Решение по дело №961/2019 на Районен съд - Велико Търново

Номер на акта: 348
Дата: 17 юли 2019 г. (в сила от 11 ноември 2019 г.)
Съдия: Кирил Хаджитанев
Дело: 20194110200961
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 юни 2019 г.

Съдържание на акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ …….

гр.В. Търново, 17.07.2019 г.

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

         Великотърновският районен съд, четвърти състав, в публично заседание на 28.06.2019 г., в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КИРИЛ ХАДЖИТАНЕВ

 

при секретаря Ст. Илиева, като разгледа докладваното АНД № 961 по описа за 2019 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

         Производство по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

         Образувано е по жалба на И.С.Б. с ЕГН ********** против Наказателно постановление № 2 от 02.04.2019 г. на кмета на Община Велико Търново, с което за нарушение на чл. 6, ал.2, б.а от Наредба за овладяване на популацията на безстопанствените кучета и регламентиране правилата за отглеждане на кучета на територията на Община Велико Търново (НОПБКРПОКТОВТ) на основание чл.16 от НОПБКРПОКТОВТ е наложено административно наказание "глоба" в размер на 100 лева.

         В съдебно заседание жалбоподателят не се явява. Представлява се от адв. Радослав Димитров от ВТАК. Излага становище за отмяна на НП. Пледира за допуснати процесуални нарушения, недоказаност на нарушението, неточно описание на нарушението и обстоятелствата при които то е извършено.

         Въззиваемата страна, редовно призована, не се представлява в съдебно заседание. Подадено е писмено становище за потвърждаване на обжалваното наказателно постановление. Заема се становище, че не са допуснати процесуални нарушения и че нарушението е доказано, а наказанието законосъобразно определено.

         Съдът, след като обсъди приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа и правна страна следното :

         Административно наказателното производство е започнало със съставянето на АУАН № 0000253  от 05.03.2019 г. с актосъставител К.Х.С. на длъжност главен специалист „ОС“ в Община Велико Търново в присъствието на свидетеля Й.А.Т..

         Актът е бил връчен на жалбоподателя която го е подписала, като в съответната графа за възражения е вписала, че не е съгласна с написаното в акта. Спряна била за проверка прибирайки се от клетката за кучета през парка, на повод. Било подадено и писмено възражения срещу съставения АУАН, в което жалбоподателят изложила несъгласие с акта, както и че е била спряна за проверка когато се е прибирала от клетката за кучета в парк „Дружба“. Кучето било на повод, имала нужните документи.

         С Разпореждане от 20.03.2019 г. кметът на Община Велико Търново се е произнесъл по преписката и постъпилото възражение, като е счел, че следва да се издаде наказателно постановление.

         Въз основа на съставения АУАН административно - наказващият орган е издал обжалваното наказателно постановление. 

         В наказателното постановление се приема за установено, че на 05.03.2019 г. около 08.50 ч. в гр. Велико Търново в парк „Дружба“ г-жа Б. разхожда домашното си куче по алеите на парка.

         Прието е, че с това деяние г-жа Б. нарушава разпоредбите на Наредба за овладяване на популацията на безстопанствените кучета и регламентиране правилата за отглеждане на кучета на територията на Община Велико Търново.

         При така установеното от фактическа страна наказващият орган е приел, че е извършено нарушение на чл. 6, ал.2, б.а от НОПБКРПОКТОВТ на основание чл.16 от НОПБКРПОКТОВТ е наложено административно наказание "глоба" в размер на 100 лева.

След извършване на служебна проверка за законосъобразност съдът констатира следното. Жалбата е процесуално допустима, подадена е в законоустановения срок от активно легитимирано лице и по същество се явява основателна.

Съдът констатира съществени неотстраними процесуални нарушения, които самостоятелно водят до незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление.

Приетата за установена в обстоятелствената част на АУАН и НП фактическа обстановка е недостатъчно ясна и не разкрива в вълна степен законоизискуемите елементи от състава на твърдяното нарушение. Твърди се декларативно, че жалбоподателят „.. разхожда домашното си куче по алеите на парка“.  Според съда подобно описание е недостатъчно да разкрие изискуемите елементи от фактическия състав на твърдяното нарушение. Това е така тъй като в описанието липсва конкретика относно местоположението на твърдяното нарушение. Следва да се има предвид, че съобразно чл.6, ал.2, т.4, б.А  от НОПБКРПОКТОВТ парк Дружба в гр. Велико Търново е един от парковете, в които са налице предвидени места за разхождане на кучета – в специално обозначена за това територия. Липсата на конкретика в описанието на нарушението и обстоятелствата и мястото при които то е извършено не дава възможност за преценка дали деянието е извършено в специално обозначената за разхождане на кучета територия или извън нея.    

Това представлява нарушение на чл.42, т.4 от ЗАНН по отношение на АУАН и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН по отношение на НП.

Освен това съдът констатира, че в издадения АУАН № 253 от 05.03.2019 г. липсва посочване на мястото на извършване на твърдяното нарушение. В описание на нарушението и мястото където то е извършено липсва посочване на населено място.

На следващо място съдът счита, че както в АУАН , така и в обжалваното НП законните разпоредби, които са нарушение са посочени непълно. Така в АУАН се твърди че е налице нарушение на „чл.6, ал.2 а“ от НОПБКРПОКТОВТ, а в обжалваното НП се твърди, че е налице нарушение по „чл.6, ал.2, б.а“ от НОПБКРПОКТОВТ. Чл.6, ал.2 от НОПБКРПОКТОВТ има четири точки и девет букви от „а“ до „и“ вкл. и в този смисъл нито в АУАН нито в НП приложимата законова разпоредба е посочена точно и ясно. Това представлява нарушение по чл.42, т.5 от ЗАНН по отношение на АУАН и чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН по отношение на обжалваното НП.

 Освен това цитираната в преписката Наредба за овладяване на популацията на безстопанствените кучета и регламентиране правилата за отглеждане на кучета на територията на Община Велико Търново е публикувана на сайта на Община В. Търново. Видно от §3 от Допълнителни и заключителни разпоредби на наредбата е, че същата е била Променена от Великотърновски общински съвет  с Решение №103/28.01.2016 г.  В Раздел І, Общи положения, чл.1, ал.1 от НОПБКРПОКТОВТ е вписано, че е издадена на основание чл.40, ал.5 от Закона за защита на животните, чл.21, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл.22, ал.1 от Закона за управление на отпадъците в изпълнение на програмата за овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на Община Велико Търново.

Съгласно чл.22, ал.2, вр. ал.1, т.23 от ЗМСМА в изпълнение на правомощията си по ал. 1 общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения за решаване и на други въпроси от местно значение, които не са от изключителната компетентност на други органи, включително за обявяване на определен ден за празничен и неприсъствен на територията на общината, района, кметството или населеното място по предложение на кмета на общината след съгласуване с областния управител. Съгласно чл.40, ал.2 от ЗЗЖ Министърът на земеделието, храните и горите издава наредба за прилагане на националната програма и за процедурите по нейното изпълнение, механизма на финансиране и отчетност по чл.40, ал.1 от ЗЗЖ. Съгласно чл.40, ал.3 от ЗЗЖ правомощията на общинските съвети са да приемат програма за изпълнение на националната програма и план за действие на съответната община, които отговарят на изискванията на наредбата по ал. 2. Съгласно чл.40, ал.4 от ЗЗЖ кметовете на общини организират изпълнението на програмата и плана по ал. 3 и ежегодно до 1 март внасят отчет за изпълнението на програмата до изпълнителния директор на Българската агенция по безопасност на храните.

В този смисъл Общинският съвет на Община Велико Търново издавайки Наредба за овладяване на популацията на безстопанствените кучета и регламентиране правилата за отглеждане на кучета на територията на Община Велико Търново е излязъл извън рамките на делегираните му законови правомощия по чл.21, ал.2, вр. ал.1, т.23 от ЗМСМА - да урежда с наредба въпроси от местно значение, тъй като нормативен акт от категорията на Законите – Закон за защита на животните в чл.40, ал.2 е поставил тези отношения в изключителна компетенция на други органи – в случая на Министърът на земеделието, храните и горите, който издава наредба за прилагане на Национална програма за овладяване популацията на безстопанствените кучета на територията на Република България и за процедурите по нейното изпълнение, механизма на финансиране и отчетност.

         Освен това обществените отношения засегнати в чл.6, ал.2 от НОПБКРПОКТОВТ са уредени от нормативен акт от по висока степен, а именно Закона за ветеринарномедицинската дейност (ЗВД), където в чл.177, ал.1, т.3 и т.4 са предвидени забранителни норми относно извеждането на кучета без повод, а на агресивни кучета - и без намордник и разхождането на кучета на детски площадки и на места, обозначени от общините със забранителни знаци. Съгласно чл.428, ал.1 от ЗВД за нарушения по чл.177, ал.1, т.3 и т.4 е предвидено наказание глоба в размер 100 лв.

         Гореизложеното води до извода, че наказващият орган неправилно е определил приложимата материална разпоредба, тъй като е приел, че деянието съставлява нарушение на чл.6, ал.2, б.а от Наредба за овладяване на популацията на безстопанствените кучета и регламентиране правилата за отглеждане на кучета на територията на Община Велико Търново, издадена при липса на законова делегация Общинският съвет на Община Велико Търново я приеме и при положение, че въпросните обществени отношения са уредени в  чл.177, ал.1, т.4 от ЗВД.

         Съдът счита, че наказващият орган неправилно е определил и санкционната разпоредба, като е наложил административно наказание по чл.16 от НОПБКРПОКТОВТ. Това е така, защото съобразно този текст за констатирани нарушения на всички останали разпоредби на наредбата, за които не са предвидени санкции в други нормативни актове, на виновните лица се налага глоба в размер от 100 до 500 лева, което е в пряка колизия с нормата на чл.428, ал.1 от ЗВД, където е предвидено, че за нарушения по чл.177, ал.1, т.3 и т.4 от ЗВД се налага наказание глоба в размер на 100 лева.

         С оглед на изложеното съдът счита, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно – издадено при неправилно приложение на процесуалния и материалния закон и следва да бъде отменено изцяло.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 ЗАНН, съдът      

 

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 2 от 02.04.2019 г. на кмета на Община Велико Търново, с което на И.С.Б. с ЕГН **********  за нарушение на чл. 6, ал.2, б.а от Наредба за овладяване на популацията на безстопанствените кучета и регламентиране правилата за отглеждане на кучета на територията на Община Велико Търново (НОПБКРПОКТОВТ) на основание чл.16 от НОПБКРПОКТОВТ е наложено административно наказание "глоба" в размер на 100 лева.

Решението подлежи на обжалване пред Великотърновския административен съд в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.

                                          

                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: