Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 553/05.11.2019 г., гр.Монтана
В името на народа
Административен съд -
Монтана, ІV-ти състав, в открито заседание на пети ноември две хиляди и
деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
Мария Ницова
при секретаря Лазарова и с участието
на прокурора от ОП Монтана Г. Александрова
като разгледа докладваното от съдия Ницова адм.д. № 536 по описа за 2019 година, за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по жалба
срещу решение на Общинска избирателна комисия /ОИК/ Чипровци за обявяване на
изборни резултати за избор на общински съветници, с правно основание чл. 459, ал.1 от
Изборния кодекс/ИК/.
Жалбоподателят М.Ж.Ц.,
кандидат за общински съветник в Общински
съвет Чипровци, издигнат от ПП“Новото време“, с номер 24 на бюлетината, под
номер 5/105/ в листата на партията, обжалва решение № 099-МИ/28.10.2019 г. на
Общинската избирателна комисия Чипровци за обявяване на изборните резултати от
проведения избор за общински съветници. В жалбата си твърди, че в течение на
изборите са извършвани редица нарушения на изборния процес, довели до
незаконосъобразност на крайния акт на ОИК - решението, с което е обявен
изборния резултат. Твърди се, че получил сигнал от свои избиратели, че са
гласували за него с преференции, като нарушенията са в СИК № *********
гр.Чипровци, СИК № ********* в с.Горна Лука и СИК № ********* в с.Превала,
където някои бюлетини, които са били действителни са зачетени като
недействителни. Прави искане за
„.. бюлетините от тези секции да бъдат преброени отново по предвидения от
закона ред..“ Поддържа, че тези нарушения са довели до незаконосъобразност на
крайния административен акт - решението на ОИК Чипровци, с което са обявени
избраните за общински съветници. Моли съда да отмени обжалваното
решение, като незаконосъобразно. Същият редовно призован на посочения в жалбата
адрес на 01.11.2019 г., чрез дъщеря А*** М. Н*** , със задължение да предаде,
не се явява в с.з и не изпраща процесуален представител.
Ответниците по жалбата
Общинска избирателна комисия Чипровци, чрез председателя К*** в съдебно
заседание, моли съда да потвърди решение № 099-МИ/28.10.2019 г. на ОИК Чипровци,
като законосъобразно, като навежда фактически доводи за липса на нарушения на
изборния процес и за пороци на обжалваното решение на ОИК. Поддържа, че
твърденията в жалбата за нарушения на изборния процес не са доказани и като
такива са неоснователни, като претенциите за неотбелязване на преференциалния
вот в посочените секции - СИК №
********* гр.Чипровци, СИК № ********* в с.Горна Лука и СИК № ********* в
с.Превала са необосновани, доколкото
както в официалните екземпляри на протоколи на СИК и черновите на протоколите,
намираща се в чувалите с изборните книжа, така и в бланките - чернови за
отбелязване на преференциалния вот, са отбелязани точно броя на подадените
преференции за всеки кандидат за общински
съветник от всяка партия или коалиция.
Поддържа също така, че обстоятелството, че всички протоколи са подписани от членовете на
СИК без възражения, забележки или особено мнение и жалби от останалите
участници в изборния процес - наблюдатели и застъпници на кандидатите. Моли
съда да потвърди обжалваното решение.
Заинтересованата страна А.Т.К.,
в качеството на представляваща БСП за България и избрана за общински съветник от БСП за България, заявява, че жалбата е неоснователна и
недоказана. Подкрепя изложеното от председателя на ОИК да се потвърди
обжалваното решение на ОИК Чипровци.
Представителят на ОП Монтана намира
жалбата за неоснователна и в мотивирано
заключение изразява становище за отхвърлянето и.
Жалбата е предявена в законния 7-дневен срок по чл. 459, ал.1 от ИК и е срещу решение на ОИК по обявяване на изборните резултати, което има характер на краен административен акт и съгласно закона и константната съдебна практика подлежи на съдебен контрол. Обжалващият кандидат има пряк личен интерес от оспорването на акта, с който се засягат неговите права и интереси. В жалбата от жалбоподателя са заявени различни искания, като основното е да се „обяви за недействително и отмени решение № 099-МИ/28.10.2019 г. на ОИК Чипровци, ведно с следващите от това последици“ , при което съдът е конституирал по делото като заинтересовани страни всички избрани общински съветници, доколкото искането за отмяна на цялото решение пряко засяга техни лични права и законни интереси, както и съответните партии и коалиции.
По изложените
съображения съдът приема, че жалбата е допустима, като предявена в срок от
лице, което съгласно разпоредбата на чл. 459, ал.1 от ИК има право на оспорване.
Съдът, като прецени
събраните по делото писмени доказателства, намери за установено от фактическа
страна следното:
Жалбоподателят по делото М.Ж.Ц., като кандидат за общински съветник в Общински съвет Чипровци, издигнат от ПП“Новото време“, с номер 24 на бюлетината, под номер 5/105/ в листата на партията оспорва решение № 099-МИ/28.10.2019 г. на ОИК Чипровци, с което определена общинската избирателна квота - 168 гласа, въз основа на която са избрани за общински съветници на община Чипровци 11 кандидати, от тях по мандати, както следва: ПП“Новото време“ -2; ПП“Герб“ – 7 и БСП за България – 2.
В т. V от решението е
обявено разпределението на заявените предпочитания (преференции) за отделните
кандидати по кандидатски листи на партии и коалиции, получили съответните
мандати. По делото са приети като доказателства още: Протоколи на СИК № ********* гр.Чипровци, СИК №
********* в с.Горна Лука и СИК № ********* в с.Превала / л.9-29 от делото/;
Протокол на ОИК Чиправци от 28.10.2019 г./л.30-36 от делото/;Решение №
753-МИ/26.08.2019 г. на ЦИК; Заявление за регистрация в ОИК на партия/коалиция
за участие в изборите за общински съветници в община Чипровци на 27.10.2019 г.;
Решение № 006-МИ от 09.09.2019 г. на ОИК – Чипровци ; Удостоверение за
регистрация на партия в ОИК; Заявление за регистрация в ОИК на партия/коалиция
за участие в изборите за общински съветници и кметове в община Чипровци на 27
октомври 2019 г.; Решение на ОИК № 012-МИ от 13.09.2019 г. за регистрация на
кандидатските листи за участие в изборите за общински съветници ; Удостоверение
за регистрация на партия в ОИК; Заявление за регистрация в ОИК на
партия/коалиция за участие в изборите за общински съветници и кметове в община Чипровци
на 27 октомври 2019 г.; Решение № 014-МИ от 16.09.2019 г. на ОИК; Удостоверение
за регистрация на партия в ОИК; Заявление за регистрация в ОИК на
партия/коалиция за участие в изборите за общински съветници и кметове в община
Чипровци на 27 октомври 2019 г. ; Решение № 017-МИ от 16.09.2019 г.;
Удостоверение за регистрация на партия в ОИК ; Заявление за регистрация в ОИК
на партия/коалиция за участие в изборите за общински съветници и кметове в
община Чипровци на 27 октомври 2019 г. (на лист 56 от делото); Решение № 020-МИ
от 16.09.2019 г. (на лист 57 от делото); Заявление за регистрация в ОИК на партия/коалиция
за участие в изборите за общински съветници и кметове в община Чипровци на 27
октомври 2019 г.; Решение № 023-МИ от 16.09.2019 г.; Удостоверение за
регистрация на партия в ОИК); Заявление за регистрация в ОИК на партия/коалиция
за участие в изборите за общински съветници и кметове в община Чипровци на 27
октомври 2019 г. ; Решение № 026-МИ от 16.09.2019 г.; Удостоверение за
регистрация на партия в ОИК ; Заявление за регистрация в ОИК на партия/коалиция
за участие в изборите за общински съветници и кметове в община Чипровци на 27
октомври 2019 г.; Решение № 029-МИ от 16.09.2019 г. ; Удостоверение за
регистрация на партия в ОИК; Заявление за регистрация в ОИК на партия/коалиция
за участие в изборите за общински съветници и кметове в община Чипровци на 27
октомври 2019 г.; Решение № 032-МИ от 16.09.2019 г.; Удостоверение за
регистрация на партия в ОИК; Предложение до ОИК Чипровци Предложение до ОИК Чипровци; Предложение до
ОИК Чипровци Предложение до ОИК Чипровци; Предложение до ОИК Чипровци; Предложение
до ОИК Чипровци; Решение № 35-МИ от 20.09.2019 г.; Решение № 39-МИ от
22.09.2019 г.; Решение № 42-МИ от 22.09.2019 г.; Решение № 043-МИ от 24.09.2019
г.; Решение № 046-МИ от 24.09.2019 г.; Решение № 047-МИ от 24.09.2019 г.;
Решение № 004-МИ от 09.09.2019 г. ; Протоколи на СИК в общината за избор на
общински съветници; Приемо-предавателен протокол между ОИК и ЦИК; Протокол за
предаване и приемане на протоколи и други материали от ОИК на ЦИК; 1 бр.
бюлетина по установения образец за гласуване за избор на общински съветници;
Списък на обявените за избрани общински съветници; Регистър на партиите за
участие в изборите за общински съветници и за кметове на 27.10.2019 г. Справка от Информационно обслужване за класиране
според преференциите/ л.42-171 от делото/.
Съгласно решение № 099-МИ/28.10.2019
г. на ОИК Чипровци общинската избирателна квота е от 168 гласа, въз основа на
която са избрани 11 общински съветници. По този факт по делото няма спор. Не
се спори и относно разпределението на мандатите между участващите в изборите
партии и коалиции. На практика, въпреки отразеното в жалбата искане за отмяна
на цялото решение, жалбоподателят оспорва същото само в частта относно
неотчитането на преференциалния вот, подаден за партията, от която е
регистриран като кандидат, като поддържаната от него теза е, че поради
неправилното отчитане на подадените преференции за него не е избран за общински съветник.
От съвкупните
доказателства, приложени към делото, в това число и приложенията, се установи,
че броя на преференциите, подадени за кандидата за общински съветник са 50.
Този брой е въз основа отчитане преференциите, подадени за кандидата от
ПП“Новото време“ във всички СИК, като изрично в посочените секции- СИК № ********* гр.Чипровци – 0
преференции за 105 от ПП“Новото време“; СИК № ********* в с.Горна Лука – 4 преференции
за 105 от ПП“Новото време“ и СИК № ********* в с.Превала – 23 преференции за
105 от ПП“Новото време“.
В производството, жалбоподателят не е заявил искане по реда на чл. 193, ал.3 от ГПК във връзка с чл. 154, ал.1 от ГПК, не са оспорени от жалбоподателя приложените официални документи
- протоколите от секционните комисии и протокола на ОИК, съответно съдът
намира, че следва да основе изводите си на тези официални документи, които се
ползват с материална доказателствена сила, съгласно разпоредбата на чл. 179, ал.1 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК
и във връзка с чл. 459 от ИК.
В жалбата е направено
искане за ново преброяване на всички действителни и недействителни бюлетини в
посочените секции - СИК № ********* гр.Чипровци, СИК № ********* в с.Горна Лука
и СИК № ********* в с.Превала. Съдът, възприема разбирането, застъпено в
решение № 9/26.11.2009 г. на КС по КД № 8/2009 г., че повторно преброяване на
гласовете би могло да се допусне, ако от протоколите на секционните избирателни
комисии е видно, че съществуват спорове между членовете на СИК за резултатите
от гласуването. От всички проверени протоколи в община
Чипровци, в нито един от тях не е поставен под съмнение изборният резултат и
нито един член на секционна избирателна комисия не е подписал секционен протокол
с възражение или особено мнение. Не са постъпили и жалби в изборния ден. Поради това и искането за повторно преброяване
на бюлетините в посочените секции, бяха оставени без уважение.
От правна страна, съдът
намира, че ангажираните от страните в процеса по силата на чл. 168, ал.1 от АПК доказателства, не установиха факти и обстоятелства, които да
обосноват правния извод на съда за извършени съществени нарушения на избирателния
процес. Само и единствено наличието на съществени нарушения е основание за
обявяване на недействителност на избора. В настоящото производство не са
ангажирани доказателства, само изложеното предположение от кандидат съветника Ц.,
не може да се приеме за нарушение, още
по- малко съществено. Правнорелевантният въпрос е дали са налице съществени нарушения на изборната процедура,
респективно налице ли е основанието за отмяна на обжалваното решение по чл. 146, т.3 от АПК - съществено нарушение на административнопроизводствените
правила. Видно от приложените секционни протоколи, изчисленията на ОИК
отговарят на общия сбор подадени гласове, недействителните и действителните гласове,
съгласно секционните протоколи. В този смисъл принципно правилно е становището
на заинтересованата страна А.Т.К., че няма никакви индикации за твърдените нарушения
при отчитане на преференциалните гласове за която и да било партия или
коалиция.
Следва да се отбележи,
че наведените в жалбата твърдения и въз основа на това направените искания по
доказателствата, са свързани с явно неразбиране за хода на изборния процес и
правата и задълженията на участниците в него. Освен разпоредбите на чл. 114, ал.1
от ИК и на чл. 120, ал.1 от ИК,
които предоставят определени права на наблюдателите и застъпниците,
разпоредбите на чл. 89-100 от ИК
подробно уреждат статута и правомощията на членовете на секционните избирателни
комисии в страната. Членовете на тези комисии са представители на парламентарно
представените партии и коалиции, както и на други партии и коалиции /аргумент
от чл. 91, ал.2 от ИК/
като представителите на една партия или коалиция не могат да имат мнозинство в
секционна избирателна комисия, а председателят, заместник-председателят и секретарят
не могат да бъдат от една и съща партия или коалиция /чл. 92, ал.3 от ИК/.
Правата на застъпници и наблюдатели за присъствие в изборното помещение са
регламентирани в разпоредбата на чл. 232 от ИК.
По този начин законът е определил много точни правила и ограничил риска от
субективни вмешателства в изборния процес на всяка една от фазите. Както се
установи в съдебното производство, във всяка от СИК е имало представители на
политическите партии и коалиции, регистрирали кандидати за местните избори 2019
г., включително и ПП“ Новото време“, в чиято листа е регистриран жалбоподателя
като кандидат за общински съветник.
Законът дава право на
всеки един член на СИК и ОИК да изрази своите резерви чрез писмени възражения,
които са отразяват в протокола. Такива липсват. Също така разпоредбата на чл. 222, ал.1 от ИК дава право на всяка СИК да преустанови гласуването при наличие на
съществени нарушения на изборния процес. Липсват данни за жалби и искания в
тази насока. За всяко от тези евентуални нарушения жалбоподателят би могъл без
особени трудности да представи надлежни и допустими от закона доказателствени
средства под формата на писмени доказателства - сигнали, жалби и възражения,
ако са депозирани. Непредставянето, а оттам и недоказването на твърденията за
съществени нарушения на изборния процес води до извода за липса на такива, а
оттам и за законосъобразност на оспорения административен акт. Тежестта на
доказване, въпреки наличието и на служебно начало в административния процес, е
процесуално задължение на оспорващия. Искането за повторно преброяване на
бюлетините, съгласно цитираното по-горе Решение № 9 по конституционно дело №
8/2009 г. на КС на РБ, е допустимо само когато от протоколите на СИК е видно,
че са съществували спорове между членовете на СИК относно резултата, отразен в
протокола. Както вече се отбеляза, секционните протоколи са подписани без
възражение и особено мнение, при което искането за повторно преброяване се
явява неоснователно, като искане за недопустимо доказателствено средство.
Неоснователно е
оплакването в жалбата, че действителни бюлетини подавани за кандидатите са
отчитани за недействителни, а недействителни бюлетини, подавани за кандидатите,
са отчитани като действителни, тъй като не бяха ангажирани каквито и да е
доказателства в тази насока. Протоколите на СИК имат материална доказателствена
сила, като официални документи по смисъла на чл. 179, ал.1 от ГПК във връзка с чл. 144 от АПК.
Съдът счита, че липсата на каквито и да е възражения по реда на чл. 441, ал.3 ИК
от страна на член на избирателната комисия е още една индикация, че изборният
процес и броенето на гласовете е преминало без съществени нарушения, които да
налагат отмяна на административния акт, с които е обявен изборният резултат.
Съгласно разпоредбата на чл. 438, ал.3 ИК,
когато действителността или недействителността на някой глас бъде оспорена,
след решение на комисията случаят се описва в протокол, като протоколът се
прилага към протокола на секционната избирателна комисия, като на гърба на
бюлетината се отбелязва номерът на решението, основанието за недействителност и
се подписва от председателя и секретаря. В протоколите на СИК липсват
отбелязвания за подадени бюлетини, които да са предизвикали спор при отчитането
им, като това обстоятелство дава основание на съда да кредитира изцяло
отразеното в протоколите на СИК, които, както стана дума по-горе, имат
материална доказателствена сила като официални документи.
На практика основното
възражение, което има правнорелевантно значение е неотбелязването на броя на
преференциите в протоколите на посочените секции -.- СИК № *********
гр.Чипровци, СИК № ********* в с.Горна Лука и СИК № ********* в с.Превала.
Както вече се отбеляза, не бяха оспорени официалните писмени документи -
протоколи на СИК, при което същите съставляват доказателства, въз основа на чл. 179, ал.1 от ГПК, за отразените в тях факти.
По изложените мотиви,
съдът счита оспореното решение № 099-МИ/28.10.2019 г. на Общинската избирателна комисия Чипровци
за обявяване на изборните резултати от проведения избор за общински съветници
в община Чипровци за законосъобразен акт,
което на основание чл. 459, ал.10,
предл. първо във връзка с ал.7 от ИК,
следва да бъде потвърдено.
В производството не са
направени искания за присъждане на разноски.
Предвид
ПОТВЪРЖДАВА решение №
099-МИ/28.10.2019 г. на Общинската избирателна комисия Чипровци за обявяване на
общинска избирателна квота, мандатите на общинските
съветници по кандидатски листи и за
обявяване на избраните общински съветници,
като законосъобразно.
Решението може да се
обжалва пред Върховен административен съд в 7-дневен срок от съобщението за
страните.
Административен съдия: