Решение по дело №203/2009 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 26 ноември 2009 г. (в сила от 3 юни 2010 г.)
Съдия: Йълдъз Сабриева Агуш
Дело: 20097200700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2009 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                       

                    гр. Русе , 26.11.2009г.

 

            В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд-Русе, VІІ състав, в публично заседание на 29 октомври две хиляди и девета година в състав:

                                              

                                                                 СЪДИЯ: ЙЪЛДЪЗ АГУШ

 

при секретаря   Ц.Д.     като разгледа докладваното от съдия АГУШ адм. дело 203  по описа за  2009 год., за да се произнесе, съобрази:

         Производството е по чл.9б ал.3 ЗМДТ във вр. с чл.145 ал.2 т.1 АПК.

         Постъпила е жалба от ЗКПУ „Волово” –с.Волово, община-Борово, представлявана от председателя С.М.С. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане по подадена декларация № 9/18.052009г., издаден  от Кмета на община-Борово. Жалбоподателят навежда оплаквания за незаконосъобразност на оспорения акт поради нарушения на материалния закон, предписаната форма и процесуални нарушения. Твърди, че не дължи изцяло определената такса, тъй като в селото, респ. в района, където се намира неговият имот, не се осъществява услугата сметосъбиране и сметоизвозване; в селото не се поддържа и експлоатиара депо за битови отпадъци; не се поддържа чистота на териториите за обществено ползване. Претендира отмяна на административния акт изцяло и присъждане на разноски.

Относно определеното задължение за 2009г., алтернативно развива становище,  че към момента на издаване на акта е била дължима само първата вноска,тъй като такса битови отпадъци се заплаща на 4 вноски. Претендира отмяна на административния акт за 2009г. за вноските след първата.

         Ответникът, чрез процесуален представител, развива становище за неоснователност на жалбата.

         Съдът, като съобрази оплакванията в жалбата, становищата на страните, събраните по делото доказателства и след извършена служебна проверка за законосъобразност на основание чл.168 ал.1 АПК във вр. с чл.146 АПК, приема за установено следното:

         Жалбата е процесуално допустима и подлежи на разглеждане. Подадена е в срок от неблагоприятно засегнато лице и атакува индивидуален административен акт.

         Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

         От събраните по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е депозирал пред административния орган декларация № **********/ 28.01.2009г. по чл.17 ал.1 ЗМДТ /л.л.2-3 от преписката/. С нея  декларира притежаване на нежилищен недвижим имот, представляващ сграда – склад за резервни части и прилежащ терен, находящ се в с.Волово, парцел ІV в кв.28 по плана на селото. Към декларацията са приложени фактура № 286/05.08.1994г. /л.5/ и договор за покупко-продажба от 1994г. /л.4/, от които е видно, че имотът е придобит през 1994г. Въз основа на приложените писмени доказателства е издаден оспо­реният административен акт, с който са определени публични задължения за такса битови отпадъци и лихви за просрочие върху главниците към 13.05.2009г. поотделно за 2004г., 2005г., 2006г., 2007г., 2008г. и 2009г. Приложена е справ­ка за размера на отделните компоненти, включени в ТБО /л.л.87-88/. Страните не спорят по размера на  такса битови отпадъци – изцяло и за отделните компоненти, както и за размера на изчислените с обжалвания акт лихви.

         По делото са представени писмени документи, отнасящи се до определянето на такса битови отпадъци за всяка от горепосочените години, както следва:

1/ 2004г. – Заповед №251/29.10.2003г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.19/. От нея е видно, че услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните граници на с.Волово, с честота – два пъти месечно. Извозването на битовите отпадъци се извършва в съответните за населените места регламентирани депа. От Решение № 23 по Протокол №3/17.12.2003г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО за нежилищни имоти за 2004г. се определя на 1 промил пропорционално върху отчетната стойност на имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са включени услугите събиране и сметоизвозване и поддържане и експлоатация на депо за БО и е определен в проценти делът на всяка услуга в общия размер /л.20/.  Приложена е План – сметка към решението на ОбС /л.19/.

2/ 2005г. - Заповед №242/27.10.2004г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.21/. От нея е видно, че услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните граници на с.Волово, с честота – два пъти месечно. Депонирането на битовите отпадъци се извършва в съответните за населените места регламентирани депа. От Решение № 131 по Протокол №14/27.10.2004г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО за нежилищни имоти за 2005г. се определя на 9 промила пропорционално върху отчетната стойност на имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са включени услугите събиране и сметоизвозване , поддържане и експлоатация на депо за БО и почистване на улични платна, площади, паркове и др.територии за обществено ползване и е определен в проценти делът на всяка от услугите в общия размер /л.22-23/.   Приложена е План – сметка към решението на ОбС /л.24/.

3/ 2006г. - Заповед №328/26.10.2005г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.25/. От нея е видно, че услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните граници на с.Волово, с честота – два пъти месеч­но. Депонирането на битовите отпадъци се извършва в съответните за населе­ните места регламентирани депа. От Решение № 271 и № 272 по Протокол №28/25.01.2006г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО за нежилищни имоти за 2006г. се определя на 9 промила пропорционално върху отчетната стойност на имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са включени услугите събиране и сметоизвозване , поддържане и експлоатация на депо за БО и почистване на улични платна, площади, паркове и др.територии за обществено ползване и е определено тяхното процентно разпределение в общия размер /л.26-27/.   Приложена е План – сметка към решението на ОбС /л.26/.

4/ 2007г. - Заповед №358/26.10.2006г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.29/. От нея е видно, че услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните граници на с.Волово, с честота – два пъти месечно. Депонирането на битовите отпадъци се извършва на регламентирано в гр.Борово депо. На основание пар.13 от ПЗР на ЗМДТ /в сила от 01.01.2007г./  ТБО за нежилищни имоти за 2007г. е запазена в същата абсолютна стойност като предходната година  /вж. Справка на л.87/.   Приложена е План – сметка към решението на ОбС . От нея е видно, че е предвиден, персонал пряко зает в дейност „Чистота” на общината – 6 бройки.

5/ 2008г. - Заповед №388/15.10.2007г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.31/. От нея е видно, че услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва в регулационните граници на с.Волово, с честота – през  седмица. Депони­рането на битовите отпадъци се извършва на регламентирано в гр.Борово депо. От Решение № 14 по Протокол №3/19.12.2007г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО за нежилищни имоти за 2008г. се определя на 9 промила пропорционално върху отчетната стойност на имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са включени услугите събиране и сметоизвозване , поддържане и експлоатация на депо за БО и почистване на улични платна, площади, паркове и др.територии за обществено ползване и е определен в проценти делът на всяка от услугите в общия размер /л.32-34/.   Приложена е План – сметка към решението на ОбС. От нея е видно, че е предвиден персонал, пряко зает в дейност „Чистота” на общината – 9 бройки.

6/ 2009г. - Заповед №372/27.10.2008г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.35/. От нея е видно, че услугата сметосъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните граници на с.Волово, с честота – през седмица. Депонирането на битовите отпадъци се извършва на регламентирано в гр.Борово депо. От Решение № 168 по Протокол №15/29.12.2008г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО за нежилищни имоти за 2009г. се определя на 9 промила пропорционално върху отчетната стойност на имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са включени услугите събиране и сметоизвозване , поддържане и експлоатация на депо за БО и почистване на улични платна, площади, паркове и др.територии за обществено ползване и е определен в проценти делът на всяка от услугите в общия размер /л.36-38/.   Приложена е План – сметка към решението на ОбС. От нея е видно, че е предвиден персонал, пряко зает в дейност „Чистота” на общината – 11 бройки.

         По делото е безспорно, че от 2003г. до м.май 2007г. услугите по сметосъбиране и сметоизвозване и поддържането на депа на територията на община – Борово, вкл. в с.Волово, са се извършвали от фирма „Астон Сервиз” ООД като изпълнител по договор с общината.    Съдът приема за установени тези факти въз основа на  показанията на св.И. ***. на 29.10.2009г.,  Договор от 17.04.2003г. /л.42-46/, график за извършване на услугите /л.46/, Договор от 03.01.2007г./л.47/, Справки  /л.48, л.л.49-56/.

         От представените идентификационни карти, годишни отчети за събиране и депониране на отпадъци, договор за закупуване на специализиран автомобил, показанията на св.Радев, св.В., св.С. се установява безспорно, че от м. май 2007г. община-Борово е извършвала със собствени сили и средства услугите сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане на депа, хигиенизиране на обществени места  на територията на цялата община, вкл. и в с.Волово.

По делото е приложена схема-ситуация на стопанския двор на кооперацията /л.73/. От последната и от показанията на св.Х. и св.В. се установява, че стопанският двор е разположен по дължината и малко над  главния път Русе-Бяла. Той се състои от няколко последователно разположени парцела, които нямат директна връзка с главния път. За да се излезе от стопанския двор, трябва да се мине покрай обект № 1 по схемата. Предмет на настоящото дело е ТБО за имот под № 3.  

         Представена справка за разположение на  контейнерите за събиране на сметта в с.Волово, от която е видно, че в селото има 14 контейнера, с обем 1.1 куб.м, като най-близо до имота на жалбоподателя, е този по т.12. Тази схема не е претърпяла промени в процесния период /св.В./. Според показанията на св.Х. най-близкият контейнер се намира на около 500 м от стопанския двор на кооперацията, а според кмета на селото, той се намира до млекосъбирателния пункт, на кръстовище преди главния път, на 50-60 метра от стопанския двор, но и двамата сочат едно и също място.

От показанията на разпитаните свидетели се установява, че в с.Волово се извършва услугата сметосъбиране и сметоизвозване, но кооперацията не ползва контейнерите в селото, а със собствени сили и средства извозва битовите отпадъци до сметището на с.Волово. Според св.Х., за работниците от кооперацията не е удобно да изнасят сметта до най-близкия контейнер. Затова  битовите отпадъци на кооперацията се събират и когато станат достатъчно за едно ремарке,  се извозват до сметището. Това се случва с периодичност  месец - месец и половина.

Св.С., шофьор на специалния автомобил за сметоизвозване от 2007г. до 2009г., твърди, че през този период битовите отпадъци от с.Волово са се извозвали по график до депото в гр.Борово. Работниците, обслужващи автомобила, са събирали и разпилените около контейнерите отпадъци. Според свидетеля хигиенизирането на обществените места се е извършвало от хора, назначени по програми за безработни.

Представени са писмени доказателства за  наличие на депо за отпа­дъ­ци в гр.Борово – Акт публична общинска собственост, скица, протоколи /л.л.67-70/. От показанията на св.Р., изпълнителен дирек­тор и съдружник във “Аристон Сервиз” ООД, се установява, че в периода 2003г.  до началото на 2007г. фир­ма­та е извършвала не само сметосъбиране и сметоизвозване по установен гра­фик, но и услугата поддържане на депо в гр.Борово. Отпадъците от с.Волово, които са били малко по количество, са се извозвали до това депо. Веднъж месечно фирмата е  извършвала разриване и уплътняване с верижен трактор в  депото, а веднъж годишно е почиствала сметищата в селата на общината.

         От представените писмени доказателства – план сметки за разходите в дейност “Чистота”, отчети за общите приходи от данъци и такси и извършените разходи за битови отпадъци е видно, че от 2005г. до 2009г. община-Борово е предвидила  и е направила разходи за хигиенизиране на териториите за обществено ползване в община-Борово, респ. в с.Волово. Св. Х. дава противоречиви показания относно предоставянето на услугата хигиенизиране на местата за обществено ползване. Тя твърди в с.з. на 02.09.2009г. , че улиците на с.Волово се почистват, а в с.з. на 29.10. точно обратното, което поставя под съмнение достоверността на показанията й в тази част.  Св.В. твърди, че паркът и центърът на село Волово, се почистват, а през зимата има аварийна група от трима души за снегопочистване. От приложените план – сметки за разходи за ТБО е видно, че за 2007г.,2008г., 2009г. община-Борово е предвиждала щатен персонал, пряко зает в дейност “Чистота”.

         По делото е приложена Наредба № 13 за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община-Борово /л.л.39-41/.

         Съдът, при така установената фактическа обстановка, прави следните правни изводи:

         Предмет на оспорване в настоящото производство е акт за установяване на публично общинско вземане, издаден от кмета на община-Борово, с който се определят задължения за дружеството -  жалбоподател за ТБО. Обжалваният ин­ди­видуален административен акт е издаден от компе­тен­тен орган, в кръга на правомощията му по чл.9б ал.2 ЗМДТ. Актът е издаден в предписаната от закона писмена форма и съдържа всички реквизити по чл.59 ал.2 АПК. При издаването му не са допуснати съществени нарушения на административно­производствените правила. Спазен е материалният закон и целта на закона.

         Условията и редът за определяне и заплащане на такса за битови отпадъци се уреждат в ЗМДТ и Наредба № 13 на ОбС-Борово. Съгласно чл. 62 ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места. Размерът на таксата се определя по реда на чл. 66 ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за: осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци - контейнери, кофи и други; събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за обезвреждането им; проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци; почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване.                                                                                           Въз основа на представените писмени доказателства съдът приема, че редът за определяне на ТБО – общо и за всеки от трите й компонента, е спазен.           Основанията да не се събира ТБО са изброени ясно и изчерпателно в чл.71 ЗМДТ: а/ за сметосъбиране и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината; б/ за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата не се предоставя от общината; в/ за обезвреждане на битовите отпадъци и поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци - когато няма такива.  

         Спорът по делото се свежда до това дали общината предоставя всяка една от трите услуги в с.Волово, респ. в района на имота на жалбоподателя и налице ли са посочените по-горе основания да не се събира  ТБО от последния.

         Неоснователно е възражението на оспорващия, че не се дължи такса за услугата сметосъбиране и сметоизвозване, тъй като услугата не се предлага от общината в района на процесния имот. От събраните многобройни писмени и гласни доказателства се установи категорично, че услугата се предоставя  на те­риторията и в регулационните граници на с.Волово, където попада имотът на кооперацията. Услугата е предоставяна регулярно, с честота два пъти месечно, без прекъсване от 2004г. и до сега. Безспорно се установи, че в близост до на­ча­лото на стопанския двор има разположен контейнер, поради което съдът прие­ма, че услугата се предоставя и в района на процесния имот. Ирелевантен за спора и за приложимостта на чл.71 т.1 ЗМДТ е фактът, че поради неудобство да  ползва най-близо разположеният контейнер, кооперацията извършва със собствени сили и средства събирането и извозването на битовите отпадъци. Ос­пор­ващият        е могъл, но не е предприел никакви действия с цел да поиска допълнително предоставяне на съд за битови отпадъци или изменение в схемата за раз­по­ложение на съществуващите. След като услугата се предоставя от Общината в населеното място и имотът се намира в регулационните му граници, не е налице хипотезата на чл.71 т.1 ЗМДТ.

         Неоснователни са доводите на жалбоподателя за недължимост на такса за втората услуга поради това, че общината не е изградила, поддържа, екс­пло­а­тира депа или други съоръжения за битови отпадъци. От събраните писмени и гласни доказателства се установи наличието на депо в гр.Борово. Дали то отговаря на всички изисквания на за­ко­на е въпрос, който би могъл да се изследва в друго производство и е без зна­чение за решаване на конкретния спор.  В депото периодично са се извърш­вали дейности по поддръжането му /св.Р./. Без значение за спора е фактът, че кооперацията-жалбоподател не е ползвала депото в гр.Борово, а е извозвала отпадъците до нерегламен­тираното сметище в с.Волово /св.Х./. След като в общината има депо за отпадъци и то се използва, съдът приема, че не са налице пред­пос­тавките за неплащане на такса за този вид услуга в хипотезата на чл.71 т.3 ЗМДТ.

         Неоснователни са доводите за недължимост на такса за третия компонент от ТБО, поради това, че общината не извършва  почистване и хигиенизиране на териториите за обществено ползване. Такса за посочената услуга не се събира, ако тя не се предоставя. Въз основа на съвкупната преценка на събраните глас­ни и писмени доказателства съдът приема, че  услугата е предоставяна през процесния период от общината. За да формира  този извод, съдът взема пред­вид безспорно установените  факти:  извършени разходи за хигиени­зиране на местата за обществено ползване / вж. план сметки за разходите в дейност “Чис­тота”, отчети за общите приходи от данъци и такси и извършените разходи за битови отпадъци/; почистване на парка и центъра на с.Волово /св.В./;  извършване на снегопочистване на улиците от аварийна група  през зимата /св.В./; осигуряване в щата на общината на  персонал, зает само в дейност „Чистота” /вж. план-сметки за разходите и показания на св.С./. Дали услугата поддържане и хигиенизиране на териториите за обществено ползване се предоставя в достатъчна степен качествено и постоянно в с.Волово, респ. около имота на жалбоподателя, е без значение за правилното решаване на спора. След като е безспорно установено, че тази услуга се предоставя от общината, съдът намира, че не е налице изключението по чл.71 т.2 ЗМДТ.

  В жалбата е наведено оплакване за незаконосъобразност на оспорения акт в частта му за разпореденото  плащане в 14-дневен срок от връчването на определената ТБО за 2009г.,  за вноските след първата. В акта е предвидено, че след изтичане на този срок, същият подлежи на принудително изпълнение. Доводът на жалбоподателя, че към датата на издаване на акта е дължима само първата ¼ от таксата за 2009г. и неправилно се изисква внасянето на пълния размер, е основателен.

  По делото е приложена наредбата по чл. 9 ЗМДТ за определянето и администрирането на местните такси и цени на територията на съответната община – Наредба №13 на ОбС - Борово, приета по силата на законовата делегация.  В нея, в съответствие с чл.69,ал.1 от ЗМДТ, е регламентиран редът за заплащане на ТБО.

  В чл.17,ал.1 от подзаконовия нормативен акт изрично е постановено, че таксата за битови отпадъци  се заплаща на четири равни вноски в следните срокове: до 31 март, до 30 юни, до 30 септември и до 30 ноември за годината, за която се дължи. Така наредбата не предвижда еднократност на изпълнение на публичното задължение, а периодичност и на части. Всяка от вноските е дължима в различен момент, респ. има различна изискуемост. Към момента на издаване на процесния акт- 18.05.2009г. е настъпил падежът само за първата вноска от задължението за ТБО за 2009г. В противоречие с наредбата административният орган е разпоредил внасяне на целия размер на таксата т.е. и за следващите три след първата вноска при липсата на изискуемост за тях. Съгласно разпоредбата на чл.59 ал.2 т.5  АПК административният акт съдържа разпоредителна част, в която се определя задължението, а също начинът и срокът за изпълнението.  Разпореденото плащане на ТБО за 2009г. след първата вноска, в 14-дневния срок от връчване на акта, е в нарушение на материалния закон, тъй като към момента на издаването му, който е релевантен за преценка на законосъобразността му, не е настъпил законоустановеният срок за изпълнение на задължението във визираната част. Актът  е незаконосъобразен в тази част и следва да бъде отменен.   В останалата част оспореният акт следва да бъде оставен в  сила.

С оглед изхода на спора, размера на уважената и отхвърлена част от жалбата и своевременно направените искания за присъждане на разноски съдът намира, че такива се дължат на ответника, по компенсация, в размер на 135.00 лева.

Мотивиран така и на основание чл.172 ал.2 АПК административният съд

 

                                    Р  Е  Ш  И:

 

 ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично общинско вземане по подадена декларация № 9/18.05.2009г. на Кмета на Община Борово само в частта, в която е разпоредено плащане на определеното задължение за ТБО за 2009г. за вноските след първата в 14 - дневен срок от връчването на акта.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЗКПУ „Волово” – с.Волово, община-Борово, представлявана от председателя С.М.С., срещу Акт за установяване на публично общинско вземане по подадена декларация № 9/18.05.2009г., издаден  от Кмета на Община Борово, в останалата част.

ОСЪЖДА ЗКПУ „Волово”, със седалище и адрес на управление с.Волово 7175, обл. Русе, община Борово, ЕИК *********, представлявана от председателя С.М.С.,***  разноски по компенсация в размер на 135.00лв.

Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                              СЪДИЯ: