Решение по дело №950/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 170
Дата: 8 март 2022 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20217150700950
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 170/8.3.2022г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ административен състав, в открито съдебно заседание на осми февруари, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 950 по описа на съда за 2021 г.

                                                  

Производството е по реда на чл. 145 от АПК, във връзка с ЗПЗП и е образувано по жалбата на М.К.П. с ЕГН ********** ***, подадена чрез адв. Ч. *** против Уведомително писмо с изх. № 02-130-6500/7789 от 05.08.2021 г. на Зам.-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г.

В жалбата се твърди, че уведомителното писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. е неправилно и незаконосъобразно в частта, с която на жалбоподателката е наложена санкция и е отказано финансово подпомагане за 2019 г., а именно по Подмярка 13.1/НР1 – 877,24 лева; СЕПП – 982,91 лева; СПП – 58,98 лева; СПК – 1025,79 лева; ЗДП – 436,44 лева; СЗ-ДККП – 36 675,61 лева и СЗ-П – 15 912,11 лева. Моли се административният акт да бъде прогласен за нищожен, алтернативно да бъде отменен като незаконосъобразен. Представя доказателства в подкрепа на твърденията си. 

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Ч. ***, който по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба и отмени в обжалваната част издаденото уведомително писмо, с което е отказано финансово подпомагане. Не претендира направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – зам.-изпълнителният директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София, редовно уведомен, не се представлява. По делото е постъпило писмено становище с вх. № 1239/07.02.2022 г., с което юрк. М. счита подадената жалба за неоснователна и моли да бъде оставена без уважение. Претендира направените по делото разноски. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.

Административен съд - Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на административното производство е поставено с подаването на заявление за подпомагане с УИН 13/140619/02748 за кампания 2019 г. Общата оторизирана сума за получаване е изчислена чрез интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) и след извършването на задължителни административни и/или проверки на място (съгласно чл. 37 от ЗПЗП) на данните в подаденото заявление. Към заявлението е приложена таблица за използваните парцели, като е посочен номерът на всеки блок на земеделското стопанство (БЗС) и землището, в което се намират недвижимите имоти. Представени са карти на БЗС.

Последвало е издаването на обжалваното уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г., с което е отказано частично финансово подпомагане поради констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане за площи, посочени в табличен вид. Извършено е намаление на субсидията след извършени административни проверки, при които са установени всички недопустими за подпомагане площи в съответното заявление – проверки за площи, заявени от повече от един кандидат, проверки на място или автоматизирани проверки спрямо данните в слоя за допустими площи. Неразделна част от уведомителното писмо е приложената по делото Таблица за формиране на общата оторизирана сума за финансово подпомагане на база площи, заявени за подпомагане.

Оспореното уведомително писмо е редовно връчено на 08.08.2021 г. на жалбоподателя, видно от известие за доставяне/връчване (лист 28) като в законоустановения 14 – дневен срок жалбоподателят е упражнил и правото си на жалба пред Административен съд гр. Пазарджик.

По делото е разпитан като свидетел Г. И. З., чиито показания, като неоспорени от страните, съдът възприема като достоверни, последователни и непротиворечиви на събраните по делото доказателства. В отговор на поставените му въпроси, свидетелят заявява, че за кампания 2019 г. той е засадил на жалбоподателката М.П. доматите и пипера. Дейността е извършена през месец май, като са засадени 200 дка домати на семе и 70-80 дка пипер на разсад. Свидетелят заяви, че е ходил да дискова нивите, след като са били обрани чушките и доматите. Според него площите са били обработвани, като след края на септември са засети с жито.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно разпоредбата на чл. 146 от АПК, съдът преценява законосъобразността на административния акт, като проверява дали е издаден от компетентен за това орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва закона. Извън правомощията на съда е да преценява целесъобразността на административния акт.

Държавният фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена разплащателна агенция за Република България за прилагане на ОСП на ЕС (чл. 11а от Закона за подпомагане на земеделските производители). Разплащателна агенция, съгласно § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на законодателството на Европейския съюз. Акредитацията, според § 1, т. 15 от ДР на ЗПЗП е „процедура по признаване на статут на Разплащателна агенция от национален компетентен орган въз основа на оценка на възможностите за администриране и осчетоводяване на средствата от Европейските земеделски фондове съгласно законодателството на Европейския съюз“.

Оспореното уведомително писмо е издадено от компетентен административен орган. Видно от представената по делото Заповед с № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал определени правомощия на г-жа П. Д. С. – зам.-изпълнителен директор, между които и да подписва уведомителни писма за отказ за плащане на ползвателите на безвъзмездна финансова помощ.

Независимо от това оспореното писмо е постановено при неспазване на установената от закона форма. Нормата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК предвижда, че административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му, от което следва, че императивно изискване на закона е административният акт да е мотивиран. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява да се разбере волята на административния орган и да се защитят адекватно правата и интересите на засегнатите от акта лица. Мотивите имат съществено значение и за съда при осъществявания съдебен контрол за законосъобразност и липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на издадения административен акт. С оглед трайната съдебна практика, мотивите могат да се съдържат, както в самия акт, така и в друг документ, към който актът препраща и който се намира в административната преписка.

В конкретния случай, съдът намира за основателно възражението на жалбоподателя, че в оспорения акт административният орган е следвало да конкретизира кои условия за допустимост участие по схемата не са спазени от кандидата, като ги посочи ясно и недвусмислено. Не са изложени и правни основания за издаване на акта. В случая от анализа на представения по делото доклад от проверка на място от 30.09.2019г. може да се направи извод, че са определени за проверка на място, следните БЗС-та: 571287-290-1-1; : 571287-329-2-1; : 571287-310-2-1; : 571287-1095-1-1; : 571287-329-2-1; 571287-313-2-1; 571287-364-3-1;: 571287-401-3-1; 571287-1107-2-1; 571287¬1105-2-1. От същите се установява, че по отношение БЗС-та - 571287-290-1-1; 571287-329-2-1; 571287-310-2-1; 571287-1095-1-1; 571287-329-2-1; 571287-313-2-1, всички заявени като засети с детелина не са открити нередности. В доклада за проверката изрично е установено, че заявената площ за всеки един от тези парцели е установена на място, като обработена площ. По отношение на същите изрично е записано, че има представен - Дневник за растителна защита за 2018г. и 2019г., както и Сертификат за ЕИО, Служебна бележка от сертифициращата фирма и доклад за взети проби, от които не са установени нередности.

За единствените нередности по отношение на установената угар на площите, които били засети с домати и пипер по делото е разпитан свидетелят Г. И. З., чиито показания, като неоспорени от страните, съдът възприема като достоверни, последователни и непротиворечиви на събраните по делото доказателства.Свидетелят заяви пред съда, че разполага с нужната техника и лично е засадил доматите на семе и пипера на разсад, за кампания 2019 г. Установи се от разпита му, че той лично е дисковал площите пред месец септември, когато продукцията е била обрана. Така към края на септември, всичко е станало на угар и няма как да се установи наличие на остатъци.

Основателно е и направеното възражение, че към представения по делото доклад за проверка на площ не е приложен съответният снимков материал. По делото са представени снимки с дати 17.09.2019 г. и 18.09.2019 г., които нямат отношение към процесните БЗС-та - 571287-364-3-1; 571287-401-3-1, заявени като домати на открито и БЗС-та - 571287-1107-2-1; 571287-1105-2-1, заявени като пипер на открито. На същите се установява засята фуражна култура, която касае други различни площи, по отношение на които няма установена нередност.

Ето защо съдът намира, че в оспореното писмо не са посочени нито фактическите обстоятелства по случая, нито правното основание, на което се издава. В същото не са посочени никакви мотиви, от които да се направи извод каква е волята на административния орган и на какви фактически обстоятелства се основава тя. Посочването на фактическите обстоятелства, обуславящи издаването на административния акт, е абсолютно условие за законосъобразност на същия. Неизпълнението на това законово вменено задължение води до немотивираност на оспореното писмо, което не само препятства съда да извърши проверка за неговата законосъобразност, но и поставя в невъзможност адресата му да защити интересите си.

Ето защо съдът намира, че оспореният административен акт е немотивиран, а немотивираността препятства упражняването на съдебен контрол, води до невъзможност да се установи волята на административния орган да постанови именно такъв отказ и е самостоятелно основание за отмяна на оспорения акт, с оглед нормата на чл. 146, т. 2 от АПК. Административният орган е бил длъжен да изследва и обсъди наличието или отсъствието на правно значимите факти, обосноваващи постановения от него акт. Неизпълнението на това задължение е довело до издаването на незаконосъобразен административен акт, който следва да бъде отменен.

Настоящият съд намира, че оспореното уведомително писмо е издадено и в нарушение на материалния закон. В конкретния случай административният орган не е обсъдил и взел предвид подадените декларации по чл. 32, ал. 1 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. с приложени документи доказващи добива за произведена продукция през годината на кандидатстване, в която всичко е описано съобразно изискванията на закона и съответната наредба. Съгласно чл. 32, ал. 1 от Наредба № 3/17.02.2015 г. кандидатите по схемите по чл. 29, 29а, 30, 30а, 306, 30в и 31 удостоверяват добиви от заявените площи за заявената култура, като представят декларация и опис по образец, утвърден от изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за произведената продукция през годината на кандидатстване, както и документи, които доказват нейната реализация, а съгласно ал. 2, т. 1 такива документи са фактурите.

В случая с подаването на тази декларация са представени и 7 бр. фактури с продадено количество домати и 2 бр. фактури с продадено количество пипер, които не са оспорени от административния орган. Същите не са обсъдени в издадения административен акт, не са взети предвид при издаването на административния акт, поради което е неправилен изводът, че не е налице реализирана съответна култура за кампания 2019 г.

Следва да се отбележи, че волята на административния орган следва да бъде ясно изразена в административния акт или в други документи, съдържащи се в преписката, към които актът препраща. Волята на административния орган не следва да бъде изяснявана в съдебното производство по оспорване на административния акт чрез въвеждане на нови фактически и правни основания - такива, които не са включени нито в акта, нито в преписката по издаването му. Административният орган следва да посочи всички фактически и правни основания за издаването на акта си в съдържанието на самия акт или в друг документ, към който актът препраща и който се намира се в административната преписка. Недопустимо е мотивите да се допълват впоследствие в съдебна фаза със съображения, които не се съдържат в акта или в документи от административната преписка, към които актът препраща.

По изложените съображения и като провери оспорения акт на основание чл. 168, ал. 1 АПК, съдът намира жалбата за основателна, а оспореното уведомително писмо за неправилно и незаконосъобразно, поради което ще следва да бъде отменено, а преписката върната на административния орган със задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона.

С оглед на изявлението на пълномощника на жалбоподателя, направено в съдебно заседание, че не се претендират разноски, то съдът не следва да се произнася в частта за разноските.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 172, пр. 2 от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

 

                                               Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с изх. № 02-130-6500/7789 от 05.08.2021 г. на Зам.- изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие” гр. София, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г., в частта, с която на М.К.П. с ЕГН ********** *** е наложена санкция и е отказано финансово подпомагане за 2019 г., а именно по Подмярка 13.1/НР1 – 877,24 лева; СЕПП – 982,91 лева; СПП – 58,98 лева; СПК – 1025,79 лева; ЗДП – 436,44 лева; СЗ-ДККП – 36 675,61 лева и СЗ-П – 15 912,11 лева.

ИЗПРАЩА преписката на Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ за ново произнасяне, в едномесечен срок от влизане на това решение в сила, с указания по тълкуването и прилагането на закона, съобразно изложеното в мотивите по-горе.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.                                              

 

 

 

                                                     СЪДИЯ: