоначалното разрешените количества от 49 896.00куб.м/г и отнетото количество от 23 399.00куб.м/г. . Количеството не може да се намали без да се отнемат част от правата по разрешителното. Следователно прилагането на мярката, чрез предвиденото в ПУРБ на ИРБ действие изисква отнемане на част от правата и изменение на разрешителното. Изменението е мотивирано с факта на не упражняване на правото на водовземане в пълен обем.
Съгласно чл.50а ал.3 от ЗВ, когато упражняването на правата представлява натиск върху състоянието на водите, допринасящ за влошаване на състоянието или не постигане на целите за опазване на околната среда, или за неизпълнение на условията по чл. 156б – 156ж / материалното основание за изменение по чл.73 ал.1 т.1 от ЗВ/, директорът на басейнова дирекция планира изменение на разрешителното / посочената Заповед на Директора/, а когато с изменение не могат да бъдат постигнати целите или изпълнени условията – неговото прекратяване, като уведомява титуляря на разрешителното – условието е изпълнено като титулярят е получил уведомление, съдържащо фактическите и правни основания на обжалвания акт, и изпълнява действията по чл. 74, ал. 1, т. 1 от Закона за водите. Тази е нормата, която урежда процедурата по служебно изменение на разрешителното за водовземане и ползване на воден обект, когато то представлява действие по прилагане на мярка от ПУРБ/ насочена да постигне целите за опазване на околната среда. Директорът с посочената Заповед №РД-03-126/07.06.2024г е планирал преразглеждането на издадените разрешителни като се е обосновал с фактите, които са установени при прегледа на въздействието на човешката дейност върху състоянието на подземните води / цитиран е по-горе раздел 2 от ПУРБ. Редът по чл.75 от ЗВ е спазен. Изменението на разрешителното е обявено по реда на чл.62а от ЗВ и е изпратено уведомление лично до адресата. Двете условия за участие на засегната общественост и за право на защита срещу неблагоприятен административен акт са изпълнени. Изменението се извършва при изискванията на чл. 74 от ЗВ – предписаните ограничения да са съразмерни, при най-малка намеса в правата. Това условие е изпълнено, защото намаляването на разрешения годишен воден обем е равно на разликата между първоначално разрешеното количество и отнетата част от правото на водовземане, на основание не използвания обем. Отнето е право на водовземане за този обем, който не се използва и остава на разположение повече, отколкото е най-голямото използване през 2019г количество от 24 088.00куб.м/г, след която използваните обеми са намалявали. Освободеният воден ресурс е необходим за питейно-битово водоснабдяване, което има приоритет. Причината, поради която не е използван, както и бъдещото планиране на пълния производствен капацитет не са пречки пред прилагане на чл.79а ал.1 т.5 от ЗВ. Възражението, че разрешеното водно количество от 49 896.00куб.м/год ще бъде необходимо, когато се достигне пълния производствен капацитет не е от правно значение за прилагане на чл.79а ал.1 т.5 от Закона за водите. Правно значение има не спорния между страните факт, че в периода от 2019г до 2023г титулярят на разрешителното използва не повече от 24 088.куб.м/год. –конкретните количества за всяка година от периода са посочени в мотивите. Отнета е конкретна част от разрешеното годишно водно количество в размер на 23 399.00м3, което само по себе си е основание да се изменят параметрите на разрешеното водовземане и ползване. Посочването на основанието по чл.73 ал.1 т.1 от ЗВ, обосновано фактически с обстоятелствата по чл.50а ал.3 при следване на процедурата по чл.50а ал.4 от ЗВ осигурява защита срещу последващо преразглеждане на същото основание – прилагане на предвидената мярка по ПУРБ, но след отнемане на основание чл.79а ал.1 т.5 от ЗВ. В заключение по правния спор: Налице са фактически основания в мотивите към обжалваното Решение за отнемане на част от разрешителното, които съответстват на основанието по чл.79а ал.1 т.5 от ЗВ и по този въпрос фактически и правен спор между страните няма. При служебния контрол се установява, че органът е компетентен, спазена е писмена форма, изложени са фактически мотиви, правни основания и разпоредителната част съответства на формираната воля в мотивната част на акта. Не се установяват пороци, обуславящи нищожност, нито такива по съдържанието на акта, които да препятстват проверката за правилно приложение на материалния закон.
Воден от тези мотиви и на основание чл.172 ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора
Р Е Ш И
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ГРАДУС-1“ ЕООД ЕИК ********* против Решение №РР-6062/26.02.2025г за отнемане на част от разрешеното водно количество, издадено от Директора на БД ИБР.
ОСЪЖДА „ГРАДУС-1“ ЕООД ЕИК ********* да заплати на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ да заплати възнаграждение за юрисконсулт в размер на 100лв / сто/.
Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните.
Съдия: | |