Определение по дело №152/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 юни 2021 г. (в сила от 1 юли 2021 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20217140700152
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ  №279

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, троен състав, в закрито заседание на 16.06.2021 г. в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СОНЯ КАМАРАШКА

           ЧЛЕНОВЕ: БИСЕРКА БОЙЧЕВА

                                                                                         РЕНИ ЦВЕТАНОВА

като разгледа докладваното от съдия РЕНИ ЦВЕТАНОВА адм. дело № 152 по описа на АдмС – Монтана за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 185 -  чл. 196 от АПК.

Делото е образувано по жалба на Фондация „Върховенство на закона", представлявано от Председателя Ю.Н. против чл. 3, ал. 2 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество /Наредбата/ на Общински съвет Монтана. В жалбата се твърди, че Фондацията е юридическо лице с нестопанска цел за осъществяване на дейност в обществена полза. Част от целите на фондацията са: развитие на правната култура и правното съзнание като ценности на гражданското общество; недопускането съществуването и действието на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове и/или отделни техни норми и разпоредби, приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт в Република България; осъществяване на граждански контрол върху подзаконови нормативни актове по отношение на тяхната законосъобразност; отмяна на подзаконови нормативни актове, приети от държавни органи и общински съвети, когато противоречат на законите на Република България, както и такива, които пряко, непосредствено и лично засягат законните интереси на фондацията, породени от предмета й на дейност и целите, за постигането на които е учредена. В устава на фондацията е посочено, че част от средствата, с които ще бъдат постигнати целите й са: осъществяване на постоянен контрол върху законосъобразността на приетите от общинските съвети и органи на изпълнителната власт подзаконови нормативни актове; оспорване на незаконосъобразните нормативни актове по законоустановения ред; участие в обществени обсъждания на проектите на нормативни актове и стратегически документи. Позовава се на чл. 186, ал. 1 от АПК и очертаните от учредителите на фондацията цели и средства за тяхното постигане, които са пряко свързани с осъществяването на дейност по реализиране на граждански контрол върху законосъобразността на издадените от Общинските съвет подзаконови нормативни актове. Позовава се и на разпоредбата на чл. 187, ал. 1 от АПК, според която подзаконовите нормативните актове могат да се оспорят без ограничение във времето. Като акт на общински съвет, Наредбата подлежи на проверка за законосъобразност, в това число и чрез подаване на жалба от заинтересована организация и сезиране на съответния административен съд с искане за произнасяне по неговата законосъобразност. С подаването на жалбата са предприети действия по защита на обществен интерес, свързан със законосъобразното упражняване правомощията на орган на местното самоуправление - Общински съвет - Монтана. В този смисъл жалбата се явява процесуално допустима, като подадена от надлежен субект с активна процесуална легитимация и срещу подзаконов нормативен акт, подлежащ на съдебен контрол.

Съгласно дадени, с Протоколно определение от 14 май 2021 г. указания за ангажиране на доказателства, обуславящ правния интерес от оспорване, същите надлежно получени на 18 05 2021 г. на съдебния адрес посочен в жалбата, дружеството не представя такива. 

При така установеното и след извършена служебна проверка за допустимостта на жалбата, настоящият състав счита, че същата се явява недопустима поради липса на правен интерес от оспорване, което е основание за прекратяване на съдебното производство, съгласно чл. 159, т. 4 от АПК.

Съгласно чл.120, ал.2 от Конституцията - гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон.

Съгласно чл. 186, ал. 1 от АПК - Право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения.

Съгласно Тълкувателно решение № 2/02.12.2010 г. по т. д. № 4/2009 г. на ВАС на РБ - Съсловните (браншовите) организации и другите юридически лица с нестопанска цел могат да оспорват подзаконови нормативни актове при наличието на правен интерес, обоснован от предмета на дейност и целите, за които са създадени.  

Съгласно чл. 130, ал. 2 от Закона за съдебната власт - Тълкувателните решения и тълкувателните постановления са задължителни за органите на съдебната и изпълнителната власт, за органите на местното самоуправление, както и за всички органи, които издават административни актове.

Видно от актуалното състояние, Фондация „Върховенство на закона” е със седалище и адрес на управление гр. София, за която принципно, с оглед поставените цели е открита възможността да оспорва подзаконови нормативни актове, като за целта тази фондация следва да установи наличието на правен интерес.

Правният интерес за оспорване на всеки един подзаконов нормативен акт подлежи на установяване, тъй като същият не се и не може да бъде презюмиран само и единствено от регистрирания предмет на дейност и обявените от съответната организация цели. Последните /предмета и целите/ действително обосновават правен интерес, в който смисъл е и цитираното ТР № 2/2019 г. на ВАС, но не и сами по себе си, т.е. само предмета и целите не са достатъчни да го презюмират, тъй като правният интерес не възниква предварително или по право. Правният интерес се поражда в зависимост от въздействието, което конкретният подзаконов нормативен акт може да окаже върху правната сфера на съответното лице, а именно когато са засегнати - нарушени или застрашени, законни права, свободи или законни интереси на жалбоподателя или този акт да поражда за него задължения.

В случая Фондация „Върховенство на закона“ не установява извършването на каквато и да е териториална връзка / отношение или обществена дейност в сферата на управление на общинската собственост на територията на община Монтана, на чиято територия действа оспореният ПНА, поради което за нея не е налице правен интерес да оспорва чл. 3, ал. 2 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на Общински Съвет Монтана.

От съдържанието на оспорваната разпоредба също не може да се изведе правен извод, че по някакъв начин се засягат права на Фондацията, като такова засягане не се и твърди от жалбоподателя. Само въз основа на целите, които се изразяват в отмяна на незаконосъобразни подзаконови нормативни актове приети от държавни органи и Общински съвети, когато противоречат на законите на Република България, същите общи, принципни положения, които обусловят правен интерес. В тази връзка правно значение имат и текстовете на чл. 16 АПК, във връзка с чл. 127, ал. 1 от Конституцията на РБългария, според които единствено в правомощията на Прокуратурата, в лицето на съответните Прокурори, е да следи за спазване на законността и да осъществява общ надзор за законност, като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни актове, за което не следва да обосновава правен интерес. С оглед на това целите на Фондацията, в случаите, когато липсва правен интерес, могат да бъдат постигнати, не чрез пряко обжалване по реда на АПК, а чрез сезиране на Прокуратурата, която да упражни правомощия си по надзора за законност. Обратното, би означавало неправомерно да се изземат и упражняват изключителните правомощия на Прокуратурата на РБьлгария, предоставени на този държавен орган по силата на Конституцията. В този смисъл и съдебната практика е безпротиворечива по този вид спорове - последно Определение № 6623 от 2.06.2021 г. на ВАС по адм. д. № 5683/2021 г., IV о.  

По изложените съображения съдът намира, че са налице предпоставките на чл. 159, т. 4 от АПК за оставяне на жалбата без разглеждане и прекратяване на образуваното производство, поради което

                                          О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустима жалба на Фондация „Върховенство на закона", представлявано от Председателя Ю.Н. против чл. 3, ал. 2 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество /Наредбата/ на Общински съвет Монтана.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 152/2021 г. по описа на Адм С -Монтана.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО може да се обжалва чрез Административен съд Монтана до Върховния административен съд на Република България в 7 дневен срок от съобщението му на страните.

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                        

 

ЧЛЕНОВЕ: