Решение по дело №372/2025 на Районен съд - Монтана

Номер на акта: 95
Дата: 11 юни 2025 г.
Съдия: Даниел Псалтиров
Дело: 20251630200372
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 април 2025 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 95
гр. Монтана, 11.06.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ЧЕТВЪРТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на петнадесети май през две хиляди двадесет и пета година в
следния състав:
Председател:ДАНИЕЛ ПСАЛТИРОВ
при участието на секретаря АЛЕКСАНДРА Д. Д.А
като разгледа докладваното от ДАНИЕЛ ПСАЛТИРОВ Административно
наказателно дело № 20251630200372 по описа за 2025 година
Производството е по реда на чл. 59, ал. 1 и сл. от ЗАНН.
С Наказателно постановление № 11-01-832/ 28.03.2025 г.. издадено от
Директора на АДФИ - София, на З. С. Ж., с ЕГН: ********** и адрес град
Монтана, ул. „И“ № Х, за нарушение на чл. 182, ал. 1, т. 1 в вр. с чл.
18,ал.1,т.13 от ЗОП, на основание чл. 250 от ЗОП е наложено
административно наказание – глоба в размер на 10 000,00 лева.
Недоволен от така издаденото Наказателно постановление Ж., обжалва
същото с оплакване за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност,
като излага конкретни доводи. Предвид това моли съда да го отмени, като
незаконосъобразно. В съдебно заседание, редовно призован, жалбоподателят
не се явява лично. Явява се негов представител.
Въззиваемата страна чрез процесуалния си представител взема
становище, че жалбата е неоснователна, а атакуваното НП-законосъобразно.
Представя писмено становище.
Въззивният съд, като взе предвид събраните по делото писмени и гласни
доказателства, доводите на страните и посочените в жалбата основания,
намира за установено следното:
Във връзка с интензивните валежи от дъжд на 12.06.2023 година в
планинската част на област Монтана, както и рязкото покачване на нивото на
реките и язовирите, наводнени сгради в общините Берковица и Георги
Дамяново с област Монтана със Заповед № ОМП-02-10/12.06.2023 година на
1
областния управител, било въведено бедствено положение в горепосочените
общини. От силните валежи били засегнати и другите общини в областта,
като в община Монтана язовир Чернила бил с изцяло запълнен капацитет,
водата преливала през преливника, а течените на вливащата се в него река
донесло множество строителни и битови отпадъци.
Със Заповед № 1515/19.06.2023 година кмета на община Монтана – З. Ж.
назначил комисия за извършване на оглед на с. Сумер, с. Трифоново,, с.
Крапчене, с. Николово, с. Долно Белотинци, с. Винище и село Славотин,
община Монтана, както и отводнителния канал на яз. Чернила с цел
установяване на нанесени поражения на пътната инфраструктура,
отводнителните канали и мостовите съоръжения. Комисията била в състав
инж. КК – гл. инженер на община Монтана – свидетел по настоящето
производство, КК – главен експерт в община Монтана - свидетел по
настоящето производство, ЕМ – представител на РДПБЗН и инж. ЦП –
външен експерт-оценител.
При проверката по отношение на язовир Чернила комисията установила,
че в отводнителния канал, имало огромно количество наноси - отпадъци от
всякакво естество, дървета и храсти, както и че нивото на яз. Чернила е
достигнало до т. нар. критично ниво и е необходимо неговото принудително
източване. Констатациите били отбелязани в протокол от 22.06.2023 година,
подписан от всички членове, в който било посочено, че има разрушени пътни
настилки в селата и че каналът на яз. Чернила е заталачен, разрушена е
бетоновата облицовка, което води до наводняване на блоковете в ж.к.
Пъстрина и заливане на кръгово кръстовище на път 1-1 и път 2-81, при което е
необходимо почистване и възстановяване на съществуващия канал. Комисията
е предложила поради липса на средства в общината, да се подготвят
документи за искане на средства от Междуведомствената комисия за
възстановяване и подпомагане към МС;
Специално по отношение на язовир Чернила били предприети действия
по негово принудително изпускане, което отнело около 2 месеца, след които
било възможно да се направи опис на щетите нанесени по съоръжението,
както и прогнозна количественостойностна сметка на сумата необходима за
ремонт на изпускателните съоръжения и отводнителния канал.
С решение с генериран системен № F453948 от 28.11.2023 година на
кмета на Община Монтана З. С. Ж., в качеството му на публичен възложител
на обществени поръчки по чл. 5, ал. 2, т. 9 от ЗОП, е открита процедура на
пряко договаряне по чл. 18, ал. 1, т. 13 от ЗОП, с правно основание чл. 182, ал.
1, т. 1 от същия закон, с предмет: „Възстановяване на съществуващ
отводнителен канал от яз. Чернила до вливането му в р. Огоста, Община
Монтана“.
Прогнозната стойностна поръчката е 945 830,00 лв. без ДДС,
определена по реда на чл. 21, ал. 1 от ЗОП, въз основа на изготвена
Количествено - стойностна сметка. Срокът за изпълнение на поръчката е с
2
продължителност пет месеца след сключването на договор с изпълнителя,
участник в процедурата.
Обект на поръчката е строителство с основен код по СРV 45240000 -
Строителни и монтажни работи на хидротехнически съоръжения, посочено в
секция „Параметри“ на публикуваните в ЦАИС документи и информация.
С решение № F 453948 от 28.11.2023 г. е одобрена документацията на
обществената поръчка, съдържаща Техническа спецификация и проект на
договора, публикувани в секция ,,Параметри“.
На основание чл. 14, ал. 1 от Правилника за прилагане на Закона за
обществените поръчки (ППЗОП), обществената поръчка е регистрирана в
Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни
обществени поръчки“ на АОП, с УИН 00019-2023-0061.
Изборът на процедурата на пряко договаряне е мотивирана в раздел V.1)
от решението с това, че: ,,В резултат на проливните дъждове и преливане през
преливника на яз. Чернила и изпускане на водни количества през ОИ за
компенсиране на идващите количества от р. Чернила, каналът след язовирната
стена до вливането му в р. Огоста е силно компрометиран.
Дейностите, предмет на възлагане в настоящата поръчка, обхващат
неотложно възстановителни работи на съществуващия отводнителен канал от
яз. Чернила до вливането му в р. Огоста, Община Монтана, за
предотвратяване на запушването му, преливане и излизане на водата, и
наводняване на жилищни квартали и електрическа подстанция - гр. Монтана,
както и земеделски площи и имоти, и застрашаване на живота на населението.
С изпълнението на проекта ще се постигне намаляване на риска от наводнения
причинени от неблагоприятни метеорологични условия. Настоящата
обществена поръчка е с голям обществен и социален ефект, тъй като ще се
минимизира риска от бъдещи наводнения и застрашаване на живота на
населението. Предвид гореизложеното е видно, че обстоятелствата, с които се
обосновава наличието на неотложност, не се дължат на възложителя. Същият
ще се възползва от разпоредбите на чл. 65, ал. І, т. І и ал. 2 от ППЗОП.
В раздел VІІ). „Допълнителна информация (когато е приложимо)“ на
решението, е посочено, че възложителят отстранява от участие в процедурата
за възлагане на обществената поръчка участник, за когото са налице
основанията по чл. 54, ал. 1, т. 1 - 7 от ЗОП и чл. 55, ал. І, т. 1, 3, 4 и 5 от ЗОП.
Основанията по чл. 54, ал. 1, т. 1, 2 и 7 от ЗОП, се отнасят за лицата, които
представляват участника и за членовете на неговите управителни и надзорни
органи съгласно регистъра, в който е вписан участникът, ако има такъв, или
документите, удостоверяващи правосубектността му.
С оглед на гореизложеното възложителят е преценил, че изборът на
възлагане на обществената поръчка чрез процедура на пряко договаряне, на
основание чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП е обоснован и законосъобразен, предвид
необходимостта от предприемането на незабавни действия за извършване на
възстановителни работи на съществуващия отводнителен канал от яз. Чернила
3
до вливането му в р. Огоста, Община Монтана, с цел предотвратяване на
запушването му и преливане и излизане на водата, с което ще се намали риска
от наводнения причинени от бъдещи неблагоприятни метеорологични
условия и предвид невъзможността за спазване на сроковете по чл. 178, ал. 2 и
3 от ЗОП.
В раздел от решението V.2) ,,Лица, до които се изпраща поканата за
участие в процедура на договаряне без предварително обявление, договаряне
без предварителна покана за участие, договаряне без публикуване на
обявление за поръчка, пряко договаряне (когато е приложимо)“ е посочено
лицето „ЧВЦ“ ООД, гр. Варна. с ЕИК ХХХХХХХХХ, гр. Варна 9002, район
,,О“, ул. „БМ“ № ХХ.
Във връзка с горното, между Община Монтана, представлявана от З. Ж.
- кмет и по чл. 13, ал. 3, т. 1 от ЗФУКПС - от главния счетоводител на
общината и посочения в решението участник „ЧВЦ“ ООД, гр. Варна, на
13.12.2023 година е сключен писмен договор за изпълнение на обществената
поръчка, с предмет „Възстановяване на съществуващ отводнителен канал от
яз. Чернила до вливането му в р. Огоста, Община Монтана“, в съответствие с
Техническата спецификация на възложителя - приложение към договора.
Неразделна част от договора са Заверено копие от удостоверение на
изпълнителя за вписване в Централен професионален регистър на строителите
(№ ІV- NV/005050) и Заверено копие на застраховка професионална
отговорност по чл. 171 от Закона за устройство на територията (№
212223031000020/02.02.2023 г.) - приложения към договора.
Цената на договора е 1 134 996 лв. с ДДС или 945 830 лв. без ДДС, а
срокът за изпълнение - 5 месеца, като за изготвяне на Технически проект
срокът е 30 дни, а за извършване на СМР срокът е 120 календарни дни,
считано от датата на подписването на приемо-предавателен протокол за
приемане на Техническия проект.
Сключеният на 13.12.2023 година договор между страните,
съответствало на изискването на чл. 69 от ППЗОП като съдържание.
Община Монтана е основна административно-териториална единица,
юридическо лице с право на собственост и самостоятелен общински бюджет,
с адрес на управление: гр. Монтана, област Монтана, ул. „И“ № Х. Притежава
ЕИК ХХХХХХХХХ.
От 01.11.2019 г., както и към 28.11.2023 година, кмет на Община
Монтана е З. С. Ж..
Кметът на Община Монтана е възложител на обществени поръчки,
съгласно чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки (Обн. ДВ, бр. 13
от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 година).
Община Монтана, попада в обхвата на държавната финансова инспекция
като бюджетна организация по смисъла на чл. 4, т. 1 от Закона за държавната
финансова инспекция.
4
Със Заповед № ФК-10-722/30.07.2024 г. на директора на АДФИ, на
основание чл. 10, ал. 1, т. 3. чл. 5, ал. 1, т. 4 и ал. 2 от Закона за държавната
финансова инспекция, във връзка с чл. 3, ал. 1 от Закона за електронния
документ и електронните удостоверителни услуги, на свидетелката по
настоящето производство - Н. В. С. - държавен финансов инспектор от
Агенцията за държавна финансова инспекция, е възложено да извърши
финансова инспекция на Община Монтана. Съгласно т.2 от горепосочената
Заповед предмет на проверката е законосъобразността на сключени през 2023
г. договори за обществени поръчки в резултат на проведени процедури на
договаряне по реда на чл. 18, ал. 1 от ЗОП, относно наличие на условия за
прилагането им, посочени в закона. Със заповеди № ФК-10-850/02.09.2024 г. и
№ ФК-10- 983/14.10.2024 г. на директора на АДФИ, проверката е спряна и в
последствие възобновена.
В хода на проверката служителката на АДФИ, свидетел по настоящето
производство - Н. В. С. изискала по отношение на Решение № F 453948 от
28.11.2023 г., в хода на извършваната проверка, на основание чл. 13, т. 4 от
ЗДФИ, с писмо по електронна поща от 15.08.2024 г., от кмета на Община
Монтана З. Ж., писмен отговор на въпроса, доколко е имало необходимост от
действия, които изискват неотложност; били ли са налице „изключителни
обстоятелства“ по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП и дали същите не са
могли да бъдат преодолени при спазване на сроковете за провеждане на
състезателни по вид процедури за възлагане на обществени поръчки, имайки
предвид, че процедурата „пряко договаряне“ е извънреден вид, който е
допустим само по изключение и наличие на изрично предвидените
предпоставки по чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП.
В отговор, с писмо изх. № 12-00-263/22.08.2024 г. при общината, от ДГ -
заместник-кмет на Община Монтана, изпълняващ длъжността кмет на
основание заповед № 1915/12.08.2023 г. на кмета на Община Монтана, е
посочено, че: ,,Неотложността е мотивирана със силно компрометирания
канал след язовирната стена до вливането му в р. Огоста в резултат на
проливните дъждове и преливане през преливника на яз. Чернила и изпускане
на водни количества през основния изпускател за компенсиране на идващите
количества от р. Чернила. В случая са налице ,,изключителни обстоятелства“
по смисъла на § 2, т. 17 отДР на ЗОП - ,, обстоятелства, които могат да доведат
до последващо възникване на опасност за живота или здравето на хората“.
Същите биха могли да бъдат преодолени при спазване на сроковете за
провеждане на състезателна по вид процедура - събиране на оферти с обява
или покана до определени лица, но това би отложило възлагането с около два
месеца, предвид назначаването и работата на комисия за разглеждане и оценка
на оферти. За това време рискът от „опасност за живота и здравето на хората“
заради проливните дъждове е най-голям. Времето за изпълнение на обекта е
голямо предвид линейната дължина на съоръжението. Възложителят се е
ориентирал към пряко договаряне, с което има възможност да се възползва от
разпоредбата на чл. 65, ал. 1, т. 1 от ППЗОП е не прилага реда на чл. 64, ал. 2 и
5
ал. 3 от ППЗОП. Посоченият в решението за откриване на процедурата
изпълнител – „ЧВЦ“ ООД гр. Варна, е изпълнил качествено и в срок
строително-монтажни работи по ремонта на хидротехнически съоръжения на
територията на Община Монтана -язовири и канали.“
След събиране на всички необходими материали по проверката,
свидетелката С. съставила АУАН № 11-01-832/01.11.2024 година, за това че на
28.11.2023 г., в гр. Монтана, област Монтана, З. С. Ж., в качеството си на кмет
на Община Монтана и публичен възложител на обществени поръчки по чл. 5,
ал. 2, т. 9 от Закона за обществените поръчки, с Решение № F 453948 от
28.11.2023 г. е открил процедура на пряко договаряне по чл. 18, ал. 1, т. 13 от
ЗОП, с предмет: „Възстановяване на съществуващ отводнителен канал от яз.
Чернила до вливането му в р. Огоста, Община Монтана“, без към датата на
откриване на процедурата да са били налице законовите основания, посочени
в чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП. В АУАН било отбелязано също, че в резултат на
проведената процедура „пряко договаряне“ по чл. 18, ал. 1, т. 13 от ЗОП, без
да са били налице условията за нейното провеждане по чл. 182, ал. 1, т. 1 от
ЗОП, е сключен договор № С 128423 от 13.12.2023 г. с предмет:
„Възстановяване на съществуващ отводнителен канал от яз. Чернила до
вливането му в р. Огоста, Община Монтана“, с изпълнител „ЧВЦ“ ООД, гр.
Варна.
АУАН бил съставен в присъствието на кмета на община Монтана и бил
подписан от него. В законоустановения срок постъпили възражения срещу
неговото съставяне.
Директора на АДФИ в качеството си на АНО след запознаване с цялата
преписка, АУАН и възражението по него счел нарушението за безспорно
установено поради което издал атакуваното НП.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена, въз
основа на писмените и гласни доказателства събрани в хода на въззивното
производство. Съдът изцяло кредитира показанията на разпитаните по делото
свидетели. Всеки от тях дава показания по факти, които лично е възприел.
При така установената фактическа обстановка, настоящият съдебен
състав счита, че обжалваното наказателно постановление отговаря на
изискванията на процесуалния закон.
Административнонаказателното производство е образувано със
съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН 3-месечен срок от откриване на
нарушителя. От своя страна обжалваното наказателното постановление е
постановено в 6 – месечния преклузивен срок. Ето защо са спазени всички
срокове, визирани в разпоредбата на чл. 34 ЗАНН, досежно законосъобразното
ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя
от формална страна.
При извършената проверка, съдът служебно констатира, че от
административнонаказващия орган са съобразени императивните изисквания
при издаването на двата административни акта относно техните задължителни
6
реквизити , съгласно разпоредбите на чл. 42, 43, ал. 5, чл. 57 и чл. 58, ал. 1
ЗАНН.
Разгледана по същество, съдът намира, че жалбата е
НЕОСНОВАТЕЛНА, поради следните съображения:
Безспорно в случая е установено че жалбоподателят З. С. Ж. в
качеството си на кмет на Община Монтана и публичен възложител на
обществени поръчки, по смисъла на чл. 5, ал. 2, т. 9 от Закона за обществените
поръчки, с решение системен № F 453948 от 28.11.2023 г. в Централизираната
автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“
(ЦАИС ЕОП), е открил и провел процедура по вид „пряко договаряне“ за
възлагане на обществена поръчка за услуга по чл. 18, ал. 1, т. 13 от Закона за
обществените поръчки с предмет: „Възстановяване на съществуващ
отводнителен канал от яз. Чернила до вливането му в р. Огоста, Община
Монтана“, без към датата на откриване на процедурата да са били налице
законовите основания, посочени в чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП.
Прилагането на процедурата по чл. 18, ал. 1, т. 13 от ЗОП е изключение
от общото правило и предполага липса на алтернативност при избора в начина
на действие от страна на възложителя.
Редът, по който може да бъде осъществена обществената поръчка е
извънреден и е допустим само по изключение, при наличието на изрично
предвидените предпоставки, една от които е тази по чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП.
Тези предпоставки следва да са налице към датата на вземане на решението за
избор на процедура, а не да са хипотетични, възможни или предполагаеми.
Липсата на която и да е от тях, при законовото изискване за тяхната
наличност, е основание да се приеме, че това изискване не е спазено.
Видно от нормата на чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, същата е приложима
само при кумулативното наличие на следните положителни предпоставки: да
е необходимо неотложно възлагане на поръчката поради изключителни
обстоятелства и не е възможно спазване на сроковете по чл. 178, ал. 2 и 4;
обстоятелствата, с които се обосновава наличието на неотложност, не трябва
да се дължат на възложителя.
Въззивният съд намира, че не са били налице условията, посочени в чл.
182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, позволяващи избора на пряко договаряне по смисъла на
закона, а именно „възложителят може да проведе пряко договаряне с
определени лица когато, е необходимо неотложно възлагане на поръчката
поради изключителни обстоятелства и не е възможно спазване на сроковете по
чл. 178, ал. 2 и 4; обстоятелствата, с които се обосновава наличието на
неотложност, не трябва да се дължат на възложителя. Съгласно разпоредбата
на параграф 2, т.17 от допълнителните разпоредби на ЗОП „Изключителни
обстоятелства“ са обстоятелства, предизвикани от непредвидими за
възложителя събития, като природно бедствие, авария или катастрофа,
както и други, които увреждат или непосредствено застрашават живота
или здравето на хората, околната среда или националната сигурност.“
7
Законово условие за прилагане на процедурата е „необходимост от
неотложно възлагане на поръчката поради изключителни обстоятелства“.
Прилагането на чл. 182, ал. 1. т. 1 от ЗОП, изисква възложителят да инициира
съответната процедура за възлагане на поръчката непосредствено след
настъпване на внезапното и неочаквано за него събитие, налагащо
предприемане на неотложни действия за възлагане на поръчката.
Обстоятелство което в конкретния случай видно от установената фактическа
обстановка не е налице.
Прилагането на избраното правно основание изисква да е настъпило
непредвидимо за възложителя събитие, а от описаната ситуация е видно, че
въпреки падналите проливни дъждове на 16 и 17.06.2023 г., установеното от
комисията състояние на канала, след язовирната стена до вливането му в р.
Огоста с дължина 2670 метра, не е настъпило внезапно, а е в резултат на
продължителни във времето естествени природни процеси. Видно от
свидетелските показания на разпитаните по делото свидетели – служители на
община Монтана, язовир Чернила, както и преливния канал са собственост и
се поддържат от общината, като последното почистване на канала е няколко
години преди процесния период, обстоятелство което налага извода, че
наличието на неотложност се дължи и на възложителя.
Според въззивния съд не е налице и условието за невъзможност да бъдат
спазени сроковете, включително съкратените, определени с чл. 178, ал. 2 и ал.
4 от ЗОП. Процедурата ,,пряко договаряне“ е открита с решение на
възложителя от 28.11.2023 г. От 22.06.2023 г., когато е изготвен протокола на
назначената със заповед № 1515/ 19.06.2023 г. комисия, възложителят е
разполагал с достатъчно време от 5 месеца и е имал възможност да проведе
конкурентна процедура - „публично състезание“ по чл. 18, ал. 1, т. 12 от ЗОП.
От установеното по производството не се установи да е съществувала
необходимост от неотложно провеждане на процедурата чрез пряко
договаряне за възлагане на обществена поръчка за строителство, с предмет
„Възстановяване на съществуващ отводнителен канал от яз. Чернила до
вливането му в р. Огоста, Община Монтана“, поради „изключителни
обстоятелства“ по смисъла на § 2, т. 17 от ДР на ЗОП и не е налице друго
обстоятелство, обосноваващо неотложни действия, извършени от кмета на
Община Монтана, респективно не е било налице законово основание за
провеждане на процедурата по чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП, в условията на
неотложност.
По тези мотиви въззивният съд намира, че изборът на процедура на
пряко договаряне по чл. 18. ал. 1, т. 13 от ЗОП, с посочено правно основание
чл. 182, ал. 1, т. 1 от ЗОП при възлагане на обществена поръчка с предмет
,,Възстановяване на съществуващ отводнителен канал от яз. Чернила до
вливането му в р. Огоста, Община Монтана“, с УИН 00019-2023-0061, е
незаконосъобразен, тъй като не са изпълнени задължителните изискванията на
законодателя.
8
В жалбата срещу атакуваното НП и в хода на съдебното производство са
релевирани твърдения за неприложимост на санкционната разпоредба на член
250 и член 250а от ЗОП, поради отпаднала наказуемост, след влезли в сила
изменения на закона.
След като се запозна с актуалните редакции на разпоредбите към
момента на осъществяване на нарушението и след това, въззивния съд намира,
че за установеното нарушение приложение следва да намери санкционната
норма на чл. 250 от ЗОП (в ред. ДВ, бр. 107 от 18.12.2020 г.). Същата е била
действаща към момента на извършване на нарушението и съгласно която
възложител, който проведе процедура по чл. 18, ал. 1, т. 3 - 10 или т. 13 от
ЗОП, без да са налице условията, посочени в закона, се наказва с глоба в
размер на 5 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не
повече от 10 000 лв.
С измененията в ЗОП (изм. ДВ, бр. 88 от 2023 г., в сила от 22.12.2023 г.),
е създадена нова санкционна разпоредба на чл. 250а от ЗОП, съгласно която
възложител, който сключи договор в резултат на процедура по чл. 18, ал. 1, т. 8
- 10 или т. 13 от ЗОП, без да са налице условията за прилагането и, посочени в
закона, се наказва с глоба в размер 6 на сто от стойността на сключения
договор с включен ДДС, но не повече от 50 000 лв. за процедурите по чл. 18,
ал. 1, т. 8 - 10 от ЗОП, и не повече от 24 000 лв. за процедурите по чл. 18, ал. 1,
т. 13 от ЗОП.
В случая деянието отново включва като фактически елементи
проведената процедура без да са налице условията в закона и сключен в
резултат на нея договор. И по двата състава - чл. 250, преди изменението, и по
чл. 250а, след изменението на закона, деянието, което е констатирано с акта за
установяване на административно нарушение е съставомерно.
Съгласно чл. 3, ал. 2 от ЗАНН, ако до влизане в сила на наказателното
постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази
от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Прилагането на т. нар. по-
благоприятен административнонаказателен закон се свързва с хипотезите, при
които или се изключва наказуемостта на даден вид деяние, третирани дотогава
като административни нарушения, или се предвижда по-леко по размер и вид
наказание за деяние, които съставляват административни нарушения и по
стария закон.
Наказуемостта на деянието по чл. 182, ал. 1, т. 1 вр. чл. 18, ал. 1, т. 13 от
ЗОП не е изключена с измененията на закона. Както съгласно редакцията на
разпоредбата на чл. 250, преди изменението, така и съгласно редакцията на чл.
250а, след изменението на закона, деянието е съставомерно. Фактическите
елементи на деянието са както проведена процедура без да са налице
условията в закона, но и сключен в резултат на нея договор за възлагане на
обществена поръчка. Деянието вече не е съставомерно по чл. 250 (след
изменението) ДВ, бр. 88/2023 г., а по чл. 250а (ДВ. бр. 88/2023 г.), т.е.
наказуемостта на деянието не е изключена, напротив за този вид деяние
9
законодателят е предвидил по-тежко наказание - 6 на сто от стойността на
сключения договор с включен ДДС, но не повече от 24 000 лв. Следователно
не са налице основания за прилагане на чл. 3, ал. 2 от ЗАНН.
В конкретния случай, в резултат на проведената процедура е сключен
договор на стойност 1 134 996 лева с ДДС, а пет на сто от нея е 56 749.80 лева.
което надвишава предвидения максимален размер на глобата. Следователно
наложеното административно наказание глоба правилно е определено от
АНО в размер на 10 000 лева.
Според въззивния съд не може да се обсъжда приложение на чл. 28, б. А
ЗАНН, тъй като извършеното не се явява с по-ниска степен на обществена
опасност от другите нарушения от същия вид. При това правилно е
издаването на НП с налагането на санкция.
Предвид горното съдът намира, че следва да се потвърди
атакуваното наказателно постановление като правилно и законосъобразно.
Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д от ЗАНН
жалбоподателя следва да заплати на въззиваемата страна направените по
водене на делото разноски в размер на 150.00 лева за юрисконсултско
възнаграждение.
Предвид гореизложените мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Районен съд - Монтана
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 11-01-832/ 28.03.2025
г.. издадено от Директора на АДФИ - София, с което на З. С. Ж., с ЕГН:
********** и адрес град Монтана, ул. „И“ № Х, за нарушение на чл. 182, ал. 1,
т. 1 в вр. с чл. 18,ал.1,т.13 от ЗОП, на основание чл. 250 от ЗОП е наложено
административно наказание – глоба в размер на 10 000,00 лева.

ОСЪЖДА З. С. Ж., с ЕГН: ********** и адрес град Монтана, ул. „И“ №
Х, да заплати направените в хода на производството разноски за
юрисконсултско възнаграждение в размер на 150,00 лева в полза на АДФИ.
Решението подлежи на касационно обжалване пред АС-Монтана в 14-
дневен срок от съобщението на страните.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________

10