Определение по дело №129/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 521
Дата: 19 юни 2020 г. (в сила от 30 септември 2020 г.)
Съдия: Маргарита Йорданова Стергиовска
Дело: 20207270700129
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.Шумен, 19.06.2020г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ГРАД ШУМЕН, в закрито заседание на деветнадесети юни две хиляди и двадесета година в състав:  

                                

   Административен съдия: Маргарита Стергиовска

 

като разгледа докладваното от съдията АД № 129 по описа за 2020г. на Административен съд – гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по депозирана жалба от Н.К.Н., кмет на с. Мадара, ведно с молба към нея, с правно основание чл. 256 от АПК. В жалбата, конкретизирана и допълнена с молба рег. № ДА01-744/04.03.2020 г. оспорващият твърди, че е налице бездействие на административен орган - кмет на Община Шумен във връзка с вменените му  задължения по ЗПУГДВМС (Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление), съобразно чл. 54, ал. 2,  чл. 63, ал.2 ал. 3 от цитирания закон.

Сочи, че на 07.12.2019г. в с. Мадара е било проведено Общо събрание на населението по реда на ЗПУГДВМС. На 10.12.2019г. кметът на с. Мадара е депозирал докладна записка с вх. №61-01-343 до кмета на Община Шумен, ведно с приложен протокол от Общото събрание от 07.12.2019г., като на 17.12.2019г. е изтекъл срокът, предвиден в чл.54, ал. 2 от  ЗПУГДВМС, в който заинтересованите страни – кмет на община Шумен и Общински съвет са имали възможността да обжалват законността на проведеното събрание и неговите решения.

Въз основа на изложените съображения е отправено искане до съда да осъди кмета на община Шумен да извърши действията по чл. 54, ал. 2, чл. 62, ал.2 и ал. 3 от ЗПУГДВМС.

В съдебно заседание оспорващият се явява лично и поддържадоводите и твърденията си, заявени в жалбата и молбата към нея.

Ответникът моли за отхвърляне на жалбата.

Настоящият съдебен състав намира, че депозираната жалба от Н.К.Н. в качестото му на кмет на с. Мадара  е процесуално недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а производството по делото следва да се прекрати. Това е така поради следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл. 256 ал.1 от АПК, бездействието на административния орган по задължение, произтичащо пряко от нормативен акт, може да се оспори безсрочно, като се прилагат съответно разпоредбите за оспорване на индивидуалните административни актове.

В настоящият случай се оспорва бездействие на кмета на Община Шумен, който  по реда и в сроковете, разписани в ЗПУГДВМС не е предприел действия по изпълнение на решенията на общото събрание на населението на с. Мадара, проведено на 07.12.2019 г.

Оспорването е извършено от Неделчо Неделчев, в качеството му на кмет на с. Мадара.

Съгласно чл.93, ал.3 от АПК административните актове на кметовете на общини се оспорват пред областния управител и постановеното решение /административен акт, действия и бездействия/ подлежи на обжалване пред съда само от граждани или организации, чиито права, свободи или законни интереси са или биха били засегнати от административния акт или от съдебното решение или за които те биха породили права или задължения.

По-долустоящият административен орган, какъвто в случая е кметът на кметството, не е носител на субективното право на жалба срещу административен акт, действия или бездействия на горестоящият административен орган, какъвто в случая е кметът на Община Шумен.

Съдебноадминистративното обжалване е средство за решаване на спорове между заинтересованите граждани и организации, засегнати от издадения административен акт, и административния орган, който го е издал, а не спорове между административни органи и то в отношение на йерархическа подчиненост.

В подкрепа на горното е и разпоредбата на чл.98, ал.1 от АПК, която задължава компетентният да се произнесе по жалбата административен орган да съобщи незабавно решението си на оспорващия и на другите заинтересовани страни, но не и на по-долустоящия административен орган, и това е така, независимо от факта дали по-горестоящият административен орган е имал компетентност да разреши въпроса по същество и дали неговото решение е нищожно.

Правният интерес от оспорване на акта не зависи от вида на претендираната недействителност, а от това дали актът засяга пряко и непосредствено права, свободи или законни интереси на оспорващия, което в случая не е налице, с оглед категорично заявеното му качество на кмет на с. Мадара

            По тези съображения съдът счита, че подадената жалба е процесуално недопустима на основание чл.159, т. 4 от АПК и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по нея – прекратено.                                       

 

С оглед това, депозираната жалба се явява недопустима, поради което следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.4 от АПК, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОТМЕНЯ хода по същество на делото, даден с протоколно определение от 04.06.2020 г.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Н.К.Н., кмет на с. Мадара, конкретизирана и допълнена с молба рег. № ДА01-744/04.03.2020 г., срещу бездействие на административен орган - кмет на Община Шумен, който  по реда и в сроковете, разписани в ЗПУГДВМС не е предприел действия по изпълнение на решенията на общото събрание на населението на с. Мадара, проведено на 07.12.2019 г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 129/2020 г. по описа на Административен съд – Шумен.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7 - дневен срок от връчването му на страните.

 

 

        Административен съдия: