Решение по дело №254/2019 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 23 декември 2019 г. (в сила от 28 октомври 2020 г.)
Съдия: Галя Петкова Иванова
Дело: 20197220700254
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

№ 278

 

гр. Сливен, 23. 12. 2019 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на дванадесети  декември,  две  хиляди  и  деветнадесета  година,  в  състав:

             

                                   АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ:  ГАЛЯ  ИВАНОВА

 

При участието на секретаря Радостина Желева, като разгледа докладваното от административния съдия административно дело № 254 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 33а, ал. 6 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба от И.К.Б. с ЕГН: **********,***, подадена против Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018, В ЧАСТТА относно парцели с идентификатори № 39030-164-1-1, № 51398-132-3-1 и № 51398-132-4-1.  

            В жалбата си оспорващият твърди, че заповедта е незаконосъобразна в частта, с която заявени от оспорващия площи за подпомагане за кампания 2018 г. не са включени с цялата си площ в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ /ПДП/ за кампания 2018. Счита, че в посочената част заповедта е издадена при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила, в противоречие с материалноправни разпоредби и в несъответствие с целта на закона. Излага съображения, че: парцели с идентификатори № 39030-164-1-1, № 51398-132-3-1 и № 51398-132-4-1, заявени за подпомагане за кампания 2018, са изключени от площта на специализирания слой при неясно фактическо и правно основание; относно тези парцели не са налице констатирани нарушения на поетите със заявлението за подпомагане задължения; за същите не са нарушени нормативните изисквания за допустимост на земеделските площи за подпомагане. Заявено е искане за отмяна на заповедта в оспорената ѝ част. Претендира присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание оспорващият, редовно призован, не се явява. Представлява се от упълномощен процесуален представител, който поддържа жалбата и моли да бъде уважена.

Административният орган – Министъра на земеделието, храните и горите, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В представено по делото писмо Изх. № 94-651 от 14.05.2019 г. по описа на Министерство на земеделието, храните и горите /МЗХГ/ е изразено становище, че: за два от процесните парцели не е било възможно да бъде подадено възражение, тъй като са попадали изцяло в обхвата на проекто слой ПДП, но са изцяло или частично изключени от обхвата на окончателния такъв; парцелите попадат под самолетни снимки, заснети на 14.08.2018 г. и 16.08.2018 г.; за същите е извършена дешифрация на актуална цифрова ортофото карта /ЦОФК/, в резултат на което част от площите попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и негодни за подпомагане, съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

Административният съд, след като обсъди и прецени наведените в жалбата доводи, становищата на страните и събраните по делото относими към спора доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Оспорващият И.К.Б. е регистриран с Уникален регистрационен номер /УРН/ …………… в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/. През 2018 г. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

Със Заповед № РД 46-504 от 12.12.2018 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията /ЗА/ и чл. 16б, ал. 1 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК, е одобрен проект на специализиран слой ПДП за кампания 2018. В заповедта са посочени срокът и начинът за подаване на възражения от земеделските стопани срещу обхвата на проекта на специализирания слой ПДП.

Със Заповед № 0-326 от 13.02.2019 г., издадена от Министър-председателя на Република България, е разрешено на Министъра на земеделието, храните и горите да ползва платен годишен отпуск от 5 дни, считано от 25.02.2019 г.

С оспорената Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК / Наредба № 105 от 22.08.2006 г./, е одобрен окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 като част от Система за идентификация на земеделските парцели.

Оспорената заповед е издадена от В. К. – з.-м. на земеделието, храните и горите, въз основа на Заповед за заместване № РД 09-212 от 22.02.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите. Със заповедта за заместване, издадена на основание чл. 25, ал. 4 от ЗА, във връзка с ползването на законоустановен годишен отпуск от 27.02.2019 г. до 01.03.2019 г. включително, Министърът на земеделието, храните и горите е наредил В. К. – з.-м. на земеделието, храните и горите, да го замества в периода на отпуск.

Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ – бр. 20 от 08.03.2019 г.

 По делото е назначена, изслушана и приета, неоспорена от страните, съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице и. П.Ж.З. със специалност „г., к. и ф.”, заключението по която съдът възприема като изготвено компетентно, обосновано и кореспондиращо с останалия доказателствен материал. Вещото лице дава заключение, че: За кампания 2018 г. И.К.Б. е подал заявление за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ от ПРСР за периода 2014-2020 г., като е заявил за участие 100 парцела в 3 землища; Процесните три парцела са заявени с код култура 314000 /Постоянни или временни пасища за паша на животни /пасища и мери за паша/ и площ, както следва: № 39030-164-1 с площ 2,29 ха, № 51398-132-3 с площ 6,16 ха и № 51398-132-4 с площ 4,04 ха; Б. е подал в срок Възражение Вх. № ЮО-09-61 от 07.01.2019 г. срещу конкретна част от проекта на специализирания слой ПДП, като е възразил срещу обхвата на слоя за парцели: № 39030-164-1-1 с декларирана площ 2,29 ха, целият извън слоя, № 39030-684-4-1 с площ 1,67 ха, от които 0,55 ха извън слоя, и № 51398-160-5-1 с площ 0,14 ха, от които 0,07 извън слоя; По подаденото възражение е извършена проверка, в резултат от която за трите парцела са потвърдени данните от първоначалното дешифриране на ЦОФК; Два от процесните парцели: № 51398-132-3-1 и № 51398-132-4-1, са били включени в границите на проекта на слоя ПДП по Заповед № РД 46-504 от 12.12.2018 г., към момента на издаване на тази заповед са били определени като допустими за подпомагане и като такива не са били включени във възражението на бенефициента; На заявените за подпомагане парцели не са извършвани специализирани теренни проверки, както и не са извършвани проверки на място; Липсват каквито и да са документи от теренни проверки, съдържащи констатирани нарушения, забележки или предписания; Бенефициентът не е подавал възражение срещу границите на проекта на слоя в обхвата на ФБ 132; От МЗХГ мотивират повторното определяне на границите на слоя с подадени възражения от всички земеделски стопани в цялост; От извършената от вещото лице проверка е констатирано, че възражения от земеделски стопани за границите на слоя ПДП в обхвата на ФБ 132 няма; Повторно дещифриране на ЦОФК и определяне границите на окончателния слой ПДП е извършено в периода 10.01. – 25.02.2019 г., като резултатите от първото дешифриране по отношение на парцел № 39030-164-1-1 са потвърдени; по отношение на парцел № 51398-132-3-1 е определено, че целият попада извън границите, а парцел № 51398-132-4-1 частично /2,80 ха/ попада извън границите на окончателния слой ПДП, одобрен със Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г.; Като причина за изключване на площите от обхвата на слоя ПДП, за парцел № 51398-132-3-1 е записано – масово орлова папрат, неподдържана площ, без следи от земеделска дейност, с дървесна, храстовидна и нежелана растителност, а за парцел № 51398-132-4-1 е записано – по-голяма част от парцела е недопустим за подпомагане; Вещото лице счита, че парцел № 39030-164-1-1 е недопустим за подпомагане в северната си част – има дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 100 кв.м. и липсват следи от паша или обработка на площта, а в южната част на парцела има следи от обработка и вървища на животни без оголвания, доказващи, че тази част се обработва и ползва за паша, поради което вещото лице счита, че допустимата за подпомагане площ от парцела е 1,12 ха; Вещото лице счита, че парцели № 51398-132-3-1 и № 51398-132-4-1 са изцяло допустими за подпомагане, тъй като на снимките ясно се виждат успоредни линии, оставени от обработващата техника, в парцел № 51398-132-3-1 има 34 дървета, без слята повърхност, отсъстват храсти, а в парцел № 51398-132-4-1 има само 4 дървета, отделно разположени, и не се наблюдават храсти; В периода до извършване на аерофото заснемането процесните парцели са били поддържани в добро земеделско състояние, с изключение на северните части на парцел № 39030-164-1-1; Дешифрирането на ЦОФК и определянето на границите на слоя ПДП в границите на процесните имоти не е извършено коректно, тъй като: няма документ, сигнал или причина, на чието основание да се инициира преразглеждане границите на слоя в рамките на ФБ 132; двете дешифрирания /за проекта и за окончателния слой ПДП/ са извършени по едни и същи данни, а резултатите от тях се различават драстично; въпреки различията, не е извършена контролна проверка по друг метод; липсва основание експертът, извършил дешифрирането, да запише „масово орлова папрат“, след като по размера на сянката може да се различи храст и храстовидна растителност, но не и вида на растението, което се установява чрез проверка на място; от експерта, извършил дешифрирането, не са наблюдавани следи от земеделска дейност и от движение на животни, а на снимките добре се виждат успоредни следи, перпендикулярни на наклона на ската, и множество следи от движение на животни.

Въз основа на установените по делото факти, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е допустима. Оспорената заповед е обнародвана в „Държавен вестник“ на 08.03.2019 г. Жалбата срещу заповедта е подадена чрез изпращане по пощата на 21.03.2019 г. и следователно е подадена в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок. Жалбата е подадена и от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата е частично основателна.

Съгласно чл. 33а, ал. 1 от ЗПЗП, МЗХГ създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой ПДП, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ /Наредба № 2 от 26.03.2018 г./. В чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП е предвидено, че данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой ПДП, се обновяват ежегодно чрез дешифриране /компютърно разчитане/ на актуална ЦОФК, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл. 37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите.  

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган. Съобразно разпоредбата на чл. 33а, ал. 2, изр. 2 от ЗПЗП, обхватът на специализирания слой ПДП се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите. В разглеждания случай оспорената заповед е издадена от заместник-министър на земеделието, храните и горите, при условията на заместване. По делото са представени доказателства за обективната невъзможност на титуляра на правомощието – Министъра на земеделието, храните и горите, да изпълнява функциите си /ползване на годишен отпуск/ и за надлежно упълномощаване при условията на заместване на длъжностното лице, подписало оспорения акт /изрична писмена заповед за заместване/, от което следва че актът е издаден при наличие на компетентност.

Спазена е установената от закона форма – актът е писмен, посочени са фактическите и правни основания за издаването му. В производството по издаване на заповедта не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Оспорената заповед е издадена от компетентен орган и в предвидената от закона форма, но е частично незаконосъобразна, като издадена в нарушение на материалния закон по отношение на: част от 1,12 ха от парцел с идентификатор № 39030-164-1-1, целият със заявена площ от 2,29 ха; парцел с идентификатор № 51398-132-3-1, целият със заявена площ от 6,16 ха; и част от 2,80 ха от парцел с идентификатор № 51398-132-4-1, целият със заявена площ от 4,05 ха.

Относно частта от 1,12 ха от парцел с идентификатор № 39030-164-1-1, по делото е установено, че в тази част от парцела има следи от обработка и вървища на животни без оголвания, от което следва, че тази част се обработва и ползва за паша, както и е установено, че е поддържана в добро земеделско състояние, поради което и с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е допустима за подпомагане и следва да бъде включена в специализирания слой ПДП.

Относно парцел с идентификатор № 51398-132-3-1, по делото е установено, че в парцела има 34 дървета, без слята повърхност, отсъстват храсти, има видими успоредни линии, оставени от обработващата техника, поддържан е в добро земеделско състояние, поради което и с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., е допустим за подпомагане и следва да бъде включен в специализирания слой ПДП.

Относно частта от 2,80 ха от парцел с идентификатор № 51398-132-4-1, по делото е установено, че в парцела има само 4 дървета, отделно разположени, не се наблюдават храсти, има видими успоредни линии, оставени от обработващата техника, поддържан е в добро земеделско състояние, поради което и с оглед разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 1 и т. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., тази част е допустима за подпомагане и следва да бъде включена в специализирания слой ПДП.

По отношение на останалата част от 1,17 ха от парцел с идентификатор № 39030-164-1-1, оспорената заповед е издадена в съответствие с материалния закон, тъй като по делото е установено, че в тази част от парцела има дървета и храсти в слята повърхност с площ по-голяма от 100 кв.м. и липсват следи от паша или обработка на площта, поради което и съгласно чл. 10, ал. 3 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г., тази площ е неподходяща за подпомагане и правилно не е била включена в специализирания слой ПДП.

По изложените съображения, оспорената заповед е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й, в която от одобрения окончателен специализиран слой ПДП необосновано са изключени: част от 1,12 ха от парцел с идентификатор № 39030-164-1-1; парцел с идентификатор № 51398-132-3-1; и част от 2,80 ха от парцел с идентификатор № 51398-132-4-1. Тъй като естеството на спора не позволява решаването му от съда, преписката следва да се изпрати на административния орган за ново произнасяне, съобразно установеното от съда. Заповедта в останалата ѝ оспорена част – относно 1,17 ха от парцел с идентификатор № 39030-164-1-1, е законосъобразна, а подадената срещу нея в тази част жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на спора и съразмерно уважената част от жалбата, Министерство на земеделието, храните и горите следва да бъде осъдено да заплати на оспорващия направени по делото разноски в размер на 732,93 лева /10,08 ха : 11,25 ха = 0,896 х 818 лева = 732,93 лева/.

Воден от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 и чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен  съд - Сливен

 

Р          Е          Ш          И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 са останали следните площи: част от 1,12 ха от парцел с идентификатор № 39030-164-1-1; парцел с идентификатор № 51398-132-3-1 с площ 6,16 ха; и част от 2,80 ха от парцел с идентификатор № 51398-132-4-1.

ИЗПРАЩА преписката в отменената част на Министъра на земеделието, храните и горите за ново произнасяне при спазване на дадените в мотивите указания.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на И.К.Б. с ЕГН: **********,***, подадена против Заповед № РД 09-229 от 01.03.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, В ЧАСТТА, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2018 е останала следната площ: част от 1,17 ха от парцел с идентификатор № 39030-164-1-1.

ОСЪЖДА Министерство на земеделието, храните и горите да заплати на И.К.Б. с ЕГН: **********,***, сумата от 732,93 /седемстотин тридесет и два лева и деветдесет и три стотинки/ лева, представляваща разноски по делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                         АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: