РЕШЕНИЕ
№ 14222
гр. София, 08.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 79 СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и четвърти ноември през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ЦВ. М.
при участието на секретаря Т. Ц.
като разгледа докладваното от ЦВ. М. Гражданско дело № 20211110147321
по описа за 2021 година
Предявени са кумулативно обективно съединени искове, както следва: с правно
основание чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ за признаване за незаконно на уволнението, извършено със
заповед № 272-ЧР/15.06.2021 г. и неговата отмяна, както и с правно основание чл. 344, ал. 1,
т. 2 КТ за възстановяване на ищцата на заеманата преди уволнението длъжност „управител“
на обект: бензиностанция – ......
Ищцата Ж. Д. Х. твърди, че по силата на трудов договор № Б-2601/08.10.2007 г.,
изменен с допълнително споразумение от 10.03.2014 г., е била в трудово правоотношение с
ответника „...., в рамките на което е изпълнявала длъжността „управител“ на обект“:
бензиностанция – Б – 135, .... като със заповед № 272-ЧР/15.06.2021 г. на директора на
персонала, връчена на същата дата, то е било прекратено, на основание чл. 330, ал. 2, т. 6
КТ – поради налагане на дисциплинарно наказание „уволнение“. Заявява, че заповедта е
незаконосъобразна, тъй като не е спазен 2-месечният срок по чл. 194, ал. 1 КТ, доколкото
ответникът не е доказал момента на узнаване за извършване на твърдяните нарушения.
Посочва, че най-ранният момент, в който е станало това, са датите: 16.10.2020 г., 19.10.2020
г. и 22.10.2020 г., когато служители на ответника са узнали за тях, запознавайки се с
видеозаписите от системата за видеонаблюдение на обекта, а не 18.01.2021 г., както се
посочва в докладна записка до работодателя от същата дата, изготвена от А. Н. – Регионален
мениджър и В. М. – Териториален мениджър. В тази връзка се позовава на чл. 56, ал. 4
ЗЧОД, съгласно който техническите средства за видеонаблюдение се съхраняват в регистър
„Видеонаблюдение“ 2 месеца след изготвянето им, т. е. най-късно до 16.12.2020 г.,
19.12.2020 г. и 22.12.2020 г., поради което няма как ответният работодател да е узнал за
твърдяните нарушения едва на 18.01.2021 г. Допълва, че не става ясно дали посочената дата
отразява момента на съставяне на докладната записка или момента на връчване на същата.
Отделно от това, заявява, че преките ръководители – С. Д. и А. Н. са били уведомени за
всяко от твърдяните нарушения по електронна поща още на 10.12.2020 г. Твърди, че
последният е регионален мениджър и в това си качество осъществява контрол върху
1
дейността на управителите на бензиностанции и при констатирано нарушение на трудовата
дисциплина също има правомощие да предприеме действия по образуване на
дисциплинарно производство, като поиска обяснения от съответния служител, но в този
случай субект на дисциплинарната власт си остава управителят на дружеството, който
извършва преценка дали да се наложи дисциплинарно наказание и ако да – от какъв вид.
Счита, че е налице злоупотреба с процесуални права, тъй като съставяйки докладната
записка от 18.01.2021 г. работодателят се е опитал да създаде нов срок за налагане на
дисциплинарното наказание. Оспорва материалната законосъобразност на даденото от ИА
„.... разрешение за прекратяване на трудовото правоотношение, позовавайки се на
правилата за предварителната закрила по чл. 333, ал. 1, т. 2 КТ, тъй като е трудоустроен
служител, поради което най-напред е следвало да поиска мнение на ТЕЛК, което в случая е
било сторено, но в него е посочено, че евентуална промяна в условията на труд би могла да
се отрази неблагоприятно на здравословното състояние ан лицето. Оспорва да е извършила
вменените нарушения на трудовата дисциплина. В тази връзка оспорва да е нарушила т. 5
от длъжностната си характеристика и част от правилата, уредени в „Стандарти за
управление и експлоатация на бензиностанции ....., твърдейки, че за нея не съществува
задължение да бъде на място при пълненето на резервоарите със светли горива и газ пропан
- бутан от началото до края на процеса от момента на пристигане на цистерната,
разтоварване и зареждане на горивата и напускането на обекта, тъй като това не означава,
че не е изпълнила задълженията си да провери пломбите, свободната вместимост на
резервоарите и изправността на разходомера. Заявява, че такива задължения имат не само
управителите на бензиностанции, но също така и старши-продавачите, поради което не
става ясно защо твърдяните нарушения във връзка с приема на горива се вменяват само на
нея. Оспорва да е нарушила и т. 8 от длъжностната си характеристика, тъй като поведението