РЕШЕНИЕ
№ 2619
Пловдив, 19.03.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Пловдив - XXXI Тричленен състав, в съдебно заседание на двадесет и първи февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:
Председател: |
МИЛЕНА ДИЧЕВА |
Членове: |
МАРИАНА МИХАЙЛОВА |
При секретар Р. П. и с участието на прокурора КАЛОЯН МИНЧЕВ ДИМИТРОВ като разгледа докладваното от съдия МАРИАНА МИХАЙЛОВА кнахд № 20237180703041 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
І.
За характера на производството, жалбата и становищата на страните :
1.
Производството е по реда на Глава Дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН.
2.Образувано
е по касационна жалба на Н.В.В., ЕГН ********** ***,чрез процесуалния
представител адвокат В.В. срещу Решение № 143 от 01.11.2023г. на Районен съд –
Асеновград, III н.с., постановено по АНД № 20235310200344/2023г. по описа на съда, с което е
потвърден електронен фиш серия К № 4930050 на ОДМВР-Пловдив, с което на Н.В.В.,
ЕГН ********** ***, на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от
Закона за движение по пътищата /ЗДвП/ е наложено административно наказание –
„глоба“ в размер на 400 лева за извършено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Касаторът релевира твърдения за незаконосъобразност на
атакуваното решение поради постановяването му в противоречие с материалния
закон. Твърди, че нарушението не е безспорно установено, електронният фиш не
отговаря на законовите изисквания и са налице процесуални нарушения по
издаването му. Въз основа на изложените аргументи отправя искане за отмяна на
съдебния акт и за отмяна на потвърдения с него електронен фиш. В съдебно
заседание касаторът се представлява от адвокат В., който поддържа касационната
жалба по изложените в нея съображения. Претендира разноски по делото.
3.Ответникът
по касационната жалба – ОД на МВР ПЛОВДИВ оспорва жалбата в депозирано по
делото писмено становище от процесуалния представител юрисконсулт Ивелина
Пенкова и моли съда да потвърди решението на ПРС.
Претендира се присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
4.Прокурорът
от Окръжна прокуратура - Пловдив дава заключение, че жалбата е неоснователна и
моли съда да я остави без уважение.
ІІ. За допустимостта:
5. Настоящият
състав на Административен съд – Пловдив, като прецени допустимостта и
основателността на касационната жалба, доводите на страните, както и след
служебна проверка на основание чл.218 ал.2 АПК за валидност, допустимост и
съответствие на решението с материалния закон, въз основа на установените
факти, приема следното от правна страна:
Касационната жалба е подадена в срока по чл.211 ал.1 АПК, от надлежна страна и затова е процесуално ДОПУСТИМА.
Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
ІІІ. За фактите:
6. С
обжалвания електронен фиш на Н.В.В., ЕГН ********** е вменено нарушение по чл.
21, ал. 1 от ЗДвП, за това, че на 29.05.2021г. в 09.21 часа в гр.Асеновград по
бул.”България” срещу номер 71 посока на движение на контролираните МПС от Изток
към Запад, за лек автомобил „Фолксваген Таурег” регистрационен номер СМ ******ВА,
е установено нарушение за скорост, заснето с автоматизирано техническо средство
№ TFR1-M 566, като моторното превозно средство се е движило с установена
скорост 81км./ч., при разрешена скорост – 50 км./ч. и превишил разрешената
скорост с 31 км./ч. Поради изложеното на основание чл. 189, ал. 4, във вр. с
чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП, е наложена „глоба“ в размер на 400 лева.
В първоинстанционното производство са събрани,
доказателства за годността на автоматизираното техническо средство, и справка
от КАТ за собственост на автомобила.
7.С обжалваното пред настоящата
инстанция решение, Районен съд – Асеновград е приел, че от събраните
доказателства по безспорен начин се установява, че е осъществен състав на
визираното в електронния фиш нарушение, както и че същият е издаден при
спазване на законоустановената процедура и при наличие на всички изискуеми
реквизити за този вид акт по чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. По отношение наложената
глоба, първоинстанционният съд е приел, че размерът на същата е правилно
определен.
ІV. За правото:
8. Като е стигнал до тези правни
изводи, районният съд е постановил правилен съдебен акт. В решението са
изложени подробни и задълбочени мотиви относно законосъобразността на оспорения
електронен фиш. Фактите по делото са обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност.
Въз основа на правилно установената фактическа обстановка, са направени
обосновани изводи относно приложението, както на материалния, така и на
процесуалния закон.
Доводите, наведени в касационната
жалбата, са идентични с тези, наведени и пред районния съд, който в мотивите на
решението си ги е обсъдил подробно. Фактическите констатации и правните изводи
формирани от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция. Мотивите
на решението са изключително подробни и на основание чл. 221, ал. 2,
предложение последно АПК не е необходимо да бъдат повтаряни.
9. Обосновано
при извършената служебна проверка за законосъобразност на оспорения ЕФ,
първоинстанционният съд е констатирал, че нарушението е установено по безсъмнен
начин, включително и от заснетия клип с техническо средство, както и от
представения протокол по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-523 от
12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата и в хода на административнонаказателното производство не
са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
В конкретния случай, електронният
фиш съдържа всички предвидени реквизити в разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от
Закона за движение по пътищата, която се явява специална по отношение на чл. 42
и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН и правилно пъвоинстанционния съд е приел, че не са
налице основания за отмяна на ЕФ, поради наличие на нарушение на изискванията
чл. 189, ал. 4 от ЗДвП. В случая нарушението е установено посредством мобилно
автоматизирано техническо средство. Легалната дефиниция на "Автоматизирани
технически средства и системи" е възпроизведена в §6, т. 65 от ДР на ЗДвП,
според който това са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват
и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган
и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично
от контролен орган и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно
разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на
контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.
Следва да се посочи и това, че в ЕФ
е посочена ОД МВР – гр.Пловдив, като териториалната структура на Министерството
на вътрешните работи, на чиято територия с установено нарушението и която се
явява негов издател. Спазено е изискването на чл. 10, ал. 1 от Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата,
въвеждаща изискването за всяко използване на мобилно АТСС за контрол/каквото
мобилно АТСС е използвано в процесния случай/ да се попълва протокол съгласно
приложението. Приложеният по делото Протокол за използване на АТСС е доказателство
за мястото и времето на извършване на нарушението, вида на АТСС, с което е
заснето нарушението, посоката на движение, в която се осъществява контролът и
въведените ограничения на скоростта.
С оглед доводите в касационната
жалба, следва още да се посочи, че по делото са представени надлежни
удостоверения и протоколи за валидността на автоматизираното техническо
средство. Протоколирано и фотографирано е конкретното място на разполагане и
използване, в образец по форма и реквизити съгласно чл. 10, ал.1 и ал. 2 от
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.
Не може да има съмнение, че
нарушението е установено (на посочените в електронния фиш дата, място и час)
именно посредством отразената в протокола АТСС. Това обстоятелство се
потвърждава и чрез генерираните от АТСС координати за геолокация. В тази връзка
обосновано първоинстанционният съд е приел за несъстоятелни твърдените
несъответствия в координатите посочени в изображението и на географската точка,
където е местонахождението на бул.България № 71. При това положение не се
създават каквито и да е съмнения по механизма на установяване на
административното нарушение и автентичността на изготвения от АТСС
доказателствен материал. От приложеното снимково изображение на МПС, се
установява по безсъмнен начин и идентификацията на процесното МПС.
10.С оглед изложеното, съдът намира
процесният електронен фиш за законосъобразен – същият правилно е издаден по
отношение на Н. В., предвид приложената справка за собственост на МПС по
смисъла на чл.189, ал.5 от ЗДвП, от която е видно, че собственик на превозното
средство е Н.В.В..
При липсата на съществени
процесуални нарушения и при безспорната установеност на извършеното
административно нарушение, правилно електронният фиш е бил потвърден от първоинстанционния
съд.
11.Изложеното до тук налага да се
приеме, че касационната жалба е неоснователна на посочените в нея основания, а
обжалваното пред касационната инстанция решение на районния съд е правилно и
законосъобразно. При постановяването му не са допуснати нарушения нито на
материалния, нито на процесуалния закон, поради което и същото като валидно,
допустимо и правилно, следва да бъде оставено в сила от настоящата инстанция.
V. За разноските:
12.Предвид
изхода на делото на ответника по касационната жалба следва да се присъдят
сторените съдебни разноски за юрисконсултска защита. По реда на чл. 63, ал. 3
от ЗАНН във вр. чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс, чл. 37 от
Закона за правната помощ и чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ
/обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав определя юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 лева.
Водим от горното, и на основание
чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, във връзка с чл. 63в от ЗАНН, Пловдивският
административен съд, ХХХI
– ви касационен състав
Р
Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 143 от 01.11.2023г. на Районен съд гр.
Асеновград, III
н.с., постановено по АНД №20235310200344 по описа на същия съд за 2023 г.
ОСЪЖДА Н.В.В.,
ЕГН ********** ***, да заплати на Областна дирекция гр.Пловдив на Министерство
на вътрешните работи с адрес: град Пловдив, ул. “Княз Богориди“ №7, сумата от
80 лева, съставляваща равностойността на осъществената юрисконсултска защита за
тази съдебна инстанция.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване и протест.
Председател: |
|
Членове: |