Решение по дело №97/2023 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 137
Дата: 7 юли 2023 г. (в сила от 7 юли 2023 г.)
Съдия: Десислава Благоева Табакова
Дело: 20237110700097
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 май 2023 г.

Съдържание на акта

 

 

Р Е Ш Е Н И Е

   137      

гр. Кюстендил, 07.07.2023 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - КЮСТЕНДИЛ, в открито съдебно заседание на четиринадесети юни две хиляди двадесет и трета година, в следния състав:

 

 

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА СТОЙЧЕВА

                                                                   ЧЛЕНОВЕ: АСЯ СТОИМЕНОВА

                                                                                       ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

 

 

с участието на секретар: Светла Кърлова и в присъствието на прокурора: Марияна Сиракова, като разгледа докладваното от съдия Табакова КАНД № 97/2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и            наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кюстендил, против решение № 49 от 24.02.2023 г., постановено по а.н.д. № 1219/2022 г. по описа на Районен съд - Д., с което е отменено негово наказателно постановление № 10-2200100/19.09.2022 г. за наложено на "Д.2." ООД, *** административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 500 лева, на основание чл. 416, ал. 5, във връзка с чл. 414, ал. 3 от Кодекса на труда (КТ) за нарушение на чл. 62, ал. 1 вр. с чл. 1, ал. 2 от КТ.

В касационната жалба се поддържа, че решението е неправилно, като постановено в нарушение на материалния закон, като излагат се конкретни доводи за това. Прави се искане за неговата отмяна и потвърждаване на наказателното постановление. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът - "Д.2." ООД, чрез процесуалния си представител адв. В.П., оспорва касационната жалба като неоснователна. Счита, че обжалваното решение на Районен съд - Д. е правилно, постановено в съответствие с материалния закон, без допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и обосновано. Моли същото да бъде оставено в сила. Развива подробни доводи за законосъобразност на отмененото с него наказателно постановление.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кюстендил дава заключение за основателност на касационната жалба.

Административен съд – Кюстендил, в настоящия си състав, след като се запозна с подадената касационна жалба, представените по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното съдебно решение, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и от надлежна страна. Като такава същата е процесуално допустима за разглеждане в настоящото производство. Разгледана по същество жалбата е основателна.

За да постанови оспореното решение, първоинстанционният съд, въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства е обосновал правния извод, че при издаване на обжалваното наказателно постановление не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Приел е, че от събраните доказателства е установено, че дружеството жалбоподател в качеството му на работодател не е нарушило изискванията на чл. 62, ал. 1 от КТ, доколкото посоченият нормативен акт не съдържа забрана работодателите да проверяват уменията на лице, кандидатстващо за работа, тъй като в случая се касае за заемане на длъжност, за която са необходими определени технически умения и съдът е отменил оспореното пред него наказателно постановление.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно, при следните съображения:

Правните изводи на районния съд за незаконосъобразност на наказателното постановление не са съобразени с доказателствата по делото и приложимите нормативни разпоредби. Доказателствата са оценени в разрез с действителното им съдържание и формалната логика, в резултат на което са направени необосновани фактически изводи, довели до неправилно прилагане на материалния закон.

Административнонаказателната отговорност на "Д.2." ООД е ангажирана на основание чл. 414, ал. 3 от КТ, предвиждаща наказание имуществена санкция или глоба в размер от 1 500 лева до 15 000 лева за работодател, който наруши разпоредбите на чл. 61, ал. 1, чл. 62, ал. 1 или 3 и чл. 63, ал. 1 или 2 от КТ.

От представените пред районния съд доказателства се установява, че на 16.08.2022 г. и 12.09.2022 г. е извършена проверка на място и по документи за спазване на трудовото законодателство от служители на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кюстендил на обект: шивашки цех в гр. Д., стопанисван от "Д.2." ООД. При проверката е установено, че посоченото дружество в качеството му на работодател по смисъла на § 1, т. 1 от ДР на КТ не е уредил отношението при предоставяне на работна сила като трудово правоотношение с лицето Л.В.З. към датата на проверката, като не е налице сключен трудов договор преди постъпването й на работа на длъжност „шивач“. За проверката е съставен протокол за извършена проверка № ПР2226696 от 12.09.2022 г.

По делото е приложена и представена декларация, подписана от Л.З, предоставена й от проверяващите, в която е отразила, че работи в предприятието, с работно време от 8.00 до 16.30 часа, като в този ден била за проба и е отразено, че няма сключен трудов договор или граждански договор, като не е отбелязано получено копие от заверено уведомление и екземпляр от сключен писмен трудов договор.

При тези установявания АНО е приел, че ответникът е нарушил чл. 62, ал. 1 във вр. с чл. 1, ал. 2 от КТ, като е допуснал до работа лицето Л.З без да е налице сключен трудов договор между страните в писмена форма.

За неоснователно настоящият състав намира възражението на ответната страна, че правоотношението между дружеството работодател и Л.З е гражданско, а не трудово.

Разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от КТ задължава отношенията по повод предоставяне на работна сила да се уреждат само като трудови. Адресати на нормата са всички правни субекти, които встъпват н правоотношения по повод предоставянето на работна сила. Това е императивно изискване на закона.

Трудовият договор има за предмет престирането на работна сила от работника за продължителен, в повечето случаи неопределен срок, а при гражданския договор (договора за изработка) се дължи конкретен трудов резултат за определен срок. От това произтичат и другите разлики между двата договора – докато при трудовия работникън е в зависимост от своя работодател и е задължен да спазва определения ред и трудова дисциплина, работно време и т.н., то при договора за изработка изпълнителят дължи само „изработването на нещо“, на уговорения резултат и е независим, стопански и оперативно самостоятелен при изпълнението. И при двата договора се дължи възнаграждение, но то се различава по своето естество, като трудовото възнаграждение е правно регламентирано, има гарантиран минимален размер и се изплаща ежемесечно, а възнаграждението, което следва да заплати поръчващият, се договаря между страните и се изплаща след приемане на изработката, по принцип – еднократно.

Отделно от това, трудов е и договора със срок за изпитване, в каквато насока са доводите на ответника относно необходимостта лицето да прецени дали ще може да изпълни конкретната възложена му задача. Този договор е регламентиран в разпоредбата на чл. 70, ал. 1 от КТ, по силата на която разпоредба, когато работата изисква да се провери годността на работника или служителя да я изпълнява, окончателното приемане на работа може да се предшествува от договор със срок за изпитване до 6 месеца. Такъв договор може да се сключи и когато работникът или служителят желае да провери дали работата е подходяща за него.

При анализа на събраните доказателства, съдът намира, че по своя характер и белези отношенията между дружеството „Д.2.“ ООД и Л.З съставляват трудови отношения, налице са елементите, характеризиращи процесните отношения като такива по предоставяне на работна сила, при наличие на работно място и точно определена функция. Престацията на труд е предмет на трудово, а не на обикновено гражданско, договорно правоотношение. Действително, страните имат автономия при договарянето помежду си, но тя е ограничена от императивните разпоредби на закона. Разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от КТ задължава отношенията по повод предоставяне на работна сила да се уреждат само като трудови.

Правилна и законосъобразна е преценката на наказващия орган и по отношение на индивидуализацията на наказанието, която го е мотивирала да наложи имуществена санкция в минимален размер. Така определеното наказание е справедливо и не подлежи на преразглеждане от съда.

По изложените съображения, настоящият касационен състав счита, че постановеното решение е неправилно поради нарушение на материалния закон и следва да бъде отменено. Тъй като спорът е изяснен от фактическа страна, касационната инстанция следва да постанови ново решение по същество, с което да потвърди наказателното постановление.

При този изход на спора на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН, вр. чл. 37, ал. 1 от ЗПП и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ, в полза на касатора следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в претендирания размер от 160, 00 лева за настоящата и за въззивната инстанция.

Водим от горното на основание чл. 221, ал. 2, във вр. чл. 222, ал. 1 от АПК, Административният съд – Кюстендил,

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ решение № 49 от 24.02.2023 г., постановено по а.н.д. № 1219/2022 г. по описа на Районен съд - Д. и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 10-2200100/19.09.2022 г., издадено от директора на Дирекция „Инспекция по труда“ – Кюстендил, с което на "Д.2." ООД, *** е наложено административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 1 500 лева, на основание чл. 416, ал. 5, във връзка с чл. 414, ал. 3 от Кодекса на труда за нарушение на чл. 62, ал. 1 вр. с чл. 1, ал. 2 от КТ.

ОСЪЖДА "Д.2." ООД, *** да заплати на Дирекция "Инспекция по труда" - Кюстендил разноски по делото в размер на 160,00 (сто и шестдесет) лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Решението е окончателно.

 

 

 

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                                               ЧЛЕНОВЕ: