Решение по дело №241/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 ноември 2021 г. (в сила от 15 декември 2021 г.)
Съдия: Силвия Иванова Димитрова
Дело: 20217160700241
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 240

 

гр. П.***, 17.11.2021 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

        Административен съд – П.***, в публично съдебно заседание на двадесет и осми октомври две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                            СЪДИЯ: СИЛВИЯ ДИМИТРОВА

 

при секретаря Е. В., като разгледа докладваното от съдия Димитрова административно дело № 241/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 – 178 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на С.И.В.***, в  качеството му на кмет на Община П.***, със служебен адрес: гр. П.***, пл. ***, № 1, против Предписание № 29/14.04.2021 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – С.***, с което на основание чл. 14, ал. 4 от ЗООС е предписано кмета на Община П.*** да предприеме действия по незабавно почистване на установените отпадъци, описани в констативен протокол № ККФОС-ЛГ-14/08.04.2021 г., като същите се извозят и предадат на площадка, притежаваща документ, издаден по реда на чл. 35 от ЗУО, за което писмено да се уведоми РИОСВ – С.***, със срок за изпълнение до 19.04.2021 г.

В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на оспорения акт, поради неспазване на изискуемата форма и реквизити, нарушение на административнопроизводствените правила и на материалния закон. Сочи се, че предписанието не съдържа фактически и правни основания за издаването. Твърди се, че с него е нарушен принципът на чл. 6, ал. 1 от АПК за разумно, добросъвестно и справедливо упражняване на правомощията от административния орган, тъй като е възложено задължение, което е обективно невъзможно да бъде изпълнено в определения срок. Искането към съда е да отмени оспорения акт. Заявена е претенция за присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез пълномощника си адв. А.А., поддържа жалбата и моли съда да отмени оспорения административен акт. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

В съдебно заседание ответникът – директорът на Регионална инспекция по околната среда и водите – С.*** - редовно призован за съдебно заседание, не се е явил и не е изпратил представител.

Административен съд – П.***, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Със заповед № 19/03.02.2016 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – гр. П.*** е наредено да бъде преустановена експлоатацията на депо за неопасни отпадъци П.***, находящо се в землището на с. ***, местността „***“, община П.***, ЕКАТТЕ ***, с отредена площ на депото 49 дка, собственост на община П.***.

С решение на комисия, взето с протокол от 03.05.2017 г., утвърдено от кмета на община П.***, е прието да се извърши рекултивация на общинско депо за твърди битови отпадъци в местността „***“ в землището на с. ***, общ. П.*** по проект и е определена площадка за извършване на рекултивация на депото.

С Решение № ***/2020 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – П.*** е прието да не се извършва оценка за въздействието върху околната среда за инвестиционно предложение за „Закриване и рекултивация на съществуващо общинско депо за ТБО в м. *** в землището на с. ***, общ. П.***“, тъй като същото няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природните популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони.

На 08.04.2021 г. длъжностни лица от Регионална инспекция по околната среда и водите – гр. С.***, в присъствието на длъжностни лица от община П.***, са извършили планова проверка на съществуващо общинско депо за ТБО в с. ***, общ. П.***, м. „***“ за осъществяване на контрол по Закона за управление на отпадъците и изпълнение на годишния план на РИОСВ за 2021 г., Решение № ***/19.02.2020 г. на РИОСВ – П.*** и предприети действия от община П.*** за рекултивация на общинското депо. Констатациите от нея са отразени в Констативен протокол № ККФОС-ЛГ-14. От него се установява, че: депото не е оградено, има контролно-пропускателен пункт с поставена бариера на входа; експлоатира се, като се извършва депониране на строителни отпадъци, едрогабаритни отпадъци, излезли от употреба гуми, мини маси, смесени битови и други производствени и непроизводствени отпадъци; представени са кантарни бележки, издадени от ДЗЗД „Регионално депо П.*** 2020“, с които се установява, че е извършено измерване на едрогабаритни отпадъци, както и дневник, воден от служителите, охраняващи депото, в който са описани превозните средства на физически и юридически лица, извършващи депониране на отпадъци; в момента на проверката на място е установено МПС с рег. № РК 6722 ВТ, извършващо депониране на строителни отпадъци, както и физически лица, осъществяващи ръчно сепариране на отпадъци и изгаряне на такива. Констативният протокол е подписан от проверяващия екип и присъстващите експерти от община П.***. Последните не са изложили възражения.

Въз основа на установеното при проверката директорът на РИОСВ – С.*** е издал оспореното Предписание № 29/14.04.2021 г., с което е указал на кмета на община П.*** в срок до 19.04.2021 г. да предприеме действия по незабавно почистване на установените отпадъци, описани в констативния протокол, като същите се извозят  и предадат на площадка, притежаваща документ, издаден по реда на чл. 35 от ЗУО, за което писмено да се уведоми РИОСВ – П.***.

Предписанията са връчени на адресата им по електронен път на 14.04.2021 г. Той е подал жалба срещу тях, с вх. № 8894/28.04.2021 г.

В хода на съдебното оспорване са приети писмени доказателства и е изслушана съдебно-техническа експертиза.

От представените писмени доказателства се установява, че в изпълнение на предписанията, с Писмо изх. № 21/СЛУ02838-2/19.04.2021 г., кметът на община П.*** е поискал информация от „***“ ЕООД относно възможността за приемане на строителни и едрогабаритни отпадъци, както и за представяне на ценова оферта, както и че срещу издаденото от кмета на община П.*** Решение № D8223368/10.08.2021 г. за класиране на участниците и определяне на изпълнител в процедура на публично състезание с предмет „Избор на изпълнител за строително-монтажни работи на проект „Рекултивация на депо за неопасни отпадъци на гр. П.***“ са постъпили жалби пред Комисията за защита на конкуренцията.

С писмо изх. № 21/СЛУ-283893/20.04.2021 г. кметът на община П.*** е уведомил директора на РИОСВ – С.*** за предприетите мерки и е поискал удължаване на срока за изпълнение на предписанието поради лоши метеорологични условия.

От приетата и неоспорена от страните съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице Н.Е. се установява, че най-краткият технологичен срок за извозване на отпадъците и извършване на техническа рекултивация на депото за неопасни отпадъци на гр. П.***, находящо се в землището на с. ***, м. *** е 318 календарни дни, както следва: 25 дни за подготвителни работи и проучване възможностите за депониране на съществуващите твърди битови отпадъци на РДНО „***“и площадка, притежаваща документ, издаден по реда на чл. 35 от ЗУО, включително договаряне за установените количества, цени и срокове; 20 календарни дни за почистване и извозване на установените твърди битови отпадъци, описани в Констативен протокол № ККФОС-ЛГ-14/08.04.2021 г.; 273 календарни дни за извършване на техническа рекултивация на процесното депо за ТБО, съгласно утвърдения работен проект, спазване на технологията за изпълнението и, съобразено с актуализирания график.

При така установеното от фактическа страна, Административен съд – П.***, в настоящия състав, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намира от правна страна следното:

Жалбата е подадена срещу подлежащ на съдебен контрол административен акт, от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от същия, при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е основателна. Съображенията за това са следните:

Чл. 14, ал. 4 от ЗООС предвижда, че директорите на РОСВ разполагат с правомощие да издават предписания. Оспореното предписание е за изпълнение задължението на кмета на община П.*** по чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците изразяващо се в предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. Съгласно чл. 113, ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗУО контролът за изпълнението на тези задължения се осъществява от директора на РИОСВ. Чл. 113, ал. 3 от ЗУО предвижда, че при констатиране на неизпълнението им, директорът на РИОСВ издава задължителни предписания като определя срок за изпълнението им и/или съставя акт за установяване на нарушението. От посочените разпоредби следва, че органът, компетентен да издаде предписания за изпълнение на задължението по чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО е директорът на съответната РИОСВ. Оспореното предписание е издадено от директора на РИОСВ – С.***, който е материално и териториално компетентният административен орган. Затова не е налице основание по чл. 146, т. 1 от АПК за отмяната му.

Предписанието е обективирано в изискуемата от чл. 59, ал. 3, във вр. с ал. 2 от АПК писмена форма и съдържа посочените в същата норма реквизити. Неоснователно е оплакването немотивираност. Както в обстоятелствената част на оспорения акт, така и в Констативен протокол № ККФОС-ЛГ-14/08.04.2021 г., към който е направено препращане, са изложени фактите, послужили за издаването му – допускане депонирането на строителни и едрогабаритни отпадъци, на излезли от употреба гуми, земни маси, смесени битови и други производствени и непроизводствени отпадъци на общинско депо, чиято експлоатация е прекратена, считано от 03.02.2016 г. Към отразените факти е приложена правилната правна норма, като е прието, че същите сочат на неизпълнение на задължението на кмета на община П.***, вменено му с чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.

Правилно е опреден и адресата на административния акт. Както вече се посочи чл. 19, ал. 3, т. 15 от ЗУО предвижда, че  кметът на община отговаря за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им. Следователно при констатиране на неизпълнение на тези задължения, адресат на предписанието за осъществяването им е лицето, на което са вменени – в случая кмет на община П.***.

В хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила. Началото му е поставено със съставянето на Констативен протокол № ККФОС-ЛГ-14/08.04.2021 г. експерти в РИОСВ – С.***. Нарушенията, отразени в него, са установени в присъствието на длъжностни лица от община П.***, които са го подписали без да изложат възражения. Препис от същия е връчен в деня на съставянето му.

От изложеното следва, че не са налице основанията по чл. 146, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК за отмяна на оспорените предписания и следва да бъде проверено съответствието им с материалния закон и неговата цел.

С оспореното предписание е указано, че следва да се изпълни задължението по чл.19, ал. 3, т. 15 от ЗУО, за което по безспорен начин е установено, че не е направено. Няма спор между страните и се установява от съставения Констативен протокол № ККФОС-ЛГ-14/08.04.2021 г., че въпреки, че общинското депо за ТБО в землището на с. ***, м. ***, е с прекратена експлоатация, считано от 03.02.2016 г., кметът на община П.*** не е взел мерки за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци. Протоколът е съставен от длъжностни лица при РИОСВ – С.***, в кръга на правомощията им и при спазване на установения ред. Затова има материална доказателствена сила за отразените в него факти. Те не са оборени в хода на съдебното производство. Затова съдът приема, че е налице основанието по чл. 19, ал. 3, т. 15, във вр. с 113, ал. 3 от ЗУО за издаване на предписанието.

При определяне на срока за изпълнение, обаче административният орган е нарушил принципа на чл. 6, ал. 1 от АПК за разумно, добросъвестно и справедливо упражняване на правомощията. Не е съобразил, че разпоредените задължения обективно не могат да бъдат изпълнени в указания период от общо пет календарни дни. Този извод се потвърждава от приетата съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице Н.Е., която съдът кредитира като пълна, ясна и обоснована, дадена от експерт с необходимата компетентност и професионален опит. От нея се установява, че най-краткият технологичен срок за проучване на възможностите за депониране на съществуващи битови отпадъци на площадка, притежаваща документ, издаден по реда на чл. 35 от ЗУО, договаряне на количества, цени и срокове, както и почистване и извозване на твърдите битови отпадъци, за които се отнася предписанието е общо 45 календарни дни. При това положение възлагането в задължение на ответника да осъществи тези дейности за срок от 5 календарни дни е обективно невъзможно да бъде изпълнено. Разпореждането на задължения, които обективно не могат да бъдат изпълнени в определения срок, представлява нарушение на принципа да разумно, добросъвестно и справедливо упражняване на правомощията и обосновава материална незаконосъобразност на административния акт.

Предвид изложеното, настоящият състав на Административен съд – П.*** намира, че оспореното предписание е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.

С оглед изхода от спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в полза на община П.*** следва да бъдат присъдени направените по делото разноски в общ размер на 600,00 лв. / шестстотин лева /, от които: 10,00 лв. /десет лева/ – внесена държавна такса, и 590,00 лв. /петстотин и деветдесет лева/ – разноски за вещо лице.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – П.***

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на С.И.В.*** - кмет на община П.***, Предписание № 29/14.04.2021 г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – С.***, с което на основание чл. 14, ал. 4 от ЗООС е предписано да предприеме действия по незабавно почистване на установените отпадъци, описани в Констативен протокол № ККФОС-ЛГ-14/08.04.2021 г., като същите се извозят и предадат на площадка, притежаваща документ, издаден по реда на чл. 35 от ЗУО, за което писмено да се уведоми РИОСВ – С.***, със срок за изпълнение до 19.04.2021 г., КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите – С.***, със седалище: гр. С.***, бул. ***, № ***, представлявана от директора, ДА ЗАПЛАТИ на община П.***, със седалище и адрес на управление: гр. П.***, пл. ***, № 1, сумата от общо 600,00 лв. /шестстотин лева/, представляваща направени съдебно-деловодни разноски.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                               

СЪДИЯ:/П/