Р Е Ш Е Н И Е
№
13.08.2020г., град ***
В ИМЕТО НА НАРОДА
***ски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на десети юли през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ИГЛИКА ВАСИЛЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №534 по описа за 2020 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление № 8/31.01.2020 г. на ***А НА О.П. на В.Н.С.
ЕГН: ********** е наложено административно наказание на основание чл.472 ал.1
от Изборния кодекс - глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева, за извършено
нарушение по чл.186 ал.3 ИК.
Срещу така издаденото наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ***. Счита,
че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила: след като Актът за установяване на административно
нарушение е съставен срещу ПП „***“, НП е издадено срещу представляващия
посочената ПП – В.Н.С., т.е. в хода на производството е променен субекта на
административнонаказателна отговорност; липсват доказателства за компетентността
на актосъставителя съобразно чл.472 ал.2 ИК; АУАН и НП не съдържат дата на
извършване на твърдяното нарушение; АУАН и НП не съдържат никаква конкретика
относно твърдяните непремахнати агитационни материали на ПП „***“ – техния вид,
брой, размери, физическо състояние. Наред с това жалбоподателят изтъква, че липсват
доказателства за каквато и да било съпричастност ПП „***“ или на нейния
Председател към разлепяването на твърдяните като непремахнати агитационни
материали и че в тази връзка е напълно възможно, същите материали да са били
поставени от трети, неоправомощени от партията, лица; в тази връзка посочва, че
в случая липсва виновно извършено деяние от страна на В.Н.С.. На тази основа,
моли за отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно, както и
за присъждане на сторени в съдебното производство, разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява.
За ответната страна – О.П. - се явява надлежно упълномощен юрисконсулт,
който оспорва жалбата. Счита издаденото Наказателно постановление за
законосъобразно и правилно, поради което пледира да бъде потвърдено, както и да
бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200 лева.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След като обсъди събраните по делото доказателствени материали поотделно и
в тяхната съвкупност, Съдът намира за установено следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 48и/26.11.2019г. от
страна на О.Т.С. – *** при О.П. в присъствието на свидетеля П.В.Л.. Съставен е
в отсъствие на нарушителя, тъй като след надлежна покана, представител на ПП „***“
не се е явил /л.20 – 21 от делото/. Съставен е срещу ПП „***“ с Председател и
представляващ В.Н.С. – за това, че на 11.11.2019 г. около 10:00 часа в гр. ***,
при извършена проверка е установено, че агитационни материали на ПП „***“ от
предизборна кампания за избори за *** и общински съветници 2019 г. /проведени
на 27.10.2019 г. и 03.11.2019 г./, не са премахнати в законоустановения седемдневен
срок след приключване на изборите; агитационните материали са намерени разположени
на фасада на сграда на ул. „***“ № ** в гр. *** – нарушение по чл.186 ал.3 ИК. Актът
е връчен на упълномощен представител на ПП „***“ на 16.12.2019г. По реда и в
срока по чл.44 ал.1 ЗАНН, възражения срещу АУАН, не са постъпили.
Административнонаказващият орган възприел изцяло изложената от страна на
актосъставителя фактическа обстановка. На тази основа, издал обжалваното
Наказателно постановление, с което на В.Н.С. ЕГН: ********** е наложено
административно наказание на основание чл.472 ал.1 от Изборния кодекс - глоба в
размер на 1000 /хиляда/ лева, за извършено нарушение по чл.186 ал.3 ИК.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен и обжалваното
Наказателно постановление – издадено, от компетентни лица /л.48, л.27 - 28 от
делото, чл.472 ал.2 и ал.3 ИК/. Неоснователно се възразява, че актосъставителят
не е бил надлежно оправомощен от страна на ***а на О.П. съобразно чл.472 ал.2 ИК. Именно в тази насока е приложения заверен препис на Заповед №РД
10-556/22.04.2016г., от която, наред с другото е видно, че служителите на звено
„***“ в посочената ОБЩИНА /какъвто е *** О.С./, имат правомощие да съставят Актове
за установяване на административни нарушения по ИК. Също неоснователно се
възразява, че в хода на административнонаказателното производство,
незаконосъобразно е „заменен“ субекта на административнонаказателната
отговорност. Действително, в общия случай на производство по ЗАНН, възражение в
тази насока би се явило основателно, но се касае за специална правна уредба,
съдържаща се в ИК. Съобразно чл.186 ал.3 ИК, „Партиите, коалициите и инициативните комитети в 7-дневен срок след
изборния ден премахват поставените от тях агитационни материали.“, т.е.
правното задължение за премахване на посочените материали е възложено върху партиите,
коалициите и инициативните комитети и следователно, евентуалното извършване на
нарушение на същата правна разпоредба, е обвързано с дейността на съответната
партия, коалиция или инициативен комитет; оттук – Актът за установяване на административно нарушение
следва да бъде съставен именно срещу партия, коалиция, инициативен комитет.
Същевременно, съобразно чл.472 ал.1 ИК, „При
неизпълнение на задължението по чл. 186, ал. 3 на лицето, което представлява
партията или инициативния комитет, или на лицата, които представляват
коалицията, се налага глоба от 1000 до 5000 лв.“. Видно е, че цитираната административнонаказателната
разпоредба е приложима при нарушение по чл.186 ал.3 ИК, но административното
наказание се следва на лицето, което представлява партията или инициативния
комитет, или на лицата, които представляват коалицията. Безспорно, налице е
своеобразно законодателно решение, но именно този подход на Законодателя
„заменя“ субекта на административнонаказателната отговорност, т.е. касае се за
особеност на правната уредба на коментираните обществени отношения, която в
никакъв случай не може да се разглежда като допуснато съществено нарушение на
процесуалните правила, както се изтъква в подадената жалба.
Все пак, в хода на административнонаказателното производство са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила.
На първо място, основателно се възразява, че АУАН и НП не съдържат
отбелязване на времето на твърдяното нарушение. Вместо това е отбелязано, че на
11.11.2019г. са установени непремахнати агитационни материали на ПП „***“ на
сграда с адрес гр. ***, ул. „***“ № **. Следва да бъде обърнато внимание, че нарушението
по чл.186 ал.3 ИК предполага бездействие - непремахване на поставени
агитационни материали в 7-дневен срок от изтичане на изборния ден, като именно
с изтичане на посочения срок, нарушението се явява довършено. Също така следва
да бъде подчертано, че времето на извършване на всяко деяние е особено важен
елемент от обективната му страна и е наложително този елемент да е конкретно,
ясно определен; недопустимо е извеждането на същия елемент по аналитичен път,
най-малкото защото правнозадължените лица нито са длъжни да предполагат волята
на актосъставителя/административнонаказващия орган, нито – подобни
предположения им дават възможност да реализират надлежно правото си на защита. Ето
защо Съдът намира, че отсъстват задължителни реквизити по чл.42 т.3, чл.57 ал.1
т.5 ЗАНН, а липсата на яснота по този основен елемент от обективната страна на
деянието ограничава правото на защита на лицето, чиято административнонаказателна
отговорност е ангажирана, т.е. налице е съществено нарушение на процесуалните
правила в хода на административнонаказателното производство.
На второ място, основателно се възразява, че липсва каквато и да било
конкретика досежно твърдяните като непремахнати агитационни материали. Подобен
подход е недопустим в административнонаказателната дейност, тъй като я лишава
от яснота във връзка с фактическите положения, въз основа на които е ангажирана
и се реализира. Нито актосъставителят, нито административнонаказващият орган са
индивидуализирали, макар и в по-общ вид, процесните агитационни материали, а
като минимум е било необходимо да се посочи броя на агитационните материали и
какво е изобразено на тях /евентуално изображение, евентуален призив/. Следва
да бъде особено отчетливо подчертано, че един по-общ подход, какъвто в случая е
предприет от страна на актосъставителя и административнонаказващия орган, би бил
допустим единствено в случай, че агитационните материали са били иззети като
веществени доказателства по делото /тъй като тогава, същите следват
административнонаказателната преписка и делото/ или в случай, че са били
надлежно фотографирани. Специално във връзка с последното се налага да бъде
изтъкнато, че действително, към материалите по настоящото дело е приложен
компакт-диск с надпис „Снимки агитационни
материали на ПП *** НП №8/31.01.2020г.“. Същите снимки обаче, както
отбелязва и изготвилия ги, св.О.С., са направени неформално, с мобилен телефон
– т.е. не по реда и със средствата на НПК, а последното ги лишава от
доказателствена стойност по делото; същите снимки изобщо не следва да бъдат
обсъждани, тъй като не представляват годно доказателство или доказателствено
средство. По-нататък, коментираната неяснота във връзка с твърдяните като
непремахнати агитационни материали е в нарушение на императивните изисквания на
чл.42 т.4 и чл.57 ал.1 т.5, тъй като не са изложени надлежни описание на
нарушението и обстоятелствата, при които същото е извършено. По този начин,
ограничено е правото на защита на лицето, чиято административнонаказателна
отговорност е ангажирана, тъй като е неясно въз основа на кои факти и
обстоятелства се гради административното „обвинение“.
Изтъкнатите дотук съществени нарушения на процесуалните правила в хода на
административнонаказателното производство, обуславят незаконосъобразността на
издаденото НП и поради това, същото следва да бъде отменено, без да бъде
разглеждан правния спор по същество. За пълнота на настоящия съдебен акт обаче,
нека бъде отбелязано, че Наказателното постановление се явява и неправилно.
От една страна, както вече беше изтъкнато, нарушението по чл.186 ал.3 ИК се
явява довършено с изтичане на седемдневен срок от изборния ден. При положение,
че датата на последния изборен ден е 03.11.2019г., би следвало да се допусне,
че за времето от 03.11.2019г. до 10.11.2019г., поставените агитационни
материали на участвалите в изборния процес политически партии, коалиции, инициативни
комитети, е следвало да бъдат премахнати. Тук обаче са необходими две
уточнения: първо, по отношение на нарушението по чл.186 ал.3 ИК, Законодателят
не е предвидил начина, по който следва да се изчислява същия срок и второ,
последното налага да бъдат взети предвид разпоредбите на чл.60 ал.5 и 6 ГПК,
чл.183 ал.2 и 4 НПК. Заслужава да се отбележи, че както ГПК /включително - АПК,
предвид субсидиарното приложение на ГПК/, така и НПК следват еднообразен подход
във връзка със сроковете, изчислими в дни: сроковете започват да текат на
следващия ден и изтичат в края на последния ден, а когато той е неприсъствен – срокът
изтича в първия следващ присъствен ден. При съобразяване на тези законодателни
положения, налага се извода, че обсъжданият седемдневен срок не изтича на
10.11.2019г., тъй като този ден е неприсъствен /Неделя/, а изтича на
11.11.2019г., т.е. в първия присъствен ден /Понеделник/. Същевременно, според
представения по делото Констативен протокол и показанията на свидетелите О.С. и
П.Л., наличието на непремахнати агитационни материали на ПП „***“ е установено
на 11.11.2019г., т.е. преди изтичане на срока по чл.186 ал.3 ИК. Оттук обаче
следва, че нарушението не е извършено от обективна страна, тъй като срокът,
който Законът свързва с неговото довършване, не е бил изтекъл. Следователно,
нарушение по чл.186 ал.3 ИК, не е било
извършено.
От друга страна, отбелязаната по-горе неяснота и липса на конкретика
относно твърдяните като непремахнати агитационни материали от страна на ПП „***“,
се пренася и на нивото на доказателствената съвкупност. Нито показанията на
свидетелите С. и Л., нито – Констативния протокол от 11.11.2019г. /л.22 от
делото/ или друг доказателствен източник дава яснота поне за броя на
агитационните материали и какво е изобразено на тях /евентуално изображение,
евентуален призив/. В тази връзка, наличието на общи твърдения за някакви
/неустановено нито като количество, нито като съдържание/ агитационни
материали, не само не способства за доказаността на административното
„обвинение“, а дори напротив – влече неговата недоказаност, т.е. не може да се
приеме, че нарушението по чл.186 ал.3 ИК е било извършено, а оттук – неправилно
е наложено административно наказание на основание чл.472 ал.1 ИК.
При този изход на делото и в съответствие с разпоредбата на чл.63 ал.3 ЗАНН, е допустимо присъждането на разноски в полза на жалбоподателя В.Н.С.. По
делото обаче не са представени доказателства за направени разноски в определен
размер, т.е. няма основание за произнасяне в очертаната насока.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление № 8/31.01.2020 г. на *** НА О.П. с което на В.Н.С.
ЕГН: ********** е наложено административно наказание на основание чл.472 ал.1
от Изборния кодекс - глоба в размер на 1000 /хиляда/ лева, за извършено
нарушение по чл.186 ал.3 ИК.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – ***, в
14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: