Р Е Ш Е Н И Е
№ 2239
гр. Пловдив 05.12.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Пловдивски районен съд ХVІІ н. с. в
публично заседание на двадесет и четвърти октомври две хиляди и деветнадесета
година в състав
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: ИВАН МИНЧЕВ
при участието на секретаря МАРИЯНА РУДЕВА като
разгледа докладваното от съдията АНД № 3522/2019 г. по описа на РС Пловдив –
ХVІІ н. с., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59 и
сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление
№ 432804–F448176/05.05.2019 г. *** Отдел „Оперативни дейности” Пловдив при
Централно управление на Националната агенция по приходите, с което на „ГРУП 97”
ЕООД с БУЛСТАТ *********, със седалище гр. Пловдив, с адрес на управление гр.
Пловдив бул. „Освобождение” № 27, представлявано от К.И.К. с ЕГН **********, е
наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 600 /шестстотин/
лв., за нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба № Н–18/13.12.2006 г. за регистриране
и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин, вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС /Закон
за данък върху добавената стойност/ на основание чл.185 ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС.
Жалбоподателят „ГРУП 97” ЕООД гр.
Пловдив не изпраща процесуален представител в съдебно заседание. Чрез жалбата
се иска от съда да отмени наказателното постановление като незаконосъобразно.
Не се оспорва наличието на промяна на паричните суми по касова наличност – да
са в повече от отчетените продажби, но се твърди същите суми да не са на
дружеството търговец, а да представляват „бакшиш“ за разпределяне между лица от
персонала на търговския обект.
Въззиваемата страна ЦУ на НАП чрез процесуалния си
представител прави искане за потвърждаване на наказателното постановление като
правилно и законосъобразно.
Съдът като съобрази доказателствата по
делото поотделно и в тяхната съвкупност прие за установено следното.
Жалбата е подадена в срок и изхожда от
лицето, което е било санкционирано, поради което се явява ДОПУСТИМА, а
разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.
На 16.11.2018 г. в 01.00 ч. служители
на ЦУ на НАП, сред които *** св. М.Г., започнали извършването на проверка в
търговски обект бар-клуб „Галакси”, намиращ се в гр. Пловдив на бул.
„Освобождение” № 27 и стопанисван от „ГРУП 97” ЕООД гр. Пловдив. В обекта,
който бил в работен режим, имало въведени в експлоатация няколко фискални
устройства с фискална памет, едно от които било фискално устройство модел „DATECS DP-25 KL“ с инвентарен номер DТ508307 и фискална памет 02508307.
Установено било при проверката, че на касовата наличност на посоченото фискално
устройство имало повече парични средства отколкото регистрираната чрез
фискалното устройство – в повече в размер на 185,50 лв., която сума по разлика
на касова наличност не била регистрирана във фискалното устройство чрез
операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ суми – така както се
изисква съобразно чл.33 ал.1 от Наредба № Н–18/13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти,
изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които
извършват продажби чрез електронен магазин. Разлики по касова наличност и
съответно нерегистриране чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно
изведени“ суми били установени и при други въведени в експлоатация в същия
търговски обект на „ГРУП 97” ЕООД фискални устройства. При проверката на място
в обекта на 16.11.2019 г. бил изготвен протокол за извършена проверка сер. АА №
0376165/16.11.2018 г., в който били вписани констатациите при проверката, а
самият протокол бил подписан и от присъстващия от името на проверявания
търговец *** на търговския обект.
Въз основа на установеното при
проверката на място и по документи, представени допълнително от пълномощник на „ГРУП
97” ЕООД, св. Г. съставила на 26.11.2018 г. на „ГРУП 97” ЕООД акт – АУАН № F448176/26.11.2018
г., за прието за извършено към 16.11.2018 г. административно нарушение по см.
на чл.33 ал.1 от Наредба № Н–18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез
фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към
софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби
чрез електронен магазин, вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС – състоящо се в
неизпълнение на задължението за регистриране на въведеното в експлоатация в
търговския обект бар-клуб „Галакси”, намиращ се в гр. Пловдив на бул.
„Освобождение” № 27 и стопанисван от „ГРУП 97” ЕООД, фискално устройство „DATECS DP-25 KL“ с ИН DТ508307 и ФП 02508307 на промяна на касова
наличност извън случаите на продажби/сторно операции чрез операциите „служебно
въведени“ или „служебно изведени“ на сума в размер на 185,50 лв. Актът бил
връчен на пълномощник на *** дружеството нарушител, който при предявяването
вписал, че има възражения и ще ги депозира в писмен вид.
Освен АУАН № F448176/26.11.2018 г. св.
Г. съставила в края на м. ноември и началото на м. декември 2018 г. на „ГРУП 97”
ЕООД гр. Пловдив още 8 акта за установени все административни нарушения по Наредба
№ Н–18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.
Въз основа на АУАН и останалите
материали по административната преписка било издадено атакуваното наказателно
постановление, в което административно – наказващият орган, преценяйки че
нарушението по чл.33 ал.1 от Наредба №
Н–18/13.12.2006 г. вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС не се отразява на реализираните
приходи по осъществените и отчетени продажби, наложил административното
наказание имуществена санкция в размер на 600 лв. – близък до минимално
предвидения в санкционната разпоредба на чл.185 ал.1 от ЗДДС – 500 лв., съобразно
повелята на чл.185 ал.2 изр. последно от ЗДДС.
Така изложената фактическа обстановка съдът прие за
безспорно установена въз основа на: показанията на св. Г.
Съдът кредитира показанията на св. Г. като
последователни и логични, кореспондиращи и допълващи писмените доказателства,
неоспорени от страните по делото.
При така очертаната фактическа
обстановка съдът прие, че дружеството жалбоподател „ГРУП 97” ЕООД гр. Пловдив е
осъществило състав на административно нарушение по см. на чл.33 ал.1 от Наредба
№ Н–18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, вр.
чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС, тъй като на 16.11.2018 г. в гр. Пловдив в стопанисван
от същото дружество търговски обект – бар-клуб „Галакси”, намиращ се в гр.
Пловдив на бул. „Освобождение” № 27, като задължено лице, попадащо в приложното
поле на Наредба № Н–18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални
устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за
управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез
електронен магазин, не е изпълнило задължението си да регистрира на въведеното
в експлоатация в търговския обект фискално устройство „DATECS DP-25 KL“ с ИН DТ508307 и ФП 02508307 на промяна на касова
наличност извън случаите на продажби/сторно операции чрез операциите „служебно
въведени“ или „служебно изведени“ на сума в размер на 185,50 лв.,
представляваща сума в повече от регистрираните продажби/сторно операции от това
ФУ.
Доказателствата по делото за
административното нарушение са категорични и в достатъчен обем за изграждане на
извод у съда за наличието му, което и нарушение по съществото си – наличие на
сума в размер на 185,50 лв. в повече по касова наличност, която не е
регистрирана чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ във
въведеното в експлоатация фискално устройство, не се и оспорва с подадената
жалба против атакуваното НП.
Правилно административната отговорност
за нарушението по чл.33 ал.1 от Наредба № Н – 18/13.12.2006 г. вр. чл.118 ал.4
т.1 от ЗДДС е ангажирана към юридическото лице жалбоподател по делото „ГРУП 97”
ЕООД гр. Пловдив, доколкото то се явява адресат на въведеното от законодателя
задължение за регистриране по чл.33 ал.1 от Наредба № Н – 18/13.12.2006 г. съобразно
чл.118 от ЗДДС вр. чл.3 от Наредба № Н – 18/13.12.2006 г.
Изцяло неоснователен е за
съставомерността на стореното като нарушение по см. на чл.33 ал.1 от Наредба №
Н – 18/13.12.2006 г. вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС, както и за насочеността на
административната отговорност към конкретен субект, е това, че нерегистрираната
във ФУ чрез операциите „служебно въведени“ или „служебно изведени“ разлика по
касова наличност сума в размер на 185,50 лв. била сума от бакшиши и се разпределяла
между персонала. Сумата в повече по касова наличност е установена като налична
във фискално устройство, въведено и експлоатирано в търговски обект на
конкретен търговец и във време, когато същият *** осъществява обичайната си
търговска дейност в стопанисвания от него търговски обект.
Нарушението е подведено правилно към
уреждащата го правна норма както от актосъставителя в АУАН, така и от
административно – наказващият орган в НП.
В хода на административното
производство съдът не констатира допуснати съществени процесуални нарушения,
които да опорочават наказателното постановление и да налагат неговата отмяна
като неправилно и/или незаконосъобразно. Спазени са сроковете по чл.34 от ЗАНН,
изискванията на чл.40 от ЗАНН относно издаването на акта, НП е издадено от
компетентен орган в кръга на правомощията му. Както актосъставителя в АУАН,
така и административно – наказващият орган в НП са изложили в описателните
части на акт и постановление всички обстоятелства от значение за правилната
преценка за съставомерността на стореното като административно нарушение по см.
на чл.33 ал.1 от Наредба № Н – 18/13.12.2006 г. вр. чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС, а
и по начин неограничаващ субектът на административната отговорност да е наясно
за какво се следва такава.
Доколкото административно – наказващият
орган е констатирал, че процесното административно нарушение не се отразява на
отразяването на приходите, то и в съответствие с изискванията на санкционната
норма на чл.185 ал.2 от ЗДДС е определил размера на административното наказание
в параметрите очертани от ал.1 на чл.185 от ЗДДС. Относно самия размер на
имуществената санкция – същият е в размер от 600 лв. – близък до минимално
предвидения от законодателя /предвижда се имуществена санкция в размер от 500
до 2000 лв./, съобразен е наличните по делото доказателства, очертаващи
обстоятелствата – и смекчаващи, и отегчаващи административната отговорност,
поради което и не следва да се ревизира от съда в насока на неговото
намаляване.
Няма според съда и основания за
квалифициране на случая като маловажен по см. на чл.28 от ЗАНН, доколкото по
делото са налице доказателства, които сочат на една по – висока степен на
обществена опасност на самото дружество нарушител – съставени още 8 акта за
установяване на административни нарушения все свързани с финансовата дисциплина
– все по Наредба № Н – 18/13.12.2006 г., а това и не може да омаловажи
стореното нарушението до степен да отпадне изцяло административната отговорност
за извършването му. Определянето на размера на административното наказание
имуществена санкция от 600 лв. – близък до минимално предвидения такъв при
условията на чл.185 ал.2 изр. последно вр. ал.1 от ЗДДС, е достатъчна според
съдебния състав проява на снизхождение в случая от страна на административно – наказващият
орган по отношение на нарушителя „ГРУП 97” ЕООД гр. Пловдив.
По
изложените съображения съдът прие, че наказателното постановление следва да
бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.
Мотивиран от горното РС Пловдив ХVІІ
н. с.
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно
постановление № 432804–F448176/05.05.2019 г. на *** Отдел „Оперативни дейности”
Пловдив при Централно управление на Националната агенция по приходите, с което
на „ГРУП 97” ЕООД с БУЛСТАТ *********, със седалище гр. Пловдив, с адрес на
управление гр. Пловдив бул. „Освобождение” № 27, представлявано от К.И.К. с ЕГН
**********, е наложено административно наказание имуществена санкция в размер
на 600 /шестстотин/ лв., за нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба №
Н–18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на
продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им
и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин, вр.
чл.118 ал.4 т.1 от ЗДДС /Закон за данък върху добавената стойност/ на основание
чл.185 ал.2 вр. ал.1 от ЗДДС.
Решението подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от
съобщението до страните за изготвянето му пред Административен съд Пловдив по
реда на АПК.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ:
ВЯРНО С ОРИГИНАЛА!
М.Р.