РЕШЕНИЕ
№ 857
Хасково, 15.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Хасково - XIII тричленен състав, в съдебно заседание на осемнадесети октомври две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Председател: |
ПЕНКА КОСТОВА |
Членове: |
АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА |
При секретар ГЕРГАНА ТЕНЕВА
и с участието на прокурора ВАЛЕНТИНА СЛАВЧЕВА РАДЕВА-РАНЧЕВА като разгледа докладваното от съдия ПЕНКА КОСТОВА канд № 20237260700885 / 2023 г., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е касационно по реда на чл.63в от ЗАНН, вр. с чл.208 и сл. от АПК.
Образувано е по касационна жалба на Н.И.И.,
подадена чрез процесуален представител адв. Ж.В.К. ***, срещу Решение №
108/19.06.2023 г., постановено по АНД № 52 по описа на Харманлийския районен
съд за 2023 година.
Касационният жалбоподател претендира
отмяна на оспореното решение като неправилно, поради нарушение на материалния
закон и необосновано. Твърди, че посочената за нарушена от районния съд правна
норма на чл.175 ал.1 т.4 от ЗДвП била санкционна такава. От АУАН и издаденото
наказателно постановление било видно, че не било констатирано нарушение по
чл.175 ал.1 т.4 от ЗДвП, а по чл.103 от ЗДвП, което всъщност било предмета на делото,
но не било обсъждано от съда. Сочи се също, че районният съд кредитирал изцяло
показанията на разпитаните по делото свидетели П.
и Т., а тези свидетели ясно и категорично заявявали, че
всъщност лицето спряло на подадения сигнал със стоп палка. Навеждат се доводи,
че в мотивите си съдът не обсъдил възраженията на жалбоподателя във връзка с
приложимия закон, а направил извод за доказаност на извършеното нарушение,
което водело до немотивираност на решението. Цитира се разпоредбата на чл.103 от ЗДвП и се сочи, че същата предвиждала две алтернативни хипотези на задължения
за водачите при подаване на сигнал за спиране от контролните органи, но нито в
АУАН, нито в НП било отразено в коя хипотеза точно било извършеното според
контролните органи и наказващия орган нарушение и при какви обстоятелства било
извършено. Горното представлявало нарушение на чл.42 ал.1 т.4 от ЗАНН, както и
на чл.57 т.5 предл.4 от ЗАНН. Счита се, че това нарушение било от съществените
и ограничавало правото на защита на нарушителя да разбере точно за какво е
ангажирана административнонаказателната му отговорност, а това водело до
невъзможност да организира правилно защитата си, съответно било основание за
отмяна на НП, без да се обсъжда въпроса за вината. Коментира се описаната в
АУАН и НП фактическа обстановка и се сочи, че можело да се допусне, че
актосъставителят имал предвид установено нарушение по чл.103 предл. първо от ЗДвП. Същевременно, от показанията на свидетелите Т.
и П. се установявало, че водачът, след подадения сигнал,
спрял плавно в най-дясната част на платното за движение, т.е. не извършил
нарушението. Сочи се, че не се съдържали каквито и да е данни за принудително
преустановяване на движението - спиране на управляваното от жалбоподателя МПС.
Въпреки пътната обстановка – извън населено място, прав участък от пътя и
атмосферните условия през тъмната част на денонощието, неосветен участък, валеж
от дъжд, всичко това водещо до намалена видимост, жалбоподателят преустановил
движението на управляваното от него МПС и спрял. В подкрепа на това била и
започналата по данни на свидетелите очевидци незабавна проверка от тяхна страна
с пълното съдействие на жалбоподателя. Следователно нямало опит за спиране от
страна на контролните органи, а било осъществено спиране на МПС. Твърди се, че
дори и да се приеме, че актосъставителят имал предвид и ангажирал
административнонаказателна отговорност на жалбоподателя за нарушение по втората
хипотеза на чл.103 от ЗДвП, и това нарушение не било извършено. Твърди се, че
районният съд допуснал и съществено процесуално нарушение, изразяващо се в
превратно тълкуване на установените по делото факти. Неправилно районният съд
приел за доказано извършването на нарушението, изразяващо се в несъобразяване с
подаден от контролните органи сигнал за спиране. Също така съдът не обсъдил
всички установени по делото факти, както и не се произнесъл по направеното
искане за определяне на разноски по делото по съразмерност съобразно уважената
част от жалбата. Моли се за отмяна на атакуваното решение и на обжалваното
наказателно постановление, алтернативно, ако се прецени, че е извършено
нарушение, се моли да се измени оспореното решение, като се намали наложеното
наказание глоба до минимума от 50 лв., съответно лишаването от правоуправление
на МПС се определи също в законовия минимум – един месец. Претендира се
присъждане на разноски за адвокатско възнаграждение за двете инстанции.
Ответникът по касационната жалба, редовно
призован, не се явява и не изпраща представител. Не ангажира становище по
делото.
Становището на Окръжна прокуратура –
Хасково е за оставяне в сила решението на районния съд.
Административен съд – Хасково, след проверка
на оспорваното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по
реда на чл. 218, ал.2 от АПК, намира за установено следното:
Касационната жалба е процесуално
допустима, като подадена в срок и от надлежна страна.
Разгледана по същество е неоснователна.
С атакуваното Решение № 108/19.06.2023 г.,
постановено по АНД №52/2023г. на Районен съд - Харманли е изменено Наказателно
постановление №21-0271-002063 от 20.12.2021г., издадено от Началник Група към
ОДМВР – Хасково, РУ-Харманли, с което на Н.И.И., за нарушение на чл.103 от
Закон за движението по пътищата (ЗДвП) и на основание чл.175, ал.1, т.4 от ЗДвП, е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лв. и
„лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 3 месеца, като е намален
размера на наказанието „глоба“ от 200 лв. на 100 лв. и е потвърдено
наказателното постановление в останалата му част.
За да потвърди наказателното
постановление, районният съд е посочил, че при издаване на НП не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила. Приел е за установено, че Н.И.И.
е извършил описаното в АУАН и НП нарушение, поради което правилно е била
ангажирана административно-наказателната му отговорност на посоченото в НП
основание. Счел е, че в случая неправилно административнонаказващият орган
определил размера на наложеното наказание „глоба“, като в тази връзка посочил,
че от изложената в наказателното постановление фактическа обстановка по никакъв
начин не може да се направи извод въз основа на какви конкретно обстоятелства
АНО определил размера на наказанието „глоба“ в максимално предвидения в закона,
а наказанието "лишаване от право да управлява МПС“ към средния предвиден
размер. Приел, че санкцията „глоба“, определена също към средния на законопредвидения
размер – 100 лв., ще има превантивна и превъзпитаваща роля.
Касационният състав на Административен съд
- Хасково намира, че постановеното от районния съд съдебно решение е
законосъобразно и не страда от наведените в жалбата пороци, съставляващи касационни
основания за отмяна.
Настоящата инстанция намира, че както в
АУАН, така и в НП е направено достатъчно подробно и ясно описание на
нарушението и фактическите обстоятелства, при които то е извършено, поради
което не се е стигнало до неразбиране от страна на лицето за какво го
санкционират, съответно не е нарушено по никакъв начин правото на лицето да
организира и осъществи защитата си в пълен обем. Налице е и пълно съответствие
между описанието на нарушението от фактическа страна и законовите разпоредби,
които са били нарушени, а приложената от административно- наказващия орган
санкционна норма съответства на установеното нарушение. Поради това наведените
в касационната жалба оплаквания за нарушение на чл.42 ал.1 т.4, респ. чл.57
ал.1 т.5 от ЗАНН, са неоснователни.
С разпоредбата на чл.103 от ЗДвП е
предвидено задължение за водач на ППС, при подаден сигнал за спиране от
контролните органи, да спре плавно в най-дясната част на платното за движение
или на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява
неговите указания.
Разпоредбата на чл.175 ал.1 т.4 от ЗДвП
предвижда, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно
средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който
откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението.
В настоящия случай Н.И.И. е наказан за
това, че на 07.12.2021г., в 19.50 часа в Община Симеоновград, по път трети клас
554 км 48+200 в посока към *, управлява
специален автомобил И. Д. 35.10 с рег. №*****,
собственост на „Евротранс 2006“ ЕООД и след подаден сигнал за спиране със стоп
палка – образец МВР, подаден от служител на ПУ Симеоновград, не спира на
посоченото от служителя на МВР място и продължава движението си в посока към *, като е прието, че е извършил следното: не спира
плавно на посоченото място или в най-дясната част на платното за движение при
подаден сигнал за спиране от контролен орган, с което виновно е нарушил чл.103
от ЗДвП.
Посоченото от административнонаказващия
орган нарушение се изразява в това, че след подаден сигнал за спиране със
стоп–палка от контролния орган, лицето – водач на МПС не е спряло на посоченото
от служителя на МВР място и продължило движението си. Това поведение безспорно
представлява неизпълнение на нареждане на органите за контрол и регулиране на
движението и относима за извършеното административно нарушение е именно
санкционната правна норма на чл.175 ал.1 т.4 от ЗДвП.
Предвидените за горното нарушение
наказания, съгласно чл.175 ал.1 от ЗДвП, са глоба от 50 до 200 лева и лишаване
от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца. В
конкретния случай, при издаване на наказателното постановление
административно-наказващият орган не е изпълнил задължението си да изложи
мотиви относно определения размер на наложените наказания, поради което, след
извършената преценка в тази насока и с оглед разпоредбата на чл.27 ал.2 от ЗАНН, районният съд правилно е приел, че наказателното постановление следва да
се измени, като се намали наложеното наказание „глоба“ от 200 лв. на 100 лв.
Неоснователни са възраженията, че не било
извършено описаното в АУАН и в НП нарушение. Установява се от доказателствата
по делото, че полицейският служител – свидетелят С.
Т., е подал ясен и недвусмислен сигнал за спиране със
стоп-палка на водача на МПС. Сигналът бил подаден веднъж към водача, да спре,
защото в момента на място е имало ПТП и движението е било спряно от служителите
на МВР, съответно след подаване на сигнала водачът е спрял, но отново е
потеглил, при което е бил подаден за втори път сигнал за спиране. Водачът,
въпреки подадения на два пъти ясен сигнал, е продължил до момента, в който е
приближил до намиращ се на мястото автобус и едва тогава е спрял, тъй като е
било възможно да се удари в автобуса. Дори и да се възприемат твърденията за
намалена видимост към посочения момент, като участник в движението касаторът е
следвало да е в състояние да възприеме подадения му сигнал и да изпълни
указанията на полицейския орган, което според настоящия състав има вероятност
да не е станало и предвид посоченото от всички свидетели, че водачът видимо е
бил в нетрезво състояние (свидетелят Я. изрично е
пояснил, че е била извършена проверка на водача за установяване на употреба на
алкохол и уредът отчел 2,71 промила). От събраните по делото доказателства се
установява по категоричен и несъмнен начин, че И. не е изпълнил даденото му
разпореждане и продължил движението си в посока към *.
При тези факти следва да се заключи, че по същество извършеното от касатора
деяние е безспорно доказано и съдържа от обективна и субективна страна
признаците на административно нарушение.
Предвид всичко изложено по-горе, настоящият съдебен
състав намира, че обжалваното решение не страда от пороци, представляващи
касационни основания за отмяната му. При постановяването му съдът е изследвал
всички обстоятелства по установяване на административното нарушение и налагане
на административното наказание. В хода на съдебното следствие са събрани гласни
и писмени доказателства, които заедно с възраженията на жалбоподателя, съдът е
разгледал и обсъдил обективно. Съдът, в съответствие с изискванията на чл.84 от ЗАНН, във връзка с чл.14 от НПК, е постановил своето решение по вътрешно
убеждение, формирано от непосредствения му контакт с разпитаните свидетели,
представените писмени доказателства, степента на обществената опасност на
нарушението, както и тежестта на наложеното административно наказание. Преценявайки фактите, Районен съд Харманли е анализирал правилно
фактическата обстановка и е достигнал до верните правни изводи.
С оглед гореизложените съображения,
касационният състав на съда счита, че не са налице твърдените касационни
основания. Оспореното решение, като валидно, допустимо и законосъобразно,
следва да бъде оставено в сила.
Водим от горното и на основание чл. 221,
ал.2 от АПК съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 108 от
19.06.2023г., постановено по АНД №52 по описа за 2023 година на Районен съд –
Харманли .
Решението е окончателно.
Председател: |
||
Членове: |