Определение по дело №246/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 179
Дата: 2 февруари 2021 г.
Съдия: Анелия Илиева Харитева
Дело: 20217180700246
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 1 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№179/2.2.2021г.

 

Град Пловдив, 02.02.2021 година

 

           

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ, І отделение, ІV състав, в закрито заседание на втори февруари две хиляди двадесет и първа година, в състав:

Съдия: Анелия Харитева

като разгледа докладваното от съдията административно дело № 246 по описа на съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по чл.250 АПК.

Образувано е по искова молба на П.Т.З. *** за прекратяване на неоснователно действие на областния управител на област Пловдив, изразяващо се в публикуване на подвеждаща информация на сайта на Областна администрация Пловдив в секция „Достъп до информация“.

От исковата молба и приложената към нея разпечатка от сайта на Областна администрация Пловдив се установява, че на този сайт в категория „Информация“, секция „Достъп до информация“, раздел „ХІІІ. Предоставяне на достъп до исканата обществена информация“, втори абзац, изречение 3, некоректно е посочено, че „разходите се определят съобразно заповед № 10 от 10.01.2001 г. на министъра на финансите“.

На 11.06.2020 г. жалбоподателят е подал заявление до областния управител на област Пловдив на основание чл.24 ЗДОИ да му бъде предоставена на електронния му адрес информация за изразходваните средства за представителни разходи от областната администрация през 2019 г. С решение № РД-20-107 от 22.06.2020 г. областният управител е уважил подаденото заявление и е предоставил исканата информация и е посочено, че съгласно заповед № ЗМФ-1472 от 29.11.2011 г. не е предвидено заплащане на такса за предоставяне на исканата информация по електронен път.

От извършаната от съда справка днес, 02.02.2021 г., на сайта на Областна администрация Пловдив се установява, че на този сайт в категория „Информация“, секция „Достъп до информация“, раздел „ХІІІ. Предоставяне на достъп до исканата обществена информация“, втори абзац, се установява, че текстът на третото изречение гласи: „Разходите се определят съобразно заповед № ЗМФ-1472 от 29.11.2011 г. на министъра на финансите“. Т.е., към настоящия момент информацията за дължимите такси при предоставяне на достъп до обществена информация е съответна на действащата заповед на министъра на финансите.

Съгласно чл.250, ал.1 АПК всеки, който има интерес, може да иска прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Следователно защитата по този ред е допустима само по отношение на неоснователни фактически действия, които се извършват извън определените по закон правомощия на органа и които не трябва да са приключили.

Случаят обаче не е такъв, защото към настоящия момент е извършена промяна на съдържанието на сайта на областната администрация и фактическото действие, за което говори молителят, е прекратено. В категория „Информация“, секция „Достъп до информация“, раздел „ХІІІ. Предоставяне на достъп до исканата обществена информация“, втори абзац, изречение 3, вече е цитирана актуалната заповед на министъра на финансите, въз основа на която се определят таксите за предоставяне на достъп до обществена информация.

На второ място, съдът намира, че настоящият случай не касае фактически действия на административен орган или длъжностно лице, защото областният управител, както сам посочва това жалбоподателят в жалбата си, е длъжен съгласно чл.15а, ал.2 ЗДОИ в секция „Достъп до информация“ на интернет страниците се обявяват данните по чл.15, ал.1, т.4 и 11 и годишните отчети по ал.2, съществуващите вътрешни правила относно достъпа до обществена информация, нормативите за разходите за предоставяне на достъп до информация по чл.20, ал.2 и повторно използване на информация от обществения сектор по чл.41ж, реда за достъп до публичните регистри, съхранявани от административните структури в системата на изпълнителната власт. Т.е., поддържането на актуална информация на сайта на областната администрация е служебно задължение на областния управител, което той осъществява с правни действия – издаване на различни вътрешно-служебни правни актове към служителите в областната администрация, извършващи самите фактически действия по актуализация на информацията. Следователно, доколкото в случая не се касае до фактически действия на областния управител на област Пловдив, търсената защита по реда на чл.250 АПК е неприложима. Искането е недопустимо поради липса на предмет – в правния мир няма извършени неоснователни фактически действия по смисъла на чл.250 АПК.

На трето място, съдът намира, че за молителя не е налице правен интерес от търсената защита по чл.250 АПК, защото и към 11.06.2020 г., когато е подадено заявлението за достъп до обществена информация, в раздел „ХІV. Дължими разходи и начини на заплащането им при предоставяне на достъп до обществена информация“ (видно от приложената към искането разпечатка) таксите са коректно посочени и съответстват на съдържанието на заповед № ЗМФ-1472 от 29.11.2011 г. на министъра на финансите. Т.е., молителят не е платил такса за предоставената по електронен път обществена информация през месец юни 2020 г., не е бил неблагоприятно засегнат от съдържанието на раздел ХІІІ в секция „Достъп до информация“ към онзи момент или към който и да било последващ момент. С оглед наличието на нарочен раздел за дължимите такси е обективно невъзможно да се стигне до неблагоприятно засягане на правата и законните интереси на молителя или на което и да било друго лице, искащо достъп до обществена информация от областния управител.

Правният интерес е абсолютна положителна процесуална предпоставка за допустимост на всяко съдебно производство, за наличието на която съдът е длъжен да следи служебно, поради което нейната липса обосновава недопустимост на искането по чл.250 АПК, наречено искова молба.

Водим от всичко изложено, съдът намира, че искането като недопустима следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство следва да бъде прекратено. Затова и на основание чл.159, т.1 и 4 АПК Административен съд Пловдив, І отделение, ІV състав,

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искането по чл.250 АПК (исковата молба) на П.Т.З., ЕГН **********,***, за прекратяване на неоснователно действие на областния управител на област Пловдив, изразяващо се в публикуване на подвеждаща информация на сайта на Областна администрация Пловдив в секция „Достъп до информация“.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 246 по описа на Административен съд Пловдив за 2021 година.

Съобщаването да извърши на посочения в исковата молба и в молбата от 26.01.2021 г. електронен адрес.

Определението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването.

 

Съдия: