Решение по дело №158/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 136
Дата: 13 октомври 2021 г. (в сила от 13 октомври 2021 г.)
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20217270700158
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№............., град Шумен, 13.10.2021 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 Шуменският административен съд в публичното заседание на четиринадесети септември две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Кремена Борисова

 

при участието на секретаря В.Русева

като разгледа докладваното от административен съдия Кр.Борисова АД №158 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

           Производството по настоящото дело е по реда на чл. 156 и сл. от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК), във вр.с чл.4, ал.1 и чл.9б от Закона за местните данъци и такси (ЗМДТ), образувано въз основа на жалба с вх.№ ЖГ-00-041-001 от 12.05.2021г. по описа на Община Шумен, депозирана от В.С.И. срещу Акт за установяване на задължения № 000005/22.02.2021г. за определяне на данък върху недвижими имоти  за данъчен период 2019-2020година  и Такса битови отпадъци /ТБО/ за данъчен период 2016-2020 година в общ  размер на 815.20лв.,от които главница в размер на 657.55лв.  и дължима лихва в размер на 157.65лв., потвърден с Решение № ЖГ-00-041/28.04.2021г. на Началник отдел „МДТБО“ при Община Шумен.

         В жалбата и в допълнение към нея  въз основа на Становище № ДА-01-1683 от 04.06.2021г. по описа на ШАдмС се излагат доводи за незаконосъобразност на  АУЗД, поради противоречия с материалния закон. Обжалваният акт се оспорва изцяло, досежно определените данъчни задължения за данък върху недвижими имоти и такса битови отпадъци.    Релевира се довод за допуснато процесуално нарушение с оглед издаването на АУЗД без да е извършена ревизия. Сочи се, че определените с АУЗД  данъчни задължения са заплатени от жалбоподателя,   с оглед на което АУЗД    е незаконосъобразен и неоснователен. По изложените съображения в първоначалната жалба  и в допълнително становище към нея се иска отмяна на обжалвания АУЗД, потвърден с решение на горестоящия административен орган.  

        Ответната страна Главен инспектор „Данъчни приходи“ в отдел „Местни данъци и ТБО” при Община Шумен, редовно призован, се представлява от процесуалния си представител-юрисконсулт Р.а.,която моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и да потвърди обжалвания АУЗД, съобразно заключението на вещото лице по СИЕ.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

   Няма спор между страните, а и от представената декларация вх.№30218101054/30.03.1998 г. по чл.14 от ЗМДТ се установява, че жалбоподателят В.И. е собственик на недвижим имот, находящ се в град Шумен, ул. Ц.О. №17, ет.2, съставляващ1/2ид.ч. от земя 351кв.м. и 1/1ид.ч. от жилище 109кв.м.,партиден номер №5407028929001.

   Въз основа на посочената декларация във връзка с препоръките,отразени в Решение№19 от 29.01.2021год. на Административен съд-Шумен по АД№397/2020год. на с.с. относно установяване на неплатени задължения по ЗМДТ ,И.Т.Н.–Главен инспектор „Данъчни приходи“ в отдел «Местни данъци и ТБО» при Община Шумен и орган по приходите по смисъла на чл.4  и чл.9б от ЗМДТ в Община Шумен,съгласно заповед за определяне на компетентен орган№РД-25-005/04.01.2021год., издала Акт за установяване на задължение №АУЗД000005/22.02.2021 г., с който на основание чл.107 ал.3 от ДОПК по отношение на жалбоподателя касателно горепосочения недвижим имот установила задължения за  определяне на данък върху недвижими имоти  за данъчен период 2019-2020година  и Такса битови отпадъци /ТБО/ за данъчен период 2016-2020 година в общ  размер на 815.20лв.,от които главница в размер на 657.55лв. / от общо установени задължения в размер на 680.71лв. след приспадане на внесена сума в размер на 23.16лв./.  и дължима лихва в размер на 157.65лв. периода, изчислени към 22.02.2021 г. - датата на издаване на акта, както следва: за 2016 г. –ТБО-общо в размер на 178.96лв.,от които  123.03 лева главница и лихва 55.93лева; за 2017 г. – ТБО-общо в размер на 166.48лв.,от които 123.03 лева главница и лихва 43.45лева; за 2018 г. -  ТБО  в общ размер на 153.98лв.,от които 123.03 лева главница и лихва 30.95лева; за 2019 г. – ДНИ-10.90лв. дължими суми след корекция и приспадане на внесени суми, и ТБО в общ размер на 141.52лв.,от които  123.03 лева главница и лихва 18.49лева; за 2020год. – ДНИ-34.47лв.,от които главница-32.78лв. и лихви-1.59лв. и ТБО в общ размер на 128.99лв.,от които  123.03 лева главница и лихва 5.96 лева

   Като основание за издаване на оспорения акт е посочено, че по данъчната сметка и данъчното досие на задълженото лице са констатирани неплатени в законоустановените срокове задължения за преиода 2016 г. – 2019 г., за които не е извършвана ревизия.

   Оспореният АУЗ бил съобщен на жалбоподателя на 01.03.2021г. с известие за доставяне с обратна разписка, който, несъгласен с него, го оспорил по административен ред пред Началника на отдел «Местни данъци и ТБО» при Община Шумен с възражение вх.№ЖГ-00-041 /10.03.2021 г.   С Решение №ЖГ-00-041/28.04.2021 г. Началникът на отдел «Местни данъци и ТБО» при Община Шумен, в качеството на ръководител на звеното по приходите в община Шумен, приел жалбата за допустима, но неоснователна, като потвърдил изцяло атакувания АУЗ, за дължими от оспорващия ДНИ за периода 2019-2020г. и ТБО за периода 2016 г. – 2020 г. в общ размер на 815.20лв.,от които главница-657.55лв. и лихви за просрочие 157.65лв. Горестоящият орган аргументирал своето решение с това, че задълженото лице има стари непогасени задължения по ЗМДТ за периода 2016-2020год. -за ДНИ и ТБО,за който не е извършвана ревизия.

       В изпълнение на Решение №19/ 29.01.2021 г. на Шуменски Административен съд по отношение на начина на погасяване на задължения на лицето по давност, е извършена проверка по данъчната сметка и данъчното досие на В.С.И.,при която са  констатирани непогасени в срок задължения за данък върху недвижимите имоти и такса за битови отпадъци за период 2013-2020 г. общо в размер на 1327,46 лева, които задължения е следвало да се платят през годината, за която са били дължими. Доколкото Данъкът върху недвижимите имоти Такса за битови отпадъци и лихвите върху тях съставляват  публични общински вземания по смисъла на чл. 162, ал. 2 от ДОПК приел,че  на основание чл. 175, ал. 1 от ДОПК и чл. 4, ал. 2 от ЗМДТ за невнесените в срок задължения се дължи лихва в размер, определен от съответния закон.

    Органът приел още,че задълженията за периода 2011 - 2015 г. са установени с издаването на Акт за установяване на задължения №АУЗД001618/ 02.02.2016 г., връчен по реда на чл.29 от ДОПК /лично предаден чрез лицензиран пощенски оператор и подписан на 12.02.2016 г. - влязъл в законова сила на 26.02.2016 г. – необжалван / общо в размер на 1162,76 лв. ,от които главница - 779,05 лв. и лихва за просрочие - 383,71 лв./.

    Досежно погасителната давност, в мотивите на решението си горестоящият орган посочил,че с издаването на Акта по чл. 107, ал. 3 от ДОПК е прекъсната давността относно задълженията за периоди 2011 - 2015 г. на основание чл. 172, ал. 2 от ДОПК. Съгласно чл. 172, ал. 3 от ДОПК за тези задължения е започнала да тече нова давност. Актовете за установяване на задължения са подлежащи на изпълнение титули на основание чл. 209, ал. 2 от ДОПК,в каквато връзка и на основание чл. 221 от ДОПК на лицето е изпратено Съобщение за доброволно изпълнение с №94-00-103/10.01.2017 г. от публичен изпълнител при Община Шумен - получено на 13.01.2017 г. и е заведено в регистрите на Община Шумен изпълнително дело под № ИД2017270029 за общо 827,54 лв., в т.ч. главница - 616,29 лв. и лихва 211,25 лв.

   Относно погасяване на задълженията приел,че с получените суми по посочените платежни нареждания са погасени задължения както следва:     

   -на 08.03.2016 г. постъпва сума по банков път в размер на 204,24 лв. за ДНИ, с която на основание чл. 169 ДОПК се погасяват задължения за периоди 2011-2015г.;

    -на 30.01.2017 г. постъпва сума в общ размер на 198,11 лв. за ТБО, с която се погасяват задължения за периоди 2011 - 2012 г./частично първа вноска/;

    -на 20.03.2017 г. постъпват суми, както следва: 31,14 лв. за ДНИ /с които се погасяват задължения за период 2016 г./ и 116.88 за ТБО /с които се погасяват задължения за периода 2014 г./;

    -на 30.04.2018 г. постъпва сума в размер на 31,14 лв. за ДНИ, с която сума се погасява периода 2016-2017 г. за ДНИ;

     -на 18.03.2019 г. постъпват суми както следва: за ТБО 246,50 /с която сума се погасяват задължения за периоди 2012-2013 г.-първа вноска/ и 66,00 лв. за ДНИ /с която сума се погасяват задължения за ДНИ за периоди 2017 - 2019 г. частична вноска/;

     -на 15.04.2020 г. постъпва сума в размер на 31,14 лв. за ТБО /с която се погасяват задължения за период 2013 г. ТБО/.

По влезлия в сила акт №АУЗД№001618/ 02.02.2016 г. към момента са налице изискуеми и ликвидни задължения в общ размер на 398,13 лв., в т.ч. такса за битови отпадъци за периода 2013 - 2015 г., в т.ч.: главница 219,00 лв. и лихва 179,13 лв.

Данъчните задължения се погасяват по реда, изброен в чл.168 и чл.169, ал.3а от ДОПК. Част от задълженията са погасени на основание чл.168, т. 1 от ДОПК - чрез плащане.

Съгласно Решение №19/ 29.01.2021 г. на Шуменски административен съд е отменен Акт за установяване на задължения №АУЗД001846/ 27.07.2020 г., който включва неплатените от В.С. данъци и такси за периода 2016-2019 г.

Съдът върнал преписката на органа по приходите при Община Шумен за ново произнасяне, в резултат на което е издаден Акт за установяване на задължения №АУЗД000005/ / 22.02.2021 г., след отразяване на постъпилите плащания до тази дата за предходни периоди.Въз основа на горното е обоснован извода,че  неплатените от В.С.И. задължения за данък върху недвижимите имоти; такса за битови отпадъци и лихви за периода 2016 - 2020 г. общо в размер на 815,20 лв., са изискуеми за плащане.Счел, че няма основание за прилагане на чл. 171 от ДОПК - погасяване по давност - и отписване относно задълженията на В.С.И. за данък върху недвижимите имоти; такса за битови отпадъци и лихвите, начислени върху тях.

      Въз основа на това горестоящият орган е счел жалбата за неоснователна и потвърдил оспореният пред него АУЗ.

     Решението на горестоящия административен орган е съобщено на жалбоподателя на 05.05.2021 г. - видно от известие за доставяне с обратна разписка, който е депозирал настоящата жалба пред Административен съд гр.Шумен на 12.05.2021 г.,  с рег.№ЖГ-00-041-001 по описа на Община Шумен, чрез административният орган.

    В хода на съдебното производство като доказателства по делото е приложена цялата административна преписка по издаване на оспорения акт, включително заповедите на кмета на Община Шумен, с които са определени границите на районите и видът на извършваните услуги по чл.62 от ЗМДТ на територията на Община Шумен и решенията на Общински съвет – гр.Шумен, с които е определен размерът на ТБО за периодите 2016 г. – 2020 г. вкл; Заповед №РД-25-005/04.01.2021 г. на Кмета на Община Шумен, издадена на основание чл.4 ал.4 от ЗМДТ и чл.44 ал.2 от ЗМСМА, с която са определени служителите от общинската администрация, имащи правата и задълженията на органи по приходите по смисъла на чл.4 ал.3 от ЗМДТ;Договор за концесия и анексите към същия,Методика за контрол и отчет на дейността на концесионера по договора за концесия; Протоколи за извършени проверки,фактури,графици и отчети за дейностите по сметосъбиране,светоизвозване,ръчно миене/метене,почистване за гр.Шумен за периода 2016-2029год.; списъци на разставените съдове,графици,справки за количествата отпадък и пътни листи за процесния период ; приемно-предавателни протоколи и отчети за дейности по договор ЗОП за събиране и транспортиране на отпадъци. Освен това,служебно е допусната и назначена съдебно -икономическа експертиза,заключението по която е прието от съда и страните по делото без възражения,като обективно и компетентно дадено и приобщено към съвкупния доказателствен материал по делото.

   От така установеното фактическо положение, съдът достигна до следните правни изводи: Жалбата е процесуално допустима като подадена в законоустановения 14  - дневен срок и от надлежна страна, имаща правото и интереса да оспори горепосочения индивидуален  административен акт.

   Разгледана по същество, жалбата е частично основателна и следва да бъде частично уважена, поради следните съображения:

   Съгласно чл.160 ал.2 от ДОПК, в настоящото производство съдът преценява законосъобразността и обосноваността на обжалвания акт, като съобразява дали е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.

   Според чл.4 ал.1 от ЗМДТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните данъци се извършва от служители на общинската администрация по реда на ДОПК, като съгласно чл.4 ал.3 и ал.4 от ЗМДТ, в производствата по ал.1 същите имат правата и задълженията на органи по приходите, като се определят със заповед на кмета на общината. Съгласно чл.9б от ЗДМТ, установяването, обезпечаването и събирането на местните такси се извършва по реда на чл.4 ал.1-5 от ЗМДТ, т.е. органите за установяване на ТБО са идентични с тези за установяване на ДНИ, а именно от служители от общинската администрация, определени със заповед на кмета да изпълняват правомощията на органи по приходите. По делото е представена Заповед №РД-25-005/04.01.2021 г. на Кмета на Община Шумен, с която на основание чл.4 ал.4 от ЗМДТ и чл.44 ал.2 от ЗМСМА са определени длъжностните лица от отдел „Местни данъци и ТБО” при Община Шумен с права и задължения на органи по приходите, в т.ч. и И.Т.Н.-главен инспектор данъчни приходи– издател на процесния АУЗ. С оглед на това съдът намира, че административният акт е издаден от компетентен орган.

   АУЗ обаче е издаден при съблюдаване на изискванията за форма,при липса на  допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила ,но в нарушение на материалния закон, поради следните съображения:

   Съдът намира, че оспореният акт, е издаден в изискуемата от чл.59 ал.1 от АПК писмена форма. Съгласно разпоредбата на чл.59 ал.2 т.4 от АПК, административният акт следва да съдържа фактически и правни основания за издаването си. Същите са необходим реквизит на акта и липсата им го опорочава съществено. Липсата на фактически основания представлява винаги съществено нарушение административно производствените правила, водещо до отмяна на административния акт. Това е така, защото без тях не могат да се направят изводи досежно съображенията, мотивирали административния орган да издаде съответния акт. В настоящия случай ,видно от акта за установяване на задължения, административният орган се е задоволил да опише единствено по години размерите на дължимите от оспорващия ДНИ и ТБО за периода от 2016 г. до 2020 г. вкл., ведно с начислените върху тях лихви за просрочие. Макар в АУЗ да  не е посочено, че органът по приходите е пристъпил към погасяване на стари задължения по реда на чл.169 от ДОПК и кои точно задължения като период и размер е погасил с извършените плащания от задълженото лице,такива данни  се съдържат в прил. към АУЗД Протокол№94-00-3659-002/.02.2021год. /л.30 от делото/,представляващ неразделна част от административната преписка във връзка с проведеното оспорване по административен ред, поради което може да се приеме, че допуснатото в АУЗ нарушение на чл.59 ал.2 т.4 от АПК, приложим съгласно § 2 от ДР на ДОПК, е преодоляно. Препис от протокола е бил връчен на оспорващия,видно от прил. известие за доставяне /л.32/ на 01.03.2021год.,по повод на което е и подадената пред горестоящия административен орган жалба с вх.№ЖГ-00-041/10.03.2021год., инициирала производството по административно обжалване на АУЗД и постановяването на Решение№Ж-00-041/28.04.2021год. от Началника на отдел „Местни данъци и ТБО“ при Община Шумен.Видно от съдържанието на протокола,в изпълнение на влязлото в сила Решение№19/19.01.2021год. на Административен съд-Шумен досежно начина на погасяване на задължения на лицето В.С.И. е била осъществена проверка по реда на чл.110 от ДОПК,при която са констатирани непогасени в срок задължения за ДНИ и ТБО за периода 2013-2020г. общо в размер на 1327.46лв.,платими през годината,за която са били дължими.С оглед характера на ДНИ и ТБО и лихвите върху тях на публични общински вземания по смисъла на чл.162 ал.2 от ДОПК е прието,че на основание чл.175 ал.1 от ДЗОПК и чл.4 ал.2 от ЗМДТ за невнесените в срок задължения се дължи лихва в определения от закона размер.

     Задълженията за периода 2011 - 2015 г. са установени с издаването на Акт за установяване на задължения №АУЗД001618/ 02.02.2016 г., връчен по реда на чл.29 от ДОПК, влязъл в законова сила на 26.02.2016 г. - необжалван общо в размер на 1162,76 лв. / в т.ч.главница - 779,05 лв. и лихва за просрочие - 383,71 лв./.

      С издаването на Акта по чл. 107, ал. 3 от ДОПК е прекъсната давността относно задълженията за периоди 2011 - 2015 г. на основание чл. 172, ал. 2 от ДОПК. Съгласно чл. 172, ал. 3 от ДОПК за тези задължения е започнала да тече нова давност.Доколкото  Актовете за установяване на задължения са подлежащи на изпълнение титули на основание чл. 209, ал. 2 от ДОПК,на основание чл. 221 от ДОПК на лицето е изпратено Съобщение за доброволно изпълнение с №94-00-103/10.01.2017 г. от публичен изпълнител при Община Шумен - получено на 13.01.2017 г. и е заведено в регистрите на Община Шумен изпълнително дело под № ИД2017270029 за общо 827,54 лв., в т.ч. главница - 616,29 лв. и лихва 211,25 лв.

     По отношение на погасяване на задълженията е констатирано следното :

     На 08.03.2016 г. постъпва сума по банков път в размер на 204,24 лв. за ДНИ, с която на основание чл. 169 ДОПК се погасяват задължения за периоди 2011-2015г.; на 30.01.2017 г. постъпва сума в общ размер на 198,11 лв. за ТБО, с която се погасяват задължения за периоди 2011 - 2012 г./частично първа вноска/; на 20.03.2017 г. постъпват суми, както следва: 31,14 лв. за ДНИ /с които се погасяват задължения за период 2016 г./ и 116.88 за ТБО /с които се погасяват задължения за периода 2014 г./; на 30.04.2018 г. постъпва сума в размер на 31,14 лв. за ДНИ, с която сума се погасява периода 2016-2017 г. за ДНИ; на 18.03.2019 г. постъпват суми както следва: за ТБО 246,50 /с която сума се погасяват задължения за периоди 2012-2013 г.-първа вноска/ и 66,00 лв. за ДНИ /с която сума се погасяват задължения за ДНИ за периоди 2017 - 2019 г. частична вноска/; на 15.04.2020 г. постъпва сума в размер на 31,14 лв. за ТБО /с която се погасяват задължения за период 2013 г. ТБО/.

     По влезлия в сила акт №АУЗД№001618/ 02.02.2016 г. към момента на изготвяне на протокола и издаване на АУЗ са налице изискуеми и ликвидни задължения в общ размер на 364.07лв., в т.ч. такса за битови отпадъци за периода 2013 - 2015 г., в т.ч.: главница 219,00 лв. и лихва 176,21 лв.

        За задълженията на В.С.И. за ТБО за периода 2016-2020год. и за ДНИ за периода 2019-2020год. е започнала процедура по установяване на задълженията на осн.чл.107 ал.3 от ДОПК,завършила с издаването на АУЗ№000005/22.02.2021год.

       Данъчните задължения се погасяват по реда, изброен в чл.168 от ДОПК. Част от задълженията са погасени на основание чл.168, т. 1 от ДОПК - чрез плащане.

        В резултат на гореизложеното е обоснован извод,че не са налице основания за прилагане на чл.171 от ДОПК-погасяване по давност относно задълженията на С. за ДНИ и ТБО и начислените върху тях лихви за периода 2016-2020год. ,възлизащи общо в размер на 815.37лв.,в т.ч. ДНИ за периода 2019-2020г.-главница -42.40лв. и лихва ДНИ към 23.02.2021г.-2.88лв.; ТБО за периода 2016-2020год.-главница-615.15лв. и лихва ТБО към 23.02.2021год.-154.94лв.

      В решението на горестоящия административен орган са обективирани констатации, че жалбоподателят има стари, непогасени задължения за ДНИ и ТБО, както и е посочено кои задължения са погасени с извършените плащания по банков път от задълженото лице,като на практика са възпроизведени констатациите от Протокол№94-00-3659-002/23.02.2021год.,съдържащ фактическите основания за постановяване на обжалвания АУЗ.  

       При издаване на обжалбвания АУЗ не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила,но същият е постановен в нарушение на материалния закон поради следното:

      Безспорно и установено от прил. по делото писмени доказателства е ,че въз основа на декларация по чл.14 от ЗМДТ с вх.№30218101054/30.03.1998г. жалбоподателят по делото В.С.И. е декларирал собственост-жилище109кв.м.,наход. се в гр.Шумен, ул.“Ц.О.“№ 17 и 1/2ид.част от земя 351кв.м., партиден номер 5407028929001.

Съгласно разпоредбата на  чл. 11 от ЗМДТ „данъчно задължени лица са собствениците на недвижими имоти“.С данък върху недвижимите имоти се облагат разположените на територията на Република България поземлени имоти, сгради и самостоятелни обекти в сгради в строителните граници на населените места и селищните образувания, както и поземлените имоти извън тях. Поземлен имот е част от територията, включително и тази, която трайно е покрита с вода, определена с граници съобразно правото на собственост.

Съгласно чл.62 от ЗМДТ такса битови отпадъци „се заплаща за услугите по събирането, извозването и обезвреждането в депа или други съоръжения на битовите отпадъци, както и за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване в населените места, като размерът на таксата се  определя по реда на чл. 66 за всяка услуга поотделно - сметосъбиране и сметоизвозване; обезвреждане на битовите отпадъци в депа или други съоръжения; чистота на териториите за обществено ползване”.

Съгласно чл. 66, ал.1 от ЗМД „таксата се определя в годишен размер за всяко населено място с решение на общинския съвет въз основа на одобрена план-сметка за всяка дейност, включваща необходимите разходи за:

-осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци - контейнери, кофи и други;

-събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до депата или други инсталации и съоръжения за обезвреждането им;

-проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци или други инсталации или съоръжения за обезвреждане на битови отпадъци;

-почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване”.

Видно от прил. по делото писмени доказателства,съставляващи материалите по административната преписка,с Решение №55/28.01.2016г. на ОбС-гр.Шумен е одобрена план-сметка за разходите по дейностите събиране, извозване и обезвреждане на битови отпадъци, както и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване за 2016г. за гр.Шумен и кварталите.

За 2016г. определения размер за ТБО е общо 1,5 промила върху данъчната оценка на имотите на физически лица, която такса включва:

-за сметосъбиране и сметоизвозване         -0,6 промила

-за чистота на териториите     -0,5 промила

-за обезврежване на БО в депо         -0,4 промила

Със Заповед №РД 25-1745/21.10.2015г. на Кмета на Община Шумен са определени границите на районите, видът на извършените услуги по чл.62 от ЗМД на територията на Община Шумен и честотата на сметоизвозване за 2016г.-за съдове с вместимот 1,1куб.м.-ежедневно.

С Решение №378/26.01.2017г. на ОбС-гр.Шумен е одобрена план-сметка за разходите за 2017г., като определения размер за ТБО от предходна година не е променен.

По заповед №РД 25-2198/28.10.2016г. на Кмета на Община Шумен са определени границите на районите, видът на извършените услуги по чл.62 от ЗМД на територията на Община Шумен и честотата на сметоизвозване за 2017г. за гр.Шумен, за съдове с вместимост 1,1куб.м.-ежедневно.

С Решение №645/25.01.2018г. на ОбС-гр.Шумен е одобрена план-сметка за разходите за 2018г., като определения размер за ТБО от предходна година не е променен.

По заповед №РД 25-2202/31.10.2017г. на Кмета на Община Шумен са определени границите на районите, видът на извършените услуги по чл.62 от ЗМД на територията на Община Шумен и честотата на сметоизвозване за 2018г. за гр.Шумен, за съдове с вместимост 1,1куб.м.-ежедневно.

        С Решение №964/20.12.2018г. на ОбС-гр.Шумен е одобрена план-сметка за разходите за 2019г., като определения размер за ТБО от предходна година не е променен.

По заповед №РД 25-2138/30.10.2018г. на Кмета на Община Шумен са определени границите на районите, видът на извършените услуги по чл.62 от ЗМД на територията на Община Шумен и честотата на сметоизвозване за 2019г. за гр.Шумен, за съдове с вместимост 1,1куб.м.-ежедневно.

По Договор за концесия от 23.07.2001г. дейностите: сметосъбиране, сметопочистване, сметоизвозване, снегопочистване и поддължане на сметището на гр.Шумен са отдадени на концесия на „БКС“ООД-гр.Шумен.

С Анекси към договора за концесия са изменяни клаузи по договора и срока му, като са прилагани и списъци с разставените съдове за битови отпадъци с вместимост 1,1 куб.м. на територията на гр.Шумен по адрес и брой на съдовете.

С Договор от 21.07.2016г. Община Шумен е възложила извършването на дейностите:         сметосъбиране, сметопочистване, сметоизвозване,снегопочистване, опесъчаване и зимно поддържане на улици и места за обществено ползване на територията на гр.Шумен на „РТК“ООД гр.Елин Пелин.

При извършена от вещото лице по СИЕ проверка е установено, че в близост до имота на жалбоподателя са налице 3 броя съдове за сметосъбиране.

Съгласно чл.22, ал.1 от ЗМДТ Общинският съвет определя с Наредба размера на данъчната ставка, като за Община Шумен размерът на ставката за ДНИ е определен на 1,3 промила върху данъчната оценка.

Жалбоподателят по декларация оп чл.14 от ЗМДТ е декларирал процесния имот като основно жилище Същевременно съгласно експертно решение на ТЕЛК-МБАЛ Шумен,прил. по делото, същият е с 100,00% инвалидност и съгласно чл.25, ал.1 и ал.2 от ЗМДТ ползва намаление от 75%.

Определената данъчна оценка за имота към 01.01. на съответната година е 82020,80лв.

За периода от 2016г. до 31.07.2016г. са налице двустранни протоколи, подписани между Община Шумен и концесионер „Титан-БКС“ООД гр.Шумен, а за период след 01.07.2016г. до 2020г. двустранни протоколи, подписани между Община Шумен и „ РТК“ ООД, които протоколи отразяват извършени дейности по сметосъбиране, сметоизвозване, снегопочистване, лугиране, изпразване на кошчета, миене, метене и др.дейности по почистване на обществените територии. Протоколите, които са съставяни са на десетдневки и месечни. Налице са и пътни листи за превозните средства, извършили съответните дейности, както и фактури за заплащане не услугите от Община Шумен.

Въз основа на съвкупния доказателствен материал по делото и проверените от вещото лице документи-протоколи, пътни листи, графици, отчети, фактури, отразяващи извършването на съответните дейности по сметосъбиране, сметоизвозване, снегопочистване, чистота на обществени места, съдът приема, че за периода 2016г.-2020г. по отношение на процесния имот на жалбоподателя е предоставяна услугата сметосъбиране и сметоизвозване и поддържане и чистота на териториите за обществено ползване.

По проверени документи е установено, че за обезвреждане на битови отпадъци е ползвано депо, находящо се в кв.Дивдядово, където са откарвани и обезвреждани отпадъците, събирани от територията на гр.Шумен, вкл. и адрес, на който се намира процесния имот на жалбоподателя,следователно,за периода 2016-2020год. за процесния имот на оспорващия е предоставяна от страна на община Шумен услугата „обезвреждане на битови отпадъци и поддържане на депо“.

От заключението на вещото лице по СИЕ,прието от страните по делото без възражения и кредитирано от съда с оглед пълната му кореспонденция със съвкупния доказателствен материал по делото се установи,че данъчните задължения по обжалвания Акт за установяване на задължения са определяни, като сумата на данъчната оценка на имота е умножавана по данъчната ставка за съответния вид данък/такса и за периода 2016-2020г. следващите се задължения на жалбоподателя за притежавания имот и земя, а именно:

 

Период

имот-апартамент

имот-земя

общо-лв.

аанъчиа

оценка

промил

ДНИ-лв.

ДНИ е 75% намаление

данъчна

оценка

промил

ДНИ-лв.

2016г.

75747,60

1.3

98,47

24.62

6273,20

1,3

8,16

32,78

2017г.

75747.60

1.3

98,47

24,62

6273,20

1,3

8,16

32,78

2018г.

75747,60

1,3

98.47

24,62

6273,20

1,3

8,16

32,78

2019г.

75747.60

1,3

98,47

24,62

6273,20

1,3

8,16

32,78

2020г.

75747,60

1.3

98.47

24,62

6273,20

1,3

8,16

32,78

Общо

 

 

 

123,10

 

 

40,80

163,90

 

 

 

 

 

 

 

-ТБО-по периоди и по компоненти, както следва:

период

данъчна

оценка

сметосъбиране и сметоизвозване

чистота на територии

обезвреждане,

депо

общо ТБО

промил

сума-

лева

промил

сума-

лева

промил

сума-

лева

промил

сума-

лева

2016

82080,20

0,6

49,21

0,5

41,01

0,4

32,81

1,5

123,03

2017

82080,20

0,6

49,21

0,5

41,01

0,4

32,81

1,5

123,03

2018

82080,20

0,6

49,21

0.5

41,01

0,4

32,81

1,5

123,03

2019

82080,20

0,6

49,21

0.5

41,01

0,4

32,81

1,5

123.03

2020

82080,20

0,6

49,21

0,5

41,01

0,4

32,81

1,5

123,03

Общо

 

 

246,05

 

205,05

 

164,05

 

615,15

 

 

Вещото лице е установило още,че  съгласно проверени документи, заплатените от жалбоподателя суми за ДНИ и ТБО за периода 2016-2020г. са както следва:

-за ДНИ-общо 363,66лв., от които:

-на 08.03.2016г.    -204,24лв.

-на 20.03.2017г.    - 31,14лв.

-на 30.04.2018г.    - 31,14лв.

-на 18.03.2019г.    - 66,00лв.

-на 13.04.2020г.    -31,14лв.

-за ТБО-общо 678,37лв., от които:

-на 30.01.2017г.    -198,11лв.

-на 20.03.2017г.    -116,88лв.

-на 18.03.2019г.    -246,50лв.

-на 15.04.2020г.    -116,88лв.

   Със заплатените от жалбоподателя суми са били погасени следните задължения за ДНИ и ТБО при спазване разпоредбите на чл.169, ал.3а от ДОПК:

-от внесените суми за ДНИ, както следва:

-от внесените на 08.03.2016г. за ДНИ 204,24лв. погасени:

-задължения за ДНИ по АУЗД001618/02.02.2016г. за период 2011г.-2015г. -162,76лв.

-лихви ДНИ по АУЗД001618/02.02.2016г.     - 41,48лв.

-от внесените на 20.03.2017г. за ДНИ 31,14лв., погасени:

-задължения за ДНИ за 2016г.       -        29,94лв.

-лихви ДНИ 2016г.      -        1,20лв.

-от внесените на 30.04.2018г. за ДНИ 31,14лв., погасени:

-задължения за ДНИ за 2016г.       -        2,84лв.

-задължения за ДНИ за 2017г.       -        25,96лв.

-лихви ДНИ 2016г.      -        0,96лв.

-лихви ДНИ 2017г.      -        1,38лв.

-от внесените на 18.03.2019г. за ДНИ 66,00лв., погасени:

-задължения за ДНИ за 2017г.       -        6,82лв.

-задължения за ДНИ за 2018г.       -        32,78лв.

-лихви ДНИ за 2017г.  -        1,43лв.

-лихви ДНИ за 2018г.  -        1,81лв.

-задължения за ДНИ за 2019г.       - 23,16лв.

-от внесените на 15.04.2020г. за ДНИ 31,14лв., погасени:

-задължения за ДНИ за 2019г.       -        9,62лв.

-лихви ДНИ 2019г.      -        0,53лв.

-задължения за ДНИ за 2020г.       -        20,99лв.

-от внесените суми за ТБО, както следва:

-от внесените на 30.01.2017г. за ТБО 198,11лв. погасени:

-задължения за ТБО по АУЗД001618/02.02.2016г. за период 2011 г. .        -123,03лв.

-лихви ДНИ по АУЗДОО 1618/02.02.2016г.   - 68,02лв.

-задължения за ТБО по АУЗД001618/02.02.2016г. за период 2012г. .         -        7,06лв.

-от внесените на 20.03.2017г. за ТБО 116,88лв., погасени:

-задължения за ТБО по АУЗД001618/02.02.2016г. за 2012г.     - 77,93лв.

-лихви задължения ТБО 2012г.     - 38,95лв.

-от внесените на 18.03.2019г. за ТБО 246,50лв., погасени:

-задължения за ТБО по АУЗД001618/02.02.2016г. за 2012г.     - 38,04лв.

-задължения за ТБО по АУЗД001618/02.02.2016г. за 2013г.     -117,60лв.

-лихви ТБО за 2012г.  -        24,59лв.

-лихви ТБО за 2013г.  -        66,27лв.

-от внесените на 15.04.2020г. за ТБО 116,88лв., погасени:

-задължения за ТБО по АУЗД001618/02.02.2016г. за 2013г.     -        5,43лв.

-задължения за ТБО по АУЗД001618/02.02.2016г. за 2014г.     - 68,09лв.

-лихви ТБО за 201 Зг. -        3,55лв.

-лихви ТБО за 2014г.  -        39,81 лв.

     След погасяване на задълженията за предходни периоди е налице остатък задължения по АУЗД001618/02.2016г.-общо 190,58лв., от които:

-главница ТБО-частично 2014г. и 2015г. -177,97лв.

-лихви ТБО към дата на акта-22.02.2016г. - 12,61лв.

    В тази връзка следва да се посочи, че данъчните задължения се погасяват по реда на чл.168 и в последователността по чл.169.Съгласно разпоредбата на чл.169 ал.3а от ДОПК ,до заявяването им за принудително събиране,задълженията от съответния вид,установени от общините ,се погасяват по реда на възникването им,а когато се отнасят за една и съща година,лицето има право да заяви кое от тях погасява.Съгласно разпоредбата на чл.171 ал.1 от ДОПК,публичните вземания се погасяват с изтичането на 5-годишен давностен срок,считано от 1 януари на годината,следваща годината,през която е следвало да се плати публичното задължение.Предвиденият в разпоредбата на чл.171 ал.2 от ДОПК абсолютен 10-годишен давностен срок е приложим единствено и само в случаите, когато е налице спиране или прекъсване на давността по ал.1 на чл.171 от ДОПК. В разпоредбата на чл.172 от ДОПК са изброени изрично случаите, в които давността спира или се прекъсва. Съобразно нормата на чл.172 ал.2 и ал.3 от ДОПК ,давността се прекъсва с издаването на АУПЗ или с предприемане на действия по принудително изпълнение и от прекъсването на давността започва да тече нова давност.В случая,както правилно е отбелязал органът,с издаването на АУДЗД 001618/02.02.2016год.,връчен по реда на ДОПК,необжалван и влязъл в сила на 26.02.2016год.,установяващ задължения за периода 2011-2015год. общо в размер на 1162.76лв. /главница 779.05лв. и лихви-383.71лв./ е била прекъсната давността относно задълженията за периоди 2011-2015год. на основание чл.172 ал.2 от ДОПК и съобразно разпоредбата на чл.172 ал.3 от ДОПК за тези задължения е започнала да тече нова давност,с оглед на което,правилен и обоснован е извода на органа,че не са налице основания за прилагане на чл.171 ал.1 от ДОПК за погасяване по давност и отписване задълженията на ДЗЛ-В.С.И. за ДНИ и ТБО и лихвите върху тях.

          Предвид извършените плащания от жалбоподателя и погасените задължения с тях,съобразно заключението на вещото лице по СИЕ задълженията по обжалвания акт за установяване на задължения се променят и определят, както следва:

         -задължения за ДНИ за период 2016-2020г.-общо 14,23лв„ от които: -главница -13,79лв. и лихви - 0,44лв. по периоди, както следва:

 

 

Период

по АУ ЗД000005/22.02.2021 г.

следващи/дължими задължения

ДНИ-лв.

лихви

Общо

ДНИ-лв.

лихви

общо

2016г.

0,00

0,00

0,00

0,00

0

0,00

2017г.

0,00

0,00

0,00

0,00

0

0,00

2018г.

0,00

0,00

0,00

0,00

0

0,00

2019г.

10,90

0,00

10,90

0,00

0

0,00

2020г.

32,78

1,59

34,37

13,79

0,44

14,23

Общо

43,68

1,59

45,27

13,79

0,44

14,23

 

Забележка: Лихвата е изчислена към дата на АУ3000005/22.02.2021 Г.-22.02.2021г.

 

        -задълженията за ТБО за периода 2016-2020г. са общо 769,93лв., от които:главница -615,15 лв. и лихви -154,78лв.,посочени подробно по период и по вид услуга в следната таблица:

 

 

период

данъчна

оценка

сметосъбиране и сметоизвозване

чистота на територии

обезвреждане, депо

общо ТБО

промил

сума-

лева

лихва

промил

сума-

лева

Лихва

промил

сума-

лева

лихва

промил

сума-

лева

Лихва

2016

82080,20

0,6

49,21

22,37

0,5

41,01

18,64

0,4

32,81

14,92

1,5

123,03

55,93

2017

82080,20

0,6

49,21

17,38

0,5

41,01

14,48

0,4

32,81

11,59

1,5

123,03

43,45

2018

82080,20

0,6

49,21

12,38

0,5

41,01

10,32

0,4

32,81

8,25

1,5

123,03

30,95

2019

82080,20

0,6

49,21

7,39

0,5

41,01

6,16

0,4

32,81

4,94

1,5

123,03

18,49

2020

82080,20

0,6

49,21

2,38

0,5

41,01

1,99

0,4

32,81

1,59

1,5

123,03

5,96

общо

 

 

246,05

61,90

 

205,05

51,59

 

164,05

41,29

 

615,15

154,78

 

Забележка: Посочените лихви са изчислени до датата на АУЗД-22.02.2021г.

 

 

       В тази насока вещото лице по СИЕ е съобразило,че предвид извършените от жалбоподателя плащания за ДНИ / от 18.03.2019г. и от 15.04.2020год./,несъобразени от административния орган при издаване на обжалвания АУЗД000005/22.02.2021год.,задълженията за ДНИ следва да се коригират на общо задължения в размер на 14.23лв.,от които главница 13.79лв. и лихва-0.44лв.

   По изложените съображения обжалваният Акт за установяване на задължение № АУЗД000005/22.02.2021год. с който на жалбоподателя са установени задължения за ДНИ и ТБО за периода 2016 г. – 2020 г. в общ размер от 815.20лв ,от които главница  657.55лева. и 157.65лева лихви, следва да бъде отменен в частта,с която са определени задължения за ДНИ и ТБО за период 2016-2020год. в общ размер над 784.16лв.,от които съответна главница до размера над 628.94лв. и лихви-до размера над 155.22лв., като издаден  в нарушение на материалния закон. Жалбата в останалата й част следва да се отхвърли като неоснователна.

   В настоящото производство жалбоподателят не претендира разноски, поради което такива не следва да бъдат присъдени.

   Водим от горното, Шуменският административен съд

 

Р     Е     Ш     И   :

 

   ОТМЕНЯ по жалба на В.С.И. с ЕГН **********,***, Акт за установяване на задължения №000005/22.02.2021г. за определяне на данък върху недвижими имоти  за данъчен период 2019-2020година  и Такса битови отпадъци /ТБО/ за данъчен период 2016-2020 година, потвърден с Решение № ЖГ-00-041/28.04.2021г. на Началник отдел „МДТБО“ при Община Шумен, В ЧАСТТА за размера над 784.16лв. /седемстотин осемдесет и четири лева и шестнадесет ст./,от които съответно главница за размера над 628.94лв. /шестотин двадесет и осем лв. и деветдесет и четири ст./ и лихви за размера над 155.22лв./сто петдесет и пет лв. двадесет и две ст./.

    ОТХВЪРЛЯ жалбата в останалата й част като неоснователна.

   Разноски не се присъждат.

   На основание чл.160 ал.6 от ДОПК решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

   Препис от настоящото решение да се изпрати на страните по реда на чл.137 във вр. с чл.138 от АПК.

 

 

                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: