Р Е Ш Е Н И Е
№
гр. Пирдоп, 06.01.2020 година.
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Районен съд-Пирдоп, първи състав в публичното съдебно заседание,
проведено на десети декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
Председател: Симеон Гюров
При участието на съдебния секретар Мария Николова, като
разгледа докладваното от съдия Гюров А.Н.Дело № 149 по описа на Районен съд-Пирдоп
за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл. 59 и сл. от
Закона за административните нарушения и наказания.
Постъпила е жалба от лицето З.С.Г. с ЕГН **********,***,
срещу Наказателно постановление(НП) № 298 от 11.07.2019 г. на Директора на
Регионална дирекция по горите (РДГ) - София, с което на жалбоподателя е наложено
административно наказание „глоба”по чл 90, пр. 2 (съхранява) от Закона за лова
и опазване на дивеча, в размер на 150.00 лв /сто и петдесет лева/, за извършено
нарушение по смисъла на чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от Закона за лова и
опазване на дивеча(ЗЛОД), и са отнети в
полза на Държавата вещите, предмет на нарушението: 2 броя ловни трофеи от
сърна-черепи с рога, на основание чл. 61, ал. 1, изречение второ от Закона за
лова и опазване на дивеча.
В съдебно заседание жалбоподателя,
чрез процесуалния си представител поддържа жалбата си. Излага становище относно незаконосъобразност на
наказателното постановление, моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата
страна – РДГ-София, в придружително писмо към изпратената от нея
административнонаказателна преписка, и
чрез процесуалния си представител в съдебно заседание, заявява становище за
неоснователност на жалбата.
Районна
прокуратура-Пирдоп не взима становище по жалбата.
Акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/ №298/19 г по регистъра и сериен № 0000448, придружен с
констативен протокол /КП/ № 003819/06.03.2019г. са съставени на 06.03.2019г.,
като за АУАН е посочено, че е съставен в 17,25 часа, а за КП е посочено, че е
съставен в 14,40 часа, от инж. С.Б., на длъжност горски инспектор при РДГ-София,
в присъствието на св.Т.Г. и св.Г.П., като актосъставителя е отразил, че при извършена проверка на 06.03.2019 г. в РДГ София, гр.Пирдоп, ул.
„Княз Борис І”, бл.20, вх.Б, ет.2, е установено, че на 06.03.2019 г. лицето З.С.Г.
съхранява в жилището си, което обитава в гр.Пирдоп, ул. Княз Борис І, бл.20, вх.Б, ет.2, 2 бр.
ловни трофеи от сърна череп с рога, без регистрация и без оценителен протокол съгл.
чл.61 от ЗЛОД. В АУАН е
посочено, че количеството на задържаните вещи са 2 броя ловни трофеи от
сърна(сръндак). Административнопривлеченият Г. е подписал съставения АУАН, като не е отразил
възражения в него и е получил препис от същия. С разписка №000376 от
07.03.2019г. вещите-предмет на нарушението са предадени от актосъставителя С.Б.
на инж.Филип Ковачки - гл.експерт при РДГ-София за отговорно пазене.
За извършената проверка, актосъставителя инж.С.Б. е изготвил Доклад рег.№РДГ14-02466/07.03.2019г. до Зам.директора на РДГ-София, приложен към административнонаказателната преписка, от който се установява, че на 06.03.2019 г. по подаден сигнал със съдействието на служители на РУ МВР Пирдоп извършили проверка в частен имот на адрес: с. Чавдар, община Чавдар, ул. „И. Филипов” № 21 при която установили, че лицето З.С.Г. - съпруга на Г.С. Георгиев съхранява в обитаваното от нея жилище ловни трофеи както следва: Сърна (череп с рога) - 50 броя; Благороден елен (череп с рога) - 3 броя; Зъби (глиги) от дива свиня - 5 броя; без същите да са маркирани, без да имат оценителни протоколи и без да са регистрирани съгласно разпоредбите на ЗЛОД. Представен е 1 брой оценителен протокол № 188/22.02.2016 г. за трофей от дива свиня. В доклада се сочи, че след установеното, извършили проверка в частен имот в гр. Пирдоп, ул. „Княз Борис І” Блок № 20, вх. Б, при което установили, че лицето Г.С. Георгиев съхранява в обитаваното от него жилище ловни трофеи както следва: Благороден елен (череп с рога) - 1 брой; Елен лопатар (череп с рога) - 1 брой; Сърна (череп с рога)- 2 броя; Муфлон (череп с рога)- 1 брой; Зъби (глиги) от дива свиня - 5 броя; без същите да са маркирани, без да имат оценителни протоколи и без да са регистрирани съгласно разпоредбите на ЗЛОД. Лицето представило 1 брой оценителен протокол № 182/23.11.2016 г. за трофей от сърп; издаден на ловеца Стефан Минов Стефанов. В доклада, актосътавителя излага, че за установеното съставили констативни протоколи серия Р014 № 003818/06.03.2019 г. и №. 003819/06.03.2019 г., АУАН серия Р014 №№ 0000438/06.03.2019 г. 0000440/06.03.2019 г 0000441/06.03.2019 г. 0000442/06.03.2019 г. 0000443/06.03.2019 г. 0000444/06.03.2019 г 0000445/06.03.2019 г. 0000446/06.03.2019 г. 0000447/06.03.2019 г. 0000448/06.03.2019 г 0000449/06.03.2019 г., с които задържали трофеите и препаратите, между които 2 бр. КП Р014 № 003818/06.03.2019 г. и 003819/06.03.2019 г. и 11 бр. АУАН серия РОМ №№ 0000438/06.03.2019 г. 0000440/06.03.2019 г. 0000441/06.03.2019 г. 0000442/06.03.2019 г. 0000443/06.03.2019 г. 0000444/06.03.2019 г. 0000445/06.03.2019 г. 0000446/06.03.2019 г. 0000447/06.03.2019 г. 0000448/06.03.2019 г 0000449/06.03.2019г., фигурират и процесните АУАН и КП по настоящото административнонаказателно производство.
Въз основа на така съставения акт за
установяване на административно нарушение, административнонаказващият орган
(АНО) е изготвил НП №298/11.07.2019г. на Директор на РДГ София, който, след
като разгледал
актова преписка № 298/ 2019 г., образувана срещу лицето З.С.Г. с
ЕГН **********,*** на основание
акт за установяване на административно нарушение (АУАН) сериен № 0000448 от
06.03.2019 г., придружен с констативни протоколи (КП) № 003819 от 06.03.2019 г. и №00318 от
06.03.2019 г.(като за КП №00318 от 06.03.2019г. настоящия съдебен състав намира
същия за неотносим към административоннаказателната преписка, касаеща
конкретния казус, а в КП №00319 от 06.03.2019г. са посочени като установени 2
бр.череп и с рога от сръндак), съставени от С.С.Б., адрес ***, на длъжност
горски инспектор при РДГ София, констатирал, че съгласно образуваната
административнонаказателна преписка, за извършена проверка на 06.03.2019 г. от
служители на РДГ София и РУ - гр. Пирдоп в гр.Пирдоп, ул. „Княз Борис І” бл.20, вх.Б, ет.2, ап.4, община Пирдоп, е установено, че на
06.03.2019 г. лицето З.С.Г. съхранява в жилището си, с адрес: гр.Пирдоп,
ул. „Княз Борис І” бл.20, вх.Б, ет.2,
ап.4, общ.Пирдоп - 2 броя
ловни трофеи-черепи с рога от сърна,
без регистрация и оценителен протокол, съгласно изискванията на чл. 61 от
Закона за лова и опазването на дивеча. Лицето е подписало съставения АУАН, без
да даде обяснения или възражения по случая и е получило препис от същия. В НП
се сочи, че предвид обществените отношения, които са предмет на уреждане от
Закона за лова и опазване на дивеча, като национално богатство, извършеното
нарушение не се характеризира с по-ниска обществена опасност от законово
предвидената, поради което не може да се определи като маловажен случай по чл.
28 от Закона за административните нарушения и наказания. В НП се сочи, че видно
от гореизложеното, както и че не са установени в хода на
административнонаказателното производство обстоятелства изключващи вина, З.С.Г.,
виновно е нарушила чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от Закона за лова и
опазване на дивеча, поради което и на основание: чл. 90, пр. 2 (съхранява) от
Закона за лова и опазването на дивеча. Заповед РД 49-199/16.05.2011 на
Министъра на земеделието и храните и чл. 53, ал. 1 и ал. 2 от Закона за административните нарушения
и наказания, като на жалбоподателя е наложено административно
наказание „глоба”по чл 90. пр. 2 (съхранява) от Закона за лова и опазване на
дивеча, в размер на 150.00 лв /сто и петдесет лева/, за извършено нарушение по
смисъла на чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от Закона за лова и опазване на
дивеча(ЗЛОД), и са отнети в полза на
Държавата вещите, предмет на нарушението: 2 броя ловни трофеи от сърна-черепи с
рога, на основание чл. 61, ал. 1, изречение второ от Закона за лова и опазване
на дивеча.
От разпита на св.С.Б. се установява, че е
съставил АУАН и поддържа отразените в него констатации. Констативният протокол
бил съставен на името на З.С.Г., защото апартамента по лична карта бил на З..
Тя живеела там по лична карта. Тя на този адрес била регистрирана като живуща,
а Г.С. Георгиев – на неговата лична карта бил регистриран като живущ на адрес в
с.Чавдар. Г.С. Георгиев присъствал там при изготвяне на констативния протокол и
АУАН. На същия адрес тогава имало едно момиченце и двама възрастни хора – в
същия апартамент на ул.“Княз Борис I“, бл. 20, вх. Б, ет. 2, ап. 4. На този
адрес не е имало трофеи с пластмасови рога.
От разпита на св.Тр.Г. се установява, че
е свидетел при установяване на нарушението, при съставяне и връчване на акта.
От разпита на св.Г.П. се установява, че е
свидетел при установяване на нарушението, при съставяне и връчване на акта. Видял
двата трофея от сръндак. Били закачени в апратамента.
От разпита на св. Т.Малинов се
установява, че познава Г.С. Георгиев може би от 30 години. Участвал е в такъв
лов на едър дивеч на територията на Горско стопанство гр.Копривщица. Издавали
бележки за лов в едров дивечов район – това е за изпълнение на наряда, който им
спускали от „горе”, тогава било някога Горскостопански комбинат. Нарядът им бил
благороден елен, диво прасе и сърна, респ. сръндак – едър дивеч. Всичко било
било оформено със съответните разрешителни за лов. Г.С. Георгиев бил участвал в
лова и осъществяване на наряда за дивечово месо. Издавали бележки – т.нар.
разрешителни за лов. Това са 1988 г., 1989 г., 1990 г. до 1995 г., докато бил в
гр.Копривщица, защото той и директора на
горското издавали бележките за лов. Не можел да докаже, че Г. Георгиев е
придобил в лова точно тези 10 броя трофеи. От юни месец 1995 г. не е
зам.директор на Горско стопанство гр.Копривщица. Сега било ДГС към ЮЗДП. Тези
ловни бележки не знае колко време се пазят. Г. Георгиев бил участвал в лов на
едър дивеч. Не познава лице с име З.С.Г.. У ловеца не оставал екземпляр от
бележката за лов. Придружителят я връщал обратно към кочана. На бележката за
лов, която са издавали най-отдолу пишело придружител на лова. Това били
горските надзиратели, които охранявали участъка. Имали четири участъка. За
толкова много години бил издал десетки бележки.
Изложената фактическа обстановка съдът
приема въз основа на приложените и приети по делото по реда на чл. 283 от НПК
писмени доказателства: към писмо изх.№ РДГ 14-6427/30.07.2019 г. на Директора
на РДГ София писмени доказателства: Жалба с вх.№ РДГ 14-6309/24.07.2019 г. па
описа на РДГ-София от З.С.Г.; 9 (девет) листа приложения, представляващи
образуваната в РДГ-София административно-наказателна преписка против наказаното
лице, заверени с гриф „Вярно с оригинала на РДГ-София“ и приложените към писмо
с изх.№ РДГ 14-7202/28.08.2019 г. на Директора на РДГ София писмени
доказателства: НП № 298/11.07.2019 г. – оригинал; АУАН № 0000448/06.03.2019 г.
– оригинал и заверено копие на писмо с
изх.№ РДГ 14-6852/14.08.2019 г. – 1 лист; удостоверение
за данъчна оценка по чл. 264, ал. 1 от ДОПК изх.№ *********/25.09.2019 г.
издадено от Община Пирдоп, както и от разпита на свидетелите Б., Г., П. и
Малинов, разпитани в хода на производството, като кредитира показанията на
разпитаните свидетели като еднопосочни, логични и непротиворечиви и ги цени при
формирането на вътрешното си убеждение и мотивиране на своя съдебен акт.
При така установената фактическа
обстановка, съдът установява от правна страна следното:
По допустимостта на жалбата, съдът
намира, че същата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59 и сл. от ЗАНН срещу наказателно постановление, което подлежи на обжалване.
Настоящата въззивна инстанция, при
извършения съвкупен анализ на събраните по делото доказателства и при
служебната проверка във връзка със законосъобразността на издаденото
наказателно постановление, намира, че в хода на проведеното административно
производство е допуснато съществено процесуално нарушение и законът е бил
приложен неправилно, което обуславя частичната отмяна на санкциониращия акт.
На първо място следва да се отбележи, че
намерените и иззети вещи, предмет на нарушението, представляват „ловни трофеи”
по смисъла на &1 т. 9 от Допълнителните разпоредби към Правилника за
прилагане на закона за лова и опазване на дивеча, поради което е налице годен
обект на административно нарушение. Нито в АУАН, нито в обжалваното наказателно
постановление е посочен от кой момент за жалбоподателя е възникнало
задължението да регистрира тези трофеи. Вменената като нарушена разпоредба на
чл. 61, ал. 1 от ЗЛОД изисква задължителната им регистрация в едномесечен срок.
В случая административно наказващият орган изобщо не се е опитал да установи
началния период на тяхното придобиване и респективно неспазването на
законоустановения срок за регистрирането. С този свой пропуск той е допуснал и
нарушение на материалния закон, тъй като в обстоятелствената част на АУАН и наказателното
постановление е посочил, че нарушението е извършено и открито на една и съща
дата - 06.03.2019 г. Следователно не е ясно дали на тази дата за жалбоподателя
е възникнало задължението да регистрира ловните трофеи или от този момент вече
е изтекъл срока за това и ако е правилно последното, откога е следвало да
започне да тече този срок.
На следващо място описаната в АУАН
фактическа обстановка не кореспондира с описаната такава в издаденото въз
основа на АУАН НП, което препятства възможността за защита на
административнопривлечения.
На
следващо място още в хода на проведеното административно производство са
ангажирани достатъчно доказателства, а такива бяха събрани и в хода на
проведеното съдебно следствие чрез събраното удостоверение
за данъчна оценка по чл. 264, ал. 1 от ДОПК изх.№ *********/25.09.2019 г.
издадено от Община Пирдоп, от които е видно, че ½ ид.част от имота е собственост на жалбоподателката, а другата ½ ид.част. е собственост на Г.С. Георгиев съпруг на същата, който е присъствал на
проверката съгл.посоченото в съставените на 06.03.2019 г. КП №003819 и КП
№003818, и за когото на настоящия съдебен състав е служебно известно, че по
същото време са му съставени няколко
АУАН, съответно издадени НП, по които са образувани
анд№№138,139,140,141,142,143,144 по описа на РСПп за 2019 г., за съхраняване на
ловни трофеи. Предвид установената
собственост на имота,
не става ясно защо административнонаказващия орган е преценил, че следва да бъде вменено административно нарушение по чл. 90 от ЗЛОД на жалбоподателката, като изложеното от
актосъставителя и процесуалния представител на въззиваемата страна, че по л.к.
е със същия адрес, е най-малкото смехотворно, като по
никакъв начин не беше установено, че
именно жалбоподателя е придобил/съхранявал въпросните ловни трофеи.
Следва да се отбележи, че е налице
съществено противоречие и в изложеното в приложения към
административнонаказателната преписка Доклад рег.№РДГ14-02466/07.03.2019г. до
Зам.директора на РДГ-София, в който е посочено, че при извършена проверка в
частен имот на адрес: с. Чавдар, община Чавдар, ул. „И. Филипов” № 21, е
установено, че лицето З.С.Г. - съпруга на Г.С. Георгиев съхранява в обитаваното
от нея жилище ловни трофеи както следва: Сърна (череп с рога) - 50 броя; Благороден елен (череп с
рога) - 3 броя; Зъби (глиги) от дива
свиня - 5 броя; без същите да са
маркирани, без да имат оценителни протоколи и без да са регистрирани съгласно
разпоредбите на ЗЛОД, а при извършена проверка в частен имот в гр. Пирдоп, ул.
„Княз Борис І” Блок № 20, вх. Б, са установили, че лицето Г.С. Георгиев
съхранява в обитаваното от него жилище ловни трофеи, както следва: Благороден
елен (череп с рога) - 1 брой; Елен
лопатар (череп с рога) - 1 брой; Сърна
(череп с рога)- 2 броя; Муфлон (череп с рога)-
1 брой; Зъби (глиги) от дива свиня - 5 броя; без същите да са маркирани,
без да имат оценителни протоколи и без да са регистрирани съгласно разпоредбите
на ЗЛОД, което е в абсолютно противоречие с издадените и посочени в доклада 2.бр.КП и 11 бр. АУАН, между които фигурират и
процесните такива по настоящото административонаказателно производство, като
същите са в абсолютен противовес със събраните свидетелски показания на
актосъставителя и свидетеля, присъствал при установяване на нарушението,
съставяне и връчване на АУАН.
Освен това в хода на административното
производство е допуснато и друго съществено процесуално нарушение, което е
ограничило процесуалните права на дееца. Видно от съдържанието на съставения
АУАН е, че като нарушена правна норма е приета тази по чл.90, предложение 2,
вр.чл. 61, ал. 1 и ал. 2 от ЗЛОД. Същевременно в НП, издаден въз основа на АУАН,
е посочено, че действително нарушената законова разпоредба от жалбоподателя, е
тази по чл. 61, ал. 1, вр.ал.2 от ЗЛОД, като на
основание чл.90, пр.2 (съхранява) от ЗЛОД му е наложена глоба в размер
на 150,00 лв. и на основание чл.61, ал.1, изр.второ от ЗЛОД са отнети
вещите-предмет на нарушението в полза на Държавата. Налице е несъответствие
между съдържащото се в НП фактическо описание на нарушението, посочената като
нарушена законова разпоредба и приложената за санкционирането на нарушението
административнонаказателна норма. Видно от съдържанието на съставения АУАН и на
издаденото въз основа на него НП, административнонаказателното обвинение от
фактическа страна се основава на това, че административнопривлечения съхранява
нерегистрирани ловни трофеи и които следва да се оценяват от оценителни
комисии, назначени със заповед на изпълнителния директор на Изпълнителната
агенция по горите. От правна страна обвинението е обосновано с извършено
нарушение на чл. 61, ал.1, вр.ал.2 от ЗЛОД, съгласно която норма ловните трофеи
се регистрират в държавните горски стопанства или в държавните ловни стопанства
по място на добиването им в едномесечен срок, нерегистрираните ловни трофеи се
отнемат в полза на държавата, като ловните трофеи се оценяват от оценителни
комисии, назначени със заповед на изпълнителния директор на Изпълнителната
агенция по горите. Съответно санкцията е наложена при прилагането на
административнонаказателния състав на чл. 90 от ЗЛОД, регламентиращ, че който
укрива, съхранява, обработва, продава или превозва незаконно придобит от
другиго дивеч или ловен трофей, или нерегистрирани ловни трофеи, ако не подлежи
на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 100 до 2000 лв. Така направената
фактическа формулировка и правна обосновка обаче не позволява формиране на
еднозначни правни изводи за волята на наказващия орган по фактите и по
приложението на закона, като административнонаказателната правна квалификация
на деянието не е съответна на фактическото описание на нарушението и на
посочената като нарушена нормативна разпоредба. При фактическото описание на
нарушението са изложени обстоятелства, сочещи неизпълнение на две отделни
регламентирани в ЗЛОД изисквания. Фактическото обвинение за притежаването(съхраняването)
на ловни трофеи без документ за произход въз основа на заложената процедура в
чл.61 ЗЛОД по регистрация и оценка, съставлява нарушение на чл. 64а от ЗЛОД,
като същото не е съставомерно деяние по чл. 90 от ЗЛОД, на основание на която
норма е ангажирана отговорността на жалбоподателя. Съответно фактическото
обвинение за административно нарушение на нерегистрирани по реда на чл. 61, ал.
1 от ЗЛОД ловни трофеи, следва се
субсумира в административнонаказателния състав по чл. 83з от ЗЛОД, а именно
„Който не изпълни задължение по чл. 61, ал. 1, се наказва с глоба от 500 до
2000 лв.”. Следователно не е налице изискуемия се конекситет между фактическото
обвинение, правната му квалификация и приложената административнонаказателна
разпоредба на чл. 90 от ЗЛОД.
Административните наказания са форма на
държавна принуда - репресивни мерки по повод неправомерно поведение на
определено лице, като с оглед този им характер законодателят е предвидил строго
формални процесуални правила и изисквания за реализирането на
административнонаказателната отговорност. Всяко нарушение на изискванията за
индивидуализация на извършеното нарушение, като ограничаващо правото на защита
на нарушителя, реализиращо се в рамките на фактически и юридически
формулираното съдържание на наказателното постановление, представлява
съществено процесуално нарушение, опорочаващо наказателното постановление. Ето
защо в случая посоченото по-горе процесуално нарушение представлява съществено
такова и е абсолютно основание за отмяна на наказателното постановление в частта за
наложеното
на административнопривлечения З.С.Г. административно наказание „глоба” в размер
на 150,00 лв., като незаконосъобразно.
Следва да бъде отбелязано, че е
недопустимо санкционирано по административен ред лице да узнава за различни
правни параметри на административно нарушение едва с наказателното
постановление. Настоящата въззивна инстанция не намира, че случаят е маловажен,
като в конкретния случай съвкупната преценка на събраните по делото
доказателства не навеждат да несъмнения извод за ниска степен на обществена
опасност на деянието, предвид количеството на намерените ловни трофеи.
Независимо, че същите не са били оценени и няма как да бъде преценен техния
паричен еквивалент, то предвид тяхното количество и обществените отношения,
които се засягат по опазване на лова и дивечовото разнообразие, не може да се
приеме че е налице института на чл. 28 от ЗАНН.
Предвид гореизложените правни съображения
съдът намира, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно в
частта за наложеното на административнопривлечения З.С.Г. административно
наказание „глоба” в размер на 150,00 лв., като незаконосъобразно и следва да
бъде отменено.
По отношение на отнетите в полза на
държавата 2 броя ловни трофеи от сърна-черепи с рога, съдът намира, че
безспорно по делото беше установено, че същите не са били регистрирани и поради
тази причина и като взе предвид разпоредбата на чл. 61, ал. 1, изр.2-ро от
ЗЛОД, наказателното постановление следва да бъде потвърдено в тази част.
Мотивиран
от изложеното, Районен съд-Пирдоп,
първи състав
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ Наказателно
постановление №298/11.07.2019 г. на Директора на РДГ София, с което на З.С.Г. с ЕГН **********,***, е наложено административно наказание глоба в размер на 150.00(сто и петдесет) лева за нарушение по чл. 61, ал. 1, във връзка с ал. 2 от ЗЛОД.
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №298/11.07.2019 г. на Директора на РДГ
София, в частта, с която на основание чл. 61, ал. 1, изр.второ от ЗЛОД, са отнети в полза на Държавата вещите, предмет на
нарушението: 2 броя ловни трофеи от сърна-черепи с рога.
Решението може да бъде обжалвано в
четиринадесетдневен срок от съобщението за изготвянето му пред Административен
съд - София област по реда на глава ХІІ-та на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: