№ 11
гр. Ардино, 07.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – АРДИНО в публично заседание на осми септември,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Иван Ил. Йорданов
при участието на секретаря Катя Т. Хаджиева
като разгледа докладваното от Иван Ил. Йорданов Административно
наказателно дело № 20215110200043 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС-103 от 11.06.2021 г. на председател на
Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което на „Земинвест“
ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: София, бул.“Христо Ботев“ №
17, представлявано от изпълнителния директор, на основание чл. 201, ал. 12 и чл. 200, ал. 1,
т. 39 от Закона за водите (ЗВ) е наложена „имуществена санкция“ в размер на 1000 (хиляда)
лева за извършено административно нарушение по чл. 190а, ал. 2, вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 от
ЗВ.
Жалбоподателят излага доводи във въззивната жалба, че НП е незаконосъобразно,
неоснователно и необосновано. Излага съображения, че АНО е издал НП след превратен
анализ на събраните в административнонаказателната преписка доказателства и при
напълно изяснена фактическа обстановка е извел неправилен извод, че „Земинвест“ ЕАД е
извършил процесното административно нарушение. В тази връзка сочи че предписанието
язовирната стена и съоръженията към нея да бъдат оборудвани с устройство за измерване на
водното ниво не е необходимо след като при строителството на язовир „Жълтуша” не е било
предвидено да се изгради, а съгласно чл. 41, ал.2 на таблица 2 от Наредба № 14 от 2005 г.
той попада в IV категория съоръжения.
На следващо място жалбоподателя счита, че в случая чл. 28 от ЗАНН е неприложим
предвид липсата на преценка от страна на наказващия орган за наличие на първо такова
извършено нарушение от жалбоподателя.
Пледира за отмяна на НП. Алтернативно моли съда да измени наказателното
постановление в частта за наложената санкция към минимума.
1
В съдебно заседание, редовно призован жалбоподателя не се явява и не изпраща
процесуален представител.
Административнонаказващият орган – ДАМТН - София, редовно призован, не изпраща
процесуален представител в съдебно заседание. В депозирано писмено становище на
юрисконсулт Елена Златева моли за потвърждаване на НП НЯСС-103 от 11.06.2021 г. като
правилно и законосъобразно. Претендират се разноски на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН за
процесуално представителство, с приложени доказателства в тази насока.
Съдът след като прецени събраните по делото гласни и писмени доказателства намира за
установено следното от фактическа страна:
На 16.06.2020 г. служители при ГД - РО „НЯСС“ към ДАМТН М. М. К. и Л. А. Р. в
присъствието на Б. Д. на длъжност служител на "Земинвест"ЕАД извършили проверка на
язовир „Жълтуша“, разположен в имот със стар номер 20924.010257, с идентификатор
07747.16.257 по кадастралната жарта и кадастрални регистри на с. Бял извор, община
Ардино, област Кърджали, собственост на „Земинвест“ ЕАД, съгласно нотариален акт №160
от 26.04.2006 г. за собственост върху недвижими имоти, издаден на основание писмени
доказателства. Проверката е извършена чрез обхождане и оглед на язовирната стена и
съоръженията към нея на място на язовира, като служителите установили, че липсва
устройство за измерване на водното ниво, съгласно чл.70, ал.4 от Наредбата за условията и
реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на
съоръженията към тях и за осъществяване на контрол на техническото им състояние.
Във връзка с това констатирано нарушение, контролните органи в посочения КП издали
и съответното предписание към собственика на язовира, а именно:
„Да се монтира устройство за измерване на водното ниво и със срок за изпълнение
16.09.2020 г.“
Констативният протокол №08-02-79/16.06.2020г., заедно с направените констатации,
предписания и срок за тяхното изпълнение е изпратен на „Земинвест" ЕАД, с
придружително писмо с изходящ №85-01-574/24.06.2020г. на ДАМТН. Видно от обратна
разписка №8100015061790, той е получен на 29.06.2020 г.
На 21.09.2020 г. свидетелите Д. Г. К. и Л. А. Р. извършили нова проверка на язовир
„Жълтуша“, разположен в имот със стар номер 20924.010257, с идентификатор07747.16.257
по кадастралната жарта и кадастрални регистри на с. Бял извор, община Ардино, област
Кърджали, собственост на „Земинвест“ ЕАД, съгласно нотариален акт №160 от 26.04.2006 г.
за собственост върху недвижими имоти, издаден на основание писмени доказателства, за
което бил съставен констативен протокол №08-02-148/21.09.2020 г., който бил изпратен на
собственика с придружително писмо с изх. №85-01-1032/02.10.2020 г. на ДАМТН, като
видно от обратна разписка № 8100015061731, е получен от жалбоподателя на 09.10.2020 г.
2
Свидетелите Д.К. и Л. А. Р. извършили проверката, чрез оглед и обход на язовирната
стена и съоръженията към нея и констатирали, че язовира не е оборудван с устройство за
измерване на водното ниво, съгласно изискванията на чл.70, ал.4, във връзка с чл.106, ал.2
от Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на
контрол за техническото им състояние. По този начин те установили, че „Земинвест“ ЕАД
не е изпълнило предписанието, дадено в констативен протокол №08-02-79/16.06.2020 г.,
(изпратен на „Земинвест“ ЕАД с писмо с изходящ №85-01-574/24.06.2020 г., получен, видно
от обратна разписка № 8100015061790, на 29.06.2020г.) а именно „Да се монтира устройство
за измерване на водното ниво и със срок за изпълнение 16.09.2020 г.“
В двата констативни протокола изрично е отбелязано следното: „При авария и
разрушаване на язовирната стена ще бъдат засегнат част от републикански път 8652
гр.Ардино - гр.Неделино, който се намира на около 250 м след язовирната стена.“
Предвид установеното на 21.09.2020 г. неизпълнение на предписание по КП № 08-02-
79/16.06.2020 г., установено с КП № 08-02-148/21.09.2020 г., на основание чл. 40, ал. 1 от
ЗАНН на собственика на язовира била изпратена покана за явяване на 14.12.2020 г. в ГД
НЯСС-РО ЮБ - Кърджали, за съставяне на АУАН за извършено нарушение по чл. 190а, ал.
2, вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. Поканата била връчена на собственика на язовира, на
08.12.2020 г. След неявяване на нарушителя на посочената дата, на основание чл. 40, ал. 2 от
ЗАНН, АУАН № 08-067/14.12.2020 г. бил съставен в негово отсъствие и му бил предявен по
седалището и адрес на управление на едноличното акционерно дружество лично на
изпълнителния директор, на 02.02.2021 г.
След запознаване със съдържанието на този АУАН, нарушителят е вписал, че има
възражения, подписал го собственоръчно и получил екземпляр от него.
В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН са били депозирани подробни възражения по
съставения АУАН, в които се сочи, че същия е незаконосъобразен, неправилен и
необоснован и следва да се прекрати административнонаказателното производство.
Въз основа на съставения АУАН и доказателствата приложени към него, на 11.06.2021 г.
АНО - председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН),
издал атакуваното НП № НЯСС-103. В обстоятелствената му част описал фактическа
обстановка по установяване на извършеното нарушение идентична с тази отразена в АУАН,
като квалифицирал нарушението като такова по чл. 200, ал. 1, т. 39, вр. чл. 190а, ал 2, вр. ал.
1, т. 3 от ЗВ (Изм. и доп. ДВ № 55-2018 г.).
След преценка на обществената опасност на извършеното деяние и тази на дееца, АНО
преценил, че същото не представлява маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН,
както и че извършеното нарушение съставлява осъществено деяние от извършителя, което
ангажира неговата административнонаказателна отговорност с издаденото НП № НЯСС-103
3
от 11.06.2021 г., поради което на основание чл. чл. 83, вр. чл. 53, ал. 1 от ЗАНН и чл. 201, ал.
12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от ЗВ, наложил на „Земинвест“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище
и адрес на управление: София, бул.“Христо Ботев“ № 17, представлявано от изпълнителния
директор А. Й., административно наказание - „имуществена санкция“ в размер на 1 000
(хиляда) лева, за извършено нарушение на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ.
Изложената фактическа обстановка се установява след анализ на показанията на
свидетелите Д.К., М.К. и Ц.И., на които съдът дава вяра изцяло като последователни,
непротиворечиви и кореспондиращи помежду си и на събраните по делото доказателства:
акт за установяване на административно нарушение № 08-067 /14.12.2020 г.; констативен
протокол № 08-02-148/21.09.2020 г.; покана за съставяне на АУАН от 27.11.2020 г.;
констативен протокол № 08-02-79/16.06.2020 г.; възражение от „Земинвест“ ЕАД по АУАН
№ 08-067/ 14.12.2020 г.; становище от Д. Г. К. - инспектор в РО „Надзор на язовирните
стени и съоръженията към тях“ - Южна централна България на Главна дирекция „Надзор на
язовирните стени и съоръженията към тях“ при ДАМТН, относно възражение от
„Земинвест“ ЕАД по АУАН № 08-067/ 14.12.2020 г.; нотариален акт №160, том I, дело № 168
от 26.04.2006 г. за собственост върху недвижими имоти, издаден на основание писмени
доказателства, както и на другите приети по делото писмени доказателства.
При така приетата за установена фактическа обстановка, съдът направи следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна и в
законоустановения срок, поради което следва да бъде разгледана по същество.
Административнонаказателната отговорност на „Земинвест“ ЕАД е ангажирана за
нарушение на разпоредбата на чл. 190а, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, която гласи, че
председателят на ДАМТН или оправомощените от него длъжностни лица по чл. 190, ал. 4 от
същия закон имат право да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на
съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл. 141, ал.
2 от него, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото
състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на
язовирите по приложение № 1 към чл. 13, т. 1, за намаляване на водните обеми, за което
уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното
изпълнение. В качеството си на собственик на язовирна стена и съоръженията към нея,
„Земинвест“ ЕАД съответно е задължено да изпълнява предписанията на контролните
органи по чл. 190, ал. 4 от ЗВ.
Със задължителните предписания се цели да се предприемат мерки и действия за
изясняване на техническото състояние на контролираните обекти, както и условията за
експлоатацията им. Правилно е прието от контролните органи, че е налице нарушение на чл.
190а, ал.1, т.3 от ЗВ извършено от „Земинвест“ ЕАД, в качеството му на собственик на
язовир „Жълтуша“ на 17.09.2020 г., тъй като на 21.09.2020 г. те са констатирали, че не е
4
монтирано устройство за измерване на водното ниво.
Санкцията за посоченото нарушение е наложена на основание чл.200 ал.1 т.39 от Закона
за водите, предвиждащ да се наказва с глоба, съответно имуществена санкция от 1 000 до 20
000 лв., освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице,
което: не изпълни предписание по чл. 138а, ал. 3, т. 2 и чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ. Така
установеното нарушение е правилно квалифицирано и съотнесено към релевантната
санкционна разпоредба на чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите и е наложено наказание
към минимума предвиден в нея.
Нарушението, за което е санкциониран касатора не представлява маловажен случай по
смисъла на чл.28, б."а" от ЗАНН, както се твърди във въззивната жалба, тъй като не се
отличава по степен на обществена опасност от обичайната за този вид нарушения.
Неоснователни са и възраженията на жалбоподателя, че язовир „Жълтуша“, попада в
изключенията по приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Наредбата по чл. 141, ал. 2 от ЗВ, тъй
като за да е приложимо изключението, предвидено във втората хипотеза на чл.141а, ал.3 от
ЗВ по отношение на малките язовири, за същите следва, при класифицирането им по
отношение на тяхната потенциална опасност да е установено, че нарушаването на
конструктивната цялост на язовирните им стени не създава заплаха за човешки жертви или
не застрашават критична инфраструктура, а в процесния случай, с оглед данните в
констативните протоколи и показанията на свидетелите, подобна липса на потенциална
опасност не се установява.
В тази връзка следва да се отбележи, че в случая жалбоподателя е имал възможност да
представи доказателства не само в производството по установяване на нарушението и
налагане на административно наказание от административнонаказващия орган, а и в
съдебното производство по делото в т.ч. и цялата техническа документация на язовир
„Жълтуша“, която се съхранява при него, които да опровергаят събраните такива, и да
докаже, че не е извършил такова нарушение, тъй като попада в изключенията по
приложение № 1 към чл. 13, т. 1 от Наредбата по чл. 141, ал. 2 от ЗВ.
Доколкото се касае за нарушение извършено от юридическо лице, чиято отговорност по
аргумент от чл.83 от ЗАНН е обективна и безвиновна, деянието не следва да се доказва
изобщо от субективна страна и да се изследва знаел ли е и съзнавал ли е дееца елементите
от фактическия състав на сочената като нарушена правна норма. При индивидуализиране на
наказанието наказващият орган е спазил принципите на чл.27 от ЗАНН, като е съобразил
степента на обществена опасност на деянието и дееца, смекчаващите и отегчаващи
отговорността обстоятелства.
Съдът при извършената служебна проверка не констатира да са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила или на материалния закон в хода на
административнонаказателното производство. Актът за установяване на административно
5
нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени правилно и
законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57
от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички относими към конкретния състав
признаци, посочени са времето, мястото и обстоятелствата, при които е било извършено,
както и доказателствата, които го подкрепят. От изложените в акта и наказателното
постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е
извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице съществено
нарушение на процесуалните правила, което да ограничава правото на защита на
нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. Даденото
описание на констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка
съответстват на посочената като нарушена правна норма, както и на санкционната такава.
Събраните по делото писмени и гласни доказателства не оставят никакво съмнение, че
проверения обект представлява "язовир", който по смисъла на § 1 ал.1 т.94 от ДР на ЗВ е
водностопанска система, включваща водния обект, язовирната стена, съоръженията и
събирателните деривации, както и земята, върху която са изградени. Затова законосъобразно
е ангажирана отговорността на дружеството, доколкото същото, като собственик на язовира
отговаря за привеждането му в съответствие с изискванията на нормативните актове.
При този изход на делото, ще следва жалбоподателят „Земинвест“ ЕАД, да бъде осъден
на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН да заплати на ДАМТН направени разноски по делото за
процесуално представителство с оглед изхода на делото и направената претенция за
разноски, в размер определен в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на
правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в
наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от
Наредбата за заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата
по ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая по делото е проведено едно съдебно заседание, на
които не е взел участие процесуалният представител на наказващия орган, като е изготвил и
депозирал писмено становище, поради което следва да се присъди възнаграждение в размер
от 80 лева.
Ето защо, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № НЯСС-103 от 11.06.2021 г. на
председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН), с което
на „Земинвест“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: София,
бул.“Христо Ботев“ № 17, представлявано от изпълнителния директор, на основание чл. 201,
ал. 12 и чл. 200, ал. 1, т. 39 от Закона за водите (ЗВ) е наложена „имуществена санкция“ в
размер на 1 000 (хиляда) лева за извършено административно нарушение по чл. 190а, ал. 2,
вр. чл. 190а, ал. 1, т. 3 от ЗВ.
ОСЪЖДА „Земинвест“ ЕАД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
София, бул.“Христо Ботев“ № 17, представлявано от изпълнителния директор, да бъде
6
осъден на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН да заплати на ДАМТН направените разноски по
делото за процесуално представителство в размер на 80 лева.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд- Кърджали по
реда на глава 12 от АПК, в 14 - дневен срок от съобщаването на страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Ардино: _______________________
7