ОПРЕДЕЛЕНИЕ
№
гр. Разград, 07.02.2022 г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в закрито
съдебно заседание на седми февруари две хиляди двадесет и втора година, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛА РОБЕВА
ЧЛЕНОВЕ: ИВА КОВАЛАКОВА – СТОЕВА
МАРИН МАРИНОВ
като разгледа докладваното от съдия
Робева адм. дело № 5 по описа за 2022 г., взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 179 и
сл. АПК.
Постъпила е жалба от Г.М.Д. *** против
Решение № 394 от 23.12.2021 г. по Протокол № 28 на Общински съвет – Разград.
С разпореждане от 13.01.2022 г. жалбата
е оставена без движение с указания в 7-дневен срок жалбоподателят да уточни за
кое населено място в Община – Разград оспорва определянето на таксата за битови
отпадъци с Решение № 394 от 23.12.2021 г. по Протокол № 28 на Общински съвет –
Разград, и да представи доказателства, че е собственик на недвижим имот в
същото населено място.
На 31.01.2022 г. е постъпило допълнение
към жалбата, в което е посочено, че се оспорва решението на ОбС – Разград по т.
1, т. 2, т. 3, т. 20 и т. 25 и са представени нотариални актове за собственост
върху недвижими имоти в гр. Разград и с. Стражец.
Разградският административен съд, след
преценка на представените доказателства, констатира следното:
В т. 1 от Решение № 394 от 23.12.2021 г.
по Протокол № 28 Общински съвет –
Разград е одобрил план-сметки на разходите по третиране на битовите отпадъци и
поддържане на чистотата на територията на населените места в Община – Разград
за 2022 г. В тази част решението на общинския съвет не е нито индивидуален,
нито общ, нито нормативен административен акт. Одобряването на план-сметките е част
от производството по издаване на решението за определяне на размера на такса
битови отпадъци и не може да бъде предмет на самостоятелен съдебен контрол. На
оспорване подлежи крайният акт - решението, с което се определя размерът на
таксата битови отпадъци. Поради това в тази част жалбата е недопустима и
производството следва да бъде прекратено на основание чл. 159, т. 1 във вр. с
чл. 184 АПК.
По т. 2 от Решение № 394 от 23.12.2021
г. по Протокол № 28 Общински съвет –
Разград е определил годишната такса за битови отпадъци според количеството
отпадък, измерен с вместимостта и броя на заявените за ползване съдове за
битови отпадъци по реда на чл. 62 във вр. с чл. 66, ал. 1 и чл. 67, ал. 1, ал.
3 и ал. 4 ЗМДТ за 2022 г. за всички населени места на територията на Община -
Разград, за жилищни и нежилищни имоти на физически и юридически лица, заявили
за ползване съдове за смет – контейнер тип „Бобър“ от 1,1 куб.м. на деклариран
имот. В подточки от 2.1 до 2.9 в замисимост от честотата на сметосъбиране и
сметоизвозване са определени таксите за поддържане на чистотата на териториите
за обществено ползване в отделните населени места и селищни образувания, както
и таксите за събиране и транспортиране на битови отпадъци до съоръжения и
инсталации за тяхното третиране и третиране на битови отпадъци в съоръжения и
инсталации.
По т. 3 от Решение № 394 от 23.12.2021
г. по Протокол № 28 Общински съвет –
Разград е определил годишната такса за битови отпадъци за 2022 г. на лицата от
гр. Разград, незаявили ползване на съдове за смет, което създава обективна
невъзможност за определянето й според количеството отпадък – пропорционално
върху основа, която е данъчната оценка по реда на чл. 62 във вр. с чл. 66, ал.
1 и чл. 67, ал. 1 и ал. 4 ЗМДТ за жилищни имоти на физически и юридически лица
в размер на 5 промила.
По т. 20 от Решение № 394 от 23.12.2021
г. по Протокол № 28 Общински съвет –
Разград е определил годишната такса за битови отпадъци за 2022 г. на лицата от
с. Стражец, незаявили ползване на съдове за смет, което създава обективна
невъзможност за определянето й според количеството отпадък – пропорционално
върху основа, която е данъчната оценка по реда на чл. 62 във вр. с чл. 66, ал.
1 и чл. 67, ал. 1 и ал. 4 ЗМДТ за жилищни имоти на физически и юридически лица
в размер на 20 промила.
По т. 25 от Решение № 394 от 23.12.2021
г. по Протокол № 28 Общински съвет –
Разград е определил годишната такса за битови отпадъци за 2022 г. на лицата от всички
населени места на територията на Община - Разград, незаявили ползване на съдове
за смет, което създава обективна невъзможност за определянето й според
количеството отпадък – пропорционално върху основа по реда на чл. 62 във вр. с
чл. 66, ал. 1 и чл. 67, ал. 1 и ал. 4 ЗМДТ за нежилищни имоти на физически и
юридически лица, която основа е по-високата от данъчната оценка или отчетната
стойност на активите /чл. 21 ЗМДТ/ в размер на 6,5 промила.
Съгласно чл. 147, ал. 1 във вр. с чл.
184 АПК право да оспорват общ административен акт имат гражданите и организациите,
чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него,
или за които той поражда задължения.
Съгласно чл. 64, ал. 1 ЗМДТ таксата за
битови отпадъци се заплаща от лицата по чл. 11 за имотите на територията на
общината. В чл. 11 ЗМДТ са посочени задължените лица: собствениците на
облагаеми с данък недвижими имоти; собственикът на сграда, построена върху
държавен или общински поземлен имот; ползвателят при учредено вещно право на
ползване; концесионерът при концесия; лицето, на което е предоставен за
управление имот - държавна или общинска собственост.
В настоящия случай жалбоподателят е
представил доказателства, че е собственик на жилище в с. Стражец и на търговски
обект - магазин в гр. Разград. Като лице, което дължи такса за битови отпадъци
за жилищен имот в с. Стражец и за нежилищен имот в гр. Разград, жалбоподателят
има правен интерес да оспорва решението за определянето й единствено за тези
населени места съобразно вида на притежавания имот. Конкретно, жалбата е
допустима в следните части: по т. 2.1 и т. 2.2 от решението, определящо таксите
за жилищни и нежилищни имоти в град Разград; по т. 2.8 – за жилищни и нежилищни имоти в с. Стражец; по т.
20 – за жилищни имоти в с. Стражец и по т. 25 - за нежилищните имоти във всички
населени места. Решението по т. 3 е относимо към жилищните имоти в гр. Разград,
какъвто жалбоподателят не притежава.
Определянето на таксата за битови
отпадъци за останалите населени места, посочени в т. 2, както и по т. 3 от
решението, не засяга правната сфера на жалбоподателя, поради което в тези части
жалбата му е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане.
С оглед на горното жалбата е допустима в
частта, в която са оспорени т. 2.1 и т. 2.2 от решението относно таксите за
жилищни и нежилищни имоти в град Разград; по т. 2.8 – относно таксите за жилищни и нежилищни имоти в с. Стражец; по т.
20 – относно таксите за жилищни имоти в с. Стражец и по т. 25 – относно таксите
за нежилищни имоти във всички населени места на територията на Община –
Разград. В тази част жалбата ще бъде разгледана в открито съдебно заседание.
По изложените съображения и на основание
чл. 159, т. 1 и т. 4 във вр. с чл. 184 АПК Разградският административен съд
О П Р Е Д Е Л И :
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Г.М.Д.
*** против Решение № 394 от 23.12.2021 г. по Протокол № 28 на Общински съвет –
Разград в частта против т. 1, т. 2.3, 2.4, 2.5, 2.6, 2,7, 2.9 и т. 3 от
решението, и ПРЕКРАТЯВА производството по делото в тази му част.
Определението подлежи на обжалване с
частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването
му на жалбоподателя.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.