Решение по дело №618/2018 на Районен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 май 2019 г. (в сила от 2 август 2019 г.)
Съдия: Силвия Иванова Мичева-Димитрова
Дело: 20181720200618
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 март 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 632                               16.05.2019 г.                               Град   Перник

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

Пернишкият районен съд                                                           VІ-ти нак. състав

На18 октомври                                                                              Година 2018

 В публичното заседание в следния състав:

                                                          Председател: Силвия Д.

Секретар: Даниела Асенова

Прокурор:   

 

Като разгледа докладваното от  съдията АНД № 618 по описа за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Същото е образувано по жалба на “Алекс Оил 2010” ЕООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Перник, ул. Варна № 19, представлявано от управителя А.Б.Р., чрез адв. В.Б. ***, срещу Наказателно постановление № 36/22.02.2018 г., издадено от Й.С.П.– зам.кмет на община Перник, с което на Алекс Оил 2010” ЕООД – гр. Перник, на основание чл.33, ал.3 от Наредба № 1 за обществения ред на територията на община Перник е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2000 лв. /две хиляди лева/ за извършено нарушение по чл.21, т.2 от Наредба № 1 за обществения ред на територията на община Перник, за това че на 28.01.2018 г. Алекс Ойл 2010“ ЕООД, чрез управителя си, в градинка южно от сградата на ДСК - Перник е допуснало да бъдат повредени градинските настилки от трева и декоративни камъчета, на площ от около 200 кв.м. Нарушението е установено с Констативен протокол № 0005324/28.І.2018 г. и АУАН № 1067 от 29.01.2018 г.

В жалбата се оспорва законосъобразността на издаденото наказателно постановление от процесуална страна, както и материалноправната му такава, като се твърди, че нарушението не е извършено, респ. че фактическите обстоятелства по случая са оценени неправилно. В съдебните прения, процесуалният представител на жалбоподателя поддържа наведените доводи за незаконосъобразност, доразвива същите и пледира за отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно и необосновано.

Въззиваемата страна, чрез процесуалния си представител – ю.к. А., пледира за потвърждаване на наказателното постановление като правилно и законосъобразно и оспорва доводите в жалбата.

Пернишкият районен съд, след като прецени събраните по делото доказателства по реда на чл.14 и чл.18 от НПК, както и доводите на страните, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в срок, съгласно  чл.59 ал. 2 от ЗАНН от процесуално легитимирано лице с правен интерес и е насочена срещу акт, който подлежи на обжалване по съдебен ред. В този смисъл, същата е допустима, а разгледана по същество е основателна.

Съображенията са следните:

В Акт за установяване на административно нарушение № **********/29.І.2018 год., съставен  от  К.С.Т. ***, е посочено, че на 28.01.2018 г. Алекс Ойл 2010“ ЕООД, чрез управителя си, в градинка южно от сградата на ДСК Перник е допуснало да бъдат повредени градинските настилки от трева и декоративни камъчета, на площ от около 200 кв.м.

Въз основа на горепосочения акт е издадено Наказателно постановление № 36/22.ІІ.2018 г. на зам. кмет на Община Перник, с което на жалбоподателя Алекс Ойл 2010“ЕООД с ЕИК ********* е наложена имуществена санкция в размер на 2 000 /хиляда/ лева на основание чл.33, ал.1 от Наредба № 1 за обществения ред на територията на Община Перник, според който “За нарушения по тази наредба, извършени от юридически лица и еднолични търговци, регистрирани по реда на Търговски закон, се налага имуществена санкция в размер от 50 до 2 000 лв. … (3) За нарушения на забраните по Глава четвърта се налага имуществена санкция от 50  до 2 000 лв.(4) За нарушения на забраните по Глава пета се налага имуществена санкция от 50  до 2 000 лв. …(6) За нарушения на забраните по Глава седма се налага имуществена санкция от 50 до 2 000 лв.

Актосъставителят К.С.Т., разпитан като свидетел, потвърждава, че отразеното в АУАН съответствува на действителната ситуация при установяване на административното нарушение.

Допълнително, по искане на защитата, са допуснати и разпитани свидетелите Димитър Тренчев, Илиян Димчев С., Богомил Лозанов и Румен Райчев, като са приети и фотоснимки, Допълнително споразумение, Договор за наем и други документи.

Въпросните свидетели установяват, че им е правено забележка да не сядат и да не газят в градинката от представител на жалбоподателя, както и че оттам се е минавало масово, като пряк път от много хора и е имало маси и на други фирми. Също така се установява, че свидетеля Тренчев е валирал терена и е засадил трева и е поставил декоративни камъчета.

При така  установената фактическа  обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Производството, предмет на настоящето разглеждане, е от административно наказателен характер, при което е необходимо да се установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да - извършено ли е от посоченото в акта лице и извършено ли е виновно. Предпоставките са абсолютни, като тежестта на доказване лежи върху административнонаказващия орган.

Съставянето на актове за извършеното административно нарушение е основополагащ елемент от всяко административно  производство.

Това е дейност от процесуално естество, от чието добросъвестно и законосъобразно осъществяване зависи в голяма степен ефективността на последващата юрисдикционна – административнонаказателна дейност на административнонаказващия орган.

Чрез съставения акт се сезира оторизирания административнонаказващ орган, със съответния административнонаказателен спор и се иска от него да се произнесе по същия, като се внася твърдение, че е налице виновно извършено административно нарушение от определен вид.

Абсолютно задължително е и в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление административното нарушение, което е вменено във вина на нарушителя и за което той е санкциониран да бъде описано точно, прецизно и разбираемо, както и да съдържа всички обективни и субективни признаци на посочената като нарушена норма от съответния нормативен акт.

Изводът на състава е, че при съставяне на процесния АУАН и издаване на наказателното постановление са спазени установените към съдържанието им  императивни  изисквания  в  чл.42 ЗАНН.

Твърдяното нарушение обаче не е доказано по същество по начин, който да установява несъмнено, че именно санкционираното дружество е извършило конкретното нарушение. Неизяснено е останало, съпоставено с крайният увреждащ ефект, обстоятелството, че са били налице маси и пейки и на други субекти, като липсва индивидуализация на отделните маси и пейки /не е ясно на кого принадлежат/, както и индивидуализирани конкретни граници на земна площ, т.е налице е едно смесване на обосноваващи фактологии, променливи размери на площи въз основа на които е наложена санкция, без да е взето предвид, че през мястото, описано в акта и НП са минавали и произволни клиент и други, отделни граждани. Това е видно и от снимковия материал - изобщо не може да се отграничи къде са масите на санкционираното дружество, дали са само негови и/или на други търговци, а видно е, че част от гражданите просто минават оттам напряко.

Всичките горепосочени съображения не позволяват на състава да обоснове извод за правилност и законосъобразност на процесното наказателно постановление, поради което същото следва да бъде отменено.

Не на последно място, следва да се отбележи и неяснотата относно мотивите на АНО да бъде наложена санкция в максимален размер, в който смисъл НП е и необосновано. Не е взето предвид, че въпреки неяснотата за това кой докъде е извършил безспорно констатираното нарушение целостта на тревните площи и декоративни камъни, именно санкционираното дружество е възстановило за своя сметка първоначалното им състояние.

Предвид горните изложени съображения и направени изводи съдът намира, че издаденото наказателно постановление следва да бъде отменено, поради което и на основание чл.63, ал.1, пр.1-во от ЗАНН

 

 

Р Е Ш И :

 

 

ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 36/22.02.2018 г., издадено от Й.С.П.– зам.кмет на община Перник, с което на “Алекс Оил 2010” ЕООД – гр. Перник, на основание чл.33, ал.3 от Наредба № 1 за обществения ред на територията на община Перник е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 2000 лв. /две хиляди лева/ за извършено нарушение по чл.21, т.2 от Наредба № 1 за обществения ред на територията на община Перник.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Перник на основанията, предвидени в Наказателно-процесуалния кодекс, по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс - в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:/П/

Вярно с оригинала.

             М.С.