Решение по дело №563/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 305
Дата: 8 септември 2023 г. (в сила от 8 септември 2023 г.)
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20237240700563
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е  305

 

гр.Стара Загора,  08.09.2023 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд   в публичното  заседание                                       на         осми септември  през  две хиляди двадесети трета година в състав:

 

Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

 

                                                                      Членове:           

при секретаря    Николина Николова

и в присъствието на  прокурора                                        ,                                                        като разгледа докладваното от  БОЙКА ТАБАКОВА   адм.дело     563 по описа  за 2023 год, за да се произнесе съобрази следното:

 

 

Производството е с правно основание чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 8, ал. 4  от Изборния кодекс /ИК/.

 

Образувано е по жалба от Кмета на Община Гурково против Решение № АК-02-ИК-РЕШ-1 от 04.09.2023г на Областния управител на област Стара Загора, с което е отменена Заповед № З-273 от 29.08.2023г на Кмета на Община Гурково за определяне на избирателните секции за община Гурково в частта, с която се определя адресът на избирателна секция № *********, гр. Гурково, ул. „Латинка“ № 13А /Младежкия клуб/-Приложение № 2 към заповедта, като незаконосъобразна и е указано на кмета на общината да определи друго помещение за разполагане на избирателна секция № *********.

 

В жалбата са изложени оплаквания, че решението е неправилно, а изложените в него мотиви са формални. Жалбоподателят счита отменената частично заповед за законосъобразна като постановена в рамките на правомощията му по ИК и съобразена с целта гражданите да бъдат максимално улеснени пир упражняване на избирателните си права. Твърди, че сградата „Младежки клуб“ е общинска собственост, в нея ежедневно се получават доставки по програмата „Топъл обяд“ от граждани с различни етноси без да е възникнало напрежение, площта и едноетажността й е достатъчна и подходяща за провеждане на избори. Като допълнителен аргумент сочи, че с местоположение на избирателната секция в тази сграда ще се избегне пресичане на изключително натоварения републикански път към Прохода на Републиката. Не споделя довода на областния управител, че новото място и помещение на избирателната секция са неподходящи поради липсата на информация при предходни избори за затруднения на избирателите в този район. Моли за отмяна на Решение № АК-02-ИК-РЕШ-1 от 04.09.2023г на Областния управител на област Стара Загора.

 

 Ответникът Областен управител на област Стара Загора, редовно призован, чрез пълномощника си юрисконсулт П. изразява становище за неоснователност на жалбата. Моли да бъде отхвърлена и да бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение.

 

Заинтересованите лица ПП ГЕРБ,  ПП Продължаваме Промяната,  ПП Възраждане, ПП БСП за България,  ПП Има Такъв Народ,  Коалиция Демократична България и ПП ВМРО чрез редовно упълномощените си представители оспорват жалбата като неоснователна. Считат решението на областния управител за правилно и законосъобразно, като споделят становището, че определеното от кмета на общината местоположение на избирателна секция № *********, гр. Гурково е неподходящо.

 

Съдът, като обсъди направените в жалбата оплаквания и извърши проверка на законосъобразността на обжалваното решение, намира за установено  следното:

 

Със своя Заповед № З-273 от 29.08.2023г на основание чл.44, ал.1, т.8 и ал.2 от ЗМСМА, чл.8, ал.4 и ал.6 от ИК във връзка с Указ № 146 от 31.07.2023г на Президента на Република България за насрочване на избори за общински съветници и кметове на 29.10.2023г Кметът на Община Гурково е образувал избирателни секции на територията на община Гурково и е утвърдил номерацията им. В Приложение № 2 към заповедта са определени адресите им като за избирателна секция № ********* е посочен адрес  гр. Гурково, ул. „Латинка“ № 13А /Младежки клуб/. Заповедта е публикувана на интернет страницата на общината на 29.09.2023г, което се установява при извършена служебна проверка на  интернет адрес https://www.gurkovo.bg/page/101/%D0%98%D0%B7%D0%B1%D0%BE%D1%80%D0%B8--2023-%D0%B3.html.

 

Видно от Акт за публична общинска собственост № 333 от 07.02.2023г на този адрес е разположена сграда с идентификатор 18157.501.966.1 и предназначение „друг вид обществена сграда /Младежки клуб/“ с площ 138кв.м., на един етаж.

 

Срещу Заповед № З-273 от 29.08.2023г на Кмета на Община Гурково в частта относно избирателна секция № ********* е подадена жалба от ПП ГЕРБ,  ПП Продължаваме Промяната,  ПП Възраждане, ПП БСП за България,  ПП Има Такъв Народ,  Коалиция Демократична България и ПП ВМРО. В нея се твърди, че без основание е променен адресът на избирателна секция № *********, която традиционно се е помещавала в Средно училище „Христо Смирненски“, разположено в центъра на града. 

 

Изискано е становище от Кмета на Община Гурково, каквото е постъпило в Областна администрация с вх.№ АК-02-10-{25} от 01.09.2023г с изложени мотиви за неоснователност на жалбата и доводи за законосъобразност на заповедта.

 

С оспореното в настоящото производство Решение № АК-02-ИК-РЕШ-1 от 04.09.2023г на Областния управител на област Стара Загора е отменена Заповед № З-273 от 29.08.2023г на Кмета на Община Гурково за определяне на избирателните секции за община Гурково в частта, с която се определя адресът на избирателна секция № *********, гр. Гурково, ул. „Латинка“ № 13А /Младежки клуб/-Приложение № 2 към заповедта, като незаконосъобразна и е указано на кмета на общината да определи друго помещение за разполагане на избирателна секция № *********. Изложени са мотиви, че от заповедта не става ясно кое налага промяна на адреса на избирателната секция, която традиционно на всички предходни избори се е помещавала в центъра на гр. Гурково в Средно училище „Христо Смирненски“. Според  областния управител липсват доказателства относно характеристиките на сградата, в която е ситуиран Младежкият клуб, съответно не може да се направи извод, че тя отговаря на изискването на чл.8, ал.3 от ИК и ще се гарантира нормалното протичане на изборния процес. На следващо място се изтъква, че съгласно предходна Заповед № З-43/ 06.02.2023г на Кмета на Община Гурково – Приложение № 2, избирателна секция № ********* е била ситуирана в Средно училище „Христо Смирненски“ гр. Гурково и няма информация гласоподавателите от съответния район да са били затруднени или възпрепятствани да упражнят правото си на глас на този адрес. Прието е, че така определеният нов адрес на избирателна секция № ********* не отговаря на общоприетото изискване за помещение за избирателна секция по смисъла на чл.8, ал.3 от ИК, поради което заповедта е отменена в тази й част.

 

По делото е представена и приета като доказателство Заповед № З-43/ 06.02.2023г на Кмета на Община Гурково, с която на основание чл.44, ал.1, т.8 и ал.2 от ЗМСМА, чл.8, ал.4 и ал.6 от ИК във връзка с Указ № 28 от 31.01.2023г на Президента на Република България за насрочване на избори за народно събрание на 02.04.2023г Кметът на Община Гурково е образувал избирателни секции на територията на община Гурково и е утвърдил номерацията им. В Приложение № 2 към заповедта, достъпно на интернет страницата на общината, са определени адресите им като за избирателна секция № ********* е посочен адрес  гр. Гурково, бул. ”Княз Ал. Батенберг”№21 /СУ ”Христо  Смирненски”/.

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства и взе предвид доводите и становищата на страните, направи следните правни изводи:

 

Жалбата е допустима като подадена в законоустановения тридневен срок по чл.8, ал.4 от ИК, считано от обявяване на решението на адресата, от активно легитимирано лице и срещу акт, подлежащ на съдебен контрол.

 

Разгледана по същество, се явява неоснователна.

 

Оспореното Решение № АК-02-ИК-РЕШ-1 от 04.09.2023г е постановено от компетентен орган по смисъла на чл.8, ал. 4 , изр.2 от ИК, а именно Областен управител на област Стара Загора, в изискуемата от закона писмена форма като съдържа кореспондиращи си мотиви от фактическо и правно естество. При извършената служебна проверка съдът не установи нарушения на процесуалните правила и на приложението на материалния закон.

 

С разпоредбата на чл.8, ал.2 от ИК е регламентирано задължение на кмета на общината да образува със заповед избирателните секции на територията на общината не по-късно от 50 дни преди изборния ден и да утвърди тяхната номерация, обхват и адрес. В нормата на ал.3 е разписано задължението му да предостави подходящи помещения за избирателните секции, включително и за секциите за подвижните секционни избирателни комисии, които да осигурят нормалното протичане на изборния ден.

 

От анализа на нормативната уредба следва извод, че преценката на кмета на общината за месторазположението на избирателните секции е в рамките на неговата оперативна самостоятелност и няма пречка местонахождението /адресът/ на една избирателна секция да бъде променян. Единственото законово изискване е помещението да бъде подходящо. В действащите законодателни атове в областта на изборното право не се съдържат легално определение или конкретни критерии, на които следва да отговаря помещението, за да се разположи в него избирателна секция. Изискванията следва да бъдат извлечени предимно от целта на закона да се обезпечи спокойно и без затруднения протичане на избирателния процес, включително да се насърчи упражняване на активното избирателно право на гражданите. В тази връзка е необходимо помещението да бъде съобразено с броя избиратели в секцията, с достъпността до него и то да няма и/или да не създава неудобства, несъвместими с упражняване на избирателното право и работата на избирателните комисии.

 

От доказателствата по делото не става ясно определената от кмета за помещаване на избирателна секция сграда в гр. Гурково с идентификатор 18157.501.966.1 и предназначение „друг вид обществена сграда /Младежки клуб/“ на ул. „Латинка“ № 13А с площ 138кв.м. от колко и какви по вид помещения е съставена; адаптирана ли е за хора с увреждания /независимо, че е на един етаж/; възможно ли е да се обезпечи сигурността на изборните книжа,  материали и членове на секционни избирателни комисии; подходящо ли е разположението й спрямо териториалния обхват на адресите на гласоподавателите, които ще обслужва.

 

Жалбоподателят не твърди, нито доказва, че тези изисквания не са налице или са отпаднали по отношение на СУ „Христо Смирненски“, където с предходна негова заповед е ситуирана избирателна секция № ********* гр. Гурково. Принципно законът не изисква от него изрично мотивиране, но след като е налице спор и той е в съдебна фаза, е длъжен да установи в процеса фактическите и правни основания за избраното от него административно решение, с което на практика е преместена избирателната секция от СУ „Христо Смирненски“ на ул. „Латинка“ № 13А. Аргументът, че така ще се избегне струпване на големи групи хора в района на училището, е несъстоятелен. Събирането на хора като предпоставка за възникване на напрежение между привърженици на различни политически партии е възможно пред всяка една избирателна секция, независимо от нейния адрес, а предотвратяването му не е в пряка връзка с местонахождението на секцията. Пресичането на натоварен републикански път само по себе си също не е от естество да предопредели месторазположението на една избирателна секция, защото посочените по-горе критерии за сграда, в която тя следва да се разположи, имат преимуществено значение и органът по чл.8, ал.2 от ИК е длъжен да ги съблюдава.  

 

 В конкретния случай, с оглед събраните по делото доказателства, съдът намира, че жалбоподателят, в чиято тежест е възложено това, не установи при условията на пълно и главно доказване, че определеният адрес на избирателна секция № ********* гр. Гурково, ул. „Латинка“ № 13А /Младежки клуб/ съответства на изискванията на чл. 8, ал. 3 от ИК, а именно помещението, в което ще бъде ситуирана тази избирателна секция, да е подходящо за безпрепятственото протичане на всички фази от изборния процес в насрочените за 29.10.2023 г. избори за общински съветници и кметове.

 

По изложените съображения обжалваното Решение № АК-02-ИК-РЕШ-1 от 04.09.2023г на Областния управител на област Стара Загора е законосъобразно постановено и не накърнява правомощието на кмета на общината по чл.8, ал.2 от ИК доколкото е дадена възможност повторно да го упражни при спазване на закона. Затова подадената срещу него жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

 

При този изход на спора своевременното искане на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение се явява основателно доколкото ИК не освобождава страната от отговорността да заплати разноски, а само от внасяне на държавни такси – чл.19, ал.1. Искането следва да бъде уважено като на основание 143, ал.3 от АПК във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредбата за правната помощ Община Гурково /юридическото лице на бюджетна издръжка, към което организационно и функционално принадлежи оспорващият/ бъде осъдена да заплати на Областна администрация Стара Загора сумата от 100 /сто/ лева, съобразно фактическата и правна сложност на делото.

 

Водим от горните мотиви, съдът

 

Р     Е     Ш     И     :

 

ОТХВЪРЛЯ  жалбата на Кмета на Община Гурково против Решение № АК-02-ИК-РЕШ-1 от 04.09.2023г на Областния управител на област Стара Загора, като неоснователна.

 

ОСЪЖДА Община Гурково да заплати на Областна администрация Стара Загора сумата 100 /сто /лв, представляваща разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

     Решението  не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

 

                                                                              СЪДИЯ: