Решение по дело №44/2020 на Районен съд - Оряхово

Номер на акта: 40
Дата: 23 юли 2020 г. (в сила от 26 август 2020 г.)
Съдия: Николинка Лазарова Крумова
Дело: 20201460200044
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е № 40

 

Гр. Оряхово, 23.07.2020 година

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

          Оряховския Районен Съд, наказателна колегия в открито съдебно заседание на 16.06.2020г. / шестнадесети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                                                  Районен съдия:Николинка Крумова

 

с участието на секретаря Г.Цветкова, като разгледа докладваното от съдия Крумова НАХД №44/2020г. по описа на Оряховски районен съд, за да се произнесе взе предвид следното:

          Производството е по реда на глава ІІІ, раздел V от ЗАНН.

          Образувано е по жалба на М.И.Б., ЕГН:********** ***, с която е обжалвал наказателно постановление №20-0309-000002/15.01.2020г. на Началник група към ОД на МВР – Враца при РУ на МВР - Оряхово, упълномощен със Заповед №8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи.

          С наказателно постановление №20-0309-000002/15.01.2020г. на Началник група към ОД на МВР – Враца при РУ на МВР - Оряхово, упълномощен със Заповед №8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи на М.И.Б., ЕГН:********** ***, на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, вр.чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200.00 лева / двеста лева / и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП.

С жалбата се оспорва издаденото наказателно постановление като незаконосъобразно и неправилно.

В съдебно заседание жалбоподателят лично и чрез процесуалния си представител поддържат депозираната жалба.

Административнонаказващият орган, редовно призован не се явява.

В съдебно заседание са разпитани актосъставителят – С.М.И. и свидетеля И.П.И..

По делото е приложено копие от Постановление за прекратяване на наказателно производство от дата 12.12.2019г., постановено по ДП №749/2019г. по описа на РП – Оряхово.

С горепосоченото постановление на основание чл.357, ал.1, т.1, вр.чл.24, ал.1, т.1 от НПК и чл.199 от НПК е било прекратено наказателното производство по ДП, съдържащо се в прокурорска преписка №749/2019г. по описа на РП – Оряхово, тъй като същото не съставлява престъпление, което ДП е било образувано и водено срещу жалбоподателя М.И.Б. за извършено престъпление по чл.345, ал.2, вр.ал.1 от НК, а именно за това, че на 10.10.2019г., около 11.45 часа в с.Софрониево, обл.Враца, по ул.“ Георги Димитров „, на кръстовището, образувано с ул.“ Веслец „, е управлявал МПС – мотопед „ Симсон „, с поставена регистрационна табела стар образец с рег.№****** и рама №******, с неустановена собственост, което не е регистрирано по надлежния ред – по реда на Наредба I-45/24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС / ДВ бр.30/15.04.2016г. /.

По ДП е било установено, че М.Б. е имал сериозен здравословен проблем, поради което обстоятелство не е бил разпитван.Установено било , че същият не е осъждан, че се отличава с добри характеристични данни, както и, че притежава „ Златен талон „.

На основание чл.243, ал.4 от НПК, препис от постановлението за прекратяване ведно с наказателното производство по компетентност било изпратено на РУ – Оряхово за реализиране на административнонаказателна отговорност спрямо жалбоподателя.

 

 

Съдът на база на събраните писмени и гласни доказателства намери за установена следната фактическа обстановка:

Процесното МПС – мотопед „ Симсон „, с поставена регистрационна табела стар образец с рег.№****** и рама №****** е собственост на лицето Е.М.Б. от гр.Вълчедръм, обл.Монтана.Регистрацията на същото била служебно прекратена, за което прекратяване не са събрани доказателства дали е бил уведомен собственикът му.

През годините МПС сменило собственика си, като последващите собственици не прехвърлили собствеността на свое име.В последствие мотоциклета бил закупен от жалбоподателя.

На 10.10.2019г., полицейските служители от РУ на МВР - Оряхово – св.С.И. и св.И.И. изпълнявали служебните си задължения на територията на с.Софрониево, обл.Враца.Около 11.45 часа на същата дата спрели за проверка управляваното от жалбоподателя по ул.“ Георги Димитров „ на кръстовище с ул.“ Веслец „ в посока ул.“ Александър Стамболийски „ в селото МПС - мотопед „ Симсон „, с поставена регистрационна табела стар образец с рег.№****** и рама №****** е собственост на лицето Е.М.Б. от гр.Вълчедръм, обл.Монтана.Полицейските служители забелязали, че регистрационния номер на мотопеда е стар образец, а в хода на извършената проверка органите на реда установили, че управляваното от жалбоподателя МПС е със служебно прекратена регистрация.За констатираното нарушение актосъставителят С.И., съставил на жалбоподателя АУАН №2013/10.10.2019г., за това, че на 10.10.2019г. в 11.45 часа в с.Софрониево, обл.Враца по ул.“ Георги Димитров „ на кръстовище с ул.“ Веслец „ в посока ул.“ Александър Стамболийски „ управлява мотопед „ Симсон „, с поставена регистрационна табела стар образец с рег.№****** и рама №****** е собственост на лицето Е.М.Б. от гр.Вълчедръм, обл.Монтана, като МПС не е регистрирано по надлежния ред.Нарушението квалифицирали като такова по чл.140, ал.1 от ЗДвП.Видно от съдържанието на АУАН, като свидетел по същия бил вписан И.П.И..В така съставения АУАН жалбоподателят не вписал обяснения и възражения.Обяснил устно на полицейските служители, че е трябвало трето лице да му окаже съдействие за установяване собственика на процесното МПС, за да може да оправи същото документално.

На място била извикана оперативно – следствена група, а разследващ полицай извършил оглед на местопроизшествие.Докато на място чакали групата, здравословното състояние на жалбоподателя се влошило.

АНО, след като е проверил акта с оглед на неговата законосъобразност и обоснованост, е установил, че нарушителят е извършил деянието виновно, в резултат на което в законоустановения срок е издал обжалваното наказателно постановление №20-0309-000002/15.01.2020г. на Началник група към ОД МВР – Враца, РУ – Оряхово.В наказателното постановление нарушението било квалифицирано като такова по чл.140, ал.1 от ЗДвП.

НП е било връчено на 10.02.2020г. на жалбоподателя.

 

След като анализира събраните доказателства и взе в предвид възраженията изложени в жалбата, съдът следва да провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление.

Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена въз основа на показанията на разпитаните по делото свидетели, както и от приложените и приети по делото писмени доказателства, които са безпротиворечиви относно подлежащите на доказване факти и установяват по несъмнен начин възприетата фактическа обстановка, като последователни и логични.

Съдът кредитира показанията на разпитаните по делото свидетели.

Съдът кредитира и писмените доказателства по делото, които са еднопосочни, последователни и безпротиворечиви.

Жалбата е подадена от активно легитимирано лице, в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което  е допустима, като съдът притежава материална и териториална компетентност за разглеждането й.

По делото се установи, че АУАН и издаденото въз основа на него НП са съставени от длъжностни лица в пределите на тяхната компетентност.

На следващо място, за да бъде законосъобразно издаденото Наказателно постановление следва да има съответствие между отразеното в него и в АУАН, въз основа на който се издава.В настоящия случай съдът счита, че това съответствие е налице досежно текстовото описание на нарушението.

Разпоредбата на чл.40 от ЗАНН урежда правилата за съставяне на АУАН в зависимост от това, дали той се съставя от актосъставителя в присъствието на свидетелите на нарушението или не.Съгласно чл.40 ал.1 от ЗАНН, когато АУАН се съставя в присъствието на свидетел на нарушението, актът се подписва от актосъставителя и свидетеля.Разпоредбата на чл.40 от ЗАНН урежда правилата за съставяне на АУАН в зависимост от това,  дали той се съставя от актосъставителя в присъствието на свидетелите на нарушението или не.В случай, че при извършване на нарушението не е имало свидетели или АУАН не може да бъде съставен в тяхно присъствие, ал.3 на чл.40 задължава актът да бъде съставен в присъствието на двама други свидетели, които са свидетели на съставянето на АУАН, а не свидетели на извършеното административното нарушение, като това изрично следва да се отбелязва в акта.Съгласно чл.43, ал.1 от ЗАНН, необходимо е актът да бъде подписан поне от един от свидетелите, посочени в него, което е достатъчно за неговата валидност.Критерият за същественост или не на процесуалното нарушение е обстоятелството дали нарушението е от категорията на тези, допускането на които е ограничило правата на някоя от страните в процеса.Ролята на свидетелите е декларативна, тяхното присъствие или отсъствие не накърнява правото на защита на нарушителя, като същевременно не води и до съществен порок на акта.Още повече, че в конкретния случай сме изправени пред хипотезата на ал.1 на чл.40 от ЗАНН.В случая, видно от административнонаказателната приписка, АУАН е съставен от С.И. – младши полицейски инспектор при РУ на МВР Оряхово в присъствието на свидетеля - очевидец на нарушението – И.И., поради което не е нарушена посочената по – горе процедура.

Съществено нарушение на административно производствените правила е налице, когато допуснатото нарушение е ограничило правото на защита на нарушителя или когато в случай, че не е допуснато, крайния резултат би бил различен.

По приложението на материалния и процесуалния закон:

За възприемане на описаната фактическа обстановка по делото съдът обсъди посочените в жалбата възражения, доводите и становищата на страните.

Разпоредбата на чл.140, ал.1 от ЗДвП гласи, че по пътищата, отворени за обществено ползване се допускат само МПС и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, т.е. цитираната разпоредба въвежда забрана за водачите да управляват ППС, което не е регистрирано, като нарушаването на тази забрана се санкционира по чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП с лишаване от право да се управлява МПС за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 100.00 до 500.00 лева.

Условията и реда за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, се определя с наредба на министъра на вътрешните работи, съгласувано с министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и министъра на отбраната / чл.140, ал.2 от ЗДвП /.

Съгласно чл.2 от Наредбата, МПС и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената „ Пътна полиция „ при СДВР или ОДМВР по постоянния адрес на собственика – за физическите лица.

Разпоредбата на чл.10 от Наредба №I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на МПС и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС / наричана по – надолу Наредбата /, за всяко регистрирано превозно средство се предоставят табели с регистрационен номер, като формата, размерите, шрифтът, както и изискванията към светлоотразяващите табели се определят с Българския държавен стандарт - БДС 15980 и БДС ISO 7591 и Регламент / ЕО / №2411/98 на Съвета от 03.11.1998г..

В ал.2 на §3 от ПЗР на Наредбата е предвидено подмяната на тези табели да се извършва по изготвени от ОД на МВР графици в определени в пет точки срокове, най – дългият от които е определен в т.4.

Съгласно текста на § 3, ал.3 от Преходните и заключителни разпоредби / ПЗР / на Наредбата, регистрационни табели, които не отговарят на изискванията на БДС 15980 и БДС ISO 7591, са валидни до 30.05.2006г..

Съгласно § 3, ал.3 от ПЗР на Наредбата, от 01.06.2006г. служебно се прекратява регистрацията на всички превозни средства с регистрационни табели, които не отговарят на изискванията на БДС 15980 и БДС ISO 7591.

Видно от гореизложеното, с нормата на §3, ал.1 от ПЗР на Наредбата се определя срокът, до който продължава действието на старите регистрационни номера и в който собствениците на превозни средства следва да извършат подмяна на същите, а с ал.3 е регламентирана принудителна административна мярка при неизпълнението на това задължение.

В процесния случай деянието, за което е привлечен към отговорност жалбоподателя е за управление на мотопед, който не е регистриран по надлежния ред.

В случая по отношение на процесното МПС важи правилото на ал.2 от Наредбата, щом се движи по път, отворен за обществено ползване, какъвто безспорно е пътят на ул.“ Георги Димитров „ в с.Софрониево, на който жалбоподателят е спрян за проверка.

Неизпълнението на задължението за регистрация на МПС е нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП, като относимата за извършеното административно нарушение санкционна норма е тази по чл.175, ал.3 от ЗДвП.

Предметът на предявеното с АУАН и НП обвинение, определя и предмета на доказване, като при съдебно оспорване, тежестта за установяване на всички признаци от състава на нарушението е за АНО.

Законосъобразността на съставения АУАН и издаденото НП е обусловена от спазването на императивните разпоредби, уреждащи съдържанието им в чл.42 и чл.57 от ЗАНН.

В случая както в АУАН, така и в НП нарушението е описано по следния начин – „ управлява мотопед „ Симсон „, с поставена регистрационна табела стар образец с рег.№****** и рама №******, собственост на лицето Е.М.Б. от гр.Вълчедръм, обл.Монтана, като МПС не е регистрирано по надлежния ред.Настоящият съдебен състав намира, че нарушението е описано ясно и пълно, с посочване на всички обстоятелства, относими към елементите от състава му – отразено е, че на посочената дата и място жалбоподателят е управлявал МПС, което е със стари регистрационни табели и не е регистрирано по надлежния ред.Тези факти изпълват обективната страна на административнонаказателния състав на чл.140, ал.1, вр.чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП и са достатъчни от гледна точка упражняване правото на защита на нарушителя, а именно да разбере за какво нарушение е привлечен към административнонаказателна отговорност и въз основа на какви факти.

Също така визираната в НП санкционна норма съответства на описаното в АУАН и НП нарушение.

Съдът приема, че процесното нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП е безспорно доказано.Писмените и гласните доказателствени средства в тази насока са непротиворечиви, взаимно се подкрепят и налагат еднозначен извод за извършване на посоченото нарушение.

В процесния случай жалбоподателят е управлявал мотоциклет, който е със стари регистрационни табели след предвидената в § 3, ал.3 от ПЗР на Наредбата дата – 01.06.2006г., на която дата служебно се прекратява регистрацията на всички превозни средства с регистрационни табели, които не отговарят на изискванията на БДС 15980 и БДС ISO 7591, което от своя страна е приравнено на липса на регистрация.Следователно регистрацията на процесния мотоциклет е била служебно прекратена, поради което към момента на управлението му – 10.10.2019г., същият не е бил регистриран по надлежния ред.

Също така не може да се приеме, че жалбоподателят не е знаел, че процесното МПС е със служебно прекратена регистрация, което от своя страна да обоснове липсата на субективен елемент във връзка с вмененото му нарушение, поради което наведените в тази връзка възражения са неоснователни.Както беше отбелязано по – горе, първоначалната регистрация на мотоциклета е била служебно прекратена по силата на закона – на основание §3, ал.3 от Наредбата още на 01.06.2006г. и според настоящият съдебен състав в такъв случай не се изисква изрично уведомяване на собственика на съответното МПС за приложената принудителна административна мярка.

Видно от представената по делото справка за нарушител, жалбоподателят е правоспособен водач на МПС от дълги години, без каквото и да е нарушение на ЗДвП.Всеки водач на МПС преди управлението му е задължен да констатира както техническата изправност на МПС, така и външната му цялост, което включва и наличие на поставени регистрационни табели отговарящи на изискванията описани в чл.10 на Наредбата и обуславящи надлежната регистрация на МПС.След като е предприел управление на мотоциклет със регистрационни табели, неподменени в законоустановените срокове, т.е. с такива несъответстващи на изискванията на закона, жалбоподателят е управлявал МПС, което не е било регистрирано в съответствие с изискването на чл.140, ал.1 от ЗДвП, поради което е осъществил състава на вмененото му нарушение.Също така самият жалбоподател признава, че е имал намерение да регистрира мотопеда, което също навежда на знание от негова страна, че мотоциклета е с ненадлежна регистрация.Поради това съдът намира, че жалбоподателят като правоспособен водач на МПС е извършил нарушението при съзнаване на обществената опасност на поведението си и общественоопасните последици от същото.

С оглед гореизложеното съдът приема, че се касае за виновно извършено нарушение от субективна страна.

Разпоредбата на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП предвижда наказание лишаване от право да се управлява МПС за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 100.00 до 500.00 лева.В случая на жалбоподателя за извършеното административно нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП е наложено наказание в минимален размер – 6 месеца лишаване от правоуправление и глоба в размер на 200.00 лева.

От друга страна обаче, макар формално да е налице извършено нарушение по чл.140, ал.1 от , предвид фактическата обстановка и личността на нарушителя, съдът намира, че процесния случай представлява « маловажен случай « на административно нарушение." Маловажен случай " е този, при който извършеното деяние, с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по - ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от съответния вид.За да се приеме случая за маловажен следва да се изходи от вредните последици от нарушението и смекчаващите вината обстоятелства.В конкретния случай са налице редица смекчаващи вината обстоятелства, очертаващи обществената опасност на самото нарушение и най – вече на нарушителя като незначителни.На първо място се касае за управление на мотопед, а не на автомобил.Следва да се отчетат и затрудненията, които жалбоподателят е имал във връзка с регистрацията му, поради обстоятелството, че не е закупил мотопеда от собственика му по документи, а от друго лице.Също така от съдържанието на Постановление за прекратяване на наказателно производство от дата 12.12.2019г., постановено по ДП №749/2019г. по описа на РП – Оряхово и от показанията на полицейския служител И.И., се потвърждава заявеното от жалбоподателя обстоятелство, че същият е с влошено здравословно състояние.В тази връзка в процесното постановление на РП – Оряхово е отразено, че М.Б. е имал сериозен здравословен проблем, поради което обстоятелство не е бил разпитван, а св.И. разказва, че по време на проверката се е влошило здравословното му състояние.Смекчаващи вината обстоятелства са и тези, установяващи се от прокурорското постановление, а именно, че Б. не е осъждан и се отличава с добри характеристични данни.Това определя личността на дееца като такава с много ниска степен на обществена опасност.Златният талон, който жалбоподателят притежава, пък е документ удостоверяващ, че жалбоподателя през годините е спазвал разпоредбите на ЗДвП и е бил безупречен водач, което се установява и от приложената по делото справка за нарушител/водач.Всичко гореизложено говори, че извършеното от жалбоподателя деяние е инцидентно в живота му.

С чл.28 от ЗАНН законодателят въвежда изключение от общото правило за наказуемост по административен ред на административните нарушения и предпоставка за прилагането му е наличието на обстоятелства, които са изключителни за отделния случай, а не за отделната категория нарушения.В конкретния случай, гореизброените смекчаващи административната отговорност обстоятелства в своята съвкупност, както и липсата на каквито и да било отегчаващи административната отговорност обстоятелства, мотивират съда да приеме, че процесното административно нарушение следва да се квалифицира като маловажно такова по смисъла на чл.28 от ЗАНН, поради което санкционираното лице не следва да носи отговорност за него.Допи и минимално предвидения размер на административното наказание за нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП – глоба в размер на 200.00 лева и лишаване от право да се управлява МПС за срок от шест месеца, каквито са наложени на жалбоподателя, се явява несъответен на незначителната обществена опасност на деянието и дееца.

Съгласно Тълкувателно решение №1/12.12.2007г. по НД№1/2007 г. на ОС на НК на ВКС - „ Преценката на административно - наказващият орган за „ маловажност ” на случая по чл.28 от ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол ”.Когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28 от ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за отмяна на наказателното постановление, поради издаването му в противоречие със закона.

Водим от горното и на осн.чл.63 ал.1 ЗАНН, съдът

 

Р       Е       Ш       И   :

 

          ОТМЕНЯ НП №20-0309-000002/15.01.2020г. на Началник група към ОД на МВР – Враца при РУ на МВР - Оряхово, упълномощен със Заповед №8121з-515/14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи, с което на М.И.Б., ЕГН:********** ***, на основание чл.53, ал.1 от ЗАНН, вр.чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, е наложена глоба в размер на 200.00 лева / двеста лева / и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП.

 

 

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните, в 14 –дневен срок след получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Враца.

РАЙОНЕН СЪДИЯ: