Р Е Ш Е Н И Е
240/26.6.2020г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Шуменският районен съд, четиринадесети състав
На трети юни две хиляди и двадесета
година,
В публично заседание в следния състав:
Председател: Кр.Кръстев
Секретар: Ф. А.
Като разгледа докладваното от
районния съдия
АНД № 551 по описа за 2020г.
За да се произнесе взе предвид
следното:
Производство по
чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е
Наказателно постановление № 11/21.02.2020г. на Директора на РИОСВ - Шумен,
с което на основание чл. 143 ал.2 т.6 от ЗУО
/Закон за управление на отпадъците/ на Община Шумен ЕИК *********, с адрес на управление
гр. Шумен, бул. „Славянски“ №17 представлявано от Л.Д.Х. е наложено административно
наказание “имуществена санкция” в размер на 3 000 лв. /три хиляди лева/. В жалбата си до съда
жалбоподателят моли съда да отмени наказателното постановление като постановено
при съществени нарушения на материалноправните и процесуалните разпоредби на
закона. В съдебно заседание редовно призован, изпраща представител, който
поддържа депозираната жалба, като я доразвива.
Процесуалният
представител на въззиваемата страна оспорва жалбата и моли съда да постанови
решение, с което да потвърди обжалваното наказателно постановление на Директора
на РИОСВ.
Жалбата е
подадена в срока по чл.59 ал.2 от ЗАНН, поради което е процесуално
допустима.
Жалбата е неоснователна.
От
събраните по делото доказателства и становища на страните, преценени поотделно
и в тяхната съвкупност, се установи следното от към фактическа страна:
На 10.09.2019г. длъжностни лица от РИОСВ-Шумен извършили
извънредна проверка на площадка намираща се в гр. Шумен, бул. „Симеон Велики“,
поземлен имот № 83510.665.33 по КК на гр. Шумен. Същата била по повод подаден
сигнал С-96 от 10.09.2019г. за черен дим от горене на гуми до градския стадион
„Панайот Волов“. При пристигането си на място проверяващите констатирали че, на
площадка с твърда настилка, собственост на Община Шумен се съхраняват
значително количество излезли от употреба автомобилни гуми, като значителна
част от тях са запалени и горят. За констатираното свидетелите С.Р.С. и Е.Я. В.-
А. съставили констативен протокол № СР-56. С писмо изходящ № С-96-1 от
11.09.2019г. от Община Шумен била изискана информация относно:
1.Произхода на излезлите от
употреба гуми (ИУГ), наличните количества, документи за приемане
и/или предаване на ИУГ (договори, приемно-предавателни протоколи и др.)
2. Информация за вида и отреждането на площадката. На
какво основание се събират и съхраняват излезлите от употреба гуми на
въпросната площадка.
3. В какви срокове ще се предадат наличните ИУГ на фирма
имаща документ по чл. 35 от Закона за управление на отпадъците.
4. Площадката отговаря ли на изискванията на наредба № Iз-1971
от 2009г. за строително-технически правила и норми за осигуряване на
безопасност при пожар ( обн. ДВ, бр. 96 от 2009г. ; попр., бр. 17 от
2010г.; Решение № 13641 на Върховния административен съд от 2010г. – бр. 101 от
2010г.)
В получената
от Община Шумен информация, съдържаща се
в писма с Вх. № С-96-(2) от 11.09.2019г. и С-96-(5) от
30.09.2019г. проверяващите установили, че на площадката на бул. „Симеон
Велики“, поземлен имот № 83510.665.33 по КК на гр. Шумен са налични излезли от
употреба автомобилни гуми около 150 тона. Представен бил Акт № 3017 за публична
общинска собственост на имота от 14.07.2009г., както и скица на имота. Било
установено, че площадката е с начин на трайно ползване „за трасета и вело и
мотоспорт“ /тъй известния в града велодрум/.Същата се намира в урбанизирана
територия, като същата не е отредена за дейност с излезли от употреба гуми по
реда на чл. 3 от Наредба №7 за изискванията, на които трябва да отговорят
площадките за разполагане на съоръжения за третиране на отпадъци. Било
установено, че на площадката Община Шумен събира излезли от употреба гуми в
изпълнение на задълженията си по чл. 19 ал.3 т.7 от Закона за управление на
отпадъците и по договор с „Гумирек“ ЕАД от 29.02.2016г. Също така проверяващите
констатирали, че за въпросната площадка няма извършени процедури по
съгласувателни и разрешителни режими от РИОСВ гр. Шумен, както и не е уведомена
РИОСВ гр. Шумен за дейността с автомобилни гуми която се извършва. Като цяло
проверяващите приели за установено, че Община Шумен извършва дейност по
събиране и съхраняване на излезли от употреба автомобилни гуми на неразрешено
за тази дейност място.
С писмо изх. № ОА-3025/24.09.2018г. на РИОСВ – Шумен, бил
поканен кмета на Община Шумен или упълномощено от него лице да се яви на
14.10.2019г. в РИОСВ гр. Шумен за
съставяне на АУАН. Уведомлението било получено и на посочената дата се явило
упълномощено от кмета на община лице, като в негово присъствие бил съставен и
връчен АУАН № СР-02/14.10.2019г. При връчването му възражения не били
направени, като било отбелязано, че в тридневен срок такива ще бъдат внесени. В
законовия тридневен срок по чл. 44 ал.1 от ЗАНН такива не са постъпили. Въз
основа на АУАН и другите събрани по преписката материали било издадено Наказателно постановление № 11/21.02.2020г. на Директора
на РИОСВ - Шумен, с което на основание чл. 143 ал.2 т.6 от ЗУО /Закон за
управление на отпадъците/ на Община Шумен ЕИК *********, с адрес на управление гр.
Шумен, бул. „Славянски“ №17 представлявано от Л.Д.Х. е наложено административно
наказание “имуществена санкция” в размер на 3 000 лв. /три хиляди лева/.
Така установената фактическа
обстановка се установява от разпита на свидетелите разпитани в с.з. свид. С.С.
– актосъставител, Е. В.- А.-свидетел по констатиране на нарушението, З.В. –
свидетел при съставянето на акта, както и от приобщените по делото писмени
доказателства.
При така установената фактическа
обстановка съдът приема, че жалбоподателят действително е извършил визираното в акта и в НП нарушение, по следните
правни съображения: Нарушението се установява по категоричен начин
от събраните по делото гласни и писмени доказателства, макар това да се оспорва
от страна на жалбоподателя. Показанията на свидетелите С. и Велинова са
последователни и непротиворечиви и съдът няма основания да се съмнява в тях. Те
кореспондират изцяло на приложените по делото писмени доказателства и
установяват фактическата обстановка такава, каквато е описано в АУАН и НП. Показанията
на свид. В. потвърждават законосъобразното изготвяне на акта.
Относно твърденията
на жалбоподателя, че са предприети действия по извозването на излезлите от
употреба автомобилни гуми, като е сключен договор за целта и се представиха
доказателства в тази насока. За това може да се каже, че самото съществуване на
договора не е достатъчно да породи желания резултат, като резултат от това е и
предизвикания пожар..
Не е
налице нарушение на материалния и процесуалния закон. Нарушението и
обстоятелствата при които е извършено са описани пълно и ясно в АУАН. НП е издадено от оправомощено за това лице, същото важи и за АУАН видно от
приложените към делото заповеди.
Досежно
размера на имуществената санкция, съдът намира,
че същият е правилно определен и съответства на тежестта на
нарушението, наложена е в предвидения от закона минимален размер който закона
предвижда и не може да бъде променена. В този смисъл съдът намира, че санкцията
наложена му от наказаващия орган напълно съответства на
тежестта на нарушението. Поради това съдът счита, че НП следва да бъде изцяло
потвърдено като правилно и законосъобразно.
Водим
от горното и на основание чл.63 ал.1 предл. Първо от
ЗАНН, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА
Наказателно постановление № 11/21.02.2020г. на Директора на РИОСВ - Шумен,
с което на основание чл. 143 ал.2 т.6 от ЗУО /Закон за управление на
отпадъците/ на Община
Шумен ЕИК *********, с адрес на управление гр. Шумен, бул. „Славянски“ №17
представлявано от Л.Д.Х. е наложено административно наказание “имуществена
санкция”
в размер на 3 000 лв. /три хиляди лева/.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред ШАС в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните, че е изготвено.
Районен съдия: