Решение по дело №641/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 376
Дата: 7 април 2023 г.
Съдия: Лилия Александрова
Дело: 20227040700641
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 април 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

гр.Бургас, №376/ 07.04.2023г.

 

В    ИМЕТО    НА    НАРОДА

 

            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр.Бургас, в съдебно заседание на седми март, през две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

 

        СЪДИЯ:   ЛИЛИЯ АЛЕКСАНДРОВА

 

 

при секретар С.Атанасова, като разгледа адм.д. № 641 по описа за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното: 

 

Производството е по реда на чл.8, ал.6 от Постановление № 405 от 25.11.2021г. за определяне на условията, критериите, реда и размера на средствата по схема за предоставяне на безвъзмездни средства за подпомагане на туристическия сектор за компенсиране на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки (ПМС №405/2021г.) във вр. с чл.145 и сл. от АПК.

Жалбоподателят „Интерхотел Поморие“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Поморие, бул. „Пейо Яворов“ № 3, представлявано от Б.Г.С. е оспорил заповед № Т-РД-27-897 от 04.04.2022г. на министъра на туризма, с която е отхвърлено заявление с вх. № BG-*********-2021-06-2345, подадено в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) и на „Интерхотел Поморие“ АД е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по схема BG-*********-2021-06, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.100885 (2021/N) от 17.01.2022г., във връзка с чл.1, ал.5, т.9, буква „в“ и ал.7 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2021г.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна. Жалбоподателят твърди, че няма задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл.162, ал.2, т.1 от ДОПК към Държавата или Общината преди 1 януари 2020г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, както и, че няма такива задължения, които са разсрочени, отсрочени или обезпечени. Отделно от това твърди, че в оспорената заповед не е посочено кои задължения от изрично изключените  в т.7.1 от указанията са налице при кандидата, за да бъде постановен отказ. Иска отмяна на оспорената заповед. Претендира разноски.

В съдебно заседание, жалбоподателят, чрез представител по пълномощие – адв. Н., поддържа жалбата, ангажира доказателства и иска оспореният административен акт да бъде отменен. Претендира разноски.

Ответникът – министъра на туризма, редовно призован, не изпраща представител.

ФАКТИ:

С Постановление № 405 от 25.11.2021г. на Министерския съвет, на основание чл.114 във връзка с чл.105 от Конституцията на Република България, чл.7, ал.1 и ал.2 от Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация във връзка с чл.1, ал.5, т.9, буква „в“ и ал.7 от Закона за държавния бюджет на Република България за 2021г., са определени условията, критериите, реда и размера на средствата за подпомагане на туристическия сектор за компенсиране на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидимични мерки (л.120-126).

На основание § 3 ПЗР от ПМС № 405/2021г., със заповед №Т-РД-16-29 от 28.01.2022г. (л.127-128), министърът на туризма е утвърдил Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по схема BG-*********-2021-06 за подпомагане на туристическия сектор за компенсиране на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидимични мерки (л.129-164).

„Интерхотел Поморие“ АД е представило проектно предложение – формуляр за кандидатстване (л.24), с наименование на проектното предложение „Предоставяне на безвъзмездни средства за подпомагане на туристическия сектор за компенсиране на загуби, възникнали от пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки“.

Със заповед № Т-РД-16-36 от 03.02.2022г. (л.13), министъра на туризмът е определил състав на оценителната комисия, която да разгледа и оцени за съответствие подадените заявления по схема BG-*********-2021-06 – Предоставяне на възмездни средства за подпомагане на туристическия сектор за компенсиране на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки. В оценителната комисия са посочени председател (без право на глас) и неговите функции; секретари (без право на глас) и техните функции и членове с право на глас и техните функции. Със заповед № Т-РД-16-104 от 15.03.2022г. на министъра на туризма (л.23), работата на оценителната комисия е била възобновена на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията и одобрен от министъра на туризма доклад с рег. № Т-93-00-574/15.03.2021г.

Чрез СУНИ председателят на оценителната комисия е изискал от „Интерхотел Поморие“ АД да представи допълнителна информация и документи, от които да се установява, че дружеството е осъществявало дейност (основна и/или допълнителна) в поне един от допустимите кодове, както и допълнителна информация и документи, че няма задължения към Държавата или същите са разсрочени или отсрочени или обезпечени (л.48).

В отговор отново чрез СУНИ „Интерхотел Поморие“ АД е посочило, че през 2021г. е осъществявало икономическа дейност в код по КИД-2008: 55.10 „Хотели и подобни места за настаняване“. Допълнително е приложено удостоверение с изх. № 020202200054539/16.03.2022г. от НАП (л.79), в което са посочени задълженията на дружеството, като представляващият предприятието е заявил, че всички задължения са настъпили след 01.01.2020г. и дружеството отговаря на условията за допустимост (л.65).

От съдържанието на удостоверението на л.79 се установява, че за периода от 01.01.2022 г. до датата на издаване на му – 16.03.2022г. дружеството –жалбоподател има задължения за осигурителни вноски в размер общо на 24 179,55 лв., в т.ч. главница и лихви. Но за периода релевантен за спора - преди 1 януари 2020 г. (чл.6 ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г.) задълженията на дружеството са общо в размер на 0,08 лв. – по 0,01 лв. за осем периода и произтичат от Ревизионен акт, представляват лихва с нулева главница.

По делото е приложен оценителен лист за извършената от назначената оценителна комисия проверка на подадения от жалбоподателя формуляр за кандидатстване за съответствие с критериите за изплащане на безвъзмездните средства съгласно законовите изисквания. В заключението на оценителния лист е посочено, че кандидатът „Интерхотел Поморие“ АД попада в категорията на недопустимите кандидати в т.7, подточка 7.1 от „Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства“ – Указания и Критерии VІ.3, VІ. Група, VІ-ти етап от Критериите за оценка на административното съответствие от Оценителен лист (Приложение 1 към Указанията), тъй като след извършена служебна проверка е установено, че кандидатът има задължения към държавата и общината по седалище на предприятието (л.86-96).

На 21.03.2022г. председателят на Оценителната комисия е изготвил докладна записка (л.107-109) до министъра на туризма за работата на Оценителната комисия, към която са приложени протокол № 1 (л.110-117) и № 2 (л.118-119) от работата на Оценителната комисия; списък на заявленията, одобрени за финансиране, с пропорционално разпределение на финансовия ресурс между одобрените за финансиране кандидати (Приложение № 1); списък на отхвърлени заявления, с мотиви за отказ (Приложение № 2); списък на дублиращи се заявления, които не подлежат на оценка (Приложение № 3); списък на оттеглени заявления, които не подлежат на оценка (Приложение № 4) и проект на заповед за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на допуснати кандидати. Докладната записка е одобрена от министъра на туризма на 21.03.2022г.

Въз основа на така издадената докладна записка, министъра на туризма на 04.04.2022г. е издал процесната заповед на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията, чл.8, ал.3, чл.6, ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г.), във връзка с чл.1, ал.5, т.9, буква „в“ и ал.7 от Закона за държавния бюджет на РБ за 2021г., Нотификация на Европейската комисия по схема за държавна помощ SA.100885 (2021/N) от 17.01.2022г. и т.7 „Недопустими кандидати“ от Указанията за кандидатстване, подточка 7.1 от Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по схема BG-*********-2021-06 – Предоставяне на безвъзмездни средства за подпомагане на туристическия сектор за компенсиране на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки, утвърдени със заповед № Т-РД-16-29/28.01.2022г. на министъра на туризма. В заповедта като мотиви за отказа са преповторени мотивите от изготвения оценителен лист. Заповедта за отказ е съобщена на „Интерхотел Поморие“ АД чрез СУНИ (л.85).

Жалбата сезирала съда е подадена на 18.04.2022г.

По делото е допусната и приета ССЕ, от заключението на която се установява, че за периода преди 1 януари 2020 г. (чл.6 ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г.) има задължения за данъци и ЗОВ в размер на 0,08 лв. лихви, колкото е посочено и в удостоверението представено в хода на административното производство пред органа. Главница не дължи.

ПРАВНИ ИЗВОДИ:

Жалбата е подадена в срок, от надлежно легитимирано лице – адресат на оспорения акт, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество е основателна.

Съгласно Постановление на МС № 405 от 25.11.2021 г., Държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, безвъзмездни средства в посочените размери, въз основа оборота им през 2019 г., с оглед компенсиране на загуби възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки, във връзка с чл. 1, ал. 5, т. 9, б. "в" и ал. 7 от Закона за държавния бюджет на РБ за 2021 г.

Обжалваната заповед е издадена в резултат на проведена процедура за предоставяне на държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, а с оглед посочените правни норми - чл. 4 от ПМС № 405/2021 г., в тази процедура министъра на туризма има качеството на администратор на държавна помощ съгласно чл. 9 от Закона за държавните помощи, компетентен да проведе процедура по предоставяне на процесната безвъзмездна държавна помощ, респективно да откаже предоставяне на същата.

За това съдът приема, че обжалваната в настоящото производство заповед е издадена от компетентен административен орган – министъра на туризма. Същата е в предвидената писмена форма. Но в процесната заповед е прието, че задължения по чл.6 ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г. са налице и това препятства участието на жалбоподателя, без да се посочи конкретното им основание и размер. Органът не обсъдил фактите и не може да се установи, по какви съображения той е направил извод, че жалбоподателят не отговаря на изискванията на чл.6 ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г. 

От материалноправна страна спорът се свежда до това дали жалбоподателят е отговарял на изискването на чл.6 ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г. и за периода преди 1 януари 2020 г. не е дължал данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК към държавата или общината.

Според чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК публични са държавните и общинските вземания за данъци, включително акцизи, както и мита, задължителни осигурителни вноски и други вноски за бюджета.

Още в хода на административното производство пред органа се установява, че жалбоподателят за периода преди 1 януари 2020 г. няма задължения за данъци, включително акцизи, както и мита, респ. задължителни осигурителни вноски. Има задължения за лихви в размер на 0,08 лв. за осем различни периода, всеки по 0,01 лв. Не е ясно въз основа на каква главница са определени тези задължения за лихва, доколкото самият НАП посредством издаденото удостоверение (л.79) е посочил нулева главница за тези периоди, за които се дължи лихва.

Съдът счита, че задължението за лихви в размер на 0,08 лв. е плод на изчислителна или друг вид грешка, не е същинско задължение. Още по-малко такова, което да даде основание за извод, че жалбоподателят за периода преди 1 януари 2020 г. има задължения за данъци и задължителни осигурителни вноски по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК към държавата или общината и не може да бъде допуснат да кандидатства за получаване на безвъзмездна финансова помощ.

На следващо място основателно е и възражението на жалбоподателя, че задълженията за лихви не попадат в обхвата на разпоредбата на чл. 162, ал. 2, т. 1 от ДОПК, към която препраща чл.6 ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г. Лихвите са публични държавни и общински вземания, но по смисъла на чл. 162, ал. 2, т. 9 от ДОПК, а тази разпоредба не е включена в предпоставките по чл.6 ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г. за допускане на кандидатите за предоставят безвъзмездни средства за компенсиране на загуби, възникнали пряко и/или косвено от ограниченията в дейността на предприятията поради въведените противоепидемични мерки.

При тези констатации, съдът намира, че постановеният отказ, освен немотивиран, противоречи и на материалния закон, защото не се установява наличието на факти, които могат да се подведат под нормата на чл.6 ал.2, т.1 от ПМС № 405/2021г., послужила за основание за издаване на оспорения акт.

По изложените съображения, издаденият административен акт е процесуално и материално незаконосъобразен и следва да бъде отменен, а преписката да бъде върната на органа за ново произнасяне, при съблюдаване на дадените указания по тълкуване и прилагане на закона.

При този изхода от спора, с оглед своевременното искане на жалбоподателя, ответникът следва да бъде осъден да му плати направените разноски в размер на 2990,00 лева, от които платено адвокатско възнаграждение в размер на 2640 лева с ДДС, 300 лв. възнаграждение за вещо лице и 50 лева платена държавна такса.

Възражението за прекомерност на платеното адвокатско възнаграждение на представителя на жалбоподателя е неоснователно, с оглед материалния интерес по делото – 25 060 лв. и осъщественото процесуално представителство по изготвяне на жалба и участието на адвоката в съдебните заседания, съпоставени с нормата на чл.8, ал.1, вр. чл.7, ал.2, т. 4 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал.2 от АПК, Административен съд Бургас,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ заповед № Т-РД-27-897 от 04.04.2022г. на министъра на туризма .

ВРЪЩА преписката на министъра на туризма за ново произнасяне по заявлението на „Интерхотел Поморие“ АД при спазване на дадените задължителни указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Министерството на туризма на Република България да заплати на „Интерхотел Поморие“ АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление в гр.Поморие, бул. „Пейо Яворов“ № 3, представлявано от Б.Г.С., направените по делото разноски в размер на 2990 (две хиляди деветстотин и деветдесет) лева.

Решението може да се обжалва, с касационна жалба пред Върховния административен съд на Република България, в 14 -дневен срок от съобщаването му.

 

 

СЪДИЯ: