Р Е Ш Е Н И Е
№
гр.
Русе , 26.11.2009г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд-Русе, VІІ състав, в публично заседание на 29 октомври
две хиляди и девета година в състав:
СЪДИЯ: ЙЪЛДЪЗ АГУШ
при секретаря Ц.Д.
като разгледа докладваното от
съдия АГУШ адм. дело № 203 по описа за 2009 год., за да се произнесе, съобрази:
Производството е по чл.9б ал.3 ЗМДТ във вр. с чл.145 ал.2 т.1 АПК.
Постъпила е
жалба от ЗКПУ „Волово” –с.Волово, община-Борово, представлявана от председателя
С.М.С. срещу Акт за установяване на публично общинско вземане по подадена
декларация № 9/18.052009г., издаден от
Кмета на община-Борово. Жалбоподателят навежда оплаквания за
незаконосъобразност на оспорения акт поради нарушения на материалния закон,
предписаната форма и процесуални нарушения. Твърди, че не дължи изцяло
определената такса, тъй като в селото, респ. в района, където се намира
неговият имот, не се осъществява услугата сметосъбиране и сметоизвозване; в
селото не се поддържа и експлоатиара депо за битови отпадъци; не се поддържа
чистота на териториите за обществено ползване. Претендира отмяна на
административния акт изцяло и присъждане на разноски.
Относно определеното задължение за 2009г., алтернативно
развива становище, че към момента на
издаване на акта е била дължима само първата вноска,тъй като такса битови
отпадъци се заплаща на 4 вноски. Претендира отмяна на административния акт за
2009г. за вноските след първата.
Ответникът,
чрез процесуален представител, развива становище за неоснователност на жалбата.
Съдът, като
съобрази оплакванията в жалбата, становищата на страните, събраните по делото
доказателства и след извършена служебна проверка за законосъобразност на
основание чл.168 ал.1 АПК във вр. с чл.146 АПК, приема за установено следното:
Жалбата е
процесуално допустима и подлежи на разглеждане. Подадена е в срок от
неблагоприятно засегнато лице и атакува индивидуален административен акт.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна.
От събраните
по делото доказателства се установява, че жалбоподателят е депозирал пред
административния орган декларация № **********/ 28.01.2009г. по чл.17 ал.1 ЗМДТ
/л.л.2-3 от преписката/. С нея декларира
притежаване на нежилищен недвижим имот, представляващ сграда – склад за
резервни части и прилежащ терен, находящ се в с.Волово, парцел ІV в кв.28 по
плана на селото. Към декларацията са приложени фактура № 286/05.08.1994г. /л.5/
и договор за покупко-продажба от 1994г. /л.4/, от които е видно, че имотът е придобит
през 1994г. Въз основа на приложените писмени доказателства е издаден оспореният
административен акт, с който са определени публични задължения за такса битови
отпадъци и лихви за просрочие върху главниците към 13.05.2009г. поотделно за
2004г., 2005г., 2006г., 2007г., 2008г. и 2009г. Приложена е справка за размера
на отделните компоненти, включени в ТБО /л.л.87-88/. Страните не спорят по
размера на такса битови отпадъци –
изцяло и за отделните компоненти, както и за размера на изчислените с обжалвания
акт лихви.
По делото
са представени писмени документи, отнасящи се до определянето на такса битови
отпадъци за всяка от горепосочените години, както следва:
1/ 2004г. –
Заповед №251/29.10.2003г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за извършване
на сметосъбиране и сметоизвозване /л.19/. От нея е видно, че услугата
смесъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните граници на
с.Волово, с честота – два пъти месечно. Извозването на битовите отпадъци се
извършва в съответните за населените места регламентирани депа. От Решение № 23
по Протокол №3/17.12.2003г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО за нежилищни имоти за
2004г. се определя на 1 промил пропорционално върху отчетната стойност на
имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са включени услугите събиране и
сметоизвозване и поддържане и експлоатация на депо за БО и е определен в
проценти делът на всяка услуга в общия размер /л.20/. Приложена е План – сметка към решението на
ОбС /л.19/.
2/ 2005г. - Заповед
№242/27.10.2004г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за
извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.21/. От нея е видно, че
услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните
граници на с.Волово, с честота – два пъти месечно. Депонирането на битовите
отпадъци се извършва в съответните за населените места регламентирани депа. От
Решение № 131 по Протокол №14/27.10.2004г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО за
нежилищни имоти за 2005г. се определя на 9 промила пропорционално върху отчетната
стойност на имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са включени услугите
събиране и сметоизвозване , поддържане и експлоатация на депо за БО и
почистване на улични платна, площади, паркове и др.територии за обществено
ползване и е определен в проценти делът на всяка от услугите в общия размер
/л.22-23/. Приложена е План – сметка
към решението на ОбС /л.24/.
3/ 2006г. -
Заповед №328/26.10.2005г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за
извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.25/. От нея е видно, че
услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните
граници на с.Волово, с честота – два пъти месечно. Депонирането на битовите
отпадъци се извършва в съответните за населените места регламентирани депа. От
Решение № 271 и № 272 по Протокол №28/25.01.2006г. на ОбС-Борово е видно, че
ТБО за нежилищни имоти за 2006г. се определя на 9 промила пропорционално върху
отчетната стойност на имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са
включени услугите събиране и сметоизвозване , поддържане и експлоатация на депо
за БО и почистване на улични платна, площади, паркове и др.територии за
обществено ползване и е определено тяхното процентно разпределение в общия
размер /л.26-27/. Приложена е План –
сметка към решението на ОбС /л.26/.
4/ 2007г. - Заповед
№358/26.10.2006г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за
извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.29/. От нея е видно, че
услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните
граници на с.Волово, с честота – два пъти месечно. Депонирането на битовите
отпадъци се извършва на регламентирано в гр.Борово депо. На основание пар.13 от
ПЗР на ЗМДТ /в сила от 01.01.2007г./ ТБО
за нежилищни имоти за 2007г. е запазена в същата абсолютна стойност като
предходната година /вж. Справка на л.87/. Приложена е План – сметка към решението на
ОбС . От нея е видно, че е предвиден, персонал пряко зает в дейност „Чистота”
на общината – 6 бройки.
5/ 2008г. - Заповед
№388/15.10.2007г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за
извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.31/. От нея е видно, че
услугата смесъбиране и сметоизвозване се извършва в регулационните граници на
с.Волово, с честота – през седмица.
Депонирането на битовите отпадъци се извършва на регламентирано в гр.Борово
депо. От Решение № 14 по Протокол №3/19.12.2007г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО
за нежилищни имоти за 2008г. се определя на 9 промила пропорционално върху
отчетната стойност на имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са
включени услугите събиране и сметоизвозване , поддържане и експлоатация на депо
за БО и почистване на улични платна, площади, паркове и др.територии за
обществено ползване и е определен в проценти делът на всяка от услугите в общия
размер /л.32-34/. Приложена е План –
сметка към решението на ОбС. От нея е видно, че е предвиден персонал, пряко
зает в дейност „Чистота” на общината – 9 бройки.
6/ 2009г. -
Заповед №372/27.10.2008г.на Кмета на община-Борово за определяне на района за
извършване на сметосъбиране и сметоизвозване /л.35/. От нея е видно, че
услугата сметосъбиране и сметоизвозване се извършва за имотите в регулационните
граници на с.Волово, с честота – през седмица. Депонирането на битовите
отпадъци се извършва на регламентирано в гр.Борово депо. От Решение № 168 по
Протокол №15/29.12.2008г. на ОбС-Борово е видно, че ТБО за нежилищни имоти за
2009г. се определя на 9 промила пропорционално върху отчетната стойност на
имотите на предприятия за с.Волово, като в нея са включени услугите събиране и
сметоизвозване , поддържане и експлоатация на депо за БО и почистване на улични
платна, площади, паркове и др.територии за обществено ползване и е определен в
проценти делът на всяка от услугите в общия размер /л.36-38/. Приложена е План – сметка към решението на
ОбС. От нея е видно, че е предвиден персонал, пряко зает в дейност „Чистота” на
общината – 11 бройки.
По делото е
безспорно, че от 2003г. до м.май 2007г. услугите по сметосъбиране и
сметоизвозване и поддържането на депа на територията на община – Борово, вкл. в
с.Волово, са се извършвали от фирма „Астон Сервиз” ООД като изпълнител по
договор с общината. Съдът приема за
установени тези факти въз основа на
показанията на св.И. ***. на 29.10.2009г., Договор от 17.04.2003г. /л.42-46/, график за
извършване на услугите /л.46/, Договор от 03.01.2007г./л.47/, Справки /л.48, л.л.49-56/.
От
представените идентификационни карти, годишни отчети за събиране и депониране
на отпадъци, договор за закупуване на специализиран автомобил, показанията на
св.Радев, св.В., св.С. се установява безспорно, че от м. май 2007г.
община-Борово е извършвала със собствени сили и средства услугите сметосъбиране
и сметоизвозване, поддържане на депа, хигиенизиране на обществени места на територията на цялата община, вкл. и в
с.Волово.
По делото е
приложена схема-ситуация на стопанския двор на кооперацията /л.73/. От
последната и от показанията на св.Х. и св.В. се установява, че стопанският двор
е разположен по дължината и малко над главния път Русе-Бяла. Той се състои от
няколко последователно разположени парцела, които нямат директна връзка с
главния път. За да се излезе от стопанския двор, трябва да се мине покрай обект
№ 1 по схемата. Предмет на настоящото дело е ТБО за имот под № 3.
Представена
справка за разположение на контейнерите
за събиране на сметта в с.Волово, от която е видно, че в селото има 14
контейнера, с обем 1.1 куб.м, като най-близо до имота на жалбоподателя, е този
по т.12. Тази схема не е претърпяла промени в процесния период /св.В./. Според
показанията на св.Х. най-близкият контейнер се намира на около 500 м от
стопанския двор на кооперацията, а според кмета на селото, той се намира до
млекосъбирателния пункт, на кръстовище преди главния път, на 50-60 метра от
стопанския двор, но и двамата сочат едно и също място.
От показанията на
разпитаните свидетели се установява, че в с.Волово се извършва услугата
сметосъбиране и сметоизвозване, но кооперацията не ползва контейнерите в
селото, а със собствени сили и средства извозва битовите отпадъци до сметището
на с.Волово. Според св.Х., за работниците от кооперацията не е удобно да
изнасят сметта до най-близкия контейнер. Затова
битовите отпадъци на кооперацията се събират и когато станат достатъчно за
едно ремарке, се извозват до сметището.
Това се случва с периодичност месец -
месец и половина.
Св.С., шофьор на
специалния автомобил за сметоизвозване от 2007г. до 2009г., твърди, че през
този период битовите отпадъци от с.Волово са се извозвали по график до депото в
гр.Борово. Работниците, обслужващи автомобила, са събирали и разпилените около
контейнерите отпадъци. Според свидетеля хигиенизирането на обществените места се
е извършвало от хора, назначени по програми за безработни.
Представени са писмени
доказателства за наличие на депо за отпадъци
в гр.Борово – Акт публична общинска собственост, скица, протоколи /л.л.67-70/.
От показанията на св.Р., изпълнителен директор и съдружник във “Аристон
Сервиз” ООД, се установява, че в периода 2003г.
до началото на 2007г. фирмата е извършвала не само сметосъбиране и
сметоизвозване по установен график, но и услугата поддържане на депо в
гр.Борово. Отпадъците от с.Волово, които са били малко по количество, са се
извозвали до това депо. Веднъж месечно фирмата е извършвала разриване и уплътняване с верижен
трактор в депото, а веднъж годишно е
почиствала сметищата в селата на общината.
От
представените писмени доказателства – план сметки за разходите в дейност
“Чистота”, отчети за общите приходи от данъци и такси и извършените разходи за
битови отпадъци е видно, че от 2005г. до 2009г. община-Борово е предвидила и е направила разходи за хигиенизиране на
териториите за обществено ползване в община-Борово, респ. в с.Волово. Св. Х.
дава противоречиви показания относно предоставянето на услугата хигиенизиране
на местата за обществено ползване. Тя твърди в с.з. на 02.09.2009г. , че
улиците на с.Волово се почистват, а в с.з. на 29.10. точно обратното, което
поставя под съмнение достоверността на показанията й в тази част. Св.В. твърди, че паркът и центърът на село
Волово, се почистват, а през зимата има аварийна група от трима души за
снегопочистване. От приложените план – сметки за разходи за ТБО е видно, че за
2007г.,2008г., 2009г. община-Борово е предвиждала щатен персонал, пряко зает в
дейност “Чистота”.
По делото е
приложена Наредба № 13 за определяне и администрирането на местните такси и
цени на услуги на територията на община-Борово /л.л.39-41/.
Съдът, при
така установената фактическа обстановка, прави следните правни изводи:
Предмет на
оспорване в настоящото производство е акт за установяване на публично общинско
вземане, издаден от кмета на община-Борово, с който се определят задължения за
дружеството - жалбоподател за ТБО. Обжалваният
индивидуален административен акт е издаден от компетентен орган, в кръга на
правомощията му по чл.9б ал.2 ЗМДТ. Актът е издаден в предписаната от закона
писмена форма и съдържа всички реквизити по чл.59 ал.2 АПК. При издаването му
не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила. Спазен е материалният закон и целта на закона.
Условията и
редът за определяне и заплащане на такса за битови отпадъци се уреждат в ЗМДТ и
Наредба № 13 на ОбС-Борово. Съгласно чл. 62 ЗМДТ, таксата за битови отпадъци се
заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или
други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на
териториите за обществено ползване в населените места. Размерът на таксата се
определя по реда на чл. 66 ЗМДТ за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и
сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения;
чистота на териториите за обществено ползване. Таксата се определя в годишен
размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на
одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за:
осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци - контейнери, кофи и
други; събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други
инсталации и съоръжения за обезвреждането им; проучване, проектиране,
изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за
битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци;
почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии
от населените места, предназначени за обществено ползване. Въз основа
на представените писмени доказателства съдът приема, че редът за определяне на
ТБО – общо и за всеки от трите й компонента, е спазен. Основанията
да не се събира ТБО са изброени ясно и изчерпателно в чл.71 ЗМДТ: а/ за сметосъбиране
и сметоизвозване, когато услугата не се предоставя от общината; б/ за
поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване - когато услугата
не се предоставя от общината; в/ за обезвреждане на битовите отпадъци и
поддържане на депа за битови отпадъци и други съоръжения за обезвреждане на
битови отпадъци - когато няма такива.
Спорът
по делото се свежда до това дали общината предоставя всяка една от трите услуги
в с.Волово, респ. в района на имота на жалбоподателя и налице ли са посочените
по-горе основания да не се събира ТБО от
последния.
Неоснователно
е възражението на оспорващия, че не се дължи такса за услугата сметосъбиране и
сметоизвозване, тъй като услугата не се предлага от общината в района на
процесния имот. От събраните многобройни писмени и гласни доказателства се
установи категорично, че услугата се предоставя на територията и в регулационните граници на
с.Волово, където попада имотът на кооперацията. Услугата е предоставяна
регулярно, с честота два пъти месечно, без прекъсване от 2004г. и до сега. Безспорно
се установи, че в близост до началото на стопанския двор има разположен
контейнер, поради което съдът приема, че услугата се предоставя и в района на
процесния имот. Ирелевантен за спора и за приложимостта на чл.71 т.1 ЗМДТ е
фактът, че поради неудобство да ползва
най-близо разположеният контейнер, кооперацията извършва със собствени сили и
средства събирането и извозването на битовите отпадъци. Оспорващият е могъл, но не е предприел никакви
действия с цел да поиска допълнително предоставяне на съд за битови отпадъци
или изменение в схемата за разположение на съществуващите. След като услугата
се предоставя от Общината в населеното място и имотът се намира в
регулационните му граници, не е налице хипотезата на чл.71 т.1 ЗМДТ.
Неоснователни
са доводите на жалбоподателя за недължимост на такса за втората услуга поради
това, че общината не е изградила, поддържа, експлоатира депа или други
съоръжения за битови отпадъци. От събраните писмени и гласни доказателства се
установи наличието на депо в гр.Борово. Дали то отговаря на всички изисквания
на закона е въпрос, който би могъл да се изследва в друго производство и е
без значение за решаване на конкретния спор. В депото периодично са се извършвали дейности
по поддръжането му /св.Р./. Без значение за спора е фактът, че
кооперацията-жалбоподател не е ползвала депото в гр.Борово, а е извозвала
отпадъците до нерегламентираното сметище в с.Волово /св.Х./. След като в
общината има депо за отпадъци и то се използва, съдът приема, че не са налице
предпоставките за неплащане на такса за този вид услуга в хипотезата на чл.71
т.3 ЗМДТ.
Неоснователни
са доводите за недължимост на такса за третия компонент от ТБО, поради това, че
общината не извършва почистване и
хигиенизиране на териториите за обществено ползване. Такса за посочената услуга
не се събира, ако тя не се предоставя. Въз основа на съвкупната преценка на
събраните гласни и писмени доказателства съдът приема, че услугата е предоставяна през процесния период
от общината. За да формира този извод,
съдът взема предвид безспорно установените факти: извършени разходи за хигиенизиране на местата
за обществено ползване / вж. план сметки за разходите в дейност “Чистота”, отчети за общите приходи от
данъци и такси и извършените разходи за битови отпадъци/; почистване на парка и
центъра на с.Волово /св.В./; извършване
на снегопочистване на улиците от аварийна група
през зимата /св.В./; осигуряване в щата на общината на персонал, зает само в дейност „Чистота” /вж.
план-сметки за разходите и показания на св.С./. Дали услугата поддържане и хигиенизиране
на териториите за обществено ползване се предоставя в достатъчна степен
качествено и постоянно в с.Волово, респ. около имота на жалбоподателя, е без
значение за правилното решаване на спора. След като е безспорно установено, че
тази услуга се предоставя от общината, съдът намира, че не е налице
изключението по чл.71 т.2 ЗМДТ.
В жалбата е наведено оплакване за
незаконосъобразност на оспорения акт в частта му за разпореденото плащане в 14-дневен срок от връчването на
определената ТБО за 2009г., за вноските
след първата. В акта е предвидено, че след изтичане на този срок, същият
подлежи на принудително изпълнение. Доводът на жалбоподателя, че към датата на
издаване на акта е дължима само първата ¼ от таксата за 2009г. и
неправилно се изисква внасянето на пълния размер, е основателен.
По делото е приложена наредбата по чл. 9 ЗМДТ
за определянето и администрирането на местните такси и цени на територията на
съответната община – Наредба №13 на ОбС - Борово, приета по силата на
законовата делегация. В нея, в съответствие
с чл.69,ал.1 от ЗМДТ, е регламентиран редът за заплащане на ТБО.
В чл.17,ал.1 от подзаконовия нормативен акт изрично
е постановено, че таксата за битови отпадъци
се заплаща на четири равни вноски в следните срокове: до 31 март, до 30
юни, до 30 септември и до 30 ноември за годината, за която се дължи. Така
наредбата не предвижда еднократност на изпълнение на публичното задължение, а
периодичност и на части. Всяка от вноските е дължима в различен момент, респ.
има различна изискуемост. Към момента на издаване на процесния акт-
18.05.2009г. е настъпил падежът само за първата вноска от задължението за ТБО
за 2009г. В противоречие с наредбата административният орган е разпоредил
внасяне на целия размер на таксата т.е. и за следващите три след първата вноска
при липсата на изискуемост за тях. Съгласно разпоредбата на чл.59 ал.2 т.5 АПК административният акт съдържа
разпоредителна част, в която се определя задължението, а също начинът и срокът
за изпълнението. Разпореденото плащане на ТБО за 2009г.
след първата вноска, в 14-дневния срок от връчване на акта, е в нарушение на
материалния закон, тъй като към момента на издаването му, който е релевантен за
преценка на законосъобразността му, не е настъпил законоустановеният срок за
изпълнение на задължението във визираната част. Актът е незаконосъобразен в тази част и следва да
бъде отменен. В останалата част
оспореният акт следва да бъде оставен в
сила.
С оглед изхода на спора, размера на уважената и отхвърлена част от жалбата
и своевременно направените искания за присъждане на разноски съдът намира, че
такива се дължат на ответника, по компенсация, в размер на 135.00 лева.
Мотивиран така и на основание чл.172 ал.2 АПК административният съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Акт за установяване на публично
общинско вземане по подадена декларация № 9/18.05.2009г. на Кмета на Община
Борово само в частта, в която е
разпоредено плащане на определеното задължение за ТБО за 2009г. за вноските
след първата в 14 - дневен срок от връчването на акта.
ОТХВЪРЛЯ жалбата на
ЗКПУ „Волово” – с.Волово, община-Борово, представлявана от председателя С.М.С.,
срещу Акт за установяване на публично общинско вземане по подадена декларация №
9/18.05.2009г., издаден от Кмета на
Община Борово, в останалата част.
ОСЪЖДА ЗКПУ
„Волово”, със седалище и адрес на управление с.Волово 7175, обл. Русе, община
Борово, ЕИК *********, представлявана от председателя С.М.С.,*** разноски по компенсация в размер на 135.00лв.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: