№ 902
гр. Варна , 20.07.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВАРНА, 24 СЪСТАВ в публично заседание на шести
юли, през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Геновева Илиева
при участието на секретаря Веселина Д. Георгиева
като разгледа докладваното от Геновева Илиева Гражданско дело №
20213110104403 по описа за 2021 година
Производството по делото е образувано по предявени от М.А. срещу Т.У. – Варна
обективно кумулативно и съединени искове с правно основание чл. 344, ал.1, т. 1, т. 2, т. 3
КТ за отмяна като незаконно уволнението, извършено със заповед № ЧР – 03 – 4/28.01.2021г.
на работодателя, за възстановяване заеманата преди уволнението длъжност „Главен
секретар“ и за заплащане на сумата от 16 006, 35 лв., след допуснато изменение на иска по
реда на чл. 214, ал. 1 КТ, претендирана като обезщетение за оставяне без работа за времето
от 29.01.2021г. до 06.07.2021г., ведно със законната лихва от датата на депозиране на
исковата молба – 26.03.2021г. до окончателното изплащане на задължението.
Претендират се и сторените по делото съдебно – деловодни разноски.
В обстоятелствената част на исковата молба ищецът М.А. твърди, че със заповед №
ЧР – 03 – 4/28.01.2021г., работодателят е прекратил съществуващото между страните
трудово правоотношение поради съкращаване на щата, на осн. чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ, по
силата на което е заемал в ТУ – Варна длъжността „Главен секретар“, чиито специфични
ръководни, организационни и контролни функции са разписани в длъжностна
характеристика и в Правилника за устройството и дейността на ТУ, изменен на 16.10.2020г.
Твърди се, че уволнителната заповед е незаконосъобразна, тъй като работодателят не
е извършил реално съкращаване на щата. Трудовите функции на закритата длъжност
„Главен секретар“ са преминали в новосъздадените непосредствено преди уволнението две
нови длъжности – Директор на Дирекция „Финанси“ и Началник на отдел
„Административен и финансов контрол“, което изисква подбор, какъвто работодателят не е
извършил. След премахване на длъжността, заемана от ищеца, не е налице изменение в
Правилника за устройството и дейността на ТУ.
Отделно е релевирано възражение за злоупотреба с право по чл. 8 КТ от страна на
работодателя, чиято цел е била прекратяване на трудовия договор с ищеца, а не действие,
предприето в интерес на висшето учебно заведение. Ректорът на ТУ – Варна е изисквал
многократно писмени обяснения от служителя за предполагаеми нарушения на трудовата
1
дисциплина, оттегляйки и дадените му пълномощие, с което практически е лишил ищеца от
възможност да осъществява трудовите си задължения.
Искът по чл. 344, ал. 1, т. 3 КТ е основан на твърдения, че след прекратяване на
трудовото правоотношение ищецът е останал без работа, в резултат на незаконното
уволнение, поради което се настоява за присъждане на обезщетение в размер на брутното
трудово възнаграждение, но за не повече от шест месеца.
Въз основа на изложеното се настоява за уважаване на предявените искове.
В срока по чл.131 ГПК, ответникът Т.У. – Варна, оспорва предявените искове и
настоява за тяхното отхвърляне.
Поддържа се, че необходимостта от закриване на длъжности от административния и
помощно - техническия персонал, е породена от оптимизиране структурата и числеността на
персонала в държавните висши училища въз основа на Заповед от 22.01.2021г. на
Министъра на образованието и науката и от споразумение от 25.11.2020г. изискващо
реализиране на национална политика за повишаване възнагражденията на академичния
персонал, чрез намаляване състава на административния състав.
Длъжността „Главен секретар“ е предвидена в щатното разписание, едва от 2019г.
Съображенията на работодателя да съкрати конкретни длъжности не подлежи на съдебен
контрол, поради което излагането на мотиви от страна на ректора или Академичния състав
на висшето учебно заведение, не е необходимо.
Работодателят счита, че не е бил длъжен да извършва подбор, тъй като е съкратена
единствената бройка. Отделно от изложеното, длъжностите - Директор на Дирекция
„Финанси“ и Началник на отдел „Административен и финансов контрол“, не са
съществували към момента на издаване на уволнителната заповед. Функциите на
новосъздадените две нови длъжности не са идентични на тези на длъжността, заемана от
ищеца.
Оспорват се твърденията работодателят да е упражнил недобросъвестно правата си
по чл. 8, ал. 1 КТ.
Настоява се за отхвърляне на предявените искове.
Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и по вътрешно
убеждение приема за установено следното от фактическа и правна страна:
Ищецът М.А. е заемал длъжността „Главен секретар” в Т.У. – Варна, считано от
10.04.2019г., въз основа на трудов договор от 09.04.2019г. /л. 15/.
Със заповед № ЧР – 03 – 4/28.01.2021г., на осн. чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ, поради
съкращаване на щата, считано от 29.01.2021г., трудовото правоотношение, е прекратено.
Ищецът оспорва законосъобразността на уволнението поради липса на реално
извършено съкращаване в щата, тъй като трудовите функции на закритата длъжност „Главен
секретар“ са преминали в новосъздадените непосредствено преди уволнението две нови
длъжности – Директор на Дирекция „Финанси“ и Началник на отдел „Административен и
финансов контрол“, което изисква подбор, какъвто работодателят не е извършил.
В първото съдебно заседание е обявено за безспорно и ненуждаещо се от доказване,
на осн. чл. 146, ал. 1, т. 3 и т. 4 ГПК, че двете длъжности - Директор на Дирекция „Финанси“
и Началник на отдел „Административен и финансов контрол“, са възникнали и са заети
2
преди прекратяване на трудовото правоотношение с ищеца.
Съобразно представените длъжностни характеристики за длъжностите „Главен
секретар”, Директор на Дирекция „Финанси“ и Началник на отдел „Административен и
финансов контрол“ се открояват следните задължения, сравнени в табличен вид, както
следва:
Длъжности и изисквания за заемане на всяка от тях
„Главен секретар”Директор на ДирекцияРъководите Отдел
„Финанси”„Административен и
финансов контрол”
Висше образование „Социални, стопанскиИкономическо образованиеИкономическо образование с
и правни науки”, проф. направлениес ОКС „Магистър” поОКС „Магистър” по финанси,
„Администрация и управление” илифинанси, счетоводство,счетоводство, банки и банково
„Икономика” или област на висшебанки и банково дело;дело;
образование „Технически науки”
ОСНОВНИОСНОВНИ ДЛЪЖНОСТНИ
Функционални задълженияДЛЪЖНОСТНИЗАДЪЛЖЕНИЯ
ЗАДЪЛЖЕНИЯ
1./ подпомага дейността на1./ подпомага дейността на
1./ подпомага дейността на Ректора в
Ректора относноРектора относно осъществяване
административната и стопанска сфера;
стратегическото управлениена административния и
на университета;финансов контрол в ТУ – Варна;
2./ извършва дейности по планиране,2./ разработване и2./ координира и контролира
ръководство, отчет и контрол наимплементиране на устойчивадминистративните звена в
изпълнението на ежегодни цели и задачи наанализ и мониторинг върхутехните административни звена;
административното и стопанско управление;системата от ключови
показатели за развитието на
университета;
3./ организира разпределянето на задачите и3./ периодичен финансово –3./ осъществява пряк финансов
координира тяхното изпълнение междуикономически анализ иконтрол върху всички
административните и помощно – техническимониторинг върху систематаструктурни звена в
звена на Университета;от ключови показатели зауниверситета;
развитието на университета;
4./ подпомага осъществяването на4./ организира и провежда 4./ участва в провеждането на
взаимоотношения на Ректора спериодичен финансово –периодичен финансово –
представители на органите наикономически анализ наикономически анализ на
изпълнителната власт, ръководителите надейността на Университета сдейността на университета с цел
организации и институции, координирацел наблюдаване нанаблюдение ма финансовото
графика на заседанията и присъствието нафинансовото състояние;състояние, мониторинг на
Ректора на различни съвещания, заседания,ключови финансови резултати;
форуми;
5./ осигурява необходимата информация за5./ участва в управлението и5./ контролира и следи за
предоставяне на органите на изпълнителнатаконтрола на процеса наотклонения на финансовата
власт и др. организации и институции;бюджетно планиране иполитика на университета;
контролира изпълнението на
бюджета на университета по
звена и в цялост;
6./ организира и контролира всички6./ координира и контролира6./ координира и контролира
дейности, свързани с управлението наприложението на систематаприложението на системата за
материалната и техническа база наза вътрешен контрол върхувътрешен контрол върху
Университета;рационалното използване нарационалното използване на
материално-техническитематериално-техническите
ресурси на университета;ресурси на университета;
7./ създава условия за нормална и ефективна7./ разработване на
3
7./ създава условия за нормална и ефективна7./ разработване на
работа на административните и помощно-периодични прогнози за
технически звена в Университета;развитието на университета в
цялост и по структурни
звена;
8./ участва в съставянето на бюджета на8./ направлява и контролира
университета и в контрола на неговотопроцеса на прилагане на
изпълнение;единна финансово –
икономическа политика на
отделните структурни звена
на университета за постигане
на стратегически цели;
9./ изготвя инвестиционна програма на
университета и подпомага Ректора в
търсенето на инвеститори;
10./ проучва възможности и инициира
разработването на инфраструктурни
проектни предложения по международни и
национални програми;
11./ съдейства за разширяване на контактите
с бизнеса с цел реализиране на съвместни
дейности и дарения. Води деловата
кореспонденция с бизнес организациите;
12./ утвърждава длъжностните
характеристики на административния и
помощно-технически персонал;
13./ да изпълнява други функции и задачи
възложени с писмена заповед на Ректора,
а именно /л. 21 и л. 25/:
13.1./ да ръководи и организира всички
въпроси, свързани с администриране на
стопанската и материално-техническата
дейност на университета;
13.2./ да ръководи и организира търгове за
отдаване под наем на недвижими имоти –
държавна собственост, при условията на
ЗДС;
13.3./да ръководи и организира
провеждането на обществени поръчки;
13.4./да подписва всички необходими
документи, свързани със законосъобразното
провеждане на процедури по възлагане на
обществени поръчки;
13.5./да ръководи и организира събирането и
съхраняването на пълната документация за
проведените процедури за възлагане на
обществени поръчки и за процедурите за
отдаване под наем на недвижими имоти и
сключване на договори по тях.
Спорният по делото въпрос е задължителен ли е бил подборът и какъв е кръгът от
лицата, измежду които той следва да бъде извършен.
Работодателят няма задължение за подбор, когато премахва единствена щатна бройка
или всички щатни бройки за една длъжност и не се е възползвал от правото си на подбор по
чл. 329, ал.1 КТ. Работодателят винаги има задължение за подбор, когато при съкращаване
4
на щата премахва част от бройките за една длъжност, както и когато се възползва от правото
на подбор. Задължение за подбор има и когато работникът или служителят изпълнява
идентични или сходни длъжностни задължения с лица, които заемат други длъжности.
Преценката за идентичност е в зависимост от характера и естеството на длъжностните
задължения и не зависи от близостта или съвпадението на наименованията по щата.
Като прецени характера и естеството на длъжностните задължения на посочените
длъжности, съдът приема, че трудовите им функции не са сходни, а изискванията за заемане
на всяка от тях са различни.
Трудовите функции на длъжността „Главен секретар” са насочени основно към
подпомагане дейността на Ректора във връзка с отчета и контрола по изпълнение на
ежегодни цели и задачи, организирайки административните и помощни технически звена,
осъществяване на контрол върху материалната и техническа база, както и осъществяване и
поддържане на взаимоотношения с различни държавни органи, организации и институции.
Докато трудовите функции на другите две длъжности са насочени към осъществяване
на финансов контрол, бюджетно планиране и контрол върху изпълнението му и материално
– техническите ресурси.
Изложеното обуславя извод, че извършеното от работодателя съкращаване на
щатната длъжност „Главен секретар” е реално, тъй като в ТУ – Варна, не са съществували
идентични длъжности. Посочените длъжности -Директор на Дирекция „Финанси“ и
Началник на отдел „Административен и финансов контрол“ имат свои характерни трудови
функции, различни от тези на съкратената длъжност, поради което за работодателя не е
възникнало задължение за извършване на подбор по чл. 329, ал. 1 КТ.
Доводът за извършване на уволнението при злоупотреба с право е въведен от ищеца с
исковата молба, с която са заявени твърдения, че преди уволнението работодателят е
изисквал многократно писмени обяснения от служителя, а след това едностранно е оттеглил
дадените му пълномощия, с което е направил невъзможно изпълнението на трудовите му
функции.
Данните по делото сочат, че работодателят многократно е изискал писмени
обяснения от ищеца във връзка с процедура по проведена обществена поръчка, както и, че
на 16.11.2020г. пълномощията, дадени на М.А., са оттеглени.
Обстоятелството, че преди уволнението работодателят е изисквал писмени обяснения
от служителя, не съставлява злоупотреба с право. Изискването на писмени обяснения е
правомощие на работодателя, което той има право да упражни през срока на действие на
трудовото правоотношение. Писмените обяснения дават възможност на работодателя да
прецени дали служителят е извършил нарушения на трудовата дисциплина.
В конкретния случай, следва да се приеме, че след като не е наложил дисциплинарно
наказание, предхождащо атакуваната уволнителна заповед, то служителят не е извършил
никакви нарушения на трудовата дисциплина.
Оттеглянето на пълномощия от страна на Ректора на ТУ – Варна не е попречило на
служителя да изпълнява трудовите си функции, така както те са разписани в длъжностната
му характеристика, а само тези, които са свързани с представителството на университета
пред държавни органи, учреждения, банки и др.
От материалите по делото не може да се приеме за доказано цялостно тенденциозно
поведение при упражняване на работодателска власт от страна на ответника преди
5
уволнението сочещо, че единствената цел на съкращаване на щата е уволнението на М.А.,
което работодателят не би могъл да постигне по друг законен начин.
Причината за съкращаване на щата по чл. 328, ал. 1, т. 2 КТ е без значение.
Преценката е на работодателя, тя е по целесъобразност и вземането на решение от
работодателя за съкращаване на съответната щатна бройка, не подлежи на съдебен контрол,
поради което писмените доказателства, касаещи нуждата от оптимизация на
административния и помощен технически персонал в ТУ – Варна, не подлежат на
обсъждане.
Следователно, искът по чл. 344, ал. 1, т. 1 КТ се явява неоснователен. Той следва да
бъде отхвърлен, както и обусловените от него претенции по чл. 344, ал. 1, т. 2 и т. 3 КТ.
При този изход на спора с право на разноски разполага ответната страна ТУ – Варна,
чиито размер според представения списък по чл. 80 ГПК и доказателства за извършването
им, възлизат на сумата от 2 400 лв., на осн. чл. 78, ал. 3 ГПК.
Водим от горното, съдът
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ предявените от М. Г. АЛ., ЕГН **********, **** 5 срещу Т.У. – Варна,
представлявано от Ректора проф. д-р. инж. В.В. искове за отмяна като незаконно
уволнението, извършено със заповед № ЧР – 03 – 4/28.01.2021г. на работодателя, за
възстановяване заеманата преди уволнението длъжност „Главен секретар“ и за заплащане на
сумата от 16 006, 35 лв. /шестнадесет хиляди и шест лева и тридесет и пет ст./,
представляваща обезщетение за оставяне без работа за времето от 29.01.2021г. до
06.07.2021г., ведно със законната лихва от датата на депозиране на исковата молба –
26.03.2021г. до окончателното изплащане на задължението, на осн. чл. 344, ал.1, т. 1, т. 2, т.
3 КТ.
ОСЪЖДА М. Г. АЛ., ЕГН **********, **** 5 ДА ЗАПЛАТИ на Т.У. – Варна,
представлявано от Ректора проф. д-р. инж. В.В. сумата от 2 400 лв. /две хиляди и
четиристотин лева/, представляваща сторени по делото съдебно – деловодни разноски, на
осн. чл. 78, ал. 3 ГПК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд – Варна в двуседмичен
срок от деня на неговото обявяване – 20.07.2021г.
Съдия при Районен съд – Варна: _______________________
6