Решение по дело №835/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1035
Дата: 19 юни 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20207180700835
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1035 / 19.06.2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIII състав, в открито заседание на дванадесети юни две хиляди и двадесета година, в състав :

 

Председател : Мария Златанова

Членове : Здравка Диева

Недялко Бекиров

 

при секретаря Д.Караиванова и с участието на прокурор М.Тодорова, като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 835 / 2020г., взе предвид следното :

Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.

ТД на НАП - Пловдив, с процесуален представител юрк.Д.П. обжалва Решение № 285/20.02.2020г., постановено по АНД № 248 по описа за 2020г. на Районен съд - Пловдив. Със съдебният акт е отменено Наказателно постановление /НП/ № 477136-F515313 / 14.11.2019г. на заместник Директор ТД на НАП-Пловдив за наложено на Г.И.К.,***, административно наказание – глоба в размер на 200лв. за нарушение на чл.38 ал.1 т.1 от Закона за счетоводството /ЗСч./, на основание чл.74 ал.1 с.з.

Решението е обжалвано като неправилно и необосновано. Поддържа се, че в противоречие със събраните по делото доказателства, съдът прием по-ниска обществена опасност на деянието в сравнение с други нарушения от същия вид, както и че нарушението е първо и отстранено преди изпращане на покана за съставяне на АУАН. Изтъкнато е, че в случая годишният финансов отчет /ГФО/ на Тета ЕООД, чийто управител е Г.К., е публикуван на 30.09.2019г., като срокът е бил до 01.07.2019г., при което отсъства един от основните белези на маловажния случай – своевременност на отстраняване на нарушението. Счита се, че извършването за първи път на нарушението не води до малозначителност на деянието. Видът на санкцията и нейният размер са правилно определени в редовно осъществено административно-наказателно производство. Поискана е отмяна на решението с потвърждаване на НП и присъждане на разноски – юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът Г.И.К.,***, с пълномощник адв.А.Ш. оспорва касационната жалба. В писмен отговор се позовава на решения на АС – Пловдив по сходни случаи, съобразени от ПРС и моли решението да бъде оставено в сила. Заявена е претенция за присъждане на съдебни разноски – 200лв. за касационната инстанция и 300лв. за РС – Пловдив.

Представителят на Окръжна прокуратура - Пловдив счита жалбата за основателна.

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от страна по делото, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима. По същество е неоснователна.

1. Отмененото НП е издадено от заместник Директор на ТД на НАП – Пловдив. Съгласно чл. 78 ал.1 и ал.2 ЗСч. : „Актовете за установяване на административни нарушения се съставят от органите на Националната агенция за приходите или на Агенцията за държавна финансова инспекция.; Наказателните постановления се издават от министъра на финансите или от оправомощени от него длъжностни лица.”. Административно-наказателната преписка съдържа Заповед № ЗМФ – 610 от 03.07.2018г., издадена от Министъра на финансите, с която са упълномощени длъжностни лица за издаване на наказателни постановления – наказващи органи, в обхват – посочените в заповедта норми, сред които чл.74 ЗСч. Административно-наказателната компетентност посредством цитираната заповед е доказана – заповедта е издадена от Министъра на финансите и в обхвата на оправомощените за издаване на НП длъжностни лица – е заместник директор на ТД на НАП, съотв. Законът за счетоводството, вкл. чл.74.

РС – Пловдив отменил НП с извод за редовно проведено административно -наказателното производство /с обосновани правни изводи, произтичащи от правилно тълкувано съдържанието на пълномощното, посредством което е доказана представителна власт при съставяне на АУАН, с арг. и от Т.Р № 5/12.12.2016г. по т.д. № 5/2014г. на ВКС – препратка към мотивите на ПРС по см. на чл.221 ал.2 пр.2-ро АПК/, при установен факт на извършено административно нарушение по чл.38 ал.1 т.1 ЗСч., за което е предвидена наложената санкция по чл.74 ал.1 с.з., поради осъществени предпоставките за прилагане на чл.28 ЗАНН.

ПРС се е позовал основателно на разясненията в Т.Р. № 1/2007г. на ОСНК на ВКС и е съобразил точно наличието на обстоятелства, квалифициращи конкретния случай като маловажен.

2. Фактите пред РС – Пловдив не са били спорни : ГФО за 2018г. е заявен за вписване и представен за обявяване в ТР към АВп. на 30.09.2019г.; нарушението е извършено на 02.07.2019г. в гр.Пловдив и установено на 21.08.2019г. – когато НАП е уведомена от АВп. с писмо, получено на 05.09.2019г. На 15.05.2019г. от Тета ЕООД била заплатена държавна такса в размер на 20лв. – за вписване на годишен финансов отчет за 2018г. Нарушението е отстранено преди изпращане на поканата за съставяне на АУАН – връчена по електронен път на 07.10.2019г.

Правилно ПРС е определил нарушението като формално, при което факторът на отсъствие на вредни последици не може да бъде съобразен при преценка за маловажност на случая. По отношение причината за нарушението /при заплатена държавна такса на 15.05.2019г., пълномощникът на търговското дружество е бездействал/, се отбелязва обективната отговорност на ЮЛ, при което същата не е относима към факта на извършване на нарушението, но маловажност на случая не е изключена по отношение конкретното административно нарушение, както и прилагането на чл.28 ЗАНН не е отречено спрямо ЮЛ. Преценката за "маловажност" следва да се прави въз основа фактическите данни по конкретния случай – вида на нарушението, обстоятелства при извършването му, степента на обществена опасност. Факт на извършено първо нарушение не е предпоставка за квалифицирането му като маловажен случай на посоченото самостоятелно основание и следва да се съобразяват същността и целите на административнонаказателното производство, като се има предвид и субсидиарното приложение на НК /чл.93 т.9 ДР НК "маловажен случай"/. Разпоредбата правилно е приложена от ПРС, както и разрешението за преценката за маловажност на случая, дадено в ТР № 1/2007г. по т.д.№ 1/2005г., с прилагане на възприетото от практиката правило за квалификация на случая като маловажен – следва да се констатира, че степента на обществена опасност както на деянието, така и на дееца, е по-ниска от обичайните за подобни нарушения.

Конкретиката на фактите разкрива предпоставки за прилагане нормата на чл.28 ЗАНН. В НП е отразено, че нарушението е първо, следователно до момента на извършването му останалите ГФО са били обявявани в ТР в срок и е могло да бъде отправено предупреждение, тъй като се касае не за трайно поведение, а инцидентен случай. През м.05.2019г. са били предприети действия за обявяване на ГФО и нарушението е отстранено преди изпращане на поканата за съставяне на АУАН – връчена по електронен път на 07.10.2019г. Тоест, поведението на дружеството, насочено към изпълнение на закона, обосновава извод за по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други нарушения от същия вид.

В допълнение се отбелязва, че ползваният от касатора способ за връчване на покана за съставяне на АУАН по реда на ЗАНН - не е приложим в производството по ЗАНН /чл.28, чл.29 и сл. ДОПК/, поради което не са настъпили целените правни последици : съгл. чл.33 ДОПК – „По реда и в сроковете, посочени в тази глава, се връчват всички подлежащи на връчване актове, документи и книжа, издавани от органите по приходите и публичните изпълнители, с изключение на актовете, документите и книжата за реализиране на административнонаказателната отговорност, за които се прилага Законът за административните нарушения и наказания.“. След като в ДОПК е предвидено изключение относно „…с изключение на актовете, документите и книжата за реализиране на административнонаказателната отговорност, за които се прилага Законът за административните нарушения и наказания”, разширително тълкуване на нормата не е допустимо. При връчен АУАН по реда на чл.40 ал.1 ЗАНН, допуснатото нарушение не е съществено с оглед критериите – дали и в каква степен е нарушило правото на защита.

Според изхода от спора се присъждат разноски на ответника – чл.18 ал.2 вр. с чл.7 ал.2 т.1 от Наредба № 1 от 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /изм. ДВ бр.45 в сила от 15.05.2020г./ и чл.63 ал.3 ЗАНН, при основателно възражение по чл.63 ал.4 ЗАНН. ПРС е присъдил разноски с отмяна на НП, поради което неоснователно се претендират за присъждане и от касационната инстанция.

Мотивиран с изложеното, Административен съд-Пловдив, XXIII състав,

 

Р  Е  Ш  И  :

 

Оставя в сила Решение № 285 от 20.02.2020г., постановено по АНД № 248 по описа за 2020г. на Районен съд - Пловдив.

Осъжда НАП да заплати на Г.И.К.,***, ЕГН ********** – съдебни разноски в размер на 100лв. адвокатско възнаграждение.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Председател :/П/

 

 

 

                                                                                               Членове :/П/

 

/П/