Решение по дело №1593/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 248
Дата: 6 февруари 2019 г. (в сила от 23 февруари 2019 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20187180701593
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 май 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

     248                                          гр. Пловдив                           06.02.2019год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXV състав в публично заседание на двадесет и първи януари през две хиляди и деветнадесета година в състав :                                                                                                                        

ПРЕДСЕДАТЕЛ : МАРИЯ ЗЛАТАНОВА                                                                                                  

при секретаря Д.Т., като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1593 по описа за 2018 год., за да се произнесе взе предвид следното:                      

Производство по реда на чл.145 от АПК във връзка с чл.45а от ЗОС и чл.7,ал.4 от Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди на гражданите, настаняване и продажба на общински жилища приета  с  Решение  № 174,  взето  с  протокол  № 10  от  12. 04. 2012 година на  Общински  съвет  -  Карлово Изменена и допълнена с  Решение  № 694/  25. 04. 2013 година  и Решение  № 402/  27. 10. 2016 година  на  Общински  съвет  -  Карлово/НУРУЖНГНПОЖ или наредбата/.

Оспорва се Заповед № 342/23.04.2018г. на Кмета на Община Карлово, с която е утвърдено решение на Комисия, назначена по реда на чл.7, ал.1 от НУРУЖНГНПОЖ,съгласно което М.Д.Х., ЕГН **********,***,  не е включена в картотеката за настаняване в общинско жилище.

Жалбоподателката М.Д.Х., ЕГН **********,***,/с погрешно първоначално записано бащино име Д. с допусната поправка уточнение с протоколно определение на съда от последното съдебно заседание/ моли да се отмени заповедта,с която й се отказва настаняване в общинско жилище. По указание на съда прави уточнение,че обжалва обявения списък, в който тя не е включена като нуждаеща се от жилище. Твърди, че отговаря напълно на условията на приложимата наредба,а отказа е немотивиран.

Ответникът кмета на община Карлово оспорва жалбата и моли да се отхвърли. Твърди, че жалбоподателката не би се справила сама поради установената умствена изостаналост. Същата е настанена в ДВХУИ, а общината не разполага с ресурс да й осигури самостоятелни грижи и помощ.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото доказателства,намери за установено следното:

Относно предмета и допустимостта на оспорването:

Първоначално жалбоподателката е насочила оспорването си срещу заповедта на ответника, с която е утвърден списъкът на картотекираните нуждаещи се, в частта относно отказа тя да бъде включена в него. И така е било правилно. По указание на съда е направено уточнение,че се оспорва Списъкът на картотекираните граждани за настаняване в общински жилища, защото и така е разписано в приложимата наредба. Изрично в чл.7,ал.4 се предвижда, че именно обявеният списък може да бъде обжалван в 14 дневен срок от датата на връчване на писмото по реда на АПК. Тази разпоредба обаче е в противоречие с чл.21 от АПК и тъй като се касае до разпоредба в подзаконов нормативен акт, на основание чл.5,ал.1 от АПК същата не следва да се прилага. Това е така, защото Комисия по чл.7 от НУРУЖНГНПОЖ не е административен орган, който с волеизявлението си пряко създава права или задължения за отделни граждани или организации. Комисият е помощен орган по провеждане на процедурата за настаняване под наем в общински жилища, а овластения да издаде административен акт, с който да се създават права и задължения за участниците в административното производство по определяне на граждани и техните семейства, които отговарят на условията по чл. 5, ал. 1 от Наредбата и да се подредят в съответната картотека, е кмета на община Карлово. Затова и подлежащия на обжалване  акт е именно заповедта, срещу която е насочена първоначално и жалбата на жалбоподателката. Аргумент за горното е и обстоятелството,че не е предвидена възможност за обжалване на решенията на комисията, а и тези решения изрично следва да се утвърждават от кмета на общината/чл.7,ал.3 от наредбата/ Тоест, утвърждаващият ги акт е този, които финализира процедурата по картотекиране.  Така, независимо от указаното и допуснато уточнение в жалбата, след преценка на приложимите норми, съдът намира,че предмета на оспорването е заявен с валидна и редовна жалба. Същата е подадена от лице с правен интерес и в рамките на преклузивния за това срок. Съобщението за издаване на заповедта е изпратено до жалбоподателката на 10.08.2018г.,а жалбата е депозирана на 18.05.2018г.

По същество:

С оспорената заповед,в т.III от същата, не е включена в картотеката за настаняване в общинско жилище в Община Карлово М.Д.Х.. Мотивите за това се съдържат в решението на комисията по чл.7,ал.1 от  наредбата. Изложено е,че лицето се нуждаеот специални грижи и лечение. Настанена е в дом за хора с умствена изостаналост гр.Б. и разполага с жилищна площ.

Прави впечатление, че няма яснота относно това в коя картотека се отказва да бъде включена Х., в тази по чл.6,ал.2 или по чл.6,ал.4 от наредбата. Защото видно от разпоредбите на приложимата наредба е, че /чл.6,ал.1/ в общинска администрация  се създава картотека на гражданите с установена жилищна нужда, кандидастващи за настанавяне в жилище по чл. 2, ал. 1, т. 1 , като /ал.2/ гражданите и техните семейства, които отговарят на условията посочени в чл. 5, ал. 1 на Наредбата се подреждат в картотеката в зависимост от степента на жилищната им нужда в групи, както следва: 1.граждани, чиито жилища са възстановени на бившите им собственици по реда на чл. 7 от Закона за възстановяване на собствеността върху одържавени недвижими имоти /ЗВСНОИ/; граждани, настанени като наематели в общински жилища, които се засягат от ново строителство, надстрояване или пристрояване, основен ремонт или реконструкция;                      2. граждани и техните семейства, живеещи на свободен наем; 3. граждани и техните семейства с установени жилищни нужди  извън посочените по т. 1 и т. 2 на чл. 6, ал. 2; съответно /ал.5/ за картотекираните инвалиди и техните семейства, отговарящи на условията на по чл. 5, ал. 1, се води самостоятелна картотека, съгласно определената група по чл.6, ал.2 и % на инвалидност. Нещо повече, за лицата от картотеката по чл.6,ал.2 няма посочени групи, както това се изисква по наредбата.

От друга страна, мотивите поради които жалбоподателката не е включена в списъка на нуждаещите се от общинско жилище не съответстват на заложените изисквания за кандидатстване. Според чл.5 от  НУРУЖНГНПОЖ право да кандидатстват за настаняване под наем в жилищата по чл. 2, ал. 1, т. 1 имат български граждани и техните семейства, които отговарят едновременно  на следните условия:                  1.не притежават имот/и/ или идеални части от такива имоти, годни за постоянно обитаване; 2.не притежават жилищен или вилен парцел на територията на Община Карлово; поземлени имоти в курортните зони и комплекси и във вилните зони към тях; 3.не притежават имущество в налични парични средства по влогове, акции, дивиденти, земеделски земи, жилищни и вилни имоти, извън тези по т. 1 и т. 2, производствени предприятия, работилници, магазини, складове за търговска и стопанска дейност, ателиета и други основни или оборотни фондове и средства на обща стойност по-голяма от данъчната оценка на жилище, полагащо им се съгласно нормите за жилищни нужди в чл.3, ал.1.   4.не са прехвърляли в срок от 5 години, преди подаване на декларацията по ал. 2, т. 1 на чл. 5, имоти по т. 1 и т. 2 на ал. 1 на чл. 5 на други лица с изключение на случаите на прекратяване на съсобственост - по съдебен ред завършил с публична продан или на направено дарение в полза на държавата, Общината, организации с нестопанска цел; 5.да имат постоянен адрес   през последните 5 години на територията на общината и 6.да не са се самонастанявали в общински жилища;

Видно е,че нито факта на настаняване в социален дом,нито невъзможноста да се грижи сама за себе си не са измежду изброените критерии.

Действително, в хода на настоящото производство се установи посредством допуснатата съдебно-психиатрична експертиза,че М.Х. страда от от F70.1 по МКБ Олигофрениоя лека умствена изостаналост, тежка дебилност, еретични прояви, като заболяването й е от ранна възраст. Но видно от административната преписка е,че жалбоподателката не е поставена под пълно или ограничено запрещение по реда на Закона за лицата и семейството и, следователно, същата е правоспособна. Невъзможността й да се грижи сама за себе си не е критерии в производството по определяне на жилищна нужда. Нещо повече, в самата наредба е заложена възможност за настаняване в общински жилища и на лица с определен процент на инвалидизация,каквато е и жалбоподателката,като за същите е предвидено създаването на отделна картотека.

Настаняването в социален дом от друга страна не означава, че заявилата картотекиране притежава жилищен или друг имот по смисъла на чл.5 от наредбата.

Така, налага се извод, че оспорвания административен акт е без мотиви, съответстващи на изискванията и критериите,които следва да бъдат предмет на преценка в развилото се спорно административно производство, което само по себе си е абсолютно отменително основание.

От друга страна,  предвид обстоятелството, че още със заявлението вх.№ 94-00-7009/20.10.2017г. М.Х. е представила Експертно решение на ТЕЛК, според което същата е с 80% трайно намалена работоспособност и диагноза лека умствена изостаналост, а след това е подадена и допълнителна молба от 23.10.2017г., административният орган, чрез назначената от него комисия е следвало да  извърши проверка дали не са налице специалните условия на чл. 48 от Закона за интеграция на хората с увреждания (ЗИХУ), вр. чл. 45, ал.1, т.2 от ЗОС.

В глава V на ЗОС е регламентирана процедурата във връзка с ползването на различни основания на общински жилища, като съобразно разпоредбата на чл. 42, по своето предназначение общинските жилища са: за настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди; за продажба, замяна и обезщетяване на бивши собственици, чиито имоти са отчуждени за общински нужди; ведомствени; резервни. (чл. 2,т.5 от НУРУЖНГНПОЖ). Съгласно чл. 43 от ЗОС в жилища за отдаване под наем се настаняват: 1.лица с жилищни нужди, установени по реда на наредбата по чл. 45а, ал.1; 2.наематели на общински жилища, които се засягат от ново строителство, надстрояване или пристрояване, основен ремонт или реконструкция; 3.лица, жилищата на които са възстановени на бившите им собственици по реда на чл. 7 от Закона за възстановяване на собствеността върху одържавени недвижими имоти. Тази уредба на ЗОС е доразвита в Раздел ІІІ от НУРУЖНГНПОЖ . В текста на чл. 45 от ЗОС са разписани предпоставките, при които нуждаещите се настаняват в резервните жилища под наем за срок не по-дълъг от две години, като нуждаещи според закона са лицата, жилищата на които са станали негодни за обитаване в резултат на природни и стихийни бедствия и аварии или са застрашени от самосрутване; лицата, в семействата на които са налице остри социални или здравословни проблеми. Това вече е доразвито в Раздел ІV от НУРУЖНГНПОЖ. Съгласно чл. 45а от ЗОС условията и редът за установяване на жилищни нужди и за настаняване под наем в жилищата по чл. 45 се определят с наредба на общинския съвет. Такава е именно НУРУЖНГНПОЖ, която в Раздел ІІІ и Раздел ІV, определя две различни производства, така както изискват чл. 43 и чл. 45 от ЗОС. Раздел ІІІ се отнася за Настаняване под наем на граждани с установени жилищни нужди, Раздел ІV - за Настаняване в резервни жилища, т.е. жилищата по чл. 45 от ЗОС.

Разликата в производствата се състои в това, че в раздела относно резервните жилища се уреждат обществените отношения, възникнали извънредно и спешно, като целта е да се окаже своевременна помощ на нуждаещите се, докато производството по Раздел ІІІ не се характеризира с условия на крайна необходимост и краткосрочност. Разпоредбата на чл. 23 от Наредбата дава временна защита на лицата, за срок не по-дълъг от 2 години, при изчерпателно посочени условия. Двете процедури са различни и не следва да се смесват. Документите, изискващи се от разпоредбата на чл. 5 от Наредбата касаят условията за настаняване в общинско жилище на лица с жилищни нужди, която процедура е различна от тази по чл. 23 от Наредбата, по която се настаняват специалната категория лица по чл. 45 от ЗОС. Според съда в случаите на искане за настаняване в общинско жилище на лица с определена неработоспособност, както в случая е Х. и с молбата си от 23.10.2017г./лист 14/ изрично е посочила обстоятелствата около своите нужди, всъщност се е дължала преценка по коя от двете процедури следва да се разглежда искането й- чл. 5 или чл. 23 от Наредбата. Следва да се отбележи,че двете процедури по настаняване в общинско жилище на лица с жилищни нужди и в резервно жилище са регламентирани в отделни раздели, всеки от които установява самостоятелни критерии и изисквания с оглед на целения краен резултат. Тази възможност е предоставена и от законодателя в чл. 48 от ЗИХУ.

Установява се, че в хода на административното производството по издаването на процесната заповед, органът и назначената от него комисия не са извършили дължимата проверка по чл. 25 от Наредбата и не са установили дали не са налице условията за настаняване на жалбоподателката в резервно жилище, с оглед наличието на здравословни проблеми които са установени. Следва да се има предвид, че тези условия са различни от условията за настаняване в общинско жилище на лица с жилищни нужди по чл. 5 от наредбата.

По изложените съображения съдът намира,че оспорваната заповед следва да бъде отменена  и преписката се върне на органа, който да извърши необходимите проверки относно възможността за настаняване на жалбоподателката под наем в жилищата по чл. 45 от ЗОС, съответно да изложи мотиви, поради които същата не следва да бъде включвана в картотеките по чл.6,ал.2 и ал.4 от наредбата,като след изпълнение на предвидената в закона и общинската наредба процедура да се произнесе с нарочен мотивиран писмен акт в едномесечен срок от влизане в сила на настоящето решение.

Водим от горното, Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед № 342/23.04.2018г. на Кмета на Община Карлово, с която е утвърдено решение на Комисия, назначена по реда на чл.7, ал.1 от НУРУЖНГНПОЖ, съгласно което М.Д.Х., ЕГН **********,***,  не е включена в картотеката за настаняване в общинско жилище.

ВРЪЩА ПРЕПИСКАТА на кмета на Община Карлово за провеждане на ново производство по отношение на заявлението на М.Д.Х. с вх.№ 94-00-7009/20.10.2017г. и молба от 23.10.2017г., извършване на необходимите проверки относно възможността за настаняването й под наем в жилищата по чл. 45 от ЗОС, съответно издаване на мотивиран административен акт относно картотекирането или не по чл.6,ал.2 и ал.4 и съдържащ преценка на критериите по чл.5 от Наредба за условията и реда за установяване на жилищни нужди на гражданите, настаняване и продажба на общински жилища приета  с  Решение  № 174,  взето  с  протокол  № 10  от  12. 04. 2012 година на  Общински  съвет  -  Карлово,  при спазване на дадените в мотивната част на решението задължителни указания, като определя за това едномесечен срок от влизане в сила на настоящето решение.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:  /п/

Вярно с оригинала!

Секретар: ДТ

 

МЗ