Решение по дело №497/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 4
Дата: 5 януари 2023 г.
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20227200700497
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

4

 

гр. Русе, 05.01.2023 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, VII - ми състав, в публично заседание на 19 декември, през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

                                                              

                                                              СЪДИЯ: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

 

при секретаря     МАРИЯ СТАНЧЕВА        като разгледа докладваното от съдия     АГУШ     административно дело № 497 по описа за 2022 година, за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 8, ал. 4 от Закона за общинската собственост (ЗОбС), във връзка с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на Е.Ф.Е. *** против Заповед № РД-09-1032 от 21.10.2022 г. на Кмета на Община Сливо поле, с която по т. 1 е определен участникът, класиран на първо място в конкурса за отдаване под наем на поземлен имот – частна общинска собственост, притежаващ идентификатор 67444.51.1 по КККР на град Сливо поле, община Сливо поле, област Русе, с площ 204 449 кв.м., категория трета, с НТП – нива, находящ се в местността „Турските гробища“, за срок 1 /една/ стопанска година, а именно за стопанската 2022/2023 г., както следва: В. И.Г. ***, при предложената от участника годишна наемна цена за 1 дка в размер на 131,00 лева, респективно имота в размер на 26 782,82 лева и по т. 2 е отстранен от класирането в конкурса кандидат № 2 – Е.Ф.Е. ***, представляван от пълномощника си М.Е.М., с рег. № 12447 на нотариалната заверка на подписа от 24.09.2013 г. на Г.Г. – Нотариус № 221 на Нотариалната камара с район на действие РС - Русе.

В жалбата се релевират основания за незаконосъобразност на заповедта поради допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалноправни норми. Изтъкват се съображения по наведените основания.

Претендира се съдът да отмени оспорената заповед и да върне преписката на Кмета на Община Сливо поле за продължаване на административното производство при спазване на задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

Претендира се и присъждане на направените по делото разноски, съгласно представен списък на разноските на л. 128 от делото.

Ответникът по жалбата – Кметът на Община Сливо поле, чрез адв.-пълномощник В. М. в депозиран по делото писмен отговор вх. № 4874 от 05.12.2022 г. по описа на съда (л. л. 21 – 23 от делото) и в хода по същество в проведеното о.с.з. по делото оспорва нейната основателност. Претендира и присъждане на направените разноски – заплатено адвокатско възнаграждение, съгласно представен списък на разноските с приложени писмени доказателства за реалното му заплащане (л. л. 129 - 131 от делото). Прави и възражение за прекомерност на заплатеното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение.

В.И.Г., в качеството на заинтересована страна, счита жалбата за неоснователна.

Съдът, като съобрази становищата на страните, събраните по делото доказателства и след служебна проверка за законосъобразност на обжалвания индивидуален административен акт на основание чл. 168 от АПК, приема за установено следното:                                                                                          По фактите

Със Заповед № РД-09-949 от 28.09.2022 г. (л. л. 1 и 2 от преписката), на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 8, ал. 4, чл. 14, ал. 2, изр. първо, предл. второ от ЗОбС, чл. 24а, ал. 5, изр. първо, предл. второ от ЗСПЗЗ, чл. 14, ал. 1, изр. първо, предл. второ и изр. второ, предл. второ, чл. 28, ал. 1, чл. 83, ал. 2, предл. първо и чл. 87 от Наредба № 1 на ОбС – Сливо поле за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, чл. 3, ал. 1 от Наредба № 2 на ОбС – Сливо поле за базисните (начални) цени за отдаване под наем на обекти със стопанско и административно предназначение – общинска собственост, във връзка с Протокол от 19.09.2022 г. от заседание на Комисия, назначена със Заповед № РД-09-900 от 15.09.2022 г. на Кмета на Община Сливо поле, Кметът на Община Сливо поле е наредил:

I.            На 18.10.2022 г. (вторник) от 10:30 ч. в „Заседателна зала“ на централна административна сграда на Община Сливо поле да се проведе публично оповестен конкурс за отдаване под наем за срок от една стопанска година, считано за стопанската 2022/2023 година, на земеделски имот – частна общинска собственост, находящ се в землището на гр. Сливо поле, с предназначение за отглеждане на едногодишни селскостопански култури, както следва: за поземлен имот – частна общинска собственост, притежаващ идентификатор 67444.51.1 по КККР на град Сливо поле, община Сливо поле, област Русе, с площ 204 449 кв.м., категория трета, с НТП – нива, находящ се в местността „Турските гробища“ при определена начална конкурсна годишна наемна цена – 13 289,19 лева и при определен депозит от 2 000 лева.

II.          Определил е общите условия за допустимост на участниците до конкурса, а именно те следва да отговарят едновременно на следните условия: 1. да са собственици или ползватели на регистрирани в БАБХ животновъдни обекти с регистрирани в тях животни и 2. тези животновъдни обекти задължително следва да се намират на територията на Община Сливо поле.

III.        За допускане до участие в конкурса, е посочил, че всеки кандидат е длъжен да внесе посочения по-горе депозит, което се удостоверява с прилагане на екземпляр от съответния платежен документ към комплекта от документи и книжа, които се внасят в Община Сливо поле. Посочени са и начинът и срокът за внасянето на депозита.

IV.         Със Заповед № РД-09-949 от 28.09.2022 г. е утвърдена и конкурсната документация, както следва (л. 3 от преписката):

1.    Списък на задължителните документи за участие в конкурса (л. 4 от преписката);

2.    Общи условия за провеждането на публично оповестения конкурс за отдаване под наем на обявения имот – частна общинска собственост (л. л. 5 и 6 от преписката);

3.    Общи условия за допустимост и критерии за оценка на участниците в конкурса (л. 7 от преписката);

4.    Предложение (оферта) за участие /Приложение № 1/ - л. 8 от преписката;

5.    Декларация за липса на задължения към Община Сливо поле /Приложение № 2/ - л. 9 от преписката;

6.    Декларация за запознаване с конкурсната документация, с проекта на договора за наем и за извършен оглед на имота, обявен в настоящата конкурсна процедура /Приложение № 3/ - л. 10 от преписката;

7.    Декларация с административните сведения за участниците /Приложение № 4/ - л. 11 от преписката;

8.    Препис от заповедта за обявяване на конкурса (л. 12 от преписката);

9.    Проект на наемния договор (л. л. 13 и 14 от преписката) и

10.  Заверено копие на скицата на имота (л. 15 от преписката).

V.           Определена е цена на комплект конкурсна документация, срокът и начинът на заплащането й, както и редът за получаването й.

VI.         Определен е редът за подаване на комплекта документи за участие, включващ предложение (оферта), посочените декларации и останалите изискуеми съгласно условията на конкурса документи. Същите следва да са в запечатан непрозрачен плик, като се регистрират в Деловодството на Общината, входящият им номер и часът на приемане се вписват в регистър на подадените оферти от упълномощен служител.

VII.       Определени са условията за оглед на имота.

VIII.     Назначена е и комисия за провеждането на публично оповестения конкурс от председател и четирима членове, като са предвидени трима резервни членове, на която е възложено да проведе публично оповестения конкурс, съгласно условията на утвърдената конкурсна документация.

На 17.10.2022 г., в 14:45 ч., съгласно удостовереното в регистрационен лист за регистрация на подадените документи за участие в конкурс за отдаване под наем на земеделска земя, с дата на провеждане 18.10.2022 г., 10:30 ч. (л. л. 16 – 20 от преписката), жалбоподателят, чрез пълномощник – лицето М.Е.М., съгласно представено към регистрационния лист пълномощно № 12447 от 24.09.2013 г., РС – Русе с рег. № 221, е подал предложение (оферта) за участие в публично оповестения конкурс, което е попълнено и подписано от същия този пълномощник, отново е представено посоченото пълномощно, като офертата се явява подадена в срока, посочен в заповедта за обявяване на публично оповестения конкурс; представен е платежен документ за закупена конкурсна документация, като сумата е внесена в срока, определен в горецитираната заповед; документ за внесен депозит, също в срок; Удостоверение за регистрация на животновъден обект № 181731 от 07.10.2022г. за обект – пчелин с ветеринарен регистрационен номер BG70600266, находящ се в гр. Сливо поле, издадено от ОДБХ – Русе, с посочен капацитет на обекта 100 кошера, като датата на издаването му е не по-ранна от един месец от датата на подаване на офертата, но не е посочено дали в обекта към момента на издаване на документа са налични и отглеждани пчелни семейства; декларация за липса на задължения към Община Сливо поле; декларация, че е запознат с тръжната документация и проекта на договор за покупко-продажба, както и за извършен оглед на имота; декларация с административните сведения за участника; заверено копие на документ за самоличност (л. л. 21 - 31 от преписката).

Предложение (оферта) за участие в публично оповестения конкурс с приложени изискуеми документи са подали и С.А.Б. (л. 16 от преписката), както и В. И.Г. (л. 20 от преписката).

На 18.10.2022 г. е проведен конкурсът от комисията, за което е съставен протокол (л. л. 32 - 34 от преписката). Съгласно същия, комисията е констатирала, че в установения срок участие в процедурата са заявили трима кандидати, съответно в следната хронология - С.А.Б., жалбоподателят в настоящото производство и В. И.Г..

В протокола е удостоверено, че след като се запознала със съдържанието на подадените оферти, във връзка с извършена преценка за съответствието и наличието на задължително изискуемите документи за участие на кандидатите, съгласно предварително обявените условия на конкурса, Комисията единодушно е решила, че:

I.            допуска до класирането в конкурса кандидати №№ 1 и 3 - С.А.Б. и В. И.Г. и

II.          отстранява от класиране в конкурса кандидат № 2 – Е.Ф.Е. със следните мотиви:

Съгласно чл. 36 и сл. от ЗЗД всяко лице може да представлява друго по волята на представлявания, като правните действия и последиците от действията на упълномощения възникват направо за представлявания. Обемът на представителната власт на пълномощника спрямо третите лица се определя според това, което упълномощителят е изявил. Именно волеизявлението на упълномощителя дава правата на упълномощения да извършва правни действия, в случая да подписва и подава документи за участие в конкурс.

Комисията е приела, че такова волеизявление в представеното пълномощно липсва, поради което е направила извод, че липсва делегирана представителна власт на пълномощника – М.Е.М. да подписва и подава документи от името на Е.Ф.Е. и да го представлява пред Община Сливо поле за участие в провеждания конкурс за отдаване под наем на недвижими имоти – собственост на Община Сливо поле.

Така и в съдържащите се в протокола таблици по отношение на описа на съдържанието на заявлението на кандидат № 2 – Е.Ф.Е. досежно представен документ под номер 10 – заверено копие на пълномощно в полза на М.Е.М., с рег. № 12447 на нотариалната заверка на подписа от 24.09.2013 г. на Г. Г. – Нотариус № 221 на Нотариалната камара с район на действие РС – Русе е посочено, че същото отговаря на изискването да е с нотариална заверка на подписа, като не е посочен краен срок на действие, но липсва изрично упълномощаване за подписване и подаване на документи за участие в конкурс пред Община Сливо поле. 

III.        обявени са ценовите оферти на допуснатите кандидати - №№ 1 и 3 - С.А.Б. – 77,00 лева за един декар годишно и В. И.Г. – 131,00 лева за един декар годишно.

IV.         обявен е за спечелил конкурса кандидат № 3 – В. И.Г..

Протоколът е подписан от председателя и от членовете на комисията.

С оспорената в настоящото производство Заповед № РД-09-1032 от 21.10.2022 г. на Кмета на Община Сливо поле, по т. 1 е определен участникът, класиран на първо място в конкурса за отдаване под наем на поземлен имот – частна общинска собственост, притежаващ идентификатор 67444.51.1 по КККР на град Сливо поле, община Сливо поле, област Русе, с площ 204 449 кв.м., категория трета, с НТП – нива, находящ се в местността „Турските гробища“, за срок 1 /една/ стопанска година, а именно за стопанската 2022/2023 г., както следва: В. И.Г. ***, при предложената от участника годишна наемна цена за 1 дка в размер на 131,00 лева, респективно имота в размер на 26 782,82 лева и по т. 2 е отстранен от класирането в конкурса кандидат № 2 – Е.Ф.Е. ***, представляван от пълномощника си М.Е.М., с рег. № 12447 на нотариалната заверка на подписа от 24.09.2013 г. на Г. Г. – Нотариус № 221 на Нотариалната камара с район на действие РС – Русе, като мотивите на органа в тази част на оспорения акт изцяло преповтарят тези на конкурсната комисия (л. 35 от преписката). 

С Писмо изх. № СП-7097 от 24.10.2022 г., на М.Е.М. – пълномощник на Е.Ф.Е. е бил изпратен препис от заповедта, като е посочено, че протоколът на конкурсната комисия за провеждане на процедурата се публикува на интернет-страницата на Община Сливо поле, на електронен адрес: https://www.slivopole.bg/turgove-konkursi. Видно от известие за доставяне цитираното писмо с приложен препис от заповедта е получен от М.Е.М. на 24.10.2022 г. (л. л. 36 и 37 от преписката).

Жалба срещу Заповед № РД-09-1032 от 21.10.2022 г. на Кмета на Община Сливо поле е депозирана пред АдмС – Русе чрез административния орган на 04.11.2022 г. (л. 3 от делото).

Правни изводи

Жалбата е подадена в срок от надлежна страна – кандидат за участие в публично оповестения конкурс, който е бил отстранен от класирането в конкурса, следователно има право и интерес от оспорването, пред надлежния съд и против индивидуален административен акт - годен предмет на оспорване. Поради това депозираната жалба се явява процесуално допустима и подлежаща на разглеждане по същество.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 4 от ЗОбС, предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено друго. Условията и редът за провеждането на търговете и конкурсите се определят от общинския съвет в наредбата по ал. 2.

Според правната норма на чл. 14, ал. 2 от ЗОбС, отдаването под наем на имоти по ал. 1 се извършва от кмета на общината след провеждане на публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс или е определен друг ред. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината или от оправомощено от него длъжностно лице.

Съгласно разпоредбата на чл. 24а, ал. 5 от ЗСПЗЗ, отдаването на земите от общинския поземлен фонд, с изключение на пасищата, мерите и ливадите по ал. 6, т. 4, под наем или аренда се извършва чрез търг или конкурс при условия и по ред, определени от общинския съвет. Въз основа на резултатите от проведения търг или конкурс се сключва договор за наем или аренда. Срокът на договора за наем не може да бъде по-дълъг от 10 години.

Съгласно нормата на чл. 14, ал. 1 от Наредба № 1 на ОбС – Сливо поле за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, свободни нежилищни имоти – частна общинска собственост, се отдават под наем чрез публичен търг или публично оповестен конкурс, освен ако в закон е предвидено предоставянето под наем да се извършва без търг или конкурс, или е определен друг ред. Публичният търг или конкурс се провеждат по реда на Глава пета от тази наредба. Въз основа на резултатите от търга или конкурса се сключва договор за наем от кмета на общината.

Според разпоредбата на чл. 28, ал. 1 от същата наредба, земи от общинския поземлен фонд могат да се отдават под наем на български физически и юридически лица за срок до десет години, от кмета на общината след проведен публичен търг или публично оповестен конкурс по реда на тази наредба, като началните тръжни цени се определят по реда на Наредба № 2 на ОбС – Сливо поле за базисните (начални) цени за отдаване под наем на обекти със стопанско и административно предназначение – общинска собственост.

Съгласно нормата на чл. 118, ал. 1 от Наредба № 1 на ОбС – Сливо поле за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, въз основа на резултатите от проведения конкурс, кметът на общината издава заповед, с която определя лицето спечелило конкурса, цената, условията на плащане и др. изисквания или условия, произтичащи от проведения конкурс и направените предложения.

         Според ал. 2 заповедта по предходната алинея се издава в 7-дневен срок от датата на получаване на протокола по чл. 117, ал. 4, т. 3, съответно по чл.116, ал. 4 и се обявява на публично място в сградата на общинска администрация и електронния сайт на Общината, като участниците в конкурса се уведомяват писмено.   

Ал. 3 гласи, че заповедта по ал. 1 може да се обжалва от останалите участници в конкурса по реда на Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

         Процесната заповед е издадена от Кмета на Община Сливо поле, компетентен орган по смисъла на чл. 118, ал. 1 от Наредба № 1 на ОбС – Сливо поле за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост, във връзка с Протокол от 19.10.2022 г. на комисията по провеждане на публично оповестения конкурс за отдаване под наем на общинска земеделска земя, проведен на 18.10.2022 г.

Заповедта е постановена в изискуемата от закона форма и при спазване на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК, като съдържа фактическо основание за издаването й - Протокол на Комисията за провеждане на търга и правно основание - чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА и чл. 118, ал. 1 от Наредба № 1 на ОбС – Сливо поле за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи - общинска собственост. Същата следва да се приеме за мотивирана и с оглед на протокола на комисията и изложените в него фактически и правни основания за класирането. Същите тези мотиви са били и изцяло възприети от органа при постановяване на процесната заповед в частта й по т. 2.

Конкурсната процедура представлява сложен фактически състав, обхващащ няколко относително обособени етапа на организация и провеждане, всеки от който включва определени нормативно регламентирани действия и условия, осъществявани в предвидената от закона последователност и при упражняване на правомощията на съответните органи. Заключителният етап в административна фаза е обявяването на класирането и определянето на участника, класиран на първо място, за спечелил конкурса. Проверката на законосъобразността на постановените актове и извършените действия в хода на проведената конкурсна процедура, обусловили издаването на крайния административен акт, се извършва при проверката на законосъобразността на акта, с който приключва процедурата. В случая с оспорената заповед на Кмета на Община Сливо поле се финализира административната процедура на открития, обявен и проведен публично оповестен конкурс за отдаване под наем на недвижим имот - частна общинска собственост, описан подробно по-горе.

Настоящият съдебен състав обаче намира, че в хода на производството по провеждане на процесния конкурс, финализирано с издаване на оспорената заповед, са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели и до неправилно приложение на материалния закон, доколкото с решение на комисията, назначена да проведе конкурса, а впоследствие и с т. 2 от процесната заповед жалбоподателят е отстранен от класиране в конкурса.

Спорът по делото се свежда до преценката на представеното в проведеното административно производство пълномощно в полза на лицето М.Е.М. - с рег. № 12447 на нотариалната заверка на подписа от 24.09.2013 г. на Г. Г. – Нотариус № 221 на Нотариалната камара с район на действие РС – Русе (л. 23 от преписката) и дали същото има изискуемия се обем права, с които пълномощникът може да представлява кандидата (жалбоподателят в настоящото производство) в конкурсната процедура.

Тезата на ответника е, че законодателят изрично е диференцирал в разпоредбата на чл. 93, ал. 1, т. 5 от относимата общинска наредба, че пълномощното следва да бъде нотариално заверено за участие в търг или конкурс, а не общо за състезателни процедури при управление и разпореждане с общинска собственост. Твърди, че съюзът „или“ между думите търг и конкурс определя изричния характер на пълномощното с оглед две различни по своя характер процедури. Настоящият състав на съда счита тези доводи на органа за неправилни и необосновани, което пък е довело и до издаването на незаконосъобразен административен акт.

Неоснователно е твърдението на ответника за липса на делегирана представителна власт на пълномощника. Видно от приложеното пълномощно в т. 7 от същото жалбоподателят е упълномощил лицето М.Е.М. /негова дъщеря/ да го представлява пред ДПФ, както и пред съответната ОСЗ и съответните им клонове, както и пред други компетентни органи, във връзка с участието му в различни търгове, с права да подава цялата тръжна документация /заявления декларации, удостоверения и др./, да извършва всички фактически и правни действия, както и процедури, свързани с провеждането на търга, както и тези след неговото приключване; Да договаря от негово име и за негова сметка по нейна преценка, както и да подписва договори и документи, да получава тръжни документи и да заплаща съответните такси, както и да го представлява при възлагане на движими и недвижими имоти при спечелване на търга, и да получи съответните документи във връзка с горното, като се подписва от негово име във връзка с правата дадени в това пълномощно. Да го представлява пред всички административни органи при подписването на договори и документи от негово име и във връзка с правата дадени в това пълномощно. Да го представлява пред съответните данъчни служби за регистрация на придобития от имот. Съдържанието на пълномощното ясно очертава волята на упълномощителя. Макар и в същото да са използвани понятия като „търг“ и „тръжна документация“, то при тълкуването на съдържанието на пълномощното следва да се изведе категоричен извод, че се касае за участие във всички видове процедури, включително и публично оповестен конкурс, освен всички видове тръжни процедури. Общоизвестното понятие е „търг“, като в някои закони и наредби има определени и други понятия за процедури със същото предназначение. В случая съгласно ЗОбС и Наредбата № 1 на Общински съвет - Сливо поле за реда за придобиване, управление и разпореждане с имоти и вещи – общинска собственост, са определени два вида процедури - търг и публично оповестен конкурс по отношение отдаването под наем и разпореждане с общинско имущество. Видът на процедурата се определя съгласно разпоредбата на чл.83, ал. 2 от Наредбата, която гласи, че решение за провеждане на публично оповестен конкурс се взема само в случаите, когато са налице специфични изисквания и условия към управлението, ползването или разпореждането с имот или вещ - общинска собственост. Освен това и в т. 17 от процесното пълномощно изрично е посочено, че правата по него следва да се тълкуват разширително, изцяло в полза на упълномощеното лице. В този смисъл извън всякаква логика е пълномощното да се тълкува ограничително само и единствено за участие в конкретен вид процедура - търг, като се изключи правото за представителство в другия вид процедура - публично оповестен конкурс.

Не без значение е и фактът, че още от самото начало на провелото се административно производство жалбоподателят е бил представляван от пълномощник с процесното пълномощно, първо при закупуване на конкурсната документация, а по-късно и при подаване на офертата, когато същата е била приета от служител на Община Сливо поле отново със същото пълномощно. Съгласно конкурсната документация, раздел I Общи условия по провеждане на процедурата, т. 2.2. документите за участие се подават лично от участника или от упълномощено лице, представило оригинал на пълномощно с нотариална заверка на подписа и негово заверено копие за съхранение към регистрационния лист (л. л. 5 и 6 от преписката). Липсват специални изисквания към пълномощното, когато участникът се представлява от пълномощник, освен изискването да е нотариално заверено. Длъжностното лице, приемащо документите, във всички случаи изисква задължително документ за самоличност от лицето, внасящо документите за участие в конкурса. В случая документите са подадени и приети със същото пълномощно. Длъжностното лице не е отказало да приеме документите с това пълномощно и не са дадени указания жалбоподателят да се яви лично и да ги подаде или пък да бъде представено изрично пълномощно за подписване и подаване на документи за участие в конкурс пред Община Сливо поле. Това води до извод, че към този момент не е било налице съмнение за обема на представителната власт на пълномощника и за съответствие на пълномощното с изискванията на конкурсната документация. С приемането и входирането на документите за участие в конкурса на жалбоподателя чрез неговия пълномощник, е било прието, че пълномощното удостоверява в достатъчен обем представителната власт на пълномощника и отговаря на изискванията на конкурсната документация.

В заключение, настоящият състав на съда счита за неправилен извода на конкурсната комисия, впоследствие изцяло възприет и от органа, относно липсата на делегирана представителна власт на пълномощника - М.Е.М. да подписва и подава документи от името на Е.Ф.Е. и да го представлява пред Община Сливо поле за участие в провеждания конкурс за отдаване под наем на недвижим имот – собственост на Община Сливо поле. Поради това и неправилно е бил отстранен жалбоподателят от класирането в конкурса по съображенията, изложени от органа. Това налага отмяна на оспорената заповед на кмета на общината, с която е финализирана процедурата. Делото следва да се върне като преписка на органа, с оглед продължаване на конкурсната процедура от етапа проверка за съответствието и наличието на задължително изискуемите документи за участие на тримата кандидати, съгласно Списъка на задължителните документи за участие, част от утвърдената конкурсна документация (л. 4 от преписката) и всички предварително обявени условия на конкурса, включително досежно преценка дали лицата отговарят на задължителните общи условия за допустимост, посочени в т. II на Заповед № РД-09-949 от 28.09.2022 г. за обявяване на публично оповестения конкурс и в Общи условия за допустимост и критерии за оценка на участниците в конкурса, част от конкурсната документация (л. 7 от преписката).

По разноските

На основание чл. 143, ал. 1 от АПК и с оглед изхода на делото, на жалбоподателя се следват направените в производството разноски, съгласно представения списък на разноските в съдебно заседание (л. 128 от делото) в общ размер на 1 310 лева, от които 10 лева платена държавна такса за образуване на дело (л. л. 14 и 15 от делото) и 1 300 лева заплатено в брой адвокатско възнаграждение, съгласно представения договор за правна защита и съдействие на л. 13 от делото. Направеното от процесуалния представител на ответника възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение се явява неоснователно. В случая възнаграждението е договорено и заплатено в размер на 1 300 лева, който се явява малко над предвидения по чл. 8, ал. 3 от Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения, и предвид фактическата и правна сложност на делото, както и проявената процесуална активност на адвокат-пълномощника на жалбоподателя, същото не се явява прекомерно.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд – Русе

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД-09-1032 от 21.10.2022 г. на Кмета на Община Сливо поле, с която по т. 1 е определен участникът, класиран на първо място в конкурса за отдаване под наем на поземлен имот – частна общинска собственост, притежаващ идентификатор 67444.51.1 по КККР на град Сливо поле, община Сливо поле, област Русе, с площ 204 449 кв.м., категория трета, с НТП – нива, находящ се в местността „Турските гробища“, за срок 1 /една/ стопанска година, а именно за стопанската 2022/2023 г., както следва: В. И.Г. ***, при предложената от участника годишна наемна цена за 1 дка в размер на 131,00 лева, респективно имота в размер на 26 782,82 лева и по т. 2 е отстранен от класирането в конкурса кандидат № 2 – Е.Ф.Е. ***, представляван от пълномощника си М.Е.М., с рег. № 12447 на нотариалната заверка на подписа от 24.09.2013 г. на Г. Г. – Нотариус № 221 на Нотариалната камара с район на действие РС - Русе.

ВРЪЩА делото като преписка на Кмета на Община Сливо поле за провеждане на процедурата по публично оповестен конкурс за отдаване под наем на поземлен имот – частна общинска собственост, притежаващ идентификатор 67444.51.1 по КККР на град Сливо поле, община Сливо поле, област Русе, с площ 204 449 кв.м., категория трета, с НТП – нива, находящ се в местността „Турските гробища“, за срок 1 /една/ стопанска година, а именно за стопанската 2022/2023 г., съобразно дадените в мотивите на настоящото решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Сливо поле да заплати на Е.Ф.Е., ЕГН **********,***, сума в размер на 1 310 лева – разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба чрез Административен съд - Русе пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                          Съдия: