Р Е Ш Е Н И Е
№ ………./ .07.2019 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД,
ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, II с-в, в публично заседание на седемнадесети юли две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ИРЕНА ПЕТКОВА
ЧЛЕНОВЕ: НАТАЛИЯ НЕДЕЛЧЕВА
мл.с.
ИВАН СТОЙНОВ
при секретар Атанаска Иванова
като разгледа докладваното от младши съдия Стойнов
въззивно
гражданско дело № 1227 по описа за 2019 година,
за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството е по реда на чл. 258 и сл. ГПК, образувано по
подадена въззивна жалба от „ЕНЕРГО-ПРО
ПРОДАЖБИ“ АД, чрез адв. В.М., срещу Решение
№ 1844/02.05.2019 г., постановено по гр.д.
№ 19014/2018 г. по описа на ВРС, XLVII с-в, с което първоинстанционният съд
е ПРИЕЛ ЗА УСТАНОВЕНО в отношенията между страните, че ищцата И.А.Ц., ЕГН **********,***,
НЕ ДЪЛЖИ на ответника „Енерго-Про Продажби“ АД, ЕИК *********, със седалище и
адрес на управление гр. Варна, бул. „******“ № 258, Варна Тауърс, сумата от 2 838.54 лева /две хиляди осемстотин
тридесет и осем лева и петдесет и четири стотинки/, представляваща начислена в
резултат на извършена корекция на сметката на потребителя стойност на електроенергия
за периода от 23.11.2016 г. до 22.11.2017 г. за обект, находящ се в с. Тополи,
ул. „******“ № 2А, клиентски № **********, абонатен № **********, за която сума
е издадена фактура № **********/12.12.2018 г., на основание чл. 124, ал. 1 ГПК.
Жалбоподателят „ЕНЕРГО-ПРО ПРОДАЖБИ“ АД счита постановеното решение за
незаконосъобразно, неправилно и необосновано, като моли за неговата отмяна и
присъждане на разноски. Сочи, че е налице правно основание за съществуването на
вземането на ответника, а именно чл. 50 ПИКЕЕ, вр. чл. 200, ал. 1 ЗЗД. Излага,
че са изпълнени всички предпоставки за възникване на правопораждащия фактически
състав – наличието на договорно отношение между страните, изпълнение от страна
на ответника на задълженията му по договора, надлежно извършена проверка на СТИ
на ищцата и документирането и́, законосъобразно изчисляване на
количеството потребена ел.енергия, остойностяването и фактурирането и́.
Твърди, че към момента на проверката електромерът е бил в метрологична годност
и правилно е отчел изразходваната електрическа енергия в скрития регистър
1.8.3. в размер на 17 317 квтч, на стойност 2 838,54 лв.
В срока по чл. 263 ГПК въззиваемата И.А.Ц. е депозирала писмен отговор, с
който оспорва жалбата. Моли за оставянето и́ без уважение, потвърждаване
на първоинстанционното решение и присъждане на разноски. Счита, че решението е
правилно, обосновано и законосъобразно. Подробно сочи, че от доказателствата по
делото се установява, че няма техническа възможност да бъде определен периодът
на начисляване на натрупаната електрическа енергия в скрития регистър 1.8.3.,
още повече, че към момента на монтиране на СТИ показателите са били нулеви.
Излага още, че няма основание електроенергията да бъде отчитана в този регистър,
който се използва само за стопански субекти. Твърди, че чл. 50 ПИКЕЕ е
неприложим в настоящата хипотеза, защото касае само случаите на разминаване
между данните от паметта на електромера и данните в отчетните регистри на
доставчика. Сочи, че по делото е останало недоказано твърдението на ответника,
че електрическата енергия в претендираното количество е преминала и е потребена
от ищцата. В заключение излага, че след отмяната от ВАС на редица разпоредби от
ПИКЕЕ, не е налице процедура, по която да бъде извършена проверка на СТИ и
съответно коригирана сметката на абоната.
Предварителните
въпроси и допустимостта на производството са разрешени в Определение № 2019/05.07.2019 г. по чл. 267 ГПК.
По предмета на така предявения иск се излагат следните
твърдения от страните:
Ищцата И.А.Ц.
твърди, че е потребител на електрическа енергия, клиент на „Енерго – Про
Продажби“ АД и редовно заплаща консумираната електрическа енергия. Посочва, че
с писмо от ответното дружество била уведомена, че на 22.11.2017 г. служители на
„Енерго-Про Мрежи“ АД извършили проверка в дома ѝ, находящ се в с.
Тополи, ул. „******“ № 2А, за което бил съставен констативен протокол. В
резултат на констатирано неточно измерване на ел. енергия ответното дружество
извършило корекция на сметката ѝ, за което била издадена фактура №
**********/12.12.2018 г. на стойност 2838.54 лв. Заявява, че електромерът се
намира извън дома ѝ в заключено табло, до което имат достъп единствено
служителите на „Енерго-Про Мрежи“ АД. Потвърждава, че е подписала констативния
протокол, но твърди, че не е присъствала на проверката. Оспорва да е доставено
и потребено процесното количество електроенергия. Счита, че липсва законово
основание за извършване на корекцията. Обосновава правния си интерес от
предявения иск с възможността след начисляване на процесната сума да бъде
спряно захранването в обекта. Отправя искане до съда да приеме за установено в
отношенията между страните, че ищецът не дължи на ответника сумата от 2838.54
лева, представляваща начислена в резултат на извършена корекция на сметката на
потребителя стойност на електроенергия за периода от 23.11.2016 г. до
22.11.2017 г. за обект, находящ се в с. Тополи, ул. „******“ № 2А, клиентски №
**********, абонатен № **********, за която сума е издадена фактура №
**********/12.12.2018 г.
В срока по чл. 131 ГПК е депозиран писмен отговор на исковата молба от ответника „Енерго – Про
Продажби“ АД. Ответникът оспорва предявения иск като неоснователен. Поддържа,
че е налице основание за възникване на вземането на ответното дружество за
потребена електроенергия. Посочва, че между страните е налице облигационно
правоотношение по договор за доставка на електрическа енергия, като ответното
дружество изпълнява задълженията си добросъвестно и точно. В резултат на
извършена на 22.11.2017 г. техническа проверка в обекта на ищеца е установено,
че в регистър 1.8.3. на електромера има показания за потребена електроенергия,
която не е визуализирана на дисплея, не е отчетена и заплатена от абоната. Съгласно
констативен протокол от извършена експертиза в БИМ, ГД „Мерки и измервателни
уреди“, РО-Варна, е осъществена намеса в софтуера на електромера. На тази
основа „Електроразпределение Север“ АД е съставило становище за начисляване на
електрическа енергия, което отразява точното количество неотчетена електрическа
енергия след прочитане на регистър 1.8.3. Ответното дружество заявява, че
процесната сума се дължи на основание чл. 50 ПИКЕЕ, като с процесната фактура е
определена цената на реално консумираната електрическа енергия, натрупана в
скрития регистър. Моли предявеният иск да бъде отхвърлен.
Съставът на Варненския окръжен съд, въз основа на
твърденията и възраженията на страните, с оглед събраните по делото
доказателства и по вътрешно убеждение, формира следните фактически
изводи:
Не е спорно по
делото и от събраните доказателства се установява, че страните са в продажбено
правоотношение, по силата на което ответникът продава на ищцата електрическа
енергия, за която услуга последната заплаща цена. На 22.11.2017 г. служители на
„ЕНЕРГО-ПРО МРЕЖИ“ АД са извършили проверка на СТИ фабр. № 1114021262286395 на
обект на ищцата И.Ц.,***. Електромерът е демонтиран, пломбиран и е изпратен за
проверка в БИМ при показания в регистър 1.8.3 от 017317 кВТч. Тези
обстоятелства са обективирани в Констативен протокол № 1104067, който е
подписан от служителите и ищцата. От Констативен протокол № 2342/05.12.2018 г.-АУ-Е-000029-70283/24.11.2017
г. на Българския институт по метрология се установява, че при софтуерно четене
е установена намеса в тарифната схема на електромера, която за типа електромер
Iskra MЕ 162 трябва да се състои от две тарифи Т1 и Т2, като действително
потребената енергия се разпределя и върху невизуализираната тарифа: Т3 – 017317,5
кWh. Констатирано е още, че не е осъществяван достъп до вътрешността на
електромера, който съответства на метрологичните характеристики и отговаря на
изискванията за точност при измерване на електроенергия. На основание извършената
проверка от ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ СЕВЕР АД /старо наименование „ЕНЕРГО-ПРО
МРЕЖИ“ АД/ е изпратено уведомление до ищеца, с което го уведомяват, че
съобразно ПИКЕЕ и ОУДПЕЕ е направено преизчисление на количеството потребена
електрическа енергия. От представеното становище за начисление на електрическа
енергия от 10.12.2018 г. се установява, че е начислена общо 17317 кВТч енергия
за периода 23.11.2016 г. – 22.11.2017 г. на обща стойност 2 838,54 лв.,
съобразно Фактура № **********/12.12.2018 г., която е изпратена на ищеца. От
Протокол за монтаж/демонтаж/проверка на директен електромер от 29.03.2013 г. се
установява, че показанията на СТИ на двете тарифи (нощна и дневна) са нулеви.
От заключението
на допуснатата по делото СТЕ се установява, че СТИ е в метрологична годност и
при положение, че не е констатирана промяна в схемата на свързване, то цялото
количество доставена и потребена ел.енергия е преминало през електромера, като
в случая се касае за препрограмиране на СТИ посредством специализирана техника
и парола за достъп. Определената от ответника цена на отчетената ел.енергия за
процесния период отговаря на приетите от КЕВР цени. По отношение на отчетеното
в Тарифа 3 количество ел.енергия в размер на 17317 квтч вещото лице посочва, че
щом се съдържа в сумарния регистър, то това е енергия, която е реално
потребена, но вероятно за по-дълъг период от една година.
В съдебно
заседание вещото лице допълва, че процесният електромер няма опция за
дистанционен отчет и отчетеното количество в невизуализирания регистър е
доставено и е преминало през СТИ.
Въз основа на горната фактическа установеност, настоящият
състав на Варненски окръжен съд формира следните правни изводи:
Няма
твърдения в тази насока, а и от служебната проверка на въззивния съд по чл. 269 ГПК се установява, че обжалваното първоинстанционно решение е валидно и допустимо, поради което
предметът на проверка следва да се ограничи съобразно изложените във въззивната
жалба оплаквания по правилността му.
Предявен е отрицателен установителен иск с правно основание чл.
124, ал. 1 ГПК, че ищцата не дължи процесната сума, представляваща стойността на служебно
начислена електроенергия, за извършена корекция на сметка при неизмерване или
неправилно/неточно измерване на електрическа енергия. Съобразно разпределената
в процеса от първоинстанционния съд доказателствена тежест ответникът е
следвало да установи, че е извършил проверка на електромера на ищцата, при
която е установено, че същият не отчита точно потребената електрическа енергия,
че проверката е извършена законосъобразно и в съответствие с Общите условия, че
е извършил корекция на сметката на абоната и е начислил сумата, предмет на
иска, в правилен размер.
С
приетата с § 83, т. 1, б. „г” от Закона за изменение и допълнение на Закона за
енергетиката, обнародван в ДВ бр. 54/2012 г., в сила от 17.07.2012 г.,
разпоредба на чл. 98а, ал. 2, т. 6 ЗЕ е въведено изискване в Общите условия,
при които крайният снабдител продава електрическа енергия, да се съдържа ред за
уведомяване на клиента при извършване на корекция по сметка съгласно правилата
на чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ. С оглед горната правна уредба се налага извода, че
със Закона за изменение и допълнение на Закона за енергетиката, обнародван в
ДВ, бр. 54/2012 г., в сила от 17.07.2012 г., е въведено законово основание крайният снабдител да коригира
сметката на клиента при доказано неточно отчитане на потребената електрическа
енергия, ако е изпълнено задължението по чл. 98а, ал. 2, т. 6 и чл. 83, ал. 1,
т. 6 ЗЕ за предвиждане в общите условия на договорите на ред за уведомяване на клиента при извършване на корекция на сметка
и на правила за измерване на количеството електрическа енергия, регламентиращи
принципите на установяване случаите на неизмерена, неправилно и/или неточно
измерена електрическа енергия и за извършване на корекция на сметките за
предоставената електрическа енергия. Съдебната практика постановена преди
изменението на разпоредбата, която отричаше възможността да бъде извършвана
корекция на сметка поради липсата на законово основание, не намира приложение за извършените след изменението проверки,
каквато е и процесната.
В
редица решения на ВКС /Например, Решение № 115 от 20.05.2015 г. по гр.д. №
4907/2014 г. на ГК, ІV г.о.; Решение № 111 от 17.07.2015 г. по т.д. № 1650/2014
г. на ТК, І т.о.; Решение № 173 от 16.12.2015 г. по т.д.№ 3262/2014 г. на ВКС, ТК,
ІІ т.о. и Решение № 203/15.01.2016 г. по т.д.№ 2605/2014 г. I т.о. на ВКС/ е
прието, че със ЗИД на Закона за енергетиката (ДВ бр. 54/2012 г.- в сила от
17.07.2012 г.) е въведено законово основание крайният снабдител да коригира
сметката на клиент при доказано неточно отчитане на потребената ел.енергия, ако
е изпълнил задълженията си по чл. 98а, ал. 2, т. 6 и по чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ,
т.е. само при предвиждане в общите условия на договорите на ред за уведомяване
на клиента, че има основание за корекция и при налични правила за измерване на
количеството /ПИКЕЕ/. Законодателят е вменил изрично в задължение на
електроразпределителното дружество да създаде посочените правила за измерване
на количеството електрическа енергия /ПИКЕЕ/ със съответното съдържание на
новата законова уредба въведена с изменението на Закона за енергетиката (ДВ
бр.54/2012 г. - в сила от 17.07.2012 г.), както съответно и общи условия на
договорите с крайния потребител на ел.енергия, предвиждащи ред за уведомяване
на клиента при наличие на основание за корекция.
В чл.
25, ал. 2 от Общите условия за продажба на електрическа енергия на „ЕНЕРГО-ПРО
ПРОДАЖБИ“ АД /Одобрени с Решение ОУ-06/21.07.2014 г. на ДКЕВР и влезли в сила
на 07.09.2014 г./ е предвидена възможността при корекция на фактурата в
седемдневен срок да бъде изпратено уведомление до клиента, която разпоредба
отговаря на изискванията на чл. 98а, ал. 2, т. 6 ЗЕ. Същевременно, с Решение №
798 от 20.01.2017 г. на ВАС окончателно е отменено Решение № ОУ-06 от
21.07.2014 г. на ДКЕВР, с което са одобрени тези ОУ, поради което същите не следва
да се прилагат. На интернет страницата на ответното дружество е публикувана
информация, че до одобряването на нови ОУ в отношенията си с клиентите
ЕНЕРГО-ПРО ще прилага действалите преди 07.09.2014 г. ОУ, а именно тези
одобрени с Решение № ОУ-061/07.11.2007 г. на ДКЕВР. В чл. 24 и чл. 25 от сега
действащите ОУ също е предвиден ред за уведомяване на клиента, поради което
изпратеното уведомление е в съответствие със законовото изискване.
Съгласно
разпоредбата на чл. 83, ал. 1, т. 6 от Закона за енергетиката /в редакцията
и́ след измененията в ДВ, бр. 38 от 08.05.2018 г./, устройството и експлоатацията на
електроенергийната система се осъществява съгласно норми, предвидени в правилата за измерване на количеството
електрическа енергия, регламентиращи принципите на измерване, начините и
местата за измерване, условията и реда за тяхното обслужване, включително реда
и начините за преизчисляване на количеството електрическа енергия при
установяване на неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа
енергия или за която има измерени
показания в невизуализиран регистър на средството за търговско измерване,
реда и начина за обслужване на средствата за търговско измерване, както и
създаването, поддържането и достъпа до регистрираните от тези средства база
данни.
Преди това изменение на Закона за енергетиката
в разпоредбата на чл. 83 не е фигурирала възможност в ПИКЕЕ да бъдат уредени
хипотези за измерване на показания в невизуализиран регистър на СТЕ. В публикуваното
на страницата на Народното събрание предложение за допълване на законопроекта
за изменение на Закона за енергетиката, в което е предложено изменение на
разпоредбата, не се съдържат мотиви в тази част. Текстът е приет в пленарна
зала без да бъде обсъден от народните представители, поради което няма как
директно да бъде извлечена волята на законодателя.
С
измененията на чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ с ДВ, бр. 41 от 21.05.2019 г. в разпоредбата отново фигурира възможността за
корекция при измерени показания в невизуализиран регистър на СТИ.
Доколкото
към настоящия момент разпоредбите на Правила за измерване на количеството
електрическа енергия, приети от ДКЕВР с Протокол № 147/14.10.2013 г. /ДВ, бр.
98 от 12.11.2013 г./., са отменени изцяло с Решение № 1500/06.02.2017 г. на ВАС
по адм.д. № 2385/2016 г. и Решение № 2315/2018 г. на ВАС, то настоящият състав
приема, че изменението на разпоредбата на чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ касае бъдещите
ПИКЕЕ, които КЕВР ще одобри упражнявайки делегираните си законови правомощия.
След
измененията на ЗЕ и отмяната на ПИКЕЕ от 2013 г. КЕВР е издала нови ПИКЕЕ (обн.,
ДВ, бр. 35 от 30.04.2019 г.), в
които вече фигурира ред за преизчисляване на количеството електрическа енергия,
за която има измерени показания в невизуализиран регистър /чл. 1, ал. 1, т. 7,
чл. 47, ал. 1, чл. 55/. Съответствието им с нормативната уредба тепърва ще
подлежи на проверка от компетентните органи.
В
отменените ПИКЕЕ не се съдържат
разпоредби, които да уреждат реда и начините на преизчисляване при неправилно
и/или неточно измерена електрическа енергия, за която има измерени показания в
невизуализиран регистър на средството за търговско измерване. Да се приеме
обратното би означавало, че законодателят с новата редакция на разпоредбата на
чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ урежда нещо, което вече е уредено, което би било израз
на лоша законодателна техника при нарушаване на принципите за необходимост и
стабилност, уредени в чл. 26 от Закона за нормативните актове.
Все
още действащият към датата на проверката чл. 50 ПИКЕЕ предвижда, че при
установено несъответствие между данните за параметрите на измервателната група
и въведените в информационната база данни за нея, водещо до неправилно
изчисляване на използваните от клиента количества електрическа енергия,
операторът на съответната мрежа коригира количествата електрическа енергия като
разлика между отчетеното количество електрическа енергия и преминалите
количества електрическа енергия за времето от допускане на грешката до
установяването й, но за период, не по-дълъг от една година.
Съдът
приема, че този текст е неприложим
по отношение на отчетените показания в скритите регистри, а касае други
хипотези на несъответствие на данните. В Решение № 21 от 01.03.2017 г. по т.д.№
50417/2016 г., I г.о. на ВКС е прието, че и и преди измененията в чл. 83, ал. 1,
т. 6 и чл. 98а, ал. 2, т. 6 ЗЕ /ДВ бр. 54/2012 г./ и приемането на ПИКЕЕ от
2013 г. е допустимо операторът на съответната мрежа да преизчислява сметките за
потребената електрическа енергия за минал период, когато действително
доставената електрическа енергия погрешно е отчетена и заплатена в по-малък
размер поради грешно въведени в информационната база данни за техническите параметри на средството за
търговско измерване. В мотивите към решението се изследва въпросът, че
разпоредбата на чл. 50 ПИКЕЕ се прилага в хипотези на грешно отчитане на
действителното потребление на електрическата енергия, когато грешката се дължи
на дефект в измервателното
устройство. ВКС приема, че хипотезата на неправомерна намеса в СТИ, когато доставчикът
е доказал реалното количество на доставката и разликата между заплатеното и
действително дължимото, е сходна, но
в този случай не се прилага чл. 50 ПИКЕЕ, а корекцията се извършва по реда на
някоя от другите разпоредби.
В
настоящия казус не се установява дефект в измервателното устройство, а точно
обратното. Според протокола от БИМ и становището на вещото лице СТЕ е било
технически изправно, поради което правилно е отчитало преминалата през него
електрическа енергия. Не беше доказано и наличието на грешно въведени в
информационната база данни технически параметри на електромера.
Дори
да се приеме, че чл. 50 ПИКЕЕ може да служи за основание за служебно коригиране
на сметката на потребителя, то същият не
може да се приложи, защото останалите действащи разпоредби на ПИКЕЕ към
датата на проверката не могат сами по себе си да покрият всички изисквания за
надлежно извършване на процедурата за корекция. На основание чл. 195, ал. 1,
вр. чл. 194 АПК, подзаконовият нормативен акт се смята за отменен от деня на
обнародване на съдебното решение, което в случая за ПИКЕЕ е сторено в ДВ, бр.
15 от 14.02.2017 г. Следователно разпоредбите на чл. 1 – 47 и чл. 52 – 56 ПИКЕЕ
са неприложими към настоящия случай, доколкото техническата проверка в обекта
на потребление е извършена на 22.11.2017 г. В отменените разпоредби се съдържат
процедурни правила за надлежно
извършване на проверката, която служи като основание за коригиране на сметката.
След отмяната на чл. 41-44 и чл. 47 ПИКЕЕ липсва ред и предпоставки за
извършване на проверка за метрологичната, функционална и техническа изправност
на СТИ, както специални изисквания за установяване на случаите на неизмерена,
неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия. Извършените от
ответника в тази връзка действия към този момент не са изрично регламентирани,
поради което и не са основани на закона.
Дори да не е отменен законовия текст, който предвижда коригирането на сметката
по определена методика, то след отмяната на текстовете, които уреждат
процедурата за констатиране на отклоненията в нормалното отчитане, е изключена
възможността за прилагането му. Доколкото законодателят не е предвидил друг
ред, освен този по ПИКЕЕ, по който да се извърши проверката и коригирането на
сметката, то доставчикът няма правомощия
да извършва такива действия и извършването им няма юридическа стойност.
Този извод се налага и предвид строгата регулация и държавен контрол над
енергийния сектор с цел да бъдат защитени потребителите от неправомерни
действия на монополистите.
Съгласно
чл. 195, ал. 2 АПК, правните последици, възникнали от подзаконов нормативен
акт, който е обявен за нищожен или е отменен като унищожаем, се уреждат
служебно от компетентния орган в срок не по-дълъг от три месеца от влизането в
сила на съдебното решение. В случая компетентен орган по смисъла на цитираната
разпоредба се явява Комисията по енергийно и водно регулиране (КЕВР), която
съобразно разпоредбата на чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ има правомощия да приема
правилата за измерване на количеството електрическа енергия. След изтичането на
срока по чл. 195, ал. 2 АПК Комисията издаде нови ПИКЕЕ /обн., ДВ, бр. 35 от
30.04.2019 г./, като в § 2 от ПЗР предвиди, че процедурите по преизчисляване на
количество електрическа енергия, уведомяване, фактуриране и уреждане на
финансовите отношения с клиентите, които са започнали въз основа на констативни
протоколи, съставени до влизане в сила на тези правила, се довършват по реда, действал към датата на съставяне на констативния
протокол, като в случаите на съставените след 01.07.2018 г. констативни
протоколи се взема предвид и действащата прогнозна пазарна цена на
електрическата енергия за покриване на технологичния разход на операторите на
съответните мрежи, определена от Комисията за енергийно и водно регулиране. Предвид
изложеното следва да се приеме, че в настоящия случай, доколкото процесният
констативен протокол е съставен след отмяната на приложимите разпоредби от
ПИКЕЕ /отм./, то липсва приложим
материален закон, в съответствие с който да бъдат установявани случаите на
неизмерена, неправилно и/или неточно измерена електрическа енергия, тъй като с
решението на ВАС е отменена включително разпоредбата на чл. 47 ПИКЕЕ, която
определя редът, по който се извършват проверките на СТИ. Липсващата нормативна
уредба не може да бъде заместена по аналогия с правни норми съществуващи в
други източници на правото, тъй като съгласно чл. 1 ЗЕ процесните обществени
отношения се уреждат именно със специалния закон. Да се приеме обратното на
практика означава, както субектите, за които Правилата са създавали права и
задължения, така и съдът в производство като настоящото, да заобиколят последиците
на решението на административния съд за преустановяване занапред действието на
съответните правни норми поради отричане на юридическата им сила.
Предвид
изложеното, съдът приема, че към датата на проверката и коригирането на
сметката на ищеца за ответника не е
съществувало законово основание за това.
В
допълнение към горното са налице и други
нарушения на процедурата за корекция, които дори при наличието на основание
за нея, биха довели до незаконосъобразно коригиране на сметката.
Принципите
на измерване на преминалото количество електрическа енергия също се регулират
от ПИКЕЕ, съобразно чл. 83, ал. 1, т. 6 ЗЕ. С договора за присъединяване към
електрическата мрежа клиентите от дадената група избират тарифността на
измерване количеството електрическа енергия, като операторът на съответната
мрежа е длъжен да монтира измервателни уреди, които да съответстват на писмено
заявения избор на клиента. /чл. 11, ал. 1 ПИКЕЕ (отм.)/ Съобразно чл. 19, ал.
1, т. 5 от Наредба № 6 от 24.02.2014 г. за присъединяване на производители и
клиенти на електрическа енергия към преносната или към разпределителните
електрически мрежи, в договора за присъединяване се включват клаузи за тарифите
за измерване на електрическата енергия. В случая, видно от доказателствата по
делото, на ищеца битов потребител е монтиран електромер, който измерва
преминалата ел.енергия с две скали при зони в денонощието – дневна и нощна.
Цената на преминалата и употребена електрическа енергия се определя съобразно
конкретната тарифа, според месеците и часовете когато е била използвана.
В противоречие
с уговорените между страните и регулираните от КЕВР тарифи и способи на
отчитане на преминалата ел.енергия ответникът претендира цена за технологични
разходи по отчетена в „скрит“ /невизуализиран/ регистър енергия. От данните по
делото не се събраха доказателства ищецът да се е съгласявал с такъв начин на
отчитане и остойностяване на енергията, а и такъв не е законово регламентиран.
Именно право на ползвателя на мрежата е да
избира начина на измерване на ползваната електрическа енергия между утвърдените тарифи, съобразно
предвиденото в чл. 15, т. 2 от действащите Общи условия на договорите за пренос
на електрическа енергия през електроразпределителните мрежи на „ЕЛЕКТРОРАЗПРЕДЕЛЕНИЕ
СЕВЕР” АД /Одобрени с Решение № ОУ-060/07.11.2007 г. на ДКЕВР. Изменени и
допълнени с Решение № ОУ-004/06.04.2009 г. на ДКЕВР/.
В
чл.
10, ал. 1 ПИКЕЕ /отм./ и чл. 32, ал. 2 от Наредба № 6 от 24.02.2014 г. е
предвидено, че операторът на съответната мрежа е длъжен да осигурява на страната, която купува електрическа
енергия, възможност за контрол на
показанията на средствата за търговско измерване. Същевременно, според чл. 662
от Наредба за средствата
за измерване, които подлежат на метрологичен контрол /Изм., ДВ, бр.
86 от 27.10.2017 г./ електромерът
трябва да има показващо устройство - електромеханичен регистър или електронен
дисплей. Когато е възможно, показващото устройство трябва да е видимо за потребителя и действащата
в момента тарифа трябва да е показана (индикирана). В случаите на няколко стойности,
представяни от единичен дисплей, трябва да е възможно показване на съдържанието
на всички съответни памети. При
изобразяване на паметта трябва да е възможно идентифицирането на всяка използвана тарифа.
Отчитането
в скрития регистър е в противоречие с подзаконовите нормативни актове. След
като показанията се отчитат в „скрит“ регистър няма как потребителят да бъде
информиран за консумираната от него ел.енергия и за цената, която дължи за нея.
Задължението за предоставяне на информация на потребителя (за отчетената
стойност на ел.енергията и за нейната цена) от страна на доставчика е от
ключово значение за този вид правоотношения и нарушаването му винаги води до опорочаване на процедурата
по ценообразуване и корекция на сметка.
По
този повод в европейското законодателство са предвидени редица мерки за защита
на потребителите на електрическа енергия, доколкото според чл. 4, § 2, б. „и“
ДФЕС Европейския съюз притежава споделена с държавите членки компетентност в
областта на енергетиката. Например, от съображения 42, 46, 50, 51, 52 на Директива 2009/72/ЕО относно общите правила
за вътрешния пазар на електроенергия /транспонирана в българското
законодателство/ може да се направи извод, че цялата промишленост, включително
битовите клиенти, трябва да имат възможността да се ползват от високи нива на
защита на потребителите, което включва сигурност
на доставките и разумни тарифи.
Потребителите следва да имат достъп до
данните за тяхното потребление и свързаните с него цени и разходи за услугите,
както и да имат правото да бъдат надлежно
информирани за своето потребление на енергия. Специално мерките за защита
на потребителите са прокламирани в Приложение
№ 1 към Директивата, като в случая в чл. 1, б. „в“, „з“, „и“ е наблегнато
над задължението на държавите членки да осигурят възможността потребителите да получават
прозрачна информация за приложимите цени и тарифи и за стандартните условия по
отношение на достъпа до електроенергийни услуги и ползването им, да разполагат
с данните за потреблението си и да са надлежно информирани за действителното
потребление на електроенергия и разходите достатъчно често, за да могат да
регулират своето потребление на електроенергия. В тази връзка са приети редица
законодателни мерки от страна на Република България, като част от тях не са
спазени от ответника, както беше посочено по-горе, поради което процесното
отчитане е в противоречие и с правото на Европейския съюз.
Ако
целта на „скрития“ регистър е да отчита преминала ел.енергия, която поради
манипулиране на електромера не е отчетена от редовните регистри, то способите и
процедурите, чрез които тази енергия впоследствие следва да се заплати от
потребителя и на какви цени, следва да са изрично законово регламентирани. Такава законова уредба е липсвала към
момента на проверката, поради което ответникът няма право да преизчислява
дължимите от потребители суми на база на стойностите в невизуализиран регистър
без значение кога и как енергията е преминала през електромера, дори и да се
установи, че е реално потребена.
Както
съдът посочи по-горе в мотивите си, за в бъдеще, след измененията на чл. 83,
ал. 1, т. 6 ЗЕ и приемането на ПИКЕЕ от 2019 г., е предвидена подобна методика,
но към момента на извършване на проверката, не е имало такава законова
възможност.
По
делото не се установи безспорно, че към момента на монтирането на СТИ
показанията в скрития регистър са били нулеви. Това не се установява от
представения протокол за монтаж на директен електромер, в който такава графа
изобщо липсва. Твърдението, че при нулеви показатели на другите тарифи, не е
възможно в скрития регистър показателите да са други, е невярно. Това е така,
защото достъп до софтуера преди монтирането имат само служителите на ответното
дружество и производителя чрез съответните пароли и е технически възможно да се
извърши манипулация и начисляване без потребителя да може да разбере за това,
доколкото показанията на тарифите, по които нормално се отчита използваната от
него ел.енергия, са нулеви при монтирането. Именно, за да се избегне
начисляването на суми и заплащането на ел.енергия, която потребителят не е
могъл да проследи, че е изразходвал, СТИ са конструирани така, че да има
възможност на видим дисплей да се изобразяват съответните стойности. Този извод
се потвърждава и от разпоредбите на Наредбата
за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Електромерите
технически притежават повече тарифи за отчитане на положителна активна енергия,
в случай, че се въведе допълнителна тарифа (извън върхова, дневна и нощна),
която да може да бъде използвана без да се налага смяна на устройството. В този
смисъл този „скрит“ регистър не се използва по техническото му предназначение и
по този начин създава предпоставки за манипулиране, като негативните
последиците от това следва да се възложат в
тежест на по-силната страна в правоотношението – доставчика на ел.енергия.
Предвид
гореизложеното, настоящият състав намира предявения отрицателен установителен
иск за основателен. Обжалваното
първоинстанционно решение е правилно и следва да се потвърди изцяло.
С оглед изхода на спора въззивникът
следва да бъде осъден да заплати на въззиваемата страна разноските извършени в
хода на въззивното производство в размер на 450 лв. адвокатско възнаграждение, за които са представени
доказателства за плащане.
Водим от горното, настоящият състав на
Варненския окръжен съд
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
Решение № 1844/02.05.2019 г., постановено по гр.д. №
19014/2018 г. по описа на ВРС, XLVII с-в.
ОСЪЖДА „ЕНЕРГО-ПРО
ПРОДАЖБИ” АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Варна,
„Варна Тауърс –Г“, бул. „******” 258, ДА
ЗАПЛАТИ на И.А.Ц., ЕГН **********,
с адрес ***, сумата от 450 лв. /четиристотин и петдесет лева/,
представляваща сторени съдебно-деловодни разноски за адвокатско възнаграждение пред
въззивната инстанция, на основание чл. 78,
ал. 3 ГПК.
Решението
не подлежи на касационно обжалване по аргумент от чл. 280, ал. 3, т. 1 ГПК.
ПРЕПИС
от решението да се обяви в регистъра по чл. 235, ал. 5 ГПК
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:
1.
2.