Р Е Ш Е Н И Е
№
630, 30.03.2012г. , град Бургас
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Бургаският районен
съд, осми наказателен състав
на двадесет и седми
март, две хиляди и дванадесета година
в публично заседание в следния състав:
Председател:
ПЕТЯ ГЕОРГИЕВА
Секретар: Атанаска Русева
Прокурор: ...............................
като разгледа
докладваното от съдия ГЕОРГИЕВА наказателно административен характер дело № 940
по описа на съда за 2012 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
по делото е образувано по повод жалбата на Г.Д.А. ЕГН ********** *** против електронен
фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо
средство серия К № 0160594 на ОД МВР-Бургас, с което за нарушение на чл.21,
ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на основание чл.189, ал.4 вр.
чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, на жалбоподателя е наложено административно
наказание глоба в размер на 200 лева. В жалбата се сочат доводи за
незаконосъобразност на издадения електронен фиш, като се иска неговата отмяна.
Видно приложеното съобщение за отказ за
анулиране на електронния фиш с рег.№
МК-406/ 21.02.2012г., преклузивния срок
по чл.189, ал.8 от ЗДвП за подаване на
жалбата е спазен, поради което жалбата се явява процесуално допустима.
ОД МВР- гр.Бургас,
редовно призована не изпраща процесуален представител в съдебно заседание.
Съдът, като
прецени поотделно и в съвкупност представените по делото доказателства и
съобрази закона с оглед правомощията си по съдебния контрол намира за
установено от фактическа и правна страна следното:
На
жалбоподателя е издаден електронен фиш за налагане на глоба за нарушение
установено с автоматизирано техническо средство серия К № 0160594 на ОД МВР-Бургас.
За нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на
основание чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, на жалбоподателя Г.Д.А. е
наложено административно наказание глоба, в размер на 200 лева. Скоростта е
установена с автоматизирано техническо средство № 0503, като при разрешена
скорост от 50 км/ч., автомобилът марка „Пежо 307 ЦЦ” с рег.№ А****КХ на 24.01.2012г. в 15:41
часа в гр.Бургас, бул.”З.С.”, от ж.к.”М.
р.” към разклон кв.Г.Е.о се е движел със скорост 83 км/ч., т.е с превишение над
допустимата скорост с 33 км/ч.
В срока по чл.189, ал.1 от ЗДвП
жалбоподателят е депозирал писмено възражение до директора на ОД на МВР-
гр.Бургас. Със съобщение рег.№ МК-406/ 21.02.2012г. на жалбоподателя е съобщен
отказът за анулиране на електронния фиш.
Съгласно
чл.189, ал.4 от ЗДвП /нова - ДВ, бр.10 от 2011г./ при
нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа данни за:
териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято
територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или
мястото на доброволното и
заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи.
Не се споделят от съда доводите на жалбоподателя, че електронния фиш е издаден в нарушение на закона, по причина, че такъв се издава, само когато нарушението е установено и заснето в отсъствие на контролен орган и на нарушител. На съда е служебно известно, че процесният вид техническо средство не е от вида на така наречените „стационарни камери”. Същото е мобилна система за видеоконтрол TFR 1-М, която е предназначена за автоматизирано фиксиране на допуснатите нарушения на скоростта на движение, при предварително зададени параметри на ограничение, натрупване и архивиране на съпътстващата информация и по смисъла на закона е автоматизирано техническо средство. В §6, т.63 от ДР на ЗДвП се съдържа определение за понятието „електронен фиш”, според което същият е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства”. От друга страна разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП законодателят е посочил две кумулативни предпоставки за издаване на електронен фиш при нарушение установено и заснето с техническо средство, а именно отсъствие на контролен орган и нарушител. Според чл.46, ал.1 от ЗНА разпоредбите на нормативните актове се прилагат според точния им смисъл, а ако са неясни, се тълкуват в смисъла, който най-много отговаря на други разпоредби, на целта на тълкувания акт и на основните начала на правото на Република България. В конкретния случай волята на законодателя е абсолютно ясна, поради което изключва тълкуването на коментираната разпоредба. При това положение е без значение дали оператора на системата е имал качеството на контролен орган по ЗДвП.
В случая са налице законоустановените
реквизити на електронния фиш, съгласно изискванията на чл.189, ал.4 от ЗДвП и е
изпълнена процедурата по ал.5 от същата разпоредба. Не са налице формални
предпоставки за отмяна на електронния фиш, тъй като при реализиране на
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила.
За да бъде
наложено законосъобразно административно наказание, то нарушението следва да
бъде доказано по несъмнен начин с допустимите от закона доказателствени
средства. От приетата от съда фактическа обстановка следва, че скоростта на
движение на автомобила е установена с автоматизирано техническо средство.
Съгласно чл.189, ал.15 от ЗДвП изготвените със системи, заснемащи или записващи
датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно
средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени
средства в административнонаказателния процес, поради което и видеоклипът може
да служи като годно доказателствено средство за скоростта, с която се е движил
водачът.
Предвид
обстоятелството, че скоростта, с която се е движил жалбоподателя е установена
със система, която е одобрена по предвидения ред, резултатите от нея могат да
се ползват, като годно доказателство. Ето защо съдът счита, че нарушението е
доказано от обективна страна по несъмнен начин, поради което електронния фиш се
явява законосъобразно издаден, а определената квалификация е правилна и
законосъобразна.
Видно от представената справка от централна база
собственик на процесния автомобил е жалбоподателя Г.Д.А. ЕГН **********. Съгласно чл.189, ал.5 /нова - ДВ, бр.10 от 2011г./ електронният фиш по ал.4
се изпраща на лицето по чл.188, ал.1 или 2 с
препоръчано писмо с обратна разписка. В 14-дневен срок от получаването му
собственикът заплаща глобата или предоставя в съответната териториална
структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за
лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на
моторно превозно средство. В
посоченият срок жалбоподателят не е депозирал писмена декларация с данни за
лицето управлявало собствения му автомобил. Жалбоподателят в 7-дневен срок от
получаването на електронния фиш е направил писмено възражение пред директора на
Од на МВР –
гр.Бургас, което не е уважено. След
като не е посочил на кого е предоставил превозното средство, респективно лицето
извършило нарушението, съгласно чл.188, ал.1 от ЗДвП, жалбоподателят
законосъобразно е бил санкциониран като собственик с наказанието, предвидено за
извършеното нарушение.
Мотивиран от гореизложеното
на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН вр. с чл.189, ал.8 от ЗДвП Бургаският районен съд
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш за налагане на глоба за нарушение
установено с автоматизирано техническо средство серия К № *** на ОД МВР-Бургас, с което за
нарушение на чл.21, ал.1 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, на основание
чл.189, ал.4 вр. чл.182, ал.1, т.4 от ЗДвП, на Г.Д.А. ЕГН ********** *** е
наложено административно наказание глоба в размер на 200 /двеста/ лева
Решението подлежи на обжалване с касационна
жалба пред Административен съд гр.Бургас, в 14- дневен срок от съобщаването му
на страните.
Председател: Петя Георгиева
Вярно
с оригинала!
А.Р.