Решение по дело №777/2019 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 юни 2020 г. (в сила от 9 февруари 2021 г.)
Съдия: Константин Калчев Калчев
Дело: 20197060700777
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

123

 

град Велико Търново, 17.06.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – гр. Велико Търново, ІХ–ти състав, в публично съдебно заседание на трети юни две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: Константин Калчев

 

при участието на секретаря С.Ф. като разгледа докладваното от съдия Калчев адм. д. № 777/2019 г. по описа на Административен съд – гр. Велико Търново, за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 192, ал. 2 от Закона за културното наследство /ЗКН/.

 

Образувано е по жалба на И.И.И. ***, Б.А.Х. ***, Б.Б.Н. ***, Ю.Г.Г. *** и Е.Г.Г. ***, чрез *** И. Н., срещу Принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, б. „а“ от Закона за културното наследство, издадена на 28.11.2019 г. от регионален инспектор СЦР – В. Търново при Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ в Министерство на културата. Жалбоподателите оспорват наложената ПАМ като издадена в нарушение на процесуалните правила и материалния закон. Считат за невярна констатацията, че лошото състояние на обекта с идентификатор ***.1 се дължало на липсата на стопанисване от собственика И.И., която констатация се опровергавала от приложените към жалбата документи. Твърдят, че сегашното техническо състояние на сградата е причинено от неизпълнение на мерките по издадена ПАМ по чл. 192, ал. 1, т. 2, б. „б“ от ЗКН от 06.07.2016 г. и Заповед № РД 723/29.03.2016 г. на кмета на община Велико Търново, с адресати „Хит“ ООД и „Ивайло 2003“ ЕООД. Същите били собственици на съседната сграда от източната страна, като при събарянето и демонтажа на тази сграда прерязали таванските надлъжни греди и квадратните стоманени профили, които били общи за двете сгради, без да извършат необходимото укрепване. Според жалбоподателите администрацията в лицето на Министерство на културата и община Велико Търново е следвало да предприеме мерки по изпълнение на вече издадените заповед и ПАМ срещу собствениците на съседния имот и да изпълнят докрай процедурите, посочени в чл. 76 от ЗКН, вместо да бъде издавана процесната ПАМ. Сочат, че начинът на определяне на срока за изпълнение на мярката по т. 3 /в срок от три месеца считано от нейното представяне/ е изключително неясен, а освен това не било ясно в какво се състои и първата мярка, тъй като не било посочено ясно коя част от покрива се визира. В допълнителни писмени бележки се излагат доводи, че неправилно са определени адресатите на ПАМ, както и се излагат възражения, че обжалваната ПАМ не се предхожда от законосъобразно проведена комисия по чл. 72 от ЗКН.Предвид изложеното молят за отмяна на оспорената ПАМ и присъждане на направените разноски.

Ответникът по жалбата – регионален инспектор СЦР – Велико Търново при Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ в Министерство на културата, оспорва жалбата като неоснователна. В представени писмени бележки процесуалният му представител излага доводи, че издадената ПАМ е правилно адресирана. Сочи, че заключението на СТЕ подкрепя констатациите в ПАМ относно състоянието на сградата, като с цел предотвратяването на самосрутването и застрашаването на човешки животи са дадени конкретни, разумни и отговарящи на фактическото състояние на сградата разпореждания. Претендира присъждане на Ю.ско възнаграждение.

 

 

Съдът, като взе предвид становищата на страните и доказателствата по делото, включително тези в административната преписка, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност намира за установено от фактическа страна следното:

Предмет на оспорване е Принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, б. „а“ от ЗКН от 28.11.2019 г., издадена от ***.Тр.-  регионален инспектор СЦР – Велико Търново при Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ в Министерство на културата. С обжалвана ПАМ е разпоредено на жалбоподателите в качеството на собственици на дворно място и самостоятелни обекти в жилищна сграда с идентификатор *** по КК и КР на гр. В. Търново, находяща се в ПИ с идентификатор 10447.511.351 по КК и КР на гр. В. Търново /бивш ПИ № 1509, кв. 288/, с адрес ул. „Велчо Джамджията“ № 15, следното:

1.            Незабавно да бъдат изпълнени следните мерки:

-                   да се демонтират част от покрива и втори тухлен етаж на самостоятелен обект с идентификатор ***.1, находящ се в източната страна на сградата;

-                   да бъде изпълнено временно защитно покритие над останалата част на сградата и на демонтираната част от сградата;

-                   да се изпълни защитна плътна ограда с винилово платно по целия фронт на източната част от сградата.

2.            Събарянето и демонтажа да станат с проект за събаряне и мерки за обезопасяване към улица „Велчо Джамджията“ и съседните сгради, както и указания на място от инженер-конструктор. Да се защитят и укрепят стените и покривите на съседните сгради против разрушаване от атмосферни влияния.

3.            Задължава собствениците на сградата да извършат архитектурно заснемане на сградата и да представят инвестиционни проекти за възстановяване на сградата недвижима културна ценност. Същите следва да бъдат съгласувани с МК-НИНКН по реда на ЗКН.

Разпоредено е, че мерките по т. 1 и т. 2 следва да бъдат изпълнени от собствениците в срок от 30 дни от датата на връчване, а мярката по т. 3 да бъде изпълнена в срок 3 месеца, считано от нейното представяне.

Като мотиви за налагането на ПАМ е посочено, че самостоятелен обект с идентификатор ***.1 не се използва, не се стопанисва и се намира в аварийно състояние и е с лошо техническо състояние, с настъпили видими силно изразени информации с прогресивен характер – наклонени пукнатини в източната част на фасадата към ул. „Велчо Джамджията“, преминаващи през отвора на прозореца във втория етаж. Посочено е също така, че за обекта е проведена комисия по реда на чл. 72 от ЗКН.

В тази връзка е представен Констативен протокол вх. № 08-00-914/11.12.2019 г. на Министерство на културата. Според съдържанието на същия, на 27.11.2019 г. от тричленна комисия, състояща се от ответника и двама служители на община Велико Търново е извършен оглед на процесната жилищна сграда, като констатациите на комисията и указанията за последващи действия са идентични със съдържанието на процесната ПАМ.

От материалите в административната преписка се установява, че преди издаването на оспорения акт, от кмета на община Велико Търново и от ответника съвместно са били издадени по повод процесната сграда Указания за аварийно-временно укрепване на основание чл. 72, ал. 3 от ЗКН от 20.08.2018 г. Същите са били отменени с влязло в сила Решение № 51/11.02.2019 г. на Административен съд – Велико Търново по адм. дело № 770/2018 г. Установява се също така, че от ответника е била наложена ПАМ на основание чл. 192, ал. 2 от ЗКН от 22.01.2019 г. с адресат И.И.И., със идентично съдържание на процесната, която също е била отменена с влязло в сила Решение № 303/08.07.2019 г. на Административен съд – Велико Търново по адм. дело № 217/2019 г.

В хода на съдебното производство по искане на жалбоподателите е назначена съдебно-техническа експертиза. Вещото лице е дало заключение, че процесната сграда е декларирана като единична архитектурно-строителна недвижима културна ценност от значение ансамбъл. Същата се състои от две отделни сгради, като сградата от северна страна няма увреждания, а другата пристройка разположена към улицата представлява магазин с идентификатор ***.3 и над него част от жилище – стая с идентификатор  ***.1. Именно пристройката е застрашена от разрушаване, тъй като конструкцията на тази част от източната сграда е силно повредена, експлоатационната годност е изчерпана и е в аварийно състояние. Според вещото лице собствениците на съседната сграда с адрес ул. „Велчо Джамджията“ № 17 при събарянето и демонтажа й не са изпълнили всички задължения по издадената спрямо тях ПАМ по чл. 192, ал. 1, т. 2, б. „б“ от ЗКН от 06.07.2016 г. и Заповед № РД 22-723/29.03.2016 г. на кмета на община Велико Търново. Посочено е, че покривът на пристройката е бил свързан с покрива на съседната сграда, което след демонтажа й нарушава конструктивната й цялост и води до аварийното състояние.

От Националния институт за недвижимо културно наследство са представени доказателства, че сградата, намираща се на ул. „В. Джамджията“ № 15, кв. 288, пл. № 1509 в гр. Велико Търново, има статут на единична архитектурно-строителна недвижима културна ценност.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е подадена от надлежна страна по чл. 147, ал. 1 от АПК срещу подлежащ на оспорване акт. Същата е подадена чрез Министерство на културата на 12.12.2019 г. в законоустановения срок /ПАМ е съобщена на жалбоподателите в периода 29.11.2019 г. - 02.12.2019 г. съобразно приложените разписки/, поради което е допустима за разглеждане по същество.

След извършената служебна проверка по чл. 168 от АПК съдът намира, че жалбата е основателна, макар и не по изложените в нея съображения.

По делото по несъмнен начин е установено, че процесната сграда е недвижима културна ценност, като неин собственик са жалбоподателите. В оспорения административен акт е прието, че сградата е в аварийно състояние, с настъпили видими силно изразени наклонени пукнатини в източната част на фасадата към улицата.

Съгласно чл. 196, ал. 8 от Закона за устройство на територията за недвижими културни ценности установяването на състоянието им и последващите мерки и процедури се извършват по реда на Закона за културното наследство.

Съгласно чл. 15 от ЗКН в Министерството на културата се създава Инспекторат за опазване на културното наследство, който осъществява контрол за спазването на изискванията на този закон и на издадените въз основа на него актове. А съгласно чл. 192, ал. 1, т. 2, б. „а“ от ЗКН при упражняване на контролната дейност от инспектората по чл. 15, ал. 2 инспекторите прилагат принудителни административни мерки за предотвратяване и преустановяване на нарушенията по този закон, както и за отстраняване на вредните последици от тях, като: дават писмени предписания за предотвратяване или преустановяване на нарушенията по този закон, както и за отстраняване на вредните последици от тях в определен срок. Според алинея 2 на чл. 192 от ЗКН прилагането на ПАМ по ал. 1, т. 2 се извършва с разпореждане на инспекторите. Материалната компетентност, видно от основанието за налагане на мярката, е обоснована именно с разпоредбата на чл. 192, ал. 1, т. 2, б. „а“ от ЗКН.

В случая се установява, че с процесната ПАМ на жалбоподателите са дадени общо 5 разпореждания. Част от тях /тези по т. 1 и т. 2/ имат за предмет задължения за аварийно-временно укрепване, а задължението по т. 3 касае бъдещото възстановяване на сградата. Според съда издателят на ПАМ не е съобразил специалните разпоредби на чл. 72 и чл. 73 от ЗКН. Чл. 72, ал. 3 вр. ал. 1 от ЗКН регламентира, че при наличие на обстоятелства, застрашаващи недвижима културна ценност от увреждане или разрушаване кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице и регионалният инспекторат по опазване на културното наследство дават незабавно съответни указания за аварийно-временно укрепване /каквито в случая са тези за демонтаж на част от покрива и втори тухлен етаж над стая, за изготвяне на проект за този демонтаж, за изпълняване на временни защитни покрития над сградата и поставяне на защитна плътна ограда по фронта на сградата, за защита и укрепване на стените и покривите на съседните сгради/ и определят срок за изпълнението им. Тоест правомощието по демонтаж и обезопасяване  се упражняват само при кумулативната компетентост на кмета или оправомощено от него длъжностно лице и регионалният инспекторат по опазване на културното наследство. Неподаването на уведомление от собственика или подаването на сигнал от трето лице не изключват приложението на цитираната разпоредба. Затова доколкото с т. 1 и т. 2 от разпоредителната част на обжалваната заповед това правомощие незаконосъобразно е упражнено еднолично от регионалния инспектор, то същият е излязъл извън законово предвидената си компетентност и е постановил нищожен акт. Следва да се посочи, че по делото са приложени такива съвместни указания за временно-аварийно укрепване от 20.08.2018 г., които са били отменени от АСВТ.

Вмененото на жалбоподателите задължение по т. 3 да извършат архитектурно заснемане на сградата и да представят инвестиционни проекти за възстановяването й, съгласувани с МК-НИНКН пък касае възстановяването на сградата. Същото обаче  е изцяло в правомощията на кмета на общината, тъй като съгласно чл. 73, ал. 3 от ЗКН, въз основа на констативния протокол кметът на общината в 14-дневен срок издава заповед, с която задължава лицата по чл. 71, ал. 1 за тяхна сметка да извършат в определен срок необходимите укрепителни, консервационни, реставрационни и ремонтни дейности по проектна документация, съгласувана по реда на чл. 84, ал. 1 и 2

Крайният извод е, че разпореденото с ПАМ е извън законоустановените правомощия на инспектора, независимо от разпоредбата на чл. 192, ал. 1, т. 2 от ЗКН. По тези съображения съдът приема, че спорната ПАМ е издадена при липса на компетентност за нейния издател, което обуславя нищожност на оспорения административен акт. За наличието на този порок съдът следи служебно, независимо от това дали жалбоподателят се е позовал на него. Предвид тези правни изводи е безпредметно обсъждането на съответствието на ПАМ с материалноправните разпоредби, целта на закона и спазването на административнопроизводствените правила при издаването й.  

При този изход на делото е основателно искането на жалбоподателите за присъждане на направените по делото разноски, възлизащи на 1650 лв. съгласно приложения списък по чл. 80 от ГПК, доказани с приложените по делото документи. Съдът намира, че с оглед фактическата и правна сложност на делото възражението на ответника за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение в размер на 1100 лв. /при минимално възнаграждение от 500 лв. съгласно чл. 8, ал. 3 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения/, е неоснователно.

 

            По изложените съображения и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК съдът

 

 

Р     Е    Ш     И   :

 

 

            ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА Принудителна административна мярка по чл. 192, ал. 1, т. 2, б. „а“ от ЗКН от 28.11.2019 г., издадена от ***.Тр.-  регионален инспектор СЦР – Велико Търново при Главна дирекция „Инспекторат за опазване на културното наследство“ в Министерство на културата.

 

ОСЪЖДА Министерство на културата – гр. София да заплати на И.И.И. ***, с ЕГН **********, Б.А.Х. ***, с ЕГН **********, Б.Б.Н. ***, с ЕГН **********, Ю.Г.Г. ***, с ЕГН **********, и Е.Г.Г. ***, с ЕГН **********, направените по делото разноски в размер на 1650 лв. /хиляда шестстотин и петдесет лева/.

 

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл. 137 от АПК.

 

 

                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: