Решение по дело №831/2024 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 4976
Дата: 2 юли 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247040700831
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 4976

Бургас, 02.07.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Бургас - IX-ти състав, в съдебно заседание на двадесети юни две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

При секретар ИЛИЯНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА административно дело № 20247040700831 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.172, ал.5 от ЗДвП.

Образувано е по жалба на Н. Т. Е., със седалище и адрес на управление в [населено място], [улица], представлявано от М. Н. против Заповед № РД-14-2091/14.05.2024г. издадена от и.д. Н. О. отдел Автомобилна администрация [населено място] към ИААА, с която, на основание чл.107, ал.1, във вр. с чл.106а, ал.1, т.3, б.Б и т.4, б.В, във вр. с ал.2, т.2 от ЗАП, спрямо жалбоподателя е приложена принудителна административна мярка 1.Спиране от движение чрез сваляне и отнемане на предна табела с рег.№ [рег. номер] и Свидетелство за регистрация част II с № ********* на МПС М. Т. 15РХД, от категория М3, собственост на Н. Т. Е. до заплащане на наложената с НП глоба за извършеното нарушение, както и 2. Временно отнемане на свидетелството за управление на МПС № 2061 на водач, който извършва обществен превоз на пътници по автобусни линии под формата на превоз за собствена сметка, случаен, специализиран или таксиметров превоз на пътници – за срок от една година.

Жалбоподателят оспорва издадената заповед в частта по т.1, относно спирането от движение на МПС чрез сваляне и отнемане на предна табела, като възразява, че се касае за случаен превоз на пътници с договор за организирано пътуване, а не за превоз по редовна автобусна линия от [населено място] до [населено място], Турция. Посочва, че издадените на пътниците фискални бонове, на които административният орган се позовава, не съдържат реквизити на автобусен билет и не са показателни за маршрута на автобуса. Уточнява, че за дружеството има издадено разрешително за извършване на международен превоз на пътници по редовна автобусна линия Добрич-Варна-Бургас-Истанбул, но неговият маршрут и времеви график се различава от установеното при проверката, поради което счита за недоказано автобусът да се е движел по редовна линия. Възразява още и за нарушено право на защита на водача на МПС, предвид обстоятелството, че е чужд гражданин и не му е бил осигурен преводач. Иска се отмяна на т.1 от заповедта.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания.

Ответникът – началник на Областен отдел Автомобилна администрация [населено място] към ИААА се представлява от пълномощник, който поддържа становището за осъществен международен превоз на пътници по редовна автобусна линия под формата на случаен превоз на пътници.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, обсъди доводите на страните и съобрази разпоредбите на закона, установи следното:

Жалбата е процесуално допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от действието на наложената принудителна административна мярка и депозирана в предвидения от закона срок.

Разгледана по същество е основателна.

Установява се по делото, че против Г. С. е бил съставен АУАН № 00651 от 14.05.2024 г., видно от който, на посочената дата, около 07,00 часа, в [населено място], в посока ГКПП Малко Търново, като водач на МПС М. Т. 15 РХД с рег. № [рег. номер], собственост на жалбоподателя Н. Т. Е., е бил установен да извършва международен случаен превоз на пътници – седем лица, конкретно посочени в Книжка с пътнически ведомости – ведомост № 2, до страна извън ЕС по маршрут от България, [населено място] до Турция, [населено място]. При проверката са били са представени 7бр. фискални бонове. АУАН е бил подписан от водача без възражения.

Въз основа на съставения АУАН административният орган издал процесната Заповед за прилагане на принудителна административна мярка РД-14-2091/14.05.2024г., в мотивите на която възпроизвел фактическите констатации по съставения акт и обосновал извод, че е бил осъществен превоз на пътници по редовна автобусна линия под формата на случаен превоз на пътници, видно от Интербус книжка с № 3003480, поради което и на основание чл. 107, ал. 1, във вр. с чл. 106а, ал.1, т.3, б. Б, във вр. с ал.2, т.2 от ЗАП, спрямо жалбоподателя е приложена принудителна административна мярка "Спиране от движение чрез сваляне и отнемане на предна табела с рег.№ [рег. номер] и Свидетелство за регистрация част II с № ********* на МПС М. Т. 15РХД, от категория М3, собственост на Н. Т. Е., до заплащане на наложена с НП глоба за извършеното нарушение".

По делото е представено издадено в полза на жалбоподателя Разрешително № **********/12.12.2022г., с валидност до 15.11.2027г., за извършване на превоз на пътници по редовна международна автобусна линия с маршрут Добрич-Малко Търново/Дерекьой-Истанбул, като на територията на РБългария маршрутът е Добрич-Варна-Бургас-Малко Търново. Приложен е и графикът на тази автобусна линия

Заповедта е незаконосъобразна в оспорената част по т.1.

Съгласно приложената от административния орган норма на чл. 106а, ал. 1, т. 3, б. Б и ал. 2, т. 2 от ЗАП – За преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки:...... т. 3 временно спиране от движение на моторно превозно средство, с което се извършва:..... б) обществен превоз на пътници по автобусни линии под формата на случаен или специализиран превоз, превоз за собствена сметка или таксиметров превоз - до заплащане на наложената с наказателно постановление глоба за извършеното нарушение. И алинея 2 - Налагането на принудителните административни мерки по ал. 1 се осъществява от органите по контрол чрез:...... т. 2 сваляне на предната табела с регистрационен номер и отнемането й заедно с документа, удостоверяващ регистрацията на превозното средство, и свързаните с извършвания превоз документи - в случаите по ал. 1, т. 3, букви "а" и "г".

Жалбоподателят твърди, че извършеният на процесната дата превоз на пътници е случаен превоз на пътници, за което представя и договори за организирано пътуване със седем лица. Съдът счете това твърдение за невярно.

Съгласно нормата на §1, т.1 от Наредба № 11 от 31.10.2002г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари „случайни автобусни превози до страни, които не са членки на Европейския съюз" са превозите на предварително съставена група пътници без промяна в състава на групата от началния до крайния пункт по предварително заявени условия и могат да бъдат: а) "обиколен превоз при затворени врати" - при който едно и също превозно средство се използва за превоз на една и съща група пътници през цялото пътуване и ги връща до отправния пункт; отправният пункт е разположен на територията на договарящата се страна, в която е регистрирано лицето по чл. 2, ал. 1; б) превоз от вида "пълен-празен" - при който пътуването в права посока се извършва с пътници, а пътуването в обратна посока - без пътници; отправният пункт е разположен на територията на Република България; в) превоз от вида "празен-пълен" - при който празният курс е в права посока, като всички пътници се качват от едно и също място, доколкото е изпълнено едно от следните условия: ва) пътниците съставляват група на територията на друга договаряща се страна, различна от територията на Република България, или където се качват пътниците по силата на договори за превоз, сключени, преди да пристигнат на територията на другата договаряща се страна, и се превозват до територията на Република България; вб) пътниците са предварително превозени от лицето по чл. 2, ал. 1 при условията, предвидени за превоз от вида "пълен-празен", до територията на договарящата се страна, където те отново се качват и превозват до територията на Република България; вв) пътниците са поканени да пътуват до територията на друга договаряща се страна, като пътните разноски се поемат от лицето, изпратило поканата; пътниците трябва да съставляват еднородна група, която да не е съставена само с оглед конкретното пътуване и се превозва до територията на Република България. А съгласно т.2 на § 1 от с.н. "Предварително съставена група" е група, при която лице отговаря за нея и е поело задължение да сключи договора или да заплати за превоза.

Отнесено към настоящия случай, седемте превозвани в автобуса лица няма данни да отговарят на критерия по т.2, респ. не се установява те да са предварително съставена група и за нея да отговаря определено лице. Видно е, че това са лица, чийто начален пункт и час на тръгване е различен – в [населено място], в [населено място], в к.к.“Слънчев бряг“, а за един от пътниците е видно, че неговото пътуване е Москва-Истанбул-Москва, като част от това пътуване е отсечката „Слънчев бряг“ – Истанбул на процесната дата 14.05.2024г. При тези фактически данни съдът счете, че не е налице твърдения от жалбоподателя случаен превоз на пътници.

Не се установява обаче и твърдяното от административния орган, че превозът на пътници на процесната дата е бил такъв по редовна автобусна линия, но под формата на случаен превоз на пътници.

В мотивите на заповедта няма посочено коя е тази редовна автобусна линия, по която е счетено, че е бил извършен превозът на пътници. Посочено е, че се извършва международен случаен превоз на пътници по маршрут от Варна до Истанбул. За наличие на редовна автобусна линия съдът прави извод не въз основа на обстоятелствената част на заповедта, а въз основа на приложеното по делото издадено в полза на жалбоподателя разрешително за международен превоз на пътници с маршрут Добрич-Малко Търново/Дерекьой-Истанбул, Ако това е редовната автобусна линия, която административният орган е имал предвид, то остава неясно как тя е обвързана с процесния превоз от гледна точка на часовия график на тази автобусна линия. Видно от този график, времето на тръгване от Добрич е в 09,00часа, като пристигането в Бургас е в 12,15часа, докато проверката на превоза в Бургас е в 07,00часа.

Наредба № 11 от 31.10.2002 г. за международен автомобилен превоз на пътници и товари регламентира и двата вида международен превоз на пътници – превоз по автобусна линия – чл.34 и сл. и случаен превоз – чл.52 и сл., но в случая административният орган не сочи нито коя е международната автобусна линия, нито се установява случаен превоз на пътници по смисъла на законовата дефиниция, коментирана по-горе в мотивите и в този смисъл материалният закон – чл.106, ал.1, т.3, б.Б от ЗАП е неправилно приложен.

Н. основание изложените мотиви издадената заповед за прилагане на ПАМ следва да бъде отменена като незаконосъобразна, поради което и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

РЕШИ:

ОТМЕНЯ Заповед № РД-14-2091/14.05.2024г. издадена от началник на Областен отдел Автомобилна администрация [населено място] към ИА „Автомобилна администрация“ В ЧАСТТА по т.1.Спиране от движение чрез сваляне и отнемане на предна табела с рег.№ [рег. номер] и Свидетелство за регистрация част II с № ********* на МПС М. Т. 15РХД, собственост на Н. Т. Е., [населено място].

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: