Определение по дело №278/2019 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 ноември 2019 г. (в сила от 8 февруари 2020 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20197250700278
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 27 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

Номер №                                     27.11.2019 г.                                  Град  Търговище

                                                                                  

Търговищки Административен съд                                                      първи състав

 на  двадесет и седми ноември                      две хиляди и деветнадесета година                             

в  закрито заседание в следния състав:

                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ТОДОРОВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

Адм.Д № 278 по описа за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

     Производството е по реда на чл.60, ал. 1 от АПК във вр. с чл. 188 от ЗДДС.

   Делото е образувано по жалбата на ЕТ“Р, И,“, рег. С ЕИК:……………,  против Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед за прилагане на ПАМ № 451-ФК/ 14.11.2019 г. на началник отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която е разпоредено запечатване на търговски обект и забрана за достъп до него“  за срок от 14 дни, стопанисван от жалбоподателя.

В жалбата се сочи, че разпореждането е незаконосъобразно и немотивирано. Не са изложени конкретни фактически основания, само бланкетно е посочено, че предварителното изпълнение са налага с цел защита на особено важни държавни и обществени интереси, както и наличието на опасност, че може да бъде осуетено и сериозно затруднено изпълнението на наложената санкция по издадената заповед. Това води до невъзможност за преценка на предпоставките на чл. 60, ал. 1 от АПК. Не е ясно кои са особено важните публични интереси, чиято защита се търси с предварителната изпълняемост на заповедта, и при какви критерии е преценено наличието на опасност от затрудняване на изпълнението.     Иска се отмяна на допуснатото предварително изпълнение.

Съдът, след   преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните приема следното:

Жалбата срещу разпореждането за предварително изпълнение на ПАМ е подадена от легитимирано лице, пред компетентния съд и в тридневния срок по чл. 60, ал. 4 АПК, тъй като заповедта е била връчена на 25.11.2019 г. (видно от представената разписка за връчване). Предвид изложеното, съдът намира, че същата е допустима и подлежи на разглеждане по реда на чл. 60, ал. 4 от АПК.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

      Със процесната заповед за прилагане на ПАМ № 451-ФК/ 14.11.2019 г.  началникът на отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП на основание  чл. 186 и чл. 187 от ЗДДС е наложил на жалбоподателя принудителна административна мярка (ПАМ),  запечатване на търговски обект и забрана за достъп до него  за срок от 14дни“,  находящ  се в гр.Попово,  стопанисван от жалбоподателя, поради извършено нарушение на чл.25, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обект чрез фискални устройства, във вр. с чл.118, ал.1 ЗДДС. В заповедта, на основание чл. 188 ЗДДС и чл. 60 АПК е включено и разпореждане за предварително изпълнение (ПИ) на принудителната административна мярка с мотиви: А. за защита на особено важен държавен интерес – спазване на фискалната дисциплина и реда за отчитане на фискалните устройства, в което се изразява в интересът на държавния бюджет за законосъобразно регистриране и отчитане на продажбите чрез фискално устройство в проверения търговски обект от задълженото лице, респ. за правилно определяне на реализираните от задълженото лице доходи и размера на неговите публични задължения. Б. При съществуването на опасност изпълнението на акта да бъде осуетено, или сериозно затруднено; В. При хипотеза, в която от закъснението на изпълнението могат да последват значителни или трудно поправими вреди за бюджета.

Органът е посочил още, че на първо място възниква необходимост да се защитят особено важни държавни интереси, посочени по-горе. Разпоредбата на чл. 186 и чл. 187 от ЗДДС осъществяват държавна принуда за защита на установени правни регламенти. В този смисъл те имат и санкционен характер, тъй като ПАМ се налага за преустановяване и/ или предотвратяване на адм.нарушения и последиците от тях, поради което имат и превантивен характер.  Ако не беше допуснато ПИ на ПАМ, съществува възможност да се извърши ново нарушение, а опасността за фискалния ред при подобна практика, водеща до отклонение от данъчно облагане би била непосредствена. Неотчитането на всички извършени продажби и получените суми в брой чрез ФУ е от категорията на съществените нарушения на данъчното законодателство. С това свое поведение проверяваното лице накърнява съществено обществения интерес и фискалната политика на държавата, тъй като препятства възможността за отчитане на търговските обороти и като последица се явява неправилно определяне на реализираните доходи и отклоняване от данъчно облагане.    

Настоящият състав счита, че така посочената цел не може да бъде постигната с допуснатото предварително изпълнение на ПАМ. Мярката е запечатване на търговския обект, а нарушението е  неиздаден касов бон на стойност 2,20 лв. Посоченото несъмнено засяга интереса на фиска, а оттам и държавния интерес, но в случая под особено важни държавни интереси по смисъла на чл. 60, ал. 1 АПК следва да се разбират такива, които биха били застрашени в резултат на конкретно извършеното нарушение и по начин, който да сочи на реална необходимост от охраната им посредством допускане на предварителното изпълнение на акта. В случая административният орган не е обосновал конкретно изводи за особено важен държавен интерес, който да се нуждае от защита посредством допуснатото предварително изпълнение, а е изложил общи мотиви, които биха могли да се отнесат към всеки такъв подобен случай. На следващо място, административният орган не е посочил фактически основания, от които да може да се направи извод, че изпълнението на мярката "запечатване на търговски обект и забрана за достъп до него " може да бъде осуетено или сериозно затруднено. Не са представени по делото доказателства които да индикират възможно или вероятно преустановяване на дейността в обекта. Следва да се посочи още, че както ПАМ така и допускането на нейното ПИ  освен че следва да бъдат необходими за постигане на целта на закона, но и да са съразмерни по тежест с установените факти и преследваната цел.  Употребеният израз е, че „ …е възможно отклонение от данъчно облагане…“ Няма убедителна аргументация твърдението на органа, че е  налице неотклонение.   При допускане на предварително изпълнение в тежест на административния орган е да прецени всяко конкретно обстоятелство и да посочи конкретните фактически основания, наложили допускането на предварителното изпълнение на акта, което в настоящия случай не е сторено. Изложените в Заповедта изводи на административния орган не почиват на конкретни фактически основания, а съвпадат по принцип с целта на самата ПАМ, която е с преустановителен и превантивен характер и в този смисъл имат отношение към нейната законосъобразност.

Предвид изложеното съдът намира, че предварителното изпълнение на мярката не е гарант за законосъобразното възможно отклонение, в търговския обект, нито за неизвършване на нарушения от същия вид.

Останалите основания представляват буквално повтаряне на част от текста на чл. 60, ал. 1 от АПК, където най-общо са нормирани материално-правните предпоставки за допускане на предварителното изпълнение на акта. Административният орган не е доказал убедително наличието на предпоставки за упражняване на правомощието му по чл. 60, ал. 1 от АПК.

Съвкупно, това позволява да се направи извод, че принудителната мярка би могла да бъде ефективно приложена и на по-късен етап – след разрешаване спора относно нейната законосъобразност.  

С оглед изложеното Разпореждането, с което се допуска предварително изпълнение на  Заповед за прилагане на ПАМ № 451-ФК/ 14.11.2019 г.  на началник отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която е разпоредено запечатване на търговски обект и забрана за достъп до него за срок от 14 дни“   находящ  се в гр.Попово следва да бъде отменено.  

При този изход на делото ответната страна следва да заплати разноски в размер на 50 лв. държавна такса и 500 лв. адвокатски хонорар или общо 550 лв.

С оглед на гореизложеното и на основание чл. 60, ал. 5 АПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТМЕНЯ по жалба на ЕТ“Р, И,“, рег. С ЕИК:…………..,    Разпореждане за допускане на предварително изпълнение на Заповед за прилагане на ПАМ № 451-ФК/ 14.11.2019 г. на началник отдел „Оперативни дейности“- Варна в ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП, с която е разпоредено запечатване на търговски обект и забрана за достъп до него“  за срок от 14 дни   поради извършено нарушение  чл.25, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговски обект чрез фискални устройства, във вр. с чл.118, ал.1 ЗДДС.

ОСЪЖДА  ГД“Фискален контрол“ при ЦУ на НАП  ДА ЗАПЛАТИ на ЕТ“РАДОСЛАВ ИКОДИЕВ“, рег. С ЕИК:********* направените разноски по делото в размер на 550 лв. съставляващи държавна такса и адвокатски хонорар.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7- дневен срок от съобщаването му на страните.

На основание чл. 138, ал.1 АПК препис от определението да се изпрати на страните.

ПРЕДСЕДАТЕЛ: