Решение по дело №220/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1509
Дата: 29 април 2024 г. (в сила от 29 април 2024 г.)
Съдия: Галина Динкова
Дело: 20247240700220
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 март 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1509

Стара Загора, 29.04.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - II тричленен състав, в съдебно заседание на единадесети април две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА
Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА
ЗЛАТКО МАЗНИКОВ

При секретар ЗОРНИЦА ДЕЛЧЕВА и с участието на прокурора МИНЧО МИТКОВ НИКОЛОВ като разгледа докладваното от съдия ГАЛИНА ДИНКОВА канд № 20247240600220 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба на Т. Д. Т. с [ЕГН], подадена чрез пълномощника му адвокат П. Б. Х., против Решение № 44/ 07.02.2024г., постановено по АНД № 44/ 2024 г. по описа на Районен съд – Стара Загора, с което е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 23-1228-001596/ 25.04.2023г. на началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора. В жалбата се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния закон и процесуалните правила - касационни основания по чл. 348, ал.1, т.1 и т. 2 от НПК във вр. с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Според касатора въззивният съд не е обсъдил аргументите му за отмяна на НП, не е събрал и проверил всички доказателства и не е изяснил всички обстоятелства от значение за делото. Иска се отмяна на обжалваното съдебно решение и постановяване на друго по същество, с което да се отмени издаденото наказателно постановление.

Ответникът по касационната жалба – Началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора, не изпраща представител в открито съдебно заседание. По делото е представен писмен отговор на касационната жалба, в който са изложени съображения за нейната неоснователност. С доводи, че при издаване на процесното наказателно постановление са спазени императивните изисквания по чл.57 от ЗАНН досежно неговото съдържание, както и процесуалните правила, се иска обжалваното съдебно решение да бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете съдебни инстанции.

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение за неоснователност на жалбата и предлага съдебното решение да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, се явява основателна, но по съображения, различни от изложените в касационната жалба.

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд – Стара Загора е Наказателно постановление № 23-1228-001596 от 25.04.2023г. на Началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора, издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение серия АД, бл.№ 454606, с което на Т. Т. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 100лв., на основание чл.183, ал.5, т.1 от ЗДвП, за нарушение на чл.6, т.1 от същия закон. От фактическа страна административно-наказателното обвинение се основава на това, че на 14.10.2022г., около 08.21ч. в гр.Стара Загора, на ул.Ген.Столетов, н акръстовището с бул.Кн.Ал.Батенберг, Т. управлява собствения си лек автомобил с рег.№ [рег. номер], като при извършване на маневра завой на дясно, в посока юг по бул.К. А..Батенберг, не спира /преминава/ на неразрешаващ червен сигнал на светофарната уредба, работеща в нормален режим на работа. В обстоятелствената част на НП е посочено, че АУАН е съставен на основание чл.40, ал.4 от ЗАНН – въз основа на официален документ – писмо с изх.№ 10-11-14222/22г. по описа на Община Стара Загора, като нарушителят е бил установен на 29.03.2023г., което се установявало от докладна записка рег.№ 8245Р-7538/23 по описа на 02 РУ – Стара Загора.

За да потвърди наказателното постановление Районен съд Стара Загора се мотивира с неговата формална и материална законосъобразност. Приема, че при издаването му не са допуснати съществени процесуални нарушения. Въз основа на събраните по делото доказателства намира за безспорно установено, че жалбоподателят Т. Т. е извършил вмененото му административно нарушение, за което му е наложено съответно на закона наказание. Разгледани, подложени на преценка и приети за неоснователни, са всички възражения на санкционираното лице. Въз основа на изложените мотиви съдът е обосновал извод, че НП следва да бъде потвърдено като законосъобразно.

Решението на Районен съд – Стара Загора е неправилно.

Настоящият касационен състав на Административен съд – Стара Загора намира, че при издаване на процесното наказателно постановление е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в това, че административнонаказателното производство е образувано след изтичането на преклузивния 3-месечен срок по чл.34, ал.1, изр.второ от ЗАНН. Съгласно тази законова разпоредба не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен акт за установяване на административно нарушение в продължение на три месеца от откриване на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на нарушението, а за митнически, данъчни, екологични и валутни нарушения, както и за нарушения по изрично посочени нормативни актове, срокът за съставяне на АУАН е двугодишен от извършване на нарушението. Анализът на посочената законова регламентация сочи на извода, че началото на сроковете за съставяне на АУАН се определя спрямо откриването на нарушителя и извършването на нарушението. Предвидените в условията на алтернативност процесуалноправни срокове са преклузивни – изтичането на който и да е от тях е абсолютна пречка да се образува административнонаказателно производство. В случая по отношение на нарушението, за което е санкциониран касатора, са приложими сроковете по чл.34, ал.1, изр. второ от ЗАНН за съставяне на АУАН – т.е тримесечния срок от откриването на нарушителя и едногодишен от извършване на нарушението. Нормативно регламентирания начален момент, от който започва да тече тримесечния срок за съставяне на АУАН, е моментът на откриването на нарушителя т.е когато има необходимите и достатъчни данни за извършване на нарушение и за самоличността на нарушителя и са констатирани факти и обстоятелства за наличие на поведение на конкретно лице, което поведение от обективна страна сочи на допуснато административно нарушение. В случая, от събраните по делото писмени доказателства се установява, че нарушителят е открит на 28.11.2022г, на която дата в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР –Стара Загора са постъпили всички данни за извършеното нарушение, съгласно придружително писмо УРИ: 1228-00-34488/28.11.2022г, изпратено от Заместник Кмета на община Стара Загора и приложеното към него веществено доказателствено средство – един брой видеозапис на оптично устройство /DVD/, съдържащ заснети от Система за трафик контрол на община Стара Загора дата, точен час, място и регистрационен номер на МПС, преминаващо на червен сигнал на светофарна уредба, поставена на кръстовището на ул. „Ген. Столетов“ и ул. „Ал. Батенберг“ в град Стара Загора, ведно с писмени сведения от Началник звено „Градска мобилност“ при община Стара Загора. На тази дата е настъпил факт, който по силата на чл.34, ал.1 изречение второ от ЗАНН поставя началото на 3-месечния срок за образуване на административно наказателно производство със съставяне на Акта за неговото установяване, който е изтекъл на 28.02.23г. Това е така, защото с предоставяне на данните за регистрационния номер на управляваното МПС за контролните органи е известен и нарушителя по силата на оборимата презумпция на чл.188, ал.1 от ЗДвП и доколкото в информационните масиви на МВР са налице данни за собственика на лек автомобил с рег.№ [рег. номер]. В представената по делото административнонаказателна преписка не се съдържат данни след получаване на сведенията от Община Стара Загора – 28.02.2022г., да са били извършвани някакви допълнителни проверки, в т.ч. и да е изисквана информация от собственика на лекия автомобил относно предоставянето му за управление от друго лице. Такава възможност на Т. е била предоставена едва към момента на съставяне на АУАН – 29.03.2023г., което се установява от показанията на актосъставителя, разпитан в качеството на свидетел в хода на проведеното от въззивния съд съдебно дирене. Несъответно на материалите по преписката е обективираното в обстоятелствената част на наказателното постановление твърдение, че извършителят е бил установен на 29.03.2023г. От съдържанието на докладна записка УРИ: 8245р-7538/ 04.04.2023г., освен че е била изготвена след съставяне на АУАН бл.№ 454606, не се установяват никакви факти за извършено в периода 28.11.2022г. до 29.03.2023г. разследване на обстоятелства от значение за установяването на нарушителя, т.е. че последният е бил открит в един по-късен момент, а единствено свидетелства, че на 29.03.2023г. Т. Т. е бил поканен за съставянето на АУАН и след като е отказал да попълни декларация по чл.188 ЗДвП, такъв му е бил съставен и връчен при отказ да бъде подписан.

Следователно към 29.03.2023г. /посочена като дата на съставяне на АУАН серия АД, бл.№ 454606/ е изтекъл законово регламентирания преклузивен срок по чл. 34, ал.1, изр. второ, предл. първо от ЗАНН, за съставяне на Акт за установяване на административно нарушение, с оглед на което е било недопустимо образуването на административно-наказателно производство за санкциониране на Т. Д. Т. за твърдяното нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП. Съставянето на АУАН при наличието на процесуална пречка опорочава издаденото въз основа на него наказателно постановление и същото се явява незаконосъобразно. Като не е установил служебно абсолютното основание за отмяна на обжалваното Наказателно постановление въззивния съд е постановил решение в нарушение на материалния закон – касационно основание за отмяна по чл.348, ал.1, т.1 от НПК, което решение подлежи на отмяна наред с потвърденото наказателно постановление.

Водим от тези мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ от АПК, Старозагорският административен съд

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ Решение № 44/ 07.02.2024г., постановено по АНД № 44/ 2024 г. по описа на Районен съд – Стара Загора и вместо него ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 23-1228-001596/ 25.04.2023г., издадено от началник група в сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР – Стара Загора, с което на основание чл.183, ал.5, т.1 от ЗДвП на Т. Д. Т. е наложена глоба в размер на 100 /сто/ лева, за извършено нарушение на чл.6, т.1 от ЗДвП.

Решението не подлежи на обжалване и/или протестиране.

Председател:
Членове: