Решение по дело №1143/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2440
Дата: 13 декември 2021 г. (в сила от 22 януари 2022 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20217180701143
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2440

 

13.12.2020г., гр.Пловдив

 

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             Административен съд Пловдив, петнадесети състав, в публично заседание на единадесети ноември, две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                             Административен съдия: Любомира Несторова

 

При секретаря М.Г..

Като разгледа докладваното АД № 1143 по описа за 2021г., за да се произнесе взе предвид следното:

             Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК, във връзка с чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците.

             Образувано по жалба на „НОРИС 1“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Т.Р.Г. против Заповед № З-ЦУ-762 от 30.03.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, с която на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл. 266 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020г. е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" на "НОРИС 1" ЕООД, ЕИК *********, заявление peг. № BG16RFOP002-2.095-4879

              Твърди се незаконосъобразност на заповедта с доводи, че ответната страна на формално основание е отказала предоставянето на безвъзмездната финансова помощ на жалбоподателя без да отчете обстоятелството, че в действителност от дружеството се осъществява дейност, предвидена за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процесната ОП.

             Ответната страна - ИД на НАП, чрез процесуалния представител,   заема становище за неоснователност на жалбата. Претендира  юрисконсултско възнаграждение.

              Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира жалбата за допустима като подадена в законоустановения срок и при наличието на правен интерес, а по същество за неоснователна, предвид следното установено от фактическа и правна страна:

              Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед № З-ЦУ-762 от 30.03.2021г. на Изпълнителния директор на НАП, с която на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл. 266 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020г. е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност" 2014-2020 по Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки" на "НОРИС 1" ЕООД, ЕИК *********, заявление peг. № BG16RFOP002-2.095-4879.

             За да постанови процесния отказ, ответникът е приел, че за лицето не е изпълнено едно от условията по т. 11. 1 "Критерии за допустимост на кандидатите" – с годишните отчети за дейността, подадени от "НОРИС 1" ЕООД в НСИ кодът на осъществяваната през 2019 г. основна икономическа дейност е 55.10 Хотели и подобни места за настаняване. В отчетите на дружеството не е посочено осъществяване на допълнителна дейност с код 56.30 Дейност на питейни заведения.

              А в хода на проверката, извършена от административния орган е  установено, че декларираните със заявлението кодове на основна/допълнителна дейност, съгласно КИД-2008 (Приложение № 3 към Условията) са 55.10 Хотели и подобни места за настаняване, съответно код на допълнителна дейност - 56.30 Дейност на питейни заведения. Лицето кандидатства по т. 1 от раздел 9 от Условията за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност, извършвана в рамките на дейност с код по КИД-2008 56.30 Дейност на питейни заведения.

             В хода на административното производство, на 07.03.2021 г., към кандидата - „НОРИС 1“ ЕООД е отправено съобщение чрез системата ИСУН 2020, с което е предоставен 7-дневен срок да удостовери, че осъществяваната от него основна или допълнителна икономическа дейност (по данни от НСИ за 2019 г.) е с допустим/недопустим код/сектор съгласно Условията.

              На 14.03.2021 г. „НОРИС 1“ ЕООД представя отговор и документи. Установено е, че в същите не са предоставени доказателства, потвърждаващи наличието на основен/допълнителен КИД вписан в НСИ съгласно условията за кандидатстване в т. 4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите".

              Административният орган е установил, че съгласно данните от НСИ/Мониторстат кодът на осъществяваната от "НОРИС 1" ЕООД през 2019 г. основна/допълнителната икономическа дейност не е сред посочените в т. 4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите" от Условията и в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите",  поради което е отхвърлено заявлението на кандидата - „НОРИС 1“ ЕООД.

               В хода на съдебното производство Съдът установи, че на 12.01.2021г.  „Норис 1" ЕООД кандидатства с искане за помощ в размер на 20% от сумата 105 970.56 лв., представляваща приходи генерирани само от дейността на коктейл бара, отчетени по счетоводна сметка 7022 Приходи от продажби на стоки „лоби бар и коктейл". Сумата от 105 970.56лв., представлява сбор от приходите, както следва: 50707.03лв, приходи отчетени по счетоводна сметка 7022 Приходи от продажби на стоки „лоби бар и коктейл" за месец януари 2020г; 50384.49лв, приходи отчетени по счетоводна сметка 7022 Приходи от продажби на стоки „лоби бар и коктейл" за месец декември 2019г; 4879.07лв, приходи отчетени по счетоводна сметка 7022 Приходи от продажби на стоки „лоби бар и коктейл“ за период 28-30 ноември 2020г.

               На 12.01.2021 г. е подаден формуляр за кандидатстване от „Норис 1" ЕООД за отпускане на помощ в размер на 20% от 105 970.56лв. Във формуляра са попълнени следните дейности, извършавани от кандидата - основната икономическа дейност с код 55.10 - „Хотели и подобни места за настаняване". Допълнителната дейност е с код 56.30 - „Дейност на питейни заведения". Същите фигурират и са част от Приложение № 3 „Класификация на икономическите дейности", публикувана на официалната страница на НАП.

               В подадените Годишни отчети за дейността в НСИ за отчетната 2019г, „Норис 1" ЕООД е декларирало КИД 2008 - 55.10 „Хотели и подобни места за настаняване". В подадените Годишни отчети за дейността в НСИ за отчетната 2020г, Норис 1" ЕООД е декларирало КПД 2008 - 55.10 „Хотели и подобни места за настаняване" - 55% от общите приходи и КИД 2008 56.30 - „Дейност на питейни заведения" - 45%.  

                От приетата по делото ССчЕ, кредитирана от съда като компетентно и безпристрастно изготвена и в съответствие с доказателствата по делото се установи, че по счетоводни данни дружеството-жалбоподател извършва допълнителна дейност с КИД  2008 56.30 „Дейност на питейни заведения“, която попада в обхвата на критериите за допустимост.

                От приетата ССчЕ и от обясненията на вещото лице, дадени в съдебно заседание се установи, че жалбоподателят през прцесния период винаги е изпълнявал дейност с КИД 2008 56.30 - „Дейност на питейни заведения" и приходите, които са отчитани от дружеството са обособени по две отделни счетоводни сметки: приходи от питейни заведения от лоби-бара и ресторанта и приходи от хотела.

                В ГФО за 2019г. жалбоподателят е пропуснал да посочи двата кода на икономическата дейност. Отбелязан е само единият код-основният такъв, свързан с ресторантьорството в нарушение на счетоводната отчетност.

                В с.з. вещото лице пояснява, че за 2019г. жалбоподателят е пропуснал разбиването на дейността по кодове, въпреки че във формуляра за кандидатстване са разделени дейностите. В Отчетът за приходи и разходи за 2019г приходите са посочени общо. В хода на административната проверка е установено по подадени отчети, че е деклариран само единият код-55.10.“Хотели и подобни места за настаняване“.

                В хода на съдебното производство е приет по делото ГФО за 2019г.; оригинални отчети от фискалната памет на касов апарат, обслужващ обект: Рецепция-хотел „Норис“ за периоди, подробно описани в молбата от 04.10.21г /л. 141-142 по делото/; Главна книга на сметка 709 Други приходи от дейността за периоди /подробно описани на л. 142 по делото/; Дневник за продажбите за периоди /подробно описани на л. 142 по делото/.

                При тези доказателства Съдът намира, че правилно ответната страна е постановила процесния отказ, предвид обстоятелството, че заявителят не е допустим кандидат, тъй като  действително не е изпълнено едно от условията по т.11.1 „Критерий за допустимост на кандидатите“- с годишните отчети за дейността, подадени от "НОРИС 1" ЕООД в НСИ кодът на осъществяваната през 2019 г. основна икономическа дейност е 55.10 Хотели и подобни места за настаняване. В отчетите на дружеството не е посочено осъществяване на допълнителна дейност с код 56.30 Дейност на питейни заведения.

                  Оспорената заповед е издадена на основание чл. 10, ал. 1, т. 1 и т. 18 от ЗНАП, Решение на Министерски съвет № 947 от 18.12.2020 г.,  чл. 26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците. Според ал. 1 на този текст на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца. Според ал. 2 Средствата по ал. 1 се предоставят на микро, малки и средни предприятия, отговарящи на критерии и по ред, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на икономиката. В процедура чрез подбор на проектни предложения може да участват и безвъзмездна финансова помощ може да бъде предоставена на лица, които нямат публични задължения по чл. 162, ал. 2, т. 1 и 7 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс преди 1 януари 2020 г., установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, или задълженията им са отсрочени, разсрочени или обезпечени, включително на лица, за които са налице основанията по чл. 54, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки.

Алинея (3) на посочения по-горе текст предвижда, че средствата по ал. 1 се превеждат по платежна сметка на съответното предприятие от Националната агенция за приходите.

              Изложеното налага извод, че оспореният акт е издаден от компетентен орган в предвидената от закона форма при спазване на материалноправните и процесуалните изисквания за целта, което прави жалбата неоснователна.

             При този изход на спора на ответника следва да бъдат присъдени претендираните разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100лв. /сто лева/, определени съобразно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, издадена на основание чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

             Воден от горните съображения Съдът

 

Р Е Ш И:

 

              ОТХВЪРЛЯ жалбата на „НОРИС 1“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Т.Р.Г., против Заповед № З-ЦУ-762 от 30.03.2021г. на Изпълнителния директор на НАП.

              ОСЪЖДА „НОРИС 1“ ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: ***, представлявано от управителя Т.Р.Г., да заплати на Националната агенция за приходите сумата от 100лв. /сто лева/.

               Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

 

 

Административен съдия: /п/