Решение по дело №224/2022 на Районен съд - Елин Пелин

Номер на акта: 152
Дата: 20 декември 2022 г.
Съдия: Петко Русев Георгиев
Дело: 20221820200224
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 август 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 152
гр. Елин Пелин, 20.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЕЛИН ПЕЛИН, IV СЪСТАВ НАКАЗАТЕЛНИ
ДЕЛА, в публично заседание на седми декември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Петко Р. Георгиев
при участието на секретаря Цветанка Анг. Николова
като разгледа докладваното от Петко Р. Георгиев Административно
наказателно дело № 20221820200224 по описа за 2022 година
Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалбата на Н. А. М., ЕГН **********, с адрес: гр. София, бул. „.....“ № 24,
ет. 2, ап. 6, срещу електронен фиш серия К № 5937345 на ОДМВР – София, с който е
наложена глоба от 100 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от Закона за
движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
В жалбата се сочи незаконосъобразност и неправилност на атакуваното наказателно
постановление, като се иска изцяло отмяната му. Твърди се, че липсват реквизити на
обжалвания електронен фиш – издател, на коя дата е издаден и от кой служител. В
електронния фиш липсвали данни кога е получен и в какъв срок и пред кой съд подлежи на
обжалване. Твърди се, че не е посочено разположението на пътния знак спрямо мястото на
нарушението.
В съдебното заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Въззиваемата страна изразява писмено становище за неоснователност на жалбата.
РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.
Съдът, след като служебно провери атакувания електронен фиш, доводите на страните и
събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното
от фактическа страна:
Срещу жалбоподателя е бил съставен електронен фиш серия К № 5937345 на ОДМВР –
София, с който е наложена глоба от 100 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2,
т. 3 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. чл. 21, ал. 1
1
ЗДвП за това, че на 06.05.2022 г. в 15.46 ч. в обл. София, общ. Горна Малина, АМ Хемус при
км 32+800 посока гр. Варна при въведено ограничение на скоростта 80 км/ч с пътен знак
В26, АТСС TFR1 M 550 насочен към гр. Варна с МПС ...... лек автомобил с регистрационен
номер ..... е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство № TFR1-M 550, разрешена стойност на скоростта 80 км/ч., установена
стойност на скоростта 102 км/ч., превишена стойност на скоростта 22 км/ч.
Приложена е снимка клип № 31016, TFR1 M 550 от 06.05.2022 г. 15.46 ч. с посочени скорост
измерена 105, патрул 0, ограничение 80, превишение 25, , GPS координати EL 23.79780 NL
42.79063, наказуема скорост 102 км/ч., наказуемо превишение 22 км/ч.
Представен е протокол № 2-41-22 от 21.03.2022 г. от проверка на мобилната система за
видеоконтрол TFR1-M за последваща проверка в МВР София Лаб ПТ с идент номер 550/10,
производител „Тинел електроникс“ ООД –България с обхват 20-250 км/ч.
Видно е от заповед № 8121з-172/ 29.02.2016 г. на министъра на вътрешните работи са
утвърдени образци на електронни фишове, а със заповед № 8121з-931/ 30.08.2016 г. на
министъра на вътрешните работи е заменено Приложение 1 към № 8121з-172/ 29.02.2016 г. с
образец на електронен фиш за налагане на глоба по ЗДвП.
Представено е удостоверение № 10.02.4835 от 24.02.2010 г. на Българския институт по
метрология, според което TFR1-M с производител „Тинел електроникс“ ООД – България е
одобрен тип средство за измерване с вписан № 4835 в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване.
Със заповед № РД-11-1367/ 01.12.2021 г. на АПИ е въведена временна организация и
безопасност на движение в участъка км 28+560 до км 48+260 ляво и дясно платно в
съответствие с одобрен проект за ВОБД. Представена е схема на Автомагистрали ЕАД.
Според протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система TFR1 M
550 на 06.05.2022 г., с отбелязано място на контрол АМ Хемус 33.800, посока на движение
на контролираните МПС от София към Варна, А - автомагистрала, пътен знак за ограничени
В 26, разстояние от пътния знак с въведено ограничение 22 метра, дигитална снимка –да,
режим стационарен, посока за действие – отдалечаващ О, начало на участъка АМ Хемус
31.600, край на участъка АМ Хемус 34.400, посочени са имена и е положен подпис на
служителя С., начало на работа 14.20 ч., край на работа 16.00 ч., № на първо статично
изображение/видеозапис 30991, № на последно статично изображение/видеозапис 31021,
брой установени от автоматизирано техническо средство или система – 31.
Представена е справка от системата на КАТ, според която МПС-то е собственост на
жалбоподателя.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в
срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу електронен фиш, който подлежи на обжалване.
2
Процедурата по започване на административнонаказателно производство с издаване на
електронен фиш е изключение от общите правила на ЗАНН. В чл. 189, ал. 4 ЗДвП са
определени условията, при които се издава електронен фиш. Легална дефиниция на
понятието „електронен фиш“ се съдържа в § 1 ДР на ЗАНН, която дефиниция е
възпроизведена и в § 6, т. 63 ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление,
записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш
съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
С оглед разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП и последвалите законодателни изменения в
цитираната разпоредба с ДВ, бр.19 от 2015 година /в сила от 13.03.2015 година/ за налагане
на глоба в размер, определен за съответното нарушение се издава при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган
и на нарушител. Видно е, че след настъпилите законодателни промени се допуска правна
възможност по реда на чл. 189, ал.4 от ЗДвП електронен фиш за налагане на глоба да бъде
издаден и при нарушение, установено и заснето със система, в отсъствие на контролен орган
и на нарушител. При посочената втора хипотеза в чл. 189, ал. 4 ЗДвП е необходимо
контролният орган да не може да влияе пряко върху с действията си върху показанията на
системата за видео-контрол при извършване на измерването - в каквато насока е и
застъпеното становище в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 година на ВАС. Ето
защо, съдът е задължен при произнасянето си във всички случаи да установи дали към
момента на извършване на измерването контролният орган е осъществил конкретни
действия по системата, които биха могли да окажат влияние при измерването или
последното е осъществено от самата система, в отсъствие на контролния орган - в каквато
насока е законодателната повеля.
В ДВ бр. 36/2015г. е обнародвана Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за
използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на
правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи, с която
3
се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. Според чл. 4 от
посочената наредба за осъществяване на контрол на участниците в движението по пътищата
се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в действие по реда на Закона за измерванията,
притежаващи удостоверение за одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт
по метрология. Преди пускане в експлоатация АТСС преминават първоначална проверка.
След изтичане срока на първоначалната проверка АТСС преминават последваща проверка
от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
В административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални
нарушения, довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя. При издаването на
обжалвания електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство съдът не констатира допуснати нарушения.
Неоснователни са възраженията на жалбоподателя за липса на реквизити на обжалвания
електронен фиш. Електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл. 189, ал. 4
ЗДвП реквизити, а именно съдържа данни за териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното заплащане. В ЗДвП не е предвидено електронния фиш да има дата на
издаване, посочване на физическо лице-издател и негов подпис. Той представлява
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства. Той се приравнява едновременно към
АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11
ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че
изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП,
сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на
електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за
задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити.
Скоростта е фиксирана с автоматизирано техническо средство автоматизирано техническо
средство, преминало последваща техническа проверка съгласно Закона за измерванията и
Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол.
Следователно устройството е притежавало техническите характеристики и параметри,
съгласно одобреното средство за измерване, регистрирано в държавния регистър на
одобрените средства за измерване и е било в състояние да изпълнява в пълен обем
предназначението си.
За законосъобразното издаване на електронен фиш в случая, освен техническата изправност
на използваната автоматизирана система за контрол, е необходимо да се установи и
4
изпълнението на задълженията по чл. 9 и 10 от Наредбата. За осъществяване на контрол с
АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно
разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока (чл. 9 от
посочената Наредба). Според чл. 10, ал. 1 от същата наредба за всяко използване на мобилно
АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението. Протоколът по ал. 1 се
попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на
движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък (чл. 10,
ал. 2). Следва да са налице следните условия, които въвежда Наредба № 8121з-523 от
12.05.2015 г. след изменението с ДВ бр. 6 от бр. 16.01.2018 г.: използваното техническо
средство да е от одобрен тип; техническото средство да е вписано в Българския институт по
метрология; техническото средство да е преминало през първоначална и последваща
метрологична проверка; при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта
мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след
навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта или да има общо
правило за скоростта в населени места; да са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от
Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. като надлежно е попълнен протокол за използване на
автоматизирано техническо средство или система.
В случая са налице горепосочените кумулативно изисквани условия - представено е
удостоверение за одобрен тип средство за измерване с вписан № в регистъра на одобрените
за използване типове средства за измерване. Попълнен е протокол за използване на АТСС. В
него е посочено вида АТСС и неговия номер, което съответства на снимковия материал и
отбелязването във фиша, датата на ползването му, точното местоположение, посоката на
движение, ограничението на скоростта на заснеманата отсечка, наличието на пътен знак.
Местоположението на пътен знак В26 въвеждащ ограничение на скоростта е отразено, както
и е посочен режима на измерване - стационарен, началото и края на работата по час и
минута, в който промеждутък от време са заснети и процесните снимки, станали основание
за издаване на електронен фиш, броя на установените нарушения.
С оглед горното, съдът намира, че нарушението е безспорно установено от разпечатаните
показания на техническото средство и приложения снимков материал, тъй като изготвените
с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес.
Разпоредбата на чл. 188 ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност за
собственика или ползвателя на моторното превозно средство за извършеното с него
нарушение, независимо от това кой е действителния негов извършител. Законодателят е
предвидил в чл. 189, ал. 5 ЗДвП 14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в
който собственикът или ползвателят на МПС, с което е извършено нарушението, има
възможност да предостави в съответната териториална структура на Министерството на
вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие
5
на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В противен случай той е
лицето, което следва да понесе отговорност за извършеното с МПС - негова собственост
нарушение. В конкретния случай видно от справката в системата на КАТ МПС, с което е
извършено нарушението, е собственост на жалбоподателя.
С оглед на гореизложеното, съдът счита, че атакуваният електронен фиш следва да бъде
потвърден.
Мотивиран от изложеното съдът и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 5937345 на ОДМВР – София.
Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за
изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.
Съдия при Районен съд – Елин Пелин: _______________________
6

Съдържание на мотивите

Производството е по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалбата на Н.А.М., ЕГН **********, с адрес: гр. София, бул. „....“ № 24, ет.
2, ап. 6, срещу електронен фиш серия К № 5937345 на ОДМВР – София, с който е наложена
глоба от 100 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2, т. 3 от Закона за движение
по пътищата /ЗДвП/ за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. чл. 21, ал. 1 ЗДвП.
В жалбата се сочи незаконосъобразност и неправилност на атакуваното наказателно
постановление, като се иска изцяло отмяната му. Твърди се, че липсват реквизити на
обжалвания електронен фиш – издател, на коя дата е издаден и от кой служител. В
електронния фиш липсвали данни кога е получен и в какъв срок и пред кой съд подлежи на
обжалване. Твърди се, че не е посочено разположението на пътния знак спрямо мястото на
нарушението.
В съдебното заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Въззиваемата страна изразява писмено становище за неоснователност на жалбата.
РП Елин Пелин не изразява становище по жалбата.
Съдът, след като служебно провери атакувания електронен фиш, доводите на страните и
събраните доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното
от фактическа страна:
Срещу жалбоподателя е бил съставен електронен фиш серия К № 5937345 на ОДМВР –
София, с който е наложена глоба от 100 лева на основание чл. 189, ал. 4 във вр. чл. 182, ал. 2,
т. 3 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ за нарушение на чл. 21, ал. 2 вр. чл. 21, ал. 1
ЗДвП за това, че на 06.05.2022 г. в 15.46 ч. в обл. София, общ. Горна Малина, АМ Хемус при
км 32+800 посока гр. Варна при въведено ограничение на скоростта 80 км/ч с пътен знак
В26, АТСС TFR1 M 550 насочен към гр. Варна с МПС ..... лек автомобил с регистрационен
номер ..... е извършено нарушение за скорост, установено и заснето с автоматизирано
техническо средство № TFR1-M 550, разрешена стойност на скоростта 80 км/ч., установена
стойност на скоростта 102 км/ч., превишена стойност на скоростта 22 км/ч.
Приложена е снимка клип № 31016, TFR1 M 550 от 06.05.2022 г. 15.46 ч. с посочени скорост
измерена 105, патрул 0, ограничение 80, превишение 25, , GPS координати EL 23.79780 NL
42.79063, наказуема скорост 102 км/ч., наказуемо превишение 22 км/ч.
Представен е протокол № 2-41-22 от 21.03.2022 г. от проверка на мобилната система за
видеоконтрол TFR1-M за последваща проверка в МВР София Лаб ПТ с идент номер 550/10,
производител „Тинел електроникс“ ООД –България с обхват 20-250 км/ч.
Видно е от заповед № 8121з-172/ 29.02.2016 г. на министъра на вътрешните работи са
утвърдени образци на електронни фишове, а със заповед № 8121з-931/ 30.08.2016 г. на
министъра на вътрешните работи е заменено Приложение 1 към № 8121з-172/ 29.02.2016 г. с
образец на електронен фиш за налагане на глоба по ЗДвП.
Представено е удостоверение № 10.02.4835 от 24.02.2010 г. на Българския институт по
метрология, според което TFR1-M с производител „Тинел електроникс“ ООД – България е
одобрен тип средство за измерване с вписан № 4835 в регистъра на одобрените за
използване типове средства за измерване.
Със заповед № РД-11-1367/ 01.12.2021 г. на АПИ е въведена временна организация и
безопасност на движение в участъка км 28+560 до км 48+260 ляво и дясно платно в
съответствие с одобрен проект за ВОБД. Представена е схема на Автомагистрали ЕАД.
Според протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система TFR1 M
550 на 06.05.2022 г., с отбелязано място на контрол АМ Хемус 33.800, посока на движение
на контролираните МПС от София към Варна, А - автомагистрала, пътен знак за ограничени
В 26, разстояние от пътния знак с въведено ограничение 22 метра, дигитална снимка –да,
1
режим стационарен, посока за действие – отдалечаващ О, начало на участъка АМ Хемус
31.600, край на участъка АМ Хемус 34.400, посочени са имена и е положен подпис на
служителя Стоянов, начало на работа 14.20 ч., край на работа 16.00 ч., № на първо статично
изображение/видеозапис 30991, № на последно статично изображение/видеозапис 31021,
брой установени от автоматизирано техническо средство или система – 31.
Представена е справка от системата на КАТ, според която МПС-то е собственост на
жалбоподателя.
Въз основа на така възприетата фактическа обстановка, съдът прави следните правни
изводи:
По допустимостта на жалбата, съдът намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в
срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу електронен фиш, който подлежи на обжалване.
Процедурата по започване на административнонаказателно производство с издаване на
електронен фиш е изключение от общите правила на ЗАНН. В чл. 189, ал. 4 ЗДвП са
определени условията, при които се издава електронен фиш. Легална дефиниция на
понятието „електронен фиш“ се съдържа в § 1 ДР на ЗАНН, която дефиниция е
възпроизведена и в § 6, т. 63 ДР на ЗДвП и съгласно които ЕФ е електронно изявление,
записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез административно-
информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за нарушения от
автоматизирани технически средства.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП при нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система, за което не е предвидено наказание
лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или отнемане на контролни
точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш
съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на
нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на
когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане.
Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните работи.
С оглед разпоредбата на чл. 189, ал. 4 ЗДвП и последвалите законодателни изменения в
цитираната разпоредба с ДВ, бр.19 от 2015 година /в сила от 13.03.2015 година/ за налагане
на глоба в размер, определен за съответното нарушение се издава при нарушение,
установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система, за което не е
предвидено наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или
отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган
и на нарушител. Видно е, че след настъпилите законодателни промени се допуска правна
възможност по реда на чл. 189, ал.4 от ЗДвП електронен фиш за налагане на глоба да бъде
издаден и при нарушение, установено и заснето със система, в отсъствие на контролен орган
и на нарушител. При посочената втора хипотеза в чл. 189, ал. 4 ЗДвП е необходимо
контролният орган да не може да влияе пряко върху с действията си върху показанията на
системата за видео-контрол при извършване на измерването - в каквато насока е и
застъпеното становище в Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 година на ВАС. Ето
защо, съдът е задължен при произнасянето си във всички случаи да установи дали към
момента на извършване на измерването контролният орган е осъществил конкретни
действия по системата, които биха могли да окажат влияние при измерването или
последното е осъществено от самата система, в отсъствие на контролния орган - в каквато
насока е законодателната повеля.
В ДВ бр. 36/2015г. е обнародвана Наредба №8121з-532/12.05.2015г. за условията и реда за
2
използване на автоматизирани технически средства и системи /АТСС/ за контрол на
правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи, с която
се уреждат условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи (АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата. Според чл. 4 от
посочената наредба за осъществяване на контрол на участниците в движението по пътищата
се използват АТСС, пуснати на пазара и/или в действие по реда на Закона за измерванията,
притежаващи удостоверение за одобрен тип и вписани в регистъра на Българския институт
по метрология. Преди пускане в експлоатация АТСС преминават първоначална проверка.
След изтичане срока на първоначалната проверка АТСС преминават последваща проверка
от Българския институт по метрология или от лица, оправомощени от председателя на
Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.
В административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални
нарушения, довели до нарушаване правото на защита на жалбоподателя. При издаването на
обжалвания електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство съдът не констатира допуснати нарушения.
Неоснователни са възраженията на жалбоподателя за липса на реквизити на обжалвания
електронен фиш. Електронният фиш съдържа всички изискуеми съгласно чл. 189, ал. 4
ЗДвП реквизити, а именно съдържа данни за териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата,
точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното заплащане. В ЗДвП не е предвидено електронния фиш да има дата на
издаване, посочване на физическо лице-издател и негов подпис. Той представлява
електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител, създадено чрез
административно-информационна система въз основа на постъпили и обработени данни за
нарушения от автоматизирани технически средства. Той се приравнява едновременно към
АУАН и НП, но само по отношение на правното му действие (съгласно чл. 189, ал. 11
ЗДвП), не и по форма, съдържание, реквизити и процедура по издаване. От това следва, че
изискванията за форма, съдържание, реквизити и ред за издаване на АУАН и НП,
сравнително подробно регламентирани в ЗАНН, са неприложими по отношение на
електронния фиш. Относно формата на електронния фиш следва да се приемат за
задължителни само посочените в чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП реквизити.
Скоростта е фиксирана с автоматизирано техническо средство автоматизирано техническо
средство, преминало последваща техническа проверка съгласно Закона за измерванията и
Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол.
Следователно устройството е притежавало техническите характеристики и параметри,
съгласно одобреното средство за измерване, регистрирано в държавния регистър на
одобрените средства за измерване и е било в състояние да изпълнява в пълен обем
предназначението си.
За законосъобразното издаване на електронен фиш в случая, освен техническата изправност
на използваната автоматизирана система за контрол, е необходимо да се установи и
изпълнението на задълженията по чл. 9 и 10 от Наредбата. За осъществяване на контрол с
АТСС служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно
разполага АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока (чл. 9 от
посочената Наредба). Според чл. 10, ал. 1 от същата наредба за всяко използване на мобилно
АТСС за контрол се попълва протокол съгласно приложението. Протоколът по ал. 1 се
попълва при всяка смяна на мястото/участъка за контрол, като при контрол във време на
движение с мобилно АТСС се отбелязва началото и краят на контролирания участък (чл. 10,
ал. 2). Следва да са налице следните условия, които въвежда Наредба № 8121з-523 от
3
12.05.2015 г. след изменението с ДВ бр. 6 от бр. 16.01.2018 г.: използваното техническо
средство да е от одобрен тип; техническото средство да е вписано в Българския институт по
метрология; техническото средство да е преминало през първоначална и последваща
метрологична проверка; при контрол на въведено с пътен знак ограничение на скоростта
мястото за разполагане на АТСС се определя така, че АТСС да извършва измерване след
навлизане на превозното средство в зоната с ограничение на скоростта или да има общо
правило за скоростта в населени места; да са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от
Наредба № 8121з-532/12.05.2015 г. като надлежно е попълнен протокол за използване на
автоматизирано техническо средство или система.
В случая са налице горепосочените кумулативно изисквани условия - представено е
удостоверение за одобрен тип средство за измерване с вписан № в регистъра на одобрените
за използване типове средства за измерване. Попълнен е протокол за използване на АТСС. В
него е посочено вида АТСС и неговия номер, което съответства на снимковия материал и
отбелязването във фиша, датата на ползването му, точното местоположение, посоката на
движение, ограничението на скоростта на заснеманата отсечка, наличието на пътен знак.
Местоположението на пътен знак В26 въвеждащ ограничение на скоростта е отразено, както
и е посочен режима на измерване - стационарен, началото и края на работата по час и
минута, в който промеждутък от време са заснети и процесните снимки, станали основание
за издаване на електронен фиш, броя на установените нарушения.
С оглед горното, съдът намира, че нарушението е безспорно установено от разпечатаните
показания на техническото средство и приложения снимков материал, тъй като изготвените
с технически средства или системи, заснемащи или записващи датата, точния час на
нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, снимки,
видеозаписи и разпечатки са веществени доказателствени средства в
административнонаказателния процес.
Разпоредбата на чл. 188 ЗДвП предвижда административнонаказателна отговорност за
собственика или ползвателя на моторното превозно средство за извършеното с него
нарушение, независимо от това кой е действителния негов извършител. Законодателят е
предвидил в чл. 189, ал. 5 ЗДвП 14-дневен срок от получаването на електронния фиш, в
който собственикът или ползвателят на МПС, с което е извършено нарушението, има
възможност да предостави в съответната териториална структура на Министерството на
вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие
на свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В противен случай той е
лицето, което следва да понесе отговорност за извършеното с МПС - негова собственост
нарушение. В конкретния случай видно от справката в системата на КАТ МПС, с което е
извършено нарушението, е собственост на жалбоподателя.
С оглед на гореизложеното, съдът счита, че атакуваният електронен фиш следва да бъде
потвърден.
Мотивиран от изложеното съдът и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 ЗАНН

Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА електронен фиш серия К № 5937345 на ОДМВР – София.
Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за
изготвянето му пред Административен съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.

РАЙОНЕН СЪДИЯ:
4



5