Разпореждане по дело №56/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 12 март 2021 г.
Съдия: Светлозар Георгиев Рачев
Дело: 20217090700056
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р А З П О Р Е Ж Д А Н Е

№ 199

гр. Габрово, 12.03.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГР. ГАБРОВО в закрито разпоредително заседание на дванадесети март две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: СВЕТЛОЗАР РАЧЕВ

 

при секретаря ………… като разгледа докладваното от съдия Рачев адм. дело № 56 по описа за 2021 година  и за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по повод искова молба с вх. № 411/10.03.2021г. по описа на Административен съд – гр. Габрово на М.Н.М. с ЕГН **********,***, против Министерски съвет на Република България.

            Образувано е след като с Разпореждане от 4.03.2021г. по искова молба с вх. № 3185 от 2.03.2021г. по описа на ВАС, Председателят на Трето отделение на ВАС на РБ е разпоредил исковата молба да бъде изпратена на Административен съд – Габрово по компетентност.

 

            В исковата молба се твърди, че ищецът е лице със 100% намалена трудоспособност и чужда помощ. Индивидуалната оценка на потребностите била регламентирана в чл.22,ал.3 от Закона за хората с увреждания /ЗХУ/ и утвърдена с Постановление на Министерски съвет /ПМС/ № 65 от 29.03.2019г. Индивидуалната оценка съдържала три компонента, първият от които бил формулярът са самооценка на лицето с увреждане по чл. 21, ал.3, т.2 от ЗХУ. Същият бил разработен по методиката за извършване на индивидуална оценка на потребителите и бил дискриминационен спрямо групи от хора с различни увреждания. Раздел четвърти и точки 1 и 3 от раздел пети на формуляра давали предимство на хората с ментални увреждания, докато лице с тежки физически увреждания, но със съхранен интелект не можели да съберат нужния брой точки.

            Иска се установяване, че спрямо ищеца е извършена дискриминация по признак увреждане, чрез приемането на индивидуалната оценка с ПМС № 65/29.03.2019г., да бъде осъден ответника да преустанови нарушението, да предприеме необходимите действия за осигуряване на равна възможност за ползване на личен асистент по закона за личната помощ и да бъде осъден ответника да заплати обезщетение на ищеца за претърпени неимуществени вреди в размер 10.000,- лева.

            Съдът намира, че на ищеца следва да бъдат дадени указания за уточняване на исковата претенция по следните съображения:

            С ПМС № 65 от 29.03.2019г. е приет Правилник за прилагане на Закона за хората с увреждания. Със Заключителните разпоредби на същото постановление е отменен Правилникът за прилагане на Закона за интеграция на хората с увреждания и са изменени Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане, Правилника за прилагане на Закона за трудовата миграция и трудовата мобилност, приет с Постановление № 255 на Министерския съвет от 2016 г. и Наредбата за условията и реда за съставяне на списък на медицинските изделия по чл. 30а от Закона за медицинските изделия и за определяне на стойността, до която те се заплащат, приета с Постановление № 364 на Министерския съвет от 2011 г. Със соченото от ищеца ПМС № 65/2019г. не са приети нито „индивидуална оценка“ /както се твърди в петитума/, нито „формуляр за самооценка на лицето с увреждане“ /както се твърди в обстоятелствената част на иска/.

            С ПМС № 64 от 29.03.2019г. на основание чл. 22, ал. 3 от ЗХУ и § 3, т. 2 от ПЗР на ЗХУ е приета „Методика за извършване на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа за хората с увреждания“. Според чл.3 от Методиката Индивидуалната оценка на потребностите по чл. 2 се изготвя на базата на формуляр за попълване от служител, водещ случая (приложение № 2), съдържащ 10 части. Именно в този формуляр /приложение № 2 към чл.3 от Методиката/ се намират сочените в исковата молба за дискриминационни изисквания в раздел 4 и т.1 и т.3 от раздел 5.

            Следва да се отбележи, че методиката несъмнено представлява административен нормативен акт по смисъла на чл.75 и сл. от АПК и неговото оспорване се извършва по реда на чл.185 и сл. от АПК.

            Във връзка с изложеното, ищецът следва с допълнителна молба, с копие за ответника, изрично да уточни дали поддържа исковата молба, така както е предявена или желае да бъдат отменени конкретно посочени части от „Методика за извършване на индивидуална оценка на потребностите от подкрепа за хората с увреждания“ и/или от Приложение № 2 към чл.3 от същата, приета с ПМС 64/29.03.2019г., поради противоречието им с нормативен акт от по-висока степен /така например Закон за защита от дискриминация, Закон за хората с увреждания, Конституция на Република България и т.н./.

 

            Водим от горното съдът

 

           Р А З П О Р Е Д И :

 

            УКАЗВА на жалбоподателя в седемдневен срок от получаване на съобщението с допълнителна писмена молба с копие за ответната страна да уточни исковата си претенция, съобразно мотивите на настоящото разпореждане.

 

            На ищеца да се изпрати препис от разпореждането.

 

           Разпореждането не подлежи на обжалване.

 

           Делото да се докладва на съдията-докладчик след изпълнение на дадените указания или изтичане на срока за изпълнението им.          

 

 

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: