Решение по дело №3078/2020 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 260104
Дата: 17 февруари 2021 г. (в сила от 11 май 2021 г.)
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20205530203078
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                        17.02.2021 г.         град Стара Загора

 

В     И М Е Т О    Н А   Н  А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД       ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На 01 февруари                    Година 2021  

В публично заседание в следния състав:

 

                                 Председател: БЛАГА БОЗОВА 

 

Секретар: МАРИЯН КРЪСТЕВ

Прокурор:  ……………………

като разгледа докладваното от съдия Бозова 

а.н.дело № 3078 по описа за 2020 година, съобрази:

 

     Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление /НП/ 349а -729 от 08.09.2020 година на Директор на Областна дирекция на МВР Стара Загора, с което на Н.Г.Е. *** е наложено административно наказание глоба” в размер на 300.00 лева, на основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето.

В жалбата жалбоподателят моли НП да бъде отменено.

В съдебно заседание жалбоподателят сочи подробни съображения и моли НП да бъде отменено като незаконосъобразно. Сочи, че маската му била на ръката. Двамата с приятеля му пушили цигари и затова били без маска на лицето.

Въззиваемата страна Областна дирекция на МВР - Стара Загора е редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание. Представя писмено становище, като счита, че НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните и служебно провери правилността на издаденото НП, приема следното:

    Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена от надлежна страна – наказано лице, което единствено чрез право на жалба може да си гарантира правото да оспори административното обвинение и съответната административно – наказателна санкция.

Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН и от надлежна страна – санкционирано лице.

С атакуваното НП, жалбоподателят е санкциониран за това, че на 22.04.2020 година, около 01.30 часа, се намирал на открито обществено място, като се придвижвал на улица „Берое“ № 4 в град Стара Загора, без да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата, с което е нарушил въведената с точка 9 от Заповед № РД – 01-124/13.03.2020 година допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 година на министъра на здравеопазването, противоепидемична мярка по чл.63 ал.1 от Закона за здравето, а именно: „Всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени мяста са длъжни да имат поставена защитна маска за лице, за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата, с което виновно е нарушил чл.209а ал.1 от Закона за здравето.

На 22.04.2020 година, около 01.30 часа, жалбоподателят и неговия приятел и връстник Бранимир Динков Червенков, с който не се били виждали отдавна, разговаряли на открито обществено място – ул.„Берое“ № 4 в град Стара Загора. Жалбоподателят пушил цигара, докато разговарял с приятеля си. Маската била на ръката му. Били забелязани от старши полицаи при Второ РУ – свидетелите Д. и С.. Свидетелите се доближили до двамата младежи. Установили, че младежите са без поставени защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата.

На място съставили и връчили на всеки от двамата младежи акт за установяване на административно нарушение /АУАН/, за нарушение на чл.209а ал.1 от Закона за здравето.

Свидетелят Д. съставил и връчил на жалбоподателя акт за установяване на административно нарушение № 8245а -844 -22-04.2020 година, за нарушение на чл.209а ал.1 от Закона за здравето.

Жалбоподателят вписал възражания в АУАН, че полицаите не са се представили/легитимирали по време на проверката. В съдебно заседание жалбоподателят твърди, че по време на проверката предпазната маска е била в ръката му, защото е пушил цигара. Свидетелят Д. също потвърди, че маската е била на ръката на жалбоподателя, а не на мястото, където трябва да бъде – да  покрива носа и устата.

Въз основа на този АУАН, в законния срок и от надлежен орган попадащ в кръга на лицата оторизирани да издават наказателни постановления по чл.209а, ал.4 от Закона за здравето, е издадено процесното НП, в което деянието е описано и квалифицирано така както в акта за нарушение.

Според посоченото в НП „осъщественото деяние не притежава качество "маловажност" по смисъла на чл.28 и чл.29 от ЗАНН, предвид усложнената епидемична обстановка и нуждата от стриктно спазване на противоепидемични мерки за недопускане на разпространението на COVID-19 в страната и с оглед на обстоятелството, че всяко неизпълнение на противоепидемичните мерки може да причини значителни и труднопоправими вреди включително за живота и здравето на гражданите.“

Въз основа на посочения АУАН е издадено обжалваното наказателно постановление, с което на жалбоподателя, на основание чл.209а ал.4 пр.2 вр. ал.1 от Закона за здравето е наложена глоба в размер на 300.00 лв. – за нарушение на чл. 209а ал.1 от Закона за здравето, изразяващо се в следното: На на 22.04.2020 година, около 01.30 часа, се намирал на открито обществено място, като се придвижвал на улица „Берое“ № 4 в град Стара Загора без да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата.

Изложените в АУАН и в НП фактически обстоятелства, че жалбоподателят е без поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата се потвърждават с показанията на разпитаните като свидетели по делото служители на Второ РУ Стара Загора – свидетелите Д. и С..

Съгласно чл.63 ал.1 от Закона за здравето (Изм. и доп. - ДВ, бр. 98 от 2010 г., в сила от 1.01.2011 г., изм., бр. 15 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г., доп., бр. 23 от 2020 г., в сила от 14.03.2020 г., бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г., изм., бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.), при непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест по чл.61, ал.1, с цел защита и опазване живота и здравето на гражданите, се обявява извънредна епидемична обстановка. В ал.3 са предвидени хипотези на непосредствена опасност за живота и здравето на гражданите. Ал.4 предоставя правомощие на министъра на здравеопазването да въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област, при обявена извънредна епидемична обстановка по ал.1.

Със заповед № РД-01-124 от 13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването, в сила от 13.03.2020 г., изменяна многократно и отменена със заповед № рд-01-263 от 14.05.2020 г., в сила от 14.05.2020 г., са въведени противоепидемични мерки на територията на Република България до 13.05.2020 г., във връзка с епидемичната обстановка, създадена от разпространението на COVID-19 на територията на страната и обявеното с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание на Република България извънредно положение и препоръки на Националния оперативен щаб.

Със заповед № РД-01-197 от 11.04.2020 г. на МЗ в сила от 12.04.2020 г. до 13.05.2020 г. включително, изм. - заповед № рд-01-236 от 24.04.2020 г., отм. със заповед № рд-01-263 от 14.05.2020 г., в сила от 14.05.2020 г., е допълнена № РД-01-124 от 13.03.2020 г., изм. и доп. със Заповед № РД-01-131 от 17.03.2020 г., Заповед № РД-01-139 от 19.03.2020 г., Заповед № РД-01-144 от 22.03.2020 г., Заповед № РД-01-154 от 26.03.2020 г., Заповед № РД-01-168 от 30.03.2020 г., Заповед № РД-01-169 от 31.03.2020 г., Заповед № РД-01-172 от 02.04.2020 г. и Заповед № РД-01-195/10.04.2020 г. (отм.), като е въведена нова противоепидемична мярка с т.9, като се създава задължение за всички лица, когато се намират в закрити или на открити обществени места (в т. ч. транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове, църкви, манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) да имат поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и устата (в т. ч. кърпа, шал и др.).

Санкционната разпоредба на чл.209а ал.1 от Закона за здравето (Нов – ДВ, бр. 28 от 2020 г., в сила от 13.03.2020 г.) (1) (Изм. – ДВ, бр. 34 от 2020 г., в сила от 9.04.2020 г., бр. 44 от 2020 г., в сила от 14.05.2020 г.) предвижда, че който наруши или не изпълни въведени от министъра на здравеопазването или от директор на регионална здравна инспекция противоепидемични мерки по чл.63 ал.4 или 7 и чл. 63а ал.1 или 2, освен ако деянието не съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1000 лв., а при повторно нарушение – от 1000 до 2000 лева.

Безспорно се установи, че на посоченото обществено време и място - на открито обществено място – улица „Берое“ № 4, около 01,30 часа, в град Стара Загора жалбоподателят не е изпълнил задължението да има поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или друго средство покриващо носа и устата.

Независимо от формалното осъществяване на фактическия състав на административно нарушение по чл.209а ал.1 от Закона за здравето, съдът счита, че извършеното от жалбоподателя деяние представлява „маловажен случай“ по смисъла на чл.28 ЗАНН.

Това е така, защото:

-   жалбоподателят е младежка възраст, роден 2001 година;

-   времето 01,30 часа на 22.04.2020 година е тъмната част на денонощието, когато на процесното място не се намират хора, за да се приеме, че може да има евентуална опасност за здравето им вследствие поведението на младежа;

-   около жалбоподателя е нямало други преминаващи хора, които да са били пряко застрашени от обстоятелството, че е бил без защитна маска или друго подобно средство;

-   свидетелите полицейски служители са могли да му разпоредят да си постави маската /намираща се в ръката му/ и да го предупредят за последствията от неносенето на същата. Същите не са сторили това, а направо са пристъпили към съставяне на акт за нарушение;

-   жалбоподателят е знаел за задълженито си за носене на маска и е носил такава в себе си докато разговаря с приятеля си. Освен него и приятеля му, който също е бил без маска е нямало други хора наоколо, в непосредствена близост, които да са били пряко застрашени от обстоятелството, че жалбоподателят е без поставена маска докато разговаря с приятеля си. В тази ситуация двамата младежи взаимно са поели риска за тяхното здраве.

Деянието е с по-ниска степен на обществена опасност от обикновените случаи на административни нарушения от същия вид. Преценката за „маловажност на случая“ подлежи на съдебен контрол. В неговия обхват се включва и проверката за законосъобразност на преценката по чл.28 от ЗАНН.

Когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не ги е отчел и не е приложил чл.28 б.„а“ от ЗАНН да предупреди нарушителя, то това е основание за отмяна на наказателното постановление, поради противоречие със закона.

Поради изложените съображения, съдът счита, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде отменено като незаконосъобразно.

За пълнота следва да се посочи също и следното: Процесният АУАН е съставен и връчен на жалбоподателя на 22.04.2020 година. Същевременно неясно поради какви причини АУАН е изходиран и е с номер от 27.04.2020 година. Това както и ЕГН – то вписано в този АУАН, което е различно от ЕГН на жалбоподателя вписано в НП не водят до нарушено право на защита. Жалбоподателят е индивидуализиран ясно и с достатъчен обем данни. В този смисъл развитите доводи в жалбата за нарушено право на защита предвид грешката в изписване на ЕГН в НП са неоснователни.

Относно доводите, че цитираните в НП заповеди не са възпризвели правно действие, следва да се посочи, че законосъобразността на тези заповеди не може да е предмет на настоящото производство. Оспорването им става по друг ред и пред друг съд. На следващо мясято, следва да се има предвид, че заповедите са общи административни актове и за тях липсва изискване за обнародване като предпоставка за влизането им в сила, а са приложими правилата на чл.65 и следващите от АПК. Заповедите са породили правно действие и съответно въведената с тях противоепидемична мярка е задължителна за адресатите й, които са всички граждани, когато са на открити обществени места.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.63 ал.1 изр. първо от ЗАНН, съдът

 

                   Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление № 349а-729 от 08.09.2020 година на Директор на Областна дирекция на МВР - Стара Загора, с което на Н.Г.Е. *** е наложено административно наказание „глоба” в размер на 300.00 /триста/ лева, на основание чл.209а ал.1 от Закона за здравето.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

 

 

                            СЪДИЯ: