Определение по дело №1614/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2140
Дата: 18 юли 2022 г.
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20227050701614
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 18 юли 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

 

№ ……………/……………………………, гр. Варна

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Варна, Трети тричленен състав, в закрито заседание на осемнадесети юли две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА

ЧЛЕНОВЕ: ЯНКА ГАНЧЕВА

      ДАНИЕЛА НЕДЕВА

           

 

като разгледа докладваното от съдия Д.Недева ч.адм.д. №1614 по описа на Административен съд-Варна за 2022г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба с вх.док.№11103/15.07.2022г. от „ВСК“ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „А. Дякович” № 45, офис 33-35, ат. 4, представлявано от управителя А.Б.Р., срещу Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № 1928/28.06.2022 г. на Кмета на Община Варна. В жалбата се сочи, че дружество има качеството на строител по смисъла на т. 2 от заповедта на два строителни обекта, намиращи се в обхвата на територията, засегната от заповедта, съобразно приложените два договора за строителство, поради което е адресат на разпореждането за предварително изпълнение. Счита, че Разпореждането за предварително изпълнение на заповедта е незаконосъобразно, като постановено при съществено нарушение на административнопроизводствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и не съответства на целта на закона. Твърди се, че не е налице особено важен държавен или обществен интерес, нуждаещ се от защита по смисъла на чл. 60, ал. 1 АПК, нито пък която и да било от хипотезите по чл. 60, ал. 1 АПК. В разпореждането е посочено, че предварителното изпълнение се налага с цел защита на особени обществени или държавни интереси, без да е конретизиран такъв интерес. Счита, че описаните дейности не представляват дейност, застрашаваща по естеството си някакъв обществен или държавен интерес. В жалбата се сочи, че обявяването на град Варна за морски курорт от 1921 г., преди повече от век, не съставлява и не би могло да се квалифицира като внезапно възникнало към датата на постановяване на обжалваното разпореждане събитие, обуславящо предварителното изпълнение на заповедта.

Релевират се доводи, че не е налице нито една от хипотезите на чл.60 от АПК, която да обуславя допустимост на предварителното изпълнение, както и че Разпореждането не е мотивирано.

Молителят сочи, че предварителното изпълнение на заповедта би причинило на дружеството значителни и трудно поправими вреди.

При служебната проверка на редовността и допустимостта на жалбата, съдът въз основа на доказателствата по делото, достигна до следните фактически установявания и правни изводи:

С жалбата се оспорва разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № 1928/28.06.2022 г. на Кмета на Община Варна,  която на основание чл. 44, ал. 1 и ал. 2 от ЗМСМА, във връзка с чл. 15 от Закон за устройството на Черноморското крайбрежие, с цел да бъде гарантиран и опазен обществения интерес по време на сезон „ЛЯТО - 2022год." в гр. Варна, обявен за морски курорт на 10 юни 1921г. с Постановление № 21 от 10.06.1921г. от Варненската управа е наложена в срок до 1 октомври 2022г., временна строителна забрана, като се разпорежда спиране на всички видове строителни монтажни дейности, забраняват се да се използва тежка строителна механизация и всякакви превозни средства извозващи строителни материали в обхвата заключен между площад „Славейков", по ул. „Преслав", ул. „Одесос", ул. „Шипка", бул. „Осми Приморски полк", до бул. „Цар Освободител" и бул. „Приморски" включително, във връзка с нормално протичане на летния сезон в гр. Варна, който е черноморски курортен град. Допуснато е изключение само за неотложни аварийно-ремонтни работи и геозащитни мерки и дейности, съгласно чл. 15, ал. 4 от ЗУЧК.

В срок до 15.07.2022 год. са задължени възложителите и строителите на незавършени строежи на територията на горепосочения обхват, да предприемат необходимите мерки за ограждане и обезопасяване на строителните обекти, да демонтират временно поставените/монтирани обслужващи обекти, разположени извън границите на строителната площадка, както и да почистят и възстановят нарушените в резултат на извършваните СМР или транспортни дейности тротоарни и пътни настилки около строежите. Засегнатите от строителството зелени площи да бъдат почистени от строителни отпадъци, обработени и засадени със съответния вид декоративна растителност. Определено е в срок до 15.07.2022г. изнасянето на строителни отпадъци от строежите в посочения обхват да става в часовете от 08.00 до 10.00 часа сутрин и от 16.00 до 18.00 часа следобед, като движението на МПС при извозването им се осъществява по разрешения маршрут, след издадено от Община Варна удостоверение за насочване на строителни отпадъци и изкопни земни маси за съответния обект.

В т.4 от заповедта е посочено, че за нарушаването й, на основание чл. 23а, във връзка с чл. 15 от ЗУЧК, нарушителите ще се наказват с глоба в размер от 1000 до 10 000 лв., а на едноличните търговци и на юридическите лица ще се налага имуществена санкция в размер от 10 000 лв. до 50 000 лв., ако не подлежат на по-тежко наказание. Възложен е и контрол по изпълнението й.

От приложените с жалбата доказателства се установява, че дружеството жалбоподател е изпълнител по договори за строителство на два обекта попадащи в обхвата на заповедта, поради което  за него е налице правен интерес да я оспорва, съответно да иска спиране на изпълнението. Заповедта се явява общ административен акт по смисъла на чл.65 от АПК и предварителното й изпълнение е допуснато по силата на закона, по аргумент от чл.180 от АПК. Съгласно чл.180, ал.1 от АПК, оспорването не спира изпълнението на общия административен акт, а спиране на изпълнението може да се постанови от съда на основанията и по реда на чл.166, ал.2 и ал.3 от АПК. Т.е. по отношение на общите административни актове, какъвто е конкретната заповед, предварителното изпълнение е допуснато по силата на закона и подаването на жалба срещу такъв акт няма суспензивния ефект. По аргумент от чл.180, ал.2 във вр. с ал.1 от АПК, дори да не е посочено в общия акт, той подлежи на предварително изпълнение. При тази правна уредба законодателят е презюмирал при издаването на общ акт наличие на предпоставките по чл.60, ал.1 от АПК, поради което преустановяване на предварителното му изпълнение е допустимо и възможно да бъде постановено от съда, но по реда и предпоставките на чл. 166, ал.2 и ал.3 от АПК. Съгласно чл.166 ал.4 във вр. с ал.2 от АПК съдът може да постанови спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение при следните условия - наличие на висящо производство по оспорване на общия акт, което е задължителна процесуална предпоставка. В това производство в тежест на оспорващия е да докаже, че изпълнението може да му причини значителна или трудно поправима вреда, която е противопоставима и надвишава по интензитет интересите и благата по чл.60, ал.1 от АПК, в защита на които закона е предвидил предварително изпълнение на общите актове.

В жалбата по повод на която е образувано настоящото производство не се твърди, а и при служебно извършена справка в деловодната система на Административен съд- Варна не се установи наличието на образувано производство по оспорване на Заповед № 1928/28.06.2022 г. на Кмета на Община Варна. При депозиране на такава срещу заповедта при всяко положение на делото, до влизане в сила на решението, по искане на оспорващия, съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато по силата на чл.180, ал.1 от АПК.

С оглед гореизложеното, обстоятелството, че административния орган е включил в заповедта си разпореждане за допускане на предварителното й изпълнение, позовавайки се на чл.60 от АПК, в която волеизявлението като общ акт има допуснато по силата на чл.180, ал.1 от АПК предварително изпълнение не води до различни от гореизложените изводи и не създава различни от законовоопределените права и задължения за страните в производството.

С оглед изложеното жалбата, срещу Разпореждането за допускане на предварително изпълнение на Заповед № 1928/28.06.2022 г. на Кмета на Община Варна с искане да бъде отменено като незаконосъобразно е недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане.

Водим от горното, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба с вх.док.№11103/15.07.2022г. от „ВСК“ООД, ЕИК *********, седалище и адрес на управление: гр. Варна, ул. „А. Дякович” № 45, офис 33-35, ат. 4, представлявано от управителя А.Б.Р., срещу Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед № 1928/28.06.2022 г. на Кмета на Община Варна.

 

ПРЕКРАТЯВА производството по ч. адм. дело № 1614/2022г. по описа на Административен съд - Варна за 2022г.

 

Определението подлежи на обжалване в седемдневен срок от съобщението до страните пред Върховния административен съд.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

ЧЛЕНОВЕ: