Р Е Ш Е Н И Е
№ 38/18.02.2021 г., град
Добрич
В
И М Е
Т О Н
А Н А
Р О Д А
Административен
съд - Добрич, в публично заседание на осми февруари две хиляди двадесет и
първа година, І състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА
ИВАНОВА
при участието на секретаря ВЕСЕЛИНА
САНДЕВА разгледа докладваното от председателя адм. дело № 488 по описа за 2020 г.
на Административен съд - Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 27, ал. 1 от Закона за управление на средствата от
Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ), във връзка с чл. 145 и сл. от АПК.
Образувано
е по жалба на „***“ ЕООД, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр.
Каварна, обл. Добрич, бул. „****“ № 69, представлявано от управителя И.Н.Д.,
срещу Отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от 25.08.2020 г. на
Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентноспособност“ (ОП „ИК“) 2014-2020 по процедура „Подкрепа на микро и
малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19“ по ОП „ИК“ по подадено от дружеството на 12.05.2020 г. проектно
предложение № BG16RFOP002-2.073-10052 за предоставяне на безвъзмездна финансова
помощ по процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073.
Жалбоподателят оспорва активната процесуална
легитимация на Владимир Вълчев, подписал оспорения акт, в качеството му на
Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентноспособност“ 2014 – 2020, съгласно т. 2 от Заповед № РД – 16 – 635/
30.07.2020 г. На следващо място настоява, че отказът е неправилен и
незаконосъобразен поради пълното му несъотвествие с фактите, които са от
съществено значение за издаването му, тъй като в мотивите не е посочена
коригиращата декларация относно „нетните приходи от продажбите“ за 2 323 675.76
лв. Счита направените изводи относно наличието на две кумулативни отрицателни
процесуални предпоставки, а именно, че кандидат - бенефициерът няма спад от
поне 20 % в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г. спрямо
средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. и отчетени поне
30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация (ГДД)
за 2019 г., за изцяло неправилни. Позовава се на обстоятелството, че освен
цитираната в мотивите на обжалвания индивидуален административен акт (ИАА) ГДД
с вх. № 0800И0247045/ 13.04.2020 г. в рамките на удължения срок заради COVID – 19 е подадена коригираща декларация с вх. №
0800И0256370 от 22.05.2020 г. Сочи, че в последната, в част Пета, за Определяне
на данъчния финансов резултат и дължимия корпоративен данък относно показателя
за ОБЩИ ПРИХОДИ, в т. ч. т.1.1. „нетни приходи от продажби“ е отразена сумата от
2 323 675.76 лв., поради което ИАА не съотвества на фактите по случая.
Настоява, че коригиращата декларация води до промяна в размера на „нетни
приходи от продажби“, считано от датата на подаване на първата декларация, т.е.
към 13.04.2020 г., за данъчен период до 31.12.2019 г. При съобразяване с
данните на коригиращата декларация претендира, че е изпълнено и второто условие
от т. 9 на Условията за кандидатстване. При така изложените доводи иска отмяна
на оспорения Отказ. Претендира присъждане на съдебно – деловодни разноски. С
вх. № 514 от 16.02.2021 г. представя Писмени бележки, в които поддържа жалбата
по идентични с нея доводи.
Ответникът
по жалбата - Ръководител на Управляващия орган на ОП "Иновации и конкурентноспособност"
2014 - 2020, съгласно
Заповед № РД – 16 - 458/ 12.06.2020 г. на Министъра
на икономиката (л. 138 от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ), Заповед № РД – 16 – 698/
11.08.2020 г. на Министъра на икономиката (л. 71), Заповед № РД – 16 – 752/
20.08.2020 г. на ****, подипасана „за главен секретар“ (л. 67), във връзка със
Заповед № 2031/ 20.08.2020 г. и Заявление от 18.08.2020 г. на Главния директор
на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“, ***а, чрез пълномощника си юрисконсулт ***, в съдебно заседание
оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, като бъде потвърден постановеният
Отказ. Прави възражение за
прекомерност на адвокатското възнаграждение в случай на уважаване на жалбата. Представя Писмени
бележки с вх. № 543 от 17.02.2021 г., в които излага съображения за становището
си, че оспореният акт е законосъобразен.
Съдът,
като обсъди доводите на страните и прецени събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
Жалбата
е подадена от легитимирано лице, в законоустановения 14 -дневен
срок (уведомлението за оспорения акт е на 26.08.2020 г., а жалбата е
регистрирана в Министерство на икономиката с рег. № 26 – Б - 298 на 02.09.2020
г.) и против подлежащ на оспорване акт, поради което оспорването
пред съда е допустимо.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна.
Предмет
на проверка в настоящото производство е Отказ, обективиран в Решение
за одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 25.08.2020
г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 г. (ОПИК), в
частта по т. 14 за отхвърляне на проектно предложение № BG16RFOP002 - 2.073 - 10052
по процедура BG16RFOP00 - 2.073 "Подкрепа за
микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от
пандемията СOVID - 19" по ОПИК
2014-2020 г. (л. 18 от АД № 9005/
2020 г. на АССГ)
Съгласно
чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на
администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият
орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/ 13.07.2016
г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган
Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО - Министърът на
икономиката. С т. I на Заповед № РД – 16 - 635/ 30.07.2020 г. Министърът на
икономиката е определил и.д. Главен директор на Главна дирекция
"Европейски фондове за конкурентноспособност" в
Министерство на икономиката да изпълнява функции на Ръководител
на УО по ОП "ИК" 2014 – 2020 г.(л. 63) С т. II от същата Заповед в
случаите на отсъствие на лицето по т. I поради командироване или ползване на
законоустановен отпуск, функциите на Ръководител на УО по приоритетни точки 1,
2, 3 и 4 на ОПИК 2014 – 2020 г. е възложено да се изпълняват от Владимир
Вълчев, заместник – главен директор в Главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентноспособност“ с всички произтичащи от това права и задължения. Със Заповед
№ 2031/ 20.08.2020 г. по подадено Заявление от 18.08.2020 г. от Главния
директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“, ***а,
на последната е разрешен платен годишен отпуск, считано от 24.08.2020 г. до
28.08.2020 г. вкл. (л. 70) С оглед на това за този период длъжността „главен
директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ е
определено да се изпълнява от Владимир Вълчев.(л. 63, 67, 71) С оглед изложеното оспореният административен акт, а именно
Решение от 25.08.2020 г. на Ръководителя на УО на ОПИК, с което е одобрен списъкът на предложените
за отхвърляне проектни предложения, в частта, в която е отказано на
жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено
проектно предложение BG16RFOP002 - 2.073 - 10052 по Оперативна
програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за
подбор на проекти BG16RFOP002 - 2.073 "Подкрепа
на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от
пандемията COVID - 19, е издадено от
компетентен орган, поради което възражението за липса на активна легитимация в лицето на
подписалия оспореното Решение е неоснователно.
Съдът
намира, че са спазени изискванията за форма на акта.
В чл. 38, т. 1 от ЗУСЕСИФ е разписано, че
в 10 - дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от
изтичането на срока по чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия
орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл. 35, т.
3 от ЗУСЕСИФ.
Със Заповед № РД – 16 – 380/ 14.05.2020 г.
е определен състав на Оценителната комисия за извършване на комплексна оценка,
включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минималните
изисквания, предвидени в Условията за кандидатстване и документална проверка
дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по конкретната
процедура за подбор. (л. 109 – 117 от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ)
Съгласно Заповед № РД – 16 - 381/
14.05.2020 г. (л. 118 от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ) на Ръководителя на
Управляващия орган (УО) на ОПИК са приети Опростени процедурни правила за
работа на Оценителната комисия. От Председателя на Оценителната комисия е
изготвен Доклад за работата на Оценителната комисия по единадесета оценителна
сесия, с приложен към него по т. 2 от Приложението, Списък на предложение за
отхвърляне проектни предложения и основания за отхвърлянето им (л. 132 -135 от
АД № 9005/ 2020 г. на АССГ) Съобразно
т.2.14 от Опростените правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО
одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати
нарушения. Видно от изписването срещу „одобрил“, Ръководителят е одобрил списъка
на отхвърлените предложения, в който фигурира жалбоподателят, на 25.08.2020 г.
(л. 134 от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ) Според т. 2.18 от Опростените правила,
кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП, се уведомяват посредством
ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с
предложените за отхвърляне проектни предложения, с оглед на което жалбоподателят
е уведомен за постановения Отказ на 26.08.2020 г. (л. 136 от АД № 9005/ 2020 г.
на АССГ)
Решението
съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. От формална страна актът
съдържа фактически и правни основания с оглед изискванията на чл. 59, ал. 2, т.
4 от АПК. Извършена е комплексна оценка и в Оценителен лист за същата са
отразени критериите, на които е прието, че не отговаря кандидатът. (л. 124 от
АД № 9005/ 2020 г. на АССГ)
В оспореното Решение е възпроизведено
съдържанието на оценката от Оценителния лист, а именно, че: 1. „кандидатът не отговаря
на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т. 11.1, подт. 5)
от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и
методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за
кандидатстване). Посочено е изрично, че съгласно т. 11.1,
подт. 5) от Условията за кандидатстване кандидатите следва да са регистрирали
спад поне 20% в оборота на
(нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо
средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г., а според предоставена информация от Национална агенция за
приходите към датата на кандидатстване кандидатът е подал декларация с №
0800И0247045/ 13.04.2020 г., в която не са посочени данни за нетните приходи от продажби
за 2019 г. Записано е, че съгласно данните в представената
Декларация за финансовите данни (Приложение 2), стойността на
нетните приходи от продажби за месец април 2020 г. е 115 410
лв., а нетните приходи от продажби за 2019 г., съгласно предоставената
информация от Национална агенция за приходите, са 0 лева.
Предвид
горното е направен извод, че не е налице спад от
поне 20 % в оборота (нетните приходи от продажби) за месец
април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през
2019 г. и съобразно Приложение 4 от ,,Критерии и методология за оценка на
проектните предложения": „При несъответствие с изискванията no т. 13-23 и
т. 27, проектното предложение се отхвърля."
На второ място е отразено, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната
финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий
М> 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения
(Приложение 4 към Условията за кандидатстване), като са описани изискванията на т. 9 от Условията за кандидатстване ,,Безвъзмездната
финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в
максимален размер до 10 %
от „нетните приходи от продажби", декларирани: при
лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по
чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. ( част V, шифър
0110 „Нетни приходи от продажби"), или при еднолични търговци в Годишната
данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г. (Приложение 2, Част III, шифър
2-30011 „Нетни приходи от продажби") и „Допустими по процедурата са
единствено кандидати с отчетени поне 30000 лв. „нетни приходи от
продажби" в Годишната данъчна декларация за 2019 г. " В случая е указано, че нетните приходи от продажби за кандидата за 2019 г.,
отчетени към датата на кандидатстване, съгласно предоставена информация от
Национална агенция за приходите, са 0 лева.
Предвид
описаното е прието, че кандидатът на може да получи безвъзмездна помощ по
процедурата.
По делото няма спор по фактите.
Няма спор, че на 13.04.2020 г. е била
подадена съответната ГДД за 2019 г., отразена като номер и дата в Декларацията
за финансовите данни (л. 100 от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ), в която ГДД нетните
приходи от продажби на дружеството са отразени като 0 лева (л. 15 – 24), както
и че Заявлението за кандидатстване е от 12.05.2020 г.
Няма спор, че в рамките на удължения срок
заради COVID - 19 са подадени коригиращи декларации с вх. № 0800И0256370 от
22.05.2020 г. и вх. № 0800И0261650 от 10.07.2020 г., приети като доказателства
по делото, в които е отразена сума за „нетни приходи от продажби" от 2 323
675.76 лв. С оглед на тези доказателства, неоспорени от ответника, настоящият
състав приема, че административният орган е постановил своя акт при
съществени процесуални нарушения и е приложил материалния
закон неправилно. Съображенията за това са следните:
Съгласно
Решение от 25.08.2020
г. на Управляващия орган, с което е одобрен Списъкът на
предложените за отхвърляне проектни предложения по единадесета
оценителна сесия в частта, в която е отказано на жалбоподателя предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по подадено проектно предложение
BG16RFOP002-2.073-10052 по Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020, процедура за подбор на проекти
BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на микро и малки предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID - 19", в т. 14 за
дружеството - жалбоподател е констатирано, че
не отговаря на изискването на условието по т. 9 от Условията за кандидатстване
и критерия за допустимост по смисъла на т.11.5, подт. 1 от Условията за
кандидатстване, съответно на критерий № 16 от
Критерии и методология за оценка на проектните предложения. В тази връзка спорът по делото е дали
жалбоподателят отговаря на критерия за допустимост по смисъла на т.11.5, подт.
1 от Условията за кандидатстване и на критерий 16 от "Критерии и
методология за оценка на проектните предложения", а именно за м. април
2020 да е регистрирал поне 20 % спад в оборота спрямо средния месечен
оборот от нетни приходи от продажби през 2019 г.
Спорен е и въпросът дали кандидатът
отговаря и на изискванията на т. 9 от Условията за кандидатстване, а именно, че
БФП, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10 % от
нетните приходи от продажби, декларирани при лица, които се облагат с
корпоративен данък в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г., като допустими по
процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи
от продажби" в Годишната данъчна декларация за 2019 г.
В случая, за да постанови своя Отказ, Ръководителят
на УО се е позовал на получените данни от служебна справка от НАП, съгласно
които кандидатът е декларирал размер на нетните приходи от продажби за 2019 г.
в размер на 0.00 лв. (нула лева). Съгласно Приложение 4 „Критерии и методология
за оценка на проектните предложения" от Условията за кандидатстване по
процедурата, проектното предложение се отхвърля при несъответствие с
изискванията по т.13-23 и т.27. В конкретния случай според Ръководителя на УО
на ОПИК кандидатът не отговаря на изискването на Критерий № 16 и № 25 от
Критерии и методология за оценка на проектните предложения. Критерий № 16 гласи:
кандидатът е заявил, че е предприятие, регистрирало спад поне 20 % в оборота
(нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г. спрямо средния месечен
оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г., а Критерий № 25 разписва, че
общият размер на заявената безвъзмездна помощ е по – нисък или равен на 10 % от
стойността на нетните приходи от продажби, посочени в ГДД за 2019 г., разгледан
във връзка с т. 9 от Условията за кандидатстване. Несъмнено при извършената
проверка по установения ред са установени двете несъответствия за участие от
кандидата за отпускане на БФП. Несъотвествията са след изискана служебна
справка от НАП, при която са използвани само и единствено данни, посочени от
кандидата в подадената от него ГДД за 2019 г. пред НАП от 13.04.2020 г.,
налична в НАП към датата на подаване на Заявлението.
На дата 09.08.2020 г. до кандидата е
изпратено съобщение за изправяне на подадени документи, като са му дадени
конкретни указания (л. 97 от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ). От кандидата е
изпратено необходимото по образец Приложение 2.1., представляващо декларация,
че е запознат с Условията за кандидатстване и Условията за изпълнение. (л. 98
от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ), вкл. във файла и Формуляр за кандидатстване. Не
са му изпратени указания за представяне на документи, свързани с установените
несъотвествия по ГДД и Декларацията за финансови данни, независимо че в
Декларацията за финансовите данни, за разлика от посоченото в ГДД от 13.04.2020
г., е записана сума като нетни приходи от продажби в размер на 193 640
лв., а като месечен оборот за месец април 2020 г. е посочена сумата от
115 410 лв. В Декларацията за финансови данни кандидатът е декларирал спад
от поне 20 %. Математическата сметка на посочения размер от нетни приходи от
продажби в коригиращата декларация от 22.05.2020 г. от 2 323 675.76 лв.
за 2019 г., съпоставен с посочената сума в Декларацията за финансови данни,
сочи, че в същата е записан размерът на средния месечен оборот за 2019 г. от
нетни приходи от продажби.
Вярно е, че кандидатът е подал Декларация
за съгласие данните му за целите на процедурата да бъдат предоставени от НАП на
УО по служебен път. (л. 104 от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ) С оглед това
административният орган е извършил справка, но е взел предвид само първата
декларация, без да съобрази, че щом е в срок, коригиращата декларация има
заличаващо първата ГДД действие, още повече че сумата от Декларацията за
финансови данни умножена по 12 месеца дава като резулатат именно сумата от
нетни приходи от продажби, посочена в коригиращата ГДД от 22.05.2020 г. При
констатираното видимо несъответствие в декларираните данни в първата ГДД и тези
в Декларацията за финансови данни, съответно, като е имал вече знание за
коригиращата ГДД от 22.05.2020 г., което е безспорно, административният орган е
следвало да приеме, че е налице недостатък в документацията на подаденото
Проектно предложение и по реда на чл. 30, ал. 2 от АПК да уведоми заявителя за
наличието му, като му укаже и предостави възможността да отстрани недостатъците
в тридневен срок от съобщението за това. Въпросното изискване в случая не е
спазено, като допуснатото от административния орган нарушение на чл. 30, ал. 2
от АПК има съществен характер, тъй като, ако не беше допуснато, УО би стигнал
до извода, че оспорващото дружество отговаря на изискуемия спад в оборота през
м. април 2020 г. Следва да се има предвид, че изискване за уведомяване на
заявителя за отстраняване на констатирани недостатъци, съответно на
предвиденото в чл. 30 от АПК, е разписано и в документацията по обявената
процедура, като същото е било задължително за административния орган, който не
се е съобразил с въведените от самата администрация изисквания. Така, в т. 24.
"Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване" от
Условията за кандидатстване и изпълнение, е видно, че ако при проверката на
проектното предложение бъде установена липса на документи по букви от а/ до в1/
и/или друга нередовност, оценителната комисия изпраща до кандидатите
уведомление за отстраняване на нередовностите посредством ИСУН 2020, като
кандидатите следва да представят липсващите документи/ да отстранят
нередовностите в срок до 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението.
(л. 86 от АД № 9005/ 2020 г. на АССГ) Аналогично изискване е предвидено и в
т.2.9. от Опростените процедурни правила за работа на Оценителната комисия във
връзка с предоставяне на БФП по процедура BG16RFOP002-2.073 "Подкрепа на
микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от
пандемията COVID-19" по Оперативна програма "Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 г. В случая е изпратено до кандидата
съобщение, както беше посочено, само за образеца на Декларация 2.1. Ако
кандидатът беше уведомен за несъотвествието в данните на ГДД от 13.04.2020 г. и
Декларацията за финансови данни, то той щеше да има възможност да разясни, че е
подал коригираща ГДД за 2019 г. в законовия срок и че данните от Декларацията
за финансови данни съотвестват на данните от коригиращата декларация.
С оглед горното, според настоящия състав,
допуснатото нарушение на чл. 30, ал. 2 от АПК, във връзка с предвидените в
Условията за кандидатстване и изпълнение и в Опростените процедурни правила
задължения на Комисията, разглеждаща проектните предложения, е довело до
съществено нарушение на чл. 35 и чл. 36, ал. 1 от АПК при постановяване на
оспорения акт, доколкото в резултат на същото административният орган се е
произнесъл, без да изясни фактите и обстоятелствата, от значение за случая и
без да обсъди обясненията и възраженията на заявителя, респективно, без да
събере релевантните за казуса доказателства, което от своя страна е
рефлектирало върху съдържанието на формираното властническо волеизявление. Допуснатото
съществено нарушение на административнопроизводствените правила в хода на
административното производство налага отмяна на издаденото в резулатат на това
Решение.
На следващо място, съгласно т. 9 от
Условията за кандидатстване, които имат задължителен характер, минималният
размер на заявената безвъзмездна финансова помощ по всеки индивидуален проект
по процедурата за подбор е 3000 лв., а максималният размер е 10 000 лв.
Безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в
максимален размер до 10 % от нетните приходи от продажби, декларирани при лица,
които се облагат с корпоративен данък в ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. или
при ЕТ в ГДД по чл. 50 от ЗДДФЛ. Допустими по процедурата са единствено
кандидати с отчетени поне 30 000 лв. нетни приходи от продажби в ГДД за
2019 г., като съгласно Условията, Управляващият орган извършва служебни
проверки на декларираните нетни приходи от продажби. същевременно може да
изисква разяснения и документи по отношение на декларирания от кандидата размер
на нетните приходи от продажби от ГДД за 2019 г. При така разписаните условия
към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са
подали ГДД за 2019 г. пред НАП, в случая предвид, че кандидатът е юридическо
лице, съобразно разпоредбите на ЗКПО. Началната дата за подаване на проектни
предложения е 10.00 часа на 14.05.2020 г., а крайният срок за подаване е 6.30 часа
на 15.06.2020 г. В случая жалбоподателят е подал проектното си предложение,
като е заявил разходи за осигуряване на ликвидност в максималния размер от 10 000
лв. преди началния срок за подаване, а именно на 12.05.2020 г.
На 22.05.2020 г. по електронен път е
внесъл в НАП коригираща ГДД за 2019 г. (л. 25 – 35) По обяснения на управителя
на дружеството след подаване на тази коригираща декларация му е извършена
проверка и на 10.07.2020 г. е подадена окончателна ГДД за 2019 г., в която
обаче по отношение нетните приходи от продажби няма разлика спрямо отразените в
ГДД от 22.05.2020 г. от 2 323 675.76 лв. При така изложената
хронология, макар и към датата на подаване на проектното предложение - 12.05.2020
г., кандидатът да е подал пред НАП годишна данъчна декларация за 2019 г. с отразени
в нея 0.00 лв. нетни приходи от продажби, то непосредствено след това и в
законоустановения срок до 30.09.2020 г., посочен в Закона за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание,
срок за подаване на ГДД, както и преди изтичане на срока за подаване на
проектни предложения, е подадена и коригираща ГДД по чл. 92, ал. 2 ЗКПО. Подаването
на коригиращата декларация е извършено преди извършването на комплексна
оценка и отразяването на същата от определения за случая оценител,
Добромира Панчева Панчева, в Оценителен лист и въпреки наличието на информация
за УО относно подаването на коригиращата декларация от 22.05.2020 г. (л. 131 от
АД № 9005/ 2020 г. на АССГ)
Тази информация е била налична включително
и към датата на създаване на единадесетата оценителна сесия (31.07.2020 г.),
като към тази дата вече е била налице и втората коригираща декларация от
10.07.2020 г.
Независимо от горното, административният
орган е издал оспорения акт. След като е била налице служебна справка за
надлежното отразяване на нетните приходи от продажби в коригиращата декларация
от 22.05.2020 г., административният орган е следвало да съобрази своя акт с
данните в тази декларация, още повече, че тези данни не се оспорват. Вярно е,
че ЗУСЕСИФ е специален закон, но същевременно, както беше посочено по – горе,
изискването на чл. 35 от АПК е административният акт да бъде издаден, след като
се съобразят всички факти и обстоятелства. В случая при липса на оспорване на
фактите (данните, отразени в ГДД от 22.05.2020 г., съответно от 10.07.20202
г.), се налага изводът, че безспорно за кандидата са били налице условията за
уважаване на проектното му предложение и като е постановил акт в обратния
смисъл, административният орган се е произнесъл в противоречие с материалния
закон и целта на закона, доколкото целта на проведената процедура за
предоставяне на БФП, видно и от самото наименование на същата, е подпомагане на
микро и малки предприятия, чиято икономическа дейност е била засегната
неблагоприятно в резултат на пандемията от COVID-19 с оглед обезпечаване
функционирането на тези предприятия въпреки неблагоприятната икономическа
обстановка.
Предвид данните в ГДД за 2019 г., подадена
на 22.05.2020 г./ 10.07.2020 г. от жалбоподателя, нетните приходи от продажби
на дружеството за 2019 г. са в размер на 2 323 675.76 лв., размер,
посочен и в заявлението за кандидатстване Приложение 2 (Декларация за финансови
данни, но в неговия среден месечен вид – 193 640 лв.), поради което не
може да се приеме, че дружеството не отговаря на изискванията на т. 9
-Минимален и максимален размер на БФП, предвиждащи допустимост единствено на
кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби" в ГДД за
2019 г. Безспорно е налице и спад от повече от 20 % (59 %) в оборота на дружеството за относимия
период, поради което изводите на решаващия орган и по отношение на второто,
посочено в оспорения акт основание за недопустимост на жалбоподателя по смисъла
на т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване, са неправилни.
По изложените съображения съдът намира, че
жалбата се явява основателна и като такава следва да се уважи, а оспореният
административен акт да се отмени, тъй като същият е валиден, издаден в предписаната от закона
форма, но е постановен при съществено нарушение на процесуалните правила, при
несъблюдаване на материалноправните разпоредби и целта на закона. С оглед
съществото на спора административната преписка следва да бъде върната на
административния орган за ново произнасяне при съобразяване на указанията,
дадени в мотивите на настоящия съдебен акт.
При този изход на спора и изричното искане
от жалбоподателя чрез процесуалния му представител, на основание чл. 143, ал. 1
от АПК, в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени сторените съдебно - деловодни
разноски съгласно представения Списък на разноските (л. 85) в размер на 880
лв., представляващи държавна такса в размер но 80 лв. и 800 лв. адвокатско
възнаграждение, което е в минимален размер, съгласно чл. 8, ал. 1, т. 3 от Наредба
№ 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения и не
следва да бъде намалено с оглед възражението за прекомерност на ответника.
Така мотивиран и на основание чл. 172, ал.
2 от АПК, Административен съд - Добрич, Първи състав,
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на „***“ ЕООД, с ЕИК ****,
със седалище и адрес на управление: гр. Каварна, обл. Добрич, бул. „****“ № 69,
представлявано от управителя И.Н.Д., Отказ за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ от 25.08.2020 г. на Ръководителя на Управляващия орган на
Оперативна програма „Иновации и конкурентноспособност“ 2014-2020 по процедура
„Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19“ по ОП „ИК“ по подадено от дружеството на
12.05.2020 г. проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-10052 за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по процедура за подбор на проекти
BG16RFOP002-2.073, обективиран в одобрения на 25.08.2020 г. от Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност"
2014-2020 г. Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения по единадесета
оценителна сесия, в частта му по т. 14, отнасяща се за Проектно предложение с
референтен номер BG16RFOP002-2.073-10052, депозирано от „***“ ЕООД, с ЕИК ****.
ИЗПРАЩА преписката на Ръководителя на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност" 2014-2020 г. за ново произнасяне по проектно
предложение № BG16RFOP002-2.073-10052 на „***“ ЕООД, с ЕИК ****, представлявано
от управителя И.Н.Д., съобразно изложените мотиви в съдебния акт.
ОСЪЖДА Министерство на икономиката да
заплати на „***“ ЕООД, с ЕИК ****, със седалище и адрес на управление: гр.
Каварна, обл. Добрич, бул. „****“ № 69, представлявано от управителя И.Н.Д., съдебно
- деловодни разноски в размер на 880 лв. (осместотин и осемдесет лева).
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба в 14 - дневен срок от получаването му пред Върховния административен
съд на Република ****.
СЪДИЯ: