Решение по дело №313/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 1
Дата: 5 януари 2022 г. (в сила от 21 юни 2022 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20217110700313
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                            1                                 05.01.2022г.                                      град Кюстендил

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

Кюстендилският административен съд                                                                                     

на седми декември                                                        две хиляди двадесет и първа година

в открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                           Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

при секретаря: Светла Кърлова

като разгледа докладваното от съдия Демиревски

административно дело № 313 по описа на съда за 2021 година

и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 13 ал. 2 от Закона за социално подпомагане /ЗСП/ във вр. с чл. 2 ал. 1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление /обн. ДВ, бр. 49/27.05.2008 г., изм. и доп./.

Ф.А.В. ***, обжалва Заповед № ЗСП/Д-КН/2995 от 12.08.2021 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ /ДСП/ – Кюстендил, потвърдена с решение №10-РД06-0014/16.09.2021 г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане /РДСП/ - Кюстендил. Релевира основанието за оспорване по чл. 146 т. 4 от АПК. Нарушението на закона поради неправилното му прилагане свързва с твърдението, че вместо по - високия процент 1.75%  или 1.85%, като лице живеещо само над 75 г., и е начислен по – малко благоприятния коефициент от 1.72 %, с което диференцираният доход надвишава с 3.04 лв. дохода й. Моли за отмяна на акта и отпускане на исканата помощ.

В с.з. служебният пълномощник на жалбоподателката поддържа жалбата. Допълва основанията за оспорване по чл. 146 т. 2 и т. 3 от АПК. Представя ЕР № 0700 от 045/09.03.2015 г. и удостоверение от НОИ – ТП Кюстендил за получени суми от пенсии и добавки за периода от месец януари до месец август 2021 г.

            В писмено становище ответният директор на ДСП – Кюстендил, а в с.з. и неговият представител оспорват жалбата като недопустима, алтернативно като  неоснователна.

            Кюстендилският административен съд, след запознаване с жалбата и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установена следната фактическата обстановка по спора:

Административното производство е образувано по заявление - декларация от В. ***/Д-КН/2995 от 21.07.2021 г. за отпускане на целева помощ за отопление с твърдо гориво /в пари/. Деклараторката е посочила, че е вдовец, пенсионер, с ТЕЛК от над 90% с чужда помощ, трайно намалена нетрудоспособност, с месечен доход от пенсия в размер на 345.00 лв., с настоящ адрес *** 17, което жилище се състои от 1 стая. Декларирала е, че семейството й не притежава движима собственост. Към заявлението е приложила удостоверение от община Кюстендил за липса на движимо и недвижимо имущество, собственик на земя е в с. Ц. и с. Д., община Кюстендил.

На 10.09.2021 г. е изготвен социален доклад след анкета по заявлението на В.. В доклада е установено, че декларираното от лицето отговаря на установеното при анкетата, като общият доход през предходните 6 месеца е 2567.04 лв. от пенсия. Установено е, че заявителката съжителства с дъщеря си Росица Стоянова В., която е неомъжена, без деца, безработна с регистрация в Бюрото по труда, на месечно подпомагане по чл. 9 от ППЗСП. Не притежава движима или недвижима собственост, която да бъде източник на допълнителни доходи. Няма извършено прехвърляне или продажба на недвижим имот през последните 5 години. Не е регистрирана като ЕТ, не е собственик на капитал на търговско дружество.

Право на целева помощ за отопление имат лицата и семейства, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявление – декларация е по – нисък или равен от диференцирания доход за отопление.

 Общият извод от проверката е, че лицето не отговаря на чл. 2 ал. 1 от Наредба №РД-07-5/16.05.2008г. – средномесечният доход за предходните 6 месеца преди подаване на заявление – декларацията  е по – висок от диференцирания доход за отопление.

 ДДО на основание чл. 2 ал. 5 т. 20 от Наредбата е 1.72х150=258.00 лв. СМД за предходните 6 месеца е изчислен на 261.04лв.  Предложено е отказ за отпускане на целевата помощ в пари.

Оспорената Заповед № ЗСП/Д-КН/2995 от 12.08.2021 г. на Директора на ДСП – Кюстендил е издадена на основание чл. 13 ал. 2 от ЗСП, чл. 4 ал. 4 и чл. 3 ал. 3 от Наредба № РД-07-5/2008 г. и Заповед № РД-01-191/08.07.2021 г. на Министъра на труда и социалната политика, въз основа на подаденото заявление - декларация от В. и изготвения социален доклад. Органът е отказал исканата целева помощ за отопление с твърдо гориво /в пари/ за отоплителен сезон 2021/2022 г. /от 1 ноември до 31 март/. Отказът е мотивиран с неизпълнено условие на чл. 2 ал. 1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. – средномесечният доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението – декларация е по – висок от диференцирания доход за отопление. Надвишава ДДО с 3.04 лв.

В. е оспорила заповедта с жалба до РДСП – Кюстендил от 03.09.2021 г. с мотиви, идентични с тези по съдебното оспорване. В изготвения социален доклад по жалбата социалният работник е потвърдил изложеното в оспорената заповед.

С Решение № 10-РД06-0014/16.09.2021 г. Директорът на РДСП – Кюстендил е отхвърлил жалбата на В. и е потвърдил оспорената заповед. Органът е споделил изцяло мотивите в процесната заповед.

Решението на Директора на РДСП – Кюстендил е връчено на адресата на 23.09.2021 г., а жалбата е подадена чрез администрацията на органа на 05.10.2021 г.

Горната фактическа обстановка се установява и доказва от посочените доказателства.

С оглед така установената фактическа обстановка, съдът намира жалбата за допустима. Подадена е от представител на субект с право на обжалване по чл. 147 ал. 1 от АПК, пред компетентния за разглеждането й съд и в преклузивния срок по чл. 149 от АПК по исканата социална помощ, като жалбата срещу нея е подадена след като е изчерпан задължителния административен ред за оспорване по чл. 13 ал. 5 от ЗСП.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна. Съображенията за това са следните:

            В резултат на служебната проверка по чл. 168 ал. 1 от АПК заповедта на директора на ДСП е издадена от оправомощен орган в пределите на неговата материална, териториална и времева компетентност по см. на чл. 13 ал. 2 от ЗСП. Страните не спорят относно компетентността на органа.

            Спазена е изискуемата писмена мотивирана форма по правилото на чл. 13 ал. 3 от ЗСП. Заповедта е във вид на образеца по чл. 28 ал. 1 от ППЗСП. Противно на твърдението на пълномощника на жалбоподателя, заповедта съдържа правни и фактически основания за нейното издаване. Посоченото материалноправно основание за отказа са нормите на чл. 2 ал. 1 от Наредба № РД 07-5/16.05.20008 г.

            Заповедта е издадена при спазване на законовата процедура и приетата по делегацията от чл. 12 ал. 4 от ЗСП Наредба № РД 07-5/16.05.2008г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление. Административната преписка е образувана с подаване на заявлението от В. по реда на чл. 4 и чл. 5 от Наредбата, последвано от извършена социална анкета и изготвен социален доклад по чл. 4 ал. 3 от Наредбата и чл. 27 от ППЗСП с мотивирано предложение за отказ на целевата помощ. Основа за социалният доклад е социалната анкета, съдържаща обстоятелствата по чл. 27 ал. 2 и ал. 3 от ППЗСП. Волеизявлението на органа се основава на констатациите от доклада и приложените от заявителя документи. Жалбоподателят не оспорва констатираните обстоятелства в социалния доклад. Противно на твърдението на отпорващия, органът е изпълнил задълженията по чл. 35 и чл. 36 от АПК като е изяснил правнорелевантните факти и обстоятелства за случая чрез събиране на всички относими, допустими и достатъчни доказателства.

Заповедта е издадена при спазване на материалния закон.

            Исканата социална помощ е целева по чл. 12 ал. 1 т. 2 от ЗСП. Предпоставките за уважаване на заявлението са уредени в чл. 2 ал. 1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. Правото на помощта се реализира при наличие на две кумулативни условия. Първото е семейството на В. да има средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението, който е по - нисък или равен на диференцирания доход за отопление /ДДО/. Второто условие е молителят да отговаря на условията по чл. 10 и чл. 11 от ППЗСП.

            Административният орган е установил, че е налице второто условие за отпускане на помощта – лицето отговаря на условията по чл. 10 и чл. 11 от ППЗСП.

            Органът е установил обаче липсата на първото условие за отпускане на помощта. Средномесечният доход на заявителката през последните 6 месеца преди подаване на заявлението е по - висок от ДДО, определен по реда на чл. 2 ал. 5 т. 20 от Наредбата, като лице с трайно намалена работоспособност 90 и над 90 на сто – 1.72, който коефициент е по – благоприятен за жалбоподателката, а не този като съжителстващо лице по чл. 2 ал. 5 т. 12 от същата Наредба – 1.24. ДДО е равен на 1.72 от БДО /150лв./ или това е сумата от 258.00 лв., а средномесечният доход на лицето за предходните 6 месеца е изчислен на сумата от 261.04 лв., който надвишава ДДО с 3.04 лв.

            В конкретната хипотеза и на осн. чл. 2 ал. 5 т. 20 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г., като лице с трайно намалена работоспособност 90 и над 90 на сто, а не като съжителстващо лице по чл. 2 ал. 5 т. 12 от Наредбата, след извършена социална анкета и изготвен социален доклад е прието, че средномесечният доход за предходните шест месеца на г - жа В. е в размер на 261.04 лв. и е по – висок от диференцирания доход за отопление /ДДО/, който съгласно чл. 2 ал. 5 т. 20 от Наредбата е 258.00 лв. /1.72 х 150 = 258.00 лв./ Средномесечният осигурителен доход на жалбоподателката правилно е формиран от сбора на размера на пенсията по чл. 81 от КСО, както и от получените помощи през годината. Това са доходи, които изрично са предвидени в § 1 т. 9 б. „и“ и б. „к“ от ДР на ППЗСП и при наличието на които се прави преценка от органа дали заявителят е правоимащо лице по чл. 2 ал. 1 от Наредбата. Правилно при определяне на средномесечния доход размерът на пенсията е бил намален с коефициентите, предвидени в чл. 2 ал. 2 от Наредбата /лист 23 по делото/, което обстоятелство е довело до вярно изчисление на диференцирания минимален доход за отопление.

              Представеното в о.с.з. от служебния защитник на жалбоподателката и прието удостоверение от ТП на НОИ Кюстендил, би довело до още по – висок доход за предходните шест месеца на г-жа В., дори и като се изключат доходите по т. 10 б. „б“ от ДР на ППЗСП – добавка за чужда помощ на хората с увреждания с намалена работоспособност над 90 на сто с определена чужда помощ.        

            Изводът от изложеното е, че не е налице една от двете кумулативно предвидени предпоставки по чл. 2 ал. 1 от Наредба № РД 07-5/2008г. за отпускане на целевата помощ.

Изложеното налага извод за отхвърляне на оспорването като неоснователно.

 

            Мотивиран от горното и на основание чл. 172 ал. 2  от АПК, Кюстендилският административен съд

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването в жалбата на Ф.А.В. ***, срещу Заповед № ЗСП/Д-КН/2995 от 12.08.2021 г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – Кюстендил, потвърдена с Решение №10-РД06-0014/16.09.2021 г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане - Кюстендил.

 

            Решението е окончателно по см. на чл. 13 ал. 6 изр. последно от ЗСП.

            Решението да се съобщи на страните.

 

 

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: