Решение по дело №177/2024 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 1104
Дата: 6 юни 2024 г. (в сила от 6 юни 2024 г.)
Съдия: Десислава Табакова
Дело: 20247110700177
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 27 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 1104

Кюстендил, 06.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Кюстендил - VII състав, в съдебно заседание на осми май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ
Членове: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА

При секретар ЛИДИЯ СТОИЛОВА и с участието на прокурора МИХАИЛ КРУШОВСКИ като разгледа докладваното от съдия ДЕСИСЛАВА ТАБАКОВА канд № 20247110600177 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба, подадена от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – гр. София, против решение № 24/30.01.2024 г., постановено по а.н.д. № 1218/2023 г. по описа на Районен съд – Кюстендил, с което е отменено наказателно постановление № 72/26.05.2023 г., издадено от директора на РИОСВ – София.

В касационната жалба се излагат доводи за неправилност на оспореното решение, като постановено при неправилно приложение на закона и допуснато съществено нарушение на процесуалните правила. Излагат се подробни аргументи. Иска се отмяна на решението, а по съществото на спора – да бъде потвърдено наказателното постановление.

Ответната страна - "Феникс Еко МС" ЕООД, гр. Кюстендил, чрез адв. К. И., изразява становище за неоснователност на касационната жалба. Претендират се разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура – Кюстендил дава заключение за основателност на касационната жалба.

Касационната жалба е подадена в срок и от надлежна страна, поради което е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

Производството пред Районен съд – Кюстендил се е развило по жалба на "Феникс Еко МС" ЕООД, гр. Кюстендил, против наказателно постановление № 72/26.05.2023 г., издадено от директора на РИОСВ – София, с което въз основа на съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 199 от 30.11.2022 г. на дружество жалбоподател, на основание чл. 145, ал. 2 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена имуществена санкция в размер на 15 000 лева, за нарушение на чл. 145, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1, т. 1 вр. чл. 67, ал. 1 от ЗУО. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава на това, че при извършена на 04.11.2022 г. проверка от служители на РИОСВ – София е установено, че дружеството извършва дейност по съхраняване на отпадъци от черни метали (ОЧМ) без да притежава разрешение, издадено от РИОСВ – София за извършване на дейности по съхраняване на ОЧМ за площадка за третиране на отпадъци с местонахождение гр. Кюстендил, [жк], УПИ I, кв. 1в.

За да постанови оспорения правен резултат, районният съд е приел, че съобразно доказателствата по делото, в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, обосноваващи отмяна на обжалваното наказателно постановление. По съществото на спора е направил извод за липса на доказано извършването на вмененото на "Феникс Еко МС" ЕООД нарушение на чл. 145, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1, т. 1 вр. чл. 67, ал. 1 от ЗУО, като основание за налагане на административна санкция по чл. 145, ал. 2 от ЗУО.

Решението е валидно и допустимо, но неправилно.

Както в АУАН, така и в НП е посочено, че извършваната дейност в имота на ответното дружество е такава по съхраняване на отпадъци. Противно на приетото от районния съд, в подкрепа на този извод е цялата установена на място и подробно описана от проверяващите служители фактическа обстановка, а именно: в обекта стопанисван от санкционираното дружество е установено, че същото съхранява ОЧМ – метални изрезки от ламарина, метални стружки, метален скрап с битов произход, включващ метали с различен произход – от печки, пружини от легла, парчета винкели, метални профили, парчета от телена ограда, металната конструкция от ученически чинове и др. В мотивната част на НП е описана и фактическата обстановка във връзка с изменението с Решение № 16-ДО-230-01/01.08.2017 г. на Разрешението за дейности по третиране на отпадъци, издадено от директора на РИОСВ – Перник, в което не е включена дейност по съхраняване на ОЧМ на площадката в гр. Кюстендил, вписана под номер № 1 в посоченото решение.

Неоснователни са доводите в касационната жалба, че за дейността на дружеството не се изисква разрешението, което изисква издателят на наказателното постановление. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 42 от ДР на ЗУО, "съхраняване" е дейност, свързана със складирането на отпадъците от събирането им до тяхното третиране, за срок, не по-дълъг от: а) три години - при последващо предаване за оползотворяване; б) една година - при последващо предаване за обезвреждане. В конкретния случай, "съхраняването", установено от проверяващите служители на РИОСВ - София, е дейност по "оползотворяване на отпадъците" и това изрично е посочено в АУАН и в НП - посочен е код" R 13 - съхраняване на отпадъци до извършването на някоя от дейностите с кодове R 1 - R 12, с изключение на временното съхраняване на отпадъците на площадката на образуване до събирането им", посочена изрично в Приложение № 2 към § 1, т. 13 от ДР на ЗУО, а не "съхраняване" на отпадъците за конкретно определен период от време, по смисъла на § 1, т. 42 от ДР на ЗУО.

Съгласно чл. 35, ал.1, т. 1 от ЗУО, за извършване на дейностите по третиране на отпадъци се изисква разрешение, издадено по реда на глава пета, раздел I от закона, а съгласно т. 44 от ДР на ЗУО, "третиране на отпадъците" са дейностите по оползотворяване или обезвреждане, включително подготовката преди оползотворяване или обезвреждане.

При съвкупно тълкуване на всички установени факти, изводът на служителите на РИОСВ – София, че "Феникс Еко МС" ЕООД извършва дейност по съхраняване на ОЧМ без дружеството да притежава разрешение, издадено по реда на ЗУО е правилен. Налага се извод, че е налице съхраняване на отпадъци, като част от дейността по третиране на отпадъци, при липсата на издадено разрешение за целта, съобразно изискването на чл. 35, ал. 1, т. 1 от ЗУО.

Предвид изложените съображения, решението на районния съд е неправилно и следва да бъде отменено, а по съществото на спора да бъде потвърдено процесното наказателно постановление.

Така мотивиран и на основание чл. 221, ал. 2 от АПК, във вр. чл. 63в от ЗАНН, Административен съд - Кюстендил,

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ решение № 24/30.01.2024 г., постановено по а.н.д. № 1218/2023 г. по описа на Районен съд – Кюстендил и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 72/26.05.2023 г., издадено от директора на РИОСВ – София, с което на "Феникс Еко МС" ЕООД, гр. Кюстендил, на основание чл. 145, ал. 2 ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 15 000 лева, за нарушение на чл. 145, ал. 1, т. 1 вр. чл. 35, ал. 1, т. 1 вр. чл. 67, ал. 1 от ЗУО.

Решението не подлежи на обжалване.

Председател:
Членове: