Решение по дело №1268/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 926
Дата: 9 август 2018 г. (в сила от 18 септември 2018 г.)
Съдия: Александър Димов Георгиев
Дело: 20185530101268
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 14 март 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                               09.08.2018г.                     гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорският районен съд                      ВТОРИ ГРАЖДАНСКИ състав

на  31юли                                                                                     2018година

В публично заседание в следния състав:

 

                                                         Председател: АЛЕКСАНДЪР ГЕОРГИЕВ

 

Секретар: РОСИЦА ДИМИТРОВА

Прокурор:

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ГЕОРГИЕВ

гражданско дело номер 1268 по описа за 2018година,

 

    

 Делото е образувано по иск с правно основание чл.422 ГПК с претенция на „Мобилтел”ЕАД - София против „ М.Г.С., за признаване за установено по отношение на длъжника вземането на кредитора – главница от 288,25лева и лихва от 7,14лева, за което се е снабдил със заповед за изпълнение по ч.гр.д.№ 241/2018г. на Старозагорския районен съд. Моли за присъждане на направените от него по делото разноски.

В срока по чл.131 от ГПК ответникът не е представил писмен отговор.

Делото е образувано по искова молба от ищеца "Мобилтел" ЕАД в която твърдят, че въз основа на подадено заявление за издаване на заповед за изпълнение на парично задължение по реда на чл.410 от ГПК, срещу М.Г.С., ЕГН ********** било образувано ч.гр.д №241/2018, по описа на PC-СТАРА ЗАГОРА, 2 с-в. В рамките на предвидения от законодателя 14/четиринадесет/ дневен срок постъпило възражение от страна на длъжника срещу издадената заповед за изпълнение на парично задължение. В законоустановения срок и на основание чл.415 във вр. с чл.422, вр.чл.79 от ЗЗД, предявели настоящия иск за установяване на съществуващо и изискуемо вземане на ищеца срещу ответника в настоящото производство. Ищцовото дружество предявявало исковата си претенция въз основа на договор - М4395531 от дата 22.01.2015г. за далекосъобщителни сключен с М.Г.С., ЕГН **********. Доколкото установителния иск бил естественото продължение на заповедното производство, то обстоятелствената част на исковата молба била съобразена с обстоятелствата, посочени в заявлението. В т.9, б. „в" във връзка с т.12 от заявлението по чл.410 ГПК, кредиторът-ищец е описал, че длъжникът му дължи сума представляваща, неплатена потребена далекосъобщителна услуга, въз основа на което неизпълнение се претендира и неустойка предсрочно прекратяване на договор за далекосъобщителна услуга. Между кредитора „Мобилтел" ЕАД, ЕИК131468980, със седалище и адрес на управление - гр.София, ПК 1309, район Илинден, ул."Кукуш" №1 и длъжника М.Г.С., ЕГН ********** е съществувал и валидно е действал Договор с индивидуален потребителски номер М4395531 от дата 22.01.2015г., с който на длъжника са предоставяни далекосъобщителни услуги. Съгласно чл.26 от Общите условия на мобилния оператор „Заплащането на услугите се извършва въз основа на месечна фактура, която се издава на името на абоната. При сключване на договора Мобилтел уведомява всеки абонат за таксуващия период, за който ще м/у бъде издавана фактура. Промяната на този период може да бъде извършвана едностранно от Мобилтел след предварително уведомление до абоната. Неполучаването на фактурата не освобождавало абонатите от задължението им за плащане на дължимите суми. "В срока на действието на договора за мобилни услуги М4395531 от дата 22.01.2015г. Мобилтел издал следните фактури:фактура №*********/19.03.2015г., с падеж на плащане 03.04.2015г., за отчетен период от 16.02.2015г. до 15.03.2015г., за ползване на далекосъобщителни услуги за сумата от 43.34лв.;фактура №*********/21.04.2015г., с падеж на плащане 06.05.2015г. за отчетен период от 16.03.2015г. до 15.04.2015г., за ползване на далекосъобщителни услуги за сумата от 51.96лв.; фактура №*********/20.05.2015г. с падеж на плащане 04.06.2015г., за отчетен период от 16.04.2015г. до 15.05.2015г., за ползване на далекосъобщителни услуги за сумата от 25.56лв.;фактура №*********/28.08.2015г., с падеж на плащане 28.08.2015г., за отчетен период от 16.07.2015г. до 15.08.2015г., в която е начислена неустойка за предсрочно прекратяване на договора за далекосъобщителни услуги в размер на 1165.5лева. Длъжникът не бил изпълнил задълженията си по посочените договори, като не е заплатил в срок всички дължими към Оператора суми за потребени договорни услуги, което е обусловило правото на мобилния оператор да прекрати едностранно сключените с абоната-длъжник Даниел Георгиев Димитров договори за далекосъобщителни услуги и да му начисли неустойка за предсрочно прекратяване на договори за далекосъобщителни услуги. Ето защо, и на основание чл.86 от ЗЗД претендираме и мораторна лихва за забава начислена върху главницата в размер на 31.16лв. за период от 05.06.2015г. до 18.12.2017г. Претендиранта сума в размер на 295.39лева посочена като главница е формирана като сбор от предоставените на ответника далекосъобщителни услуги в размер на - 27.45лева - незаплатена далекосъобщителна услуга, дължима по договор за далекосъобщителни услуги с номер М4395531 от дата 22.01.2015г.; сума в размер на - 260.8лева-неустойка за предсрочно прекратяване на договор М4395531 от дата 22.01.2015г. и мораторната лихва в размер на 7.14лева начислена върху: фактура №*********/20.05.2015г. Мобилтел има право да получава в срок всички дължими от абоната суми за ползването на предоставените услуги., както и има право да получава в срок всички суми по т.З4.а-З4.в от настоящите Общи условия. Незаплатената стойност на далекосъобщителните услуги, предоставяни на абоната, е отразена в представените фактури. В случая, клаузата за неустойка е регламентирана и уредена в договора за мобилни услуги към датата на подписването му и в Общите условия на оператора, които съгласно са неразделна част от индивидуалния договор и имат задължителна сила за страните, освен ако не е уговорено друго. Настоящият случай не попада в тази хипотеза, защото такава допълнителна уговорка няма. Клаузата за неустойка фигурира в представените с исковата молба Приложения към Договора в Раздел Отговорност и гласи случаи че абонатът наруши задълженията си, произтичащи от това Приложение, Договора или Общите условия, в това число, ако по негово искане или вина Договорът по отношение на Услугите в това Приложение бъде прекратен в рамките на определения срок за ползване, Операторът има право да прекрати Договора по отношение на тези или всички Услуги и/ или да получи неустойка в размер на всички стандартни месечни абонаментни такси (без отстъпки),дължими от датата на прекратяване до изтичане на определения срок на ползване. Основанието за прекратяване на договора следва и от 27.2 и чл.54 от ОУ на мобилния оператор, в които е казано, че Мобилтел има право да ограничи достъпа до част от услугите или да прекрати индивидуалния договор, ако абонатът има неизплатени дължими вземания към Мобилтел. А съгласно чл.54 от ОУ/„Мобилтел има право едностранно да прекрати Договора за услуги или временно да спре достъпа на абоната до мрежата в следните случаи: 54.1 При неплащане на дължими суми след изтичане срока за плащане, „За самото прекратяване на договора законът не изисква форма нито за валидност, нито за доказване, тъй като то настъпва по силата на договора, поради неизпълнението на абоната да заплати цената на предоставените му мобилни услуги. Клаузата за неустойка е регламентирана и уредена в договора за мобилни услуги към датата на подписването му и Общите условия на оператора. Неизпълнението от страна на абоната-ответник да заплати сумите за потребените услуги, съгласно издадените фактури е довело до прекратяването на индивидуалните договори на ответника М.Г.С., ЕГН ********** начисляването на договорна неустойка. Видно е от представените договори, че ответникът се е съгласил и е приел Общите Условия на Оператора за взаимоотношения с потребителите на мобилни телефонни услуги. Съгласно чл.37,а. от Общите Условия, (Доп. съгласувано с Решение № 639/13.04.2006г. на КРС) Мобилтел имали право да получават в срок всички дължими от абоната суми за ползването на предоставените услуги.37.б. Мобилтел има право да получава в срок всички суми по т. З4.а-З4.в от настоящите Общи условия. Съгласно чл. 26.5. Мобилтел предоставя на абоната 15-дневен срок след издаване на фактурата за плащането на посочената в нея сума. Дължимите, съгласно сключените договори, и незаплатени от абоната суми за ползвани от същия услуги по договорите с Оператора, е обусловило правото на Мобилтел /чл.54 от ОУ/ да прекрати едностранно индивидуалния договор на М.Г.С., ЕГН ********** Мобилтел има право едностранно да прекрати Договора за услуги или временно да спре достъпа на абоната до мрежата в следните случаи:54.1, При неплащане на дължими суми след изтичане срока заплащане. Неизпълнението на ответника е обусловило правото на мобилния оператор да начисли обезщетение за неизпълнение- неустойка по цитираните два договора. Обезщетението за неизпълнение е начислено съобразно изрично договореното, а именно, както е изрично посочено раздел Отговорност от Приложенията към цитираните договорите -„В случай че абонатът наруши задълженията си, произтичащи от това Приложение, Договора или Общите условия, включително и при прекратяване на договора по вина или по желание на абоната в рамките на минималния първоначален срок на договора, Операторът има право да прекрати Договора, както и да получи неустойка в размер на месечните абонаментни такси, дължими от Абоната за съответната SIM карта до изтичане на посочения в договора срок".. „Т.нар. неустойка има обезщетителен характер, а не санкционен. Съгласно сключения договор за мобилни услуги, страните имат права и задължения, описани в него и общите условия на доставчика на мобилни услуги. Към индивидуалния договор се прилагат клаузите на публикуваните общи условия и те са неразделна част към него. По силата на същите, индивидуалният договор влиза в сила от момента на подписването му от страните, а за неуредените случаи в индивидуалния договор са в сила общите условия на договора за предоставяне на мобилни услуги. Съгласно чл.22.3.5. от Общите условия "Всички услуги се заплащат в зависимост от техния вид и специфика, по цени съгласно действащия ценоразпис на Мобилтел." Съгласно чл.23, б месечния абонамент осигурява достъп до услугите, за които е сключен индивидуален договор и включва разходите за поддръжка на Мрежата и се предплаща от потребителя ежемесечно, в размери съобразно избрания от потребителя абонаментен план/програма/пакет. По силата на чл.26.4 от Общите условия на „Мобилтел"ЕАД неполучаването на фактура, не освобождава потребителя от задължението му за плащане на дължимата сума" 26.4.(Изм.-в сила от 06.08.2010г.; Изм.-в сила от 30.03.2012г.) Заплащането на услугите се извършва въз основа на месечна фактура, която се издава на името на абоната. При сключване на договора Мобилтел уведомява всеки абонат за таксуващия период, за който ще му бъде издавана фактура. Промяната на този период може да бъде извършвана едностранно от Мобилтел след предварително уведомление до абоната. Неполучаването на фактурата не освобождава абонатите от задължението им за плащане на дължимите суми." Потребителят отговаря и дължи връщане на оператора и на всякакви допълнителни /извънредни/ разходи, свързани със събирането на вземания, които са присъдени по съдебен ред. Съгласно чл.27 от Общите условия плащането на посочената във фактурата сума се извършва в срока указан на фактурата, но не по-късно от 18 дни след датата на издаването й. При неспазване на срока, потребителят дължи неустойка за забава в размер на законната лихва за всеки ден закъснение.В конкретният случай ответникът подписал договор за мобилни услуги, ползвала е предоствените й мобилни услуги не е изпълнила задължението си по договор да заплаща стойността на услугата, като с това си поведение е изпаднал в забава. Издадени са му фактури, които, не са заплатени в срок. Изпълнен е фактическият състав на едно договорно неизпълнение по чл.79 ЗЗД, за което ответникът следвал да понесе отговорността си. Представените фактури сами по себе си, не са основание за плащане, но длъжникът-ответник сключил договор и е ползвал съответната далекосъобщителна услуга, за което не си е заплатил, респективно, същият е в неизпълнение на договора си. С оглед на изложеното до момента и на основание на чл.415 във вр.с чл.422 от ГПК, Ви моля, след като се убедите в основателността на претенцията ни, да постановите Решение, с което да признаете за установено по отношение М.Г.С., ЕГН **********, с адрес *** 12, че към него съществува изискуемо вземане на ищеца, „МОБИЛТЕЛ „ ЕАД в размер на 295.39лева от които 288.25лева - главница, представляваща потребени и незаплатени далекосъобщителни услуги и неустойка по договор за далекосъобщителни услуги и мораторната лихва в размер на 7.14лева.Молят да бъде осъден ответника да им заплати направените по делото разноски.

 В едномесечния срок по чл.131 ГПК не е постъпил писмен отговор от ответника М.Г.С.. В съдебно заседание ответникът не изпраща упълномощен представител, не взема становище по иска.

         Съдът като обсъди събраните доказателства и като взе предвид фактическите обстоятелства по делото, приема че са налице предпоставките на чл.239 ал.1 ГПК за постановяване на неприсъствено решение. Налице са предпоставките за такова решение: получено е съобщение от ответника, не е представен в срок отговор на исковата молба, има редовно призоваване на ответника, същият не се явява в първо съдебно заседание и не е  направил искане за разглеждане на делото в негово отсъствие, не са направени никакви възражения и не са представени доказателства в тази връзка, с оглед на което и съдът констатира, че са налице предпоставките за постановяване на такова решение, с оглед на направената молба и от ищцовата страна.

Следва да бъдат присъдени и направените по заповедното производство разноски общо в размер на 205лева/двеста и пет лева/, както и направените разноски в настоящото производство – 25лева/двадесет и пет лева/ държавна такса и дължимо адвокатско възнаграждение в размер на 180лева/сто и осемдесет лева/.

Водим от горните мотиви, съдът

 

 

 Р  Е  Ш  И:

 

ПРИЗНАВА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на М.Г.С., ЕГН ********** с адрес ***, че дължат на „МОБИЛТЕЛ” ЕАД, ЕИК ********* с ново име „А1 БЪЛГАРИЯ” ЕАД, ЕИК ********* с адрес гр.София, ПК 1309, район Илинден, ул.Кукуш №1, законни представители Александър Василев Димитров и Младен Марковски, съдебен адрес *** чрез адв.В.П.Г., сумата общо от 295,39лева/двеста деветдесет и пет лева и 39стотинки/ от които 27,45лева/двадесет и седем лева и 45стотинки/ - незаплатена далекосъобщителна услуга, дължима по договор за далекосъобщителни услуги с номер М4395531 от дата 22.01.2015г.;  сума в размер на – 260,80лева/двеста и шестдесет лева и 80стотинки/ - неустойка за предсрочно прекратяване на договор М4395531 от дата 22.01.2015г. и мораторната лихва в размер на 7.14лева/седем лева и 14стотинки/ начислена върху фактура №*********/20.05.2015г., за която сума ищецът се е снабдил със заповед за изпълнение № 185 от 15.01.2018г. по ч.гр.дело № 241/2018г. по описа на Старозагорския районен съд.

 

 ОСЪЖДА М.Г.С., ЕГН ********** с адрес ***, да заплати на „МОБИЛТЕЛ” ЕАД, ЕИК ********* с ново име „А1 БЪЛГАРИЯ” ЕАД, ЕИК ********* с адрес гр.София, ПК 1309, район Илинден, ул.Кукуш №1, законни представители Александър Василев Димитров и Младен Марковски, съдебен адрес *** чрез адв.В.П.Г., направените разноски по настоящото дело в размер на  25лева/двадесет и пет лева/  държавна такса и дължимо адвокатско възнаграждение в размер на 180лева/сто и осемдесет лева/, както и сумата от 205лева/двеста и пет лева/ разноски в заповедното производство.

 

  Решението не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

                                                          РАЙОНЕН СЪДИЯ: