РЕШЕНИЕ
№ 187
гр. Смолян, 08.12.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на двадесет и девети
ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:*
при участието на секретаря*
като разгледа докладваното от * Административно наказателно дело №
20215440200538 по описа за 2021 година
Настоящото производство се развива по реда на чл. 59 и следващи от
ЗАНН.
Образувано е по жалба на * * *-с.* срещу наказателно постановление
номер 21-0001105/12.10.2021г издадено от инж.*, с което е наложена
имуществена санкция в размер на 2000 лева на основание чл. 75а ал.2 от
ЗТМТМ.
В жалбата е посочено че дружеството е наело граждани от * ,които са с
българско потекло и са сключени трудови договори.Твърди се , че тези
лица са се намирали на строителния обект, за да се запознаят
единствено с условията на работа .Изложени са твърдения , че за лицата
от български произход е неприложима санкционната разпоредба
.Поискана е отмяната на постановлението и алтернативно е поискано
прилагане на нормата на чл. 28 от ЗАНН.
В съдебно заседание въззиваемият изпраща представител в лицето на
юр.*, като си поддържа постановлението, представят се писмени бележки
и се претендира юр.възнаграждение.
Жалбоподателят ес представлява в съдебно заседание от управителя М.*
и адв.В.* , като се поддържа жалбата, излагат се съображения в писмени
бележки и не се претендират разноски.
1
След като се запозна с приобщените доказателства съдът намира за
установено от фактическа страна следното:
На 10.05.2021г свидетелите О. и Г. / служители на */ извършили проверка
на строителен обект, намиращ се в гр.Смолян ул.Д.*, като на същото
място се извършвало саниране на жилищен блок . Установени са четири
молдовски граждани, включително и лицето * * , както и още няколко
работници .На място имало скеле, като се полагала изолация и се
извършвал ремонт на покрива на сградата.
Контролните органи представили бланки на декларации по чл. 68 от
ЗТМТМ на четиримата молдовски граждани, преведени на руски език.
Н.* попълнил декларацията и записал, че работи в предприятието на
дружеството при договорено месечно възнаграждение от 305 лева ,
четиричасов работен ден, почивен ден неделя , с трудов договор и без
заповед за командироване в страната .
На строителния обект не присъствал управителят М.*, като същият
провел телефонен разговор със св.О. , като му било обяснено , че това е
рутинна проверка .Управителят * оказал съдействие на проверяващите и
мотивирал молдовските граждани да попълнят представените им бланки
на декларации.
Проверката продължила по документи, като управителят представил
сключен трудов договор с лицето * * от 30.11.2020г, като в същия било
записано , че работникът е постъпил на работа на 01.12.2020г.
На 04.06.2021г е получен отговор от Агенцията по заетостта , като в
същото писмо било удостоверено , че на лицето * * не е давано решение
за достъп до пазара на труда по реда на чл. 7 ал.3 от ЗТМТМ.
На 18.06.2021г е съставен констативен протокол , съдържащ информация
за резултатите от извършената проверка, като на управителя на
дружеството е връчена покана за съставяне на АУАН на 28.06.2021г.
На 28.06.2021г е съставен АУАН в отсъствие на нарушителя за
извършено нарушение по чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ.В акта е посочено ,че
на 01.12.2020г дружеството като работодател е приел на работа
чужденеца Н.* , гражданин на Република * по силата на сключен трудов
договор, без да има разрешение от Агенцията по заетостта и
нарушението е извършено на 10.05.2021г в гр.Смолян на посочен обект .
Съставеният АУАН е връчен по пощата като не е подадено писмено
2
възражение.
Въз основа на съставения АУАН е издадено обжалваното наказателно
постановление , като наказващият орган възприел изложената в акта
фактическа и правна обстановка и наложил им.санкция в размер на 2000
лева на основание чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ.
От показанията на св.О. , сключения трудов договор и декларацията,
попълнена от Н.* се установява ,че на 10.05.2021г Н.* е изпълнявал
задълженията си по сключения трудовия договор на строителния обект и
е предоставял работната си сила в предприятието на дружеството-
жалбоподател. Установените на място работници са извършвали
конкретни строителни дейности/ на скеле и покрив/ и не са се
запознавали с условията на работа, както твърди управителя *
.Молдовският гражданин е приет на работа един месец преди
извършената проверка, като е логично запознаването с условията на
работа да се извърши в един по- ранен момент от време-преди
сключването на трудовия договор.
По делото не е спорно, че за молдовския гражданин Н.* не е издадено
решение за достъп до пазара на труда по реда на чл. 7 ал.3 от ЗТМТМ
към датата на извършената проверка , като не са ангажирани
доказателства ,че лицето е от български произход.
Правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като разгледана по същество е
основателна , предвид на следното:
Разпоредбата на чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ предвижда, че на работодател, за
което чужденец предоставя работна си сила или е приел законно
пребиваващи чужденци – граждани на трети държави, без съответното
разрешение или регистрация в Агенцията по заетостта, се налага
имуществена санкция в размер от 2000 до 20 000 лв., освен ако не подлежи на
по-тежко наказание.Същата норма е едновременно материалноправна и
санкционна.
Разпоредбата на чл. 7 ал.3 от ЗТМТМ / в редакцията към 10.05.2021г/
предвижда ,че изпълнителният директор на Агенцията по заетостта
предоставя писмено
решение в 30-дневен срок от подаване на заявлението за разрешаване на
достъп до пазара на труда на работници – граждани на трети държави.
3
По делото се установи, че дружеството жалбоподател има качеството на
работодател спрямо чужденеца Н.* , като с това лице е сключен трудов
договор на 30.11.20201г и работникът е постъпил на работа на
01.12.2020г.
На 10.05.2021г работникът * * е приет на работа на посочения
строителен обект и е предоставял работната си сила в предприятието на
дружеството-жалбоподател, без необходимото решение /разрешение/ по
чл. 7 ал.3 от ЗТМТМ , издадено от Агенцията по заетостта.
По този начин дружеството-жалбоподател е извършило на 10.05.2021г в
гр.Смолян административно нарушение по чл. 75а ал.2 от ЗТМТМ.
При извършения служебен преглед съдът намира ,че в хода на
образуваното АНП са допуснати съществени процесуални нарушения,
обуславящи отмяната на постановлението, предвид на следното:
Отговорността на дружеството е ангажирана затова , че работодателят е
приел на работа чужденец на 01.12.2020г без необходимото разрешение
, като едновременно с това в АУАН и НП е посочено, че нарушението
е извършено на 10.05.2021г в град Смолян. От така формулираното
описание на нарушението не става ясно за кое деяние е ангажирана
отговорността на работодателя-затова ,че е приел на работа чужденец
на 01.12.2020г или пък затова ,че чужденецът е приет на работа на
10.05.2021г. В описателната част на АУАН и НП не е посочено ясно и
недвусмислено , че работникът е предоставял работната си сила или е
приет на работа на 10.05.2021г на посочения строителен обект , като
описанието на нарушението е непълно и неясно.
При това положение следва да се отмени постановлението, като по
делото не се претендират разноски .
Воден от изложеното съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление номер 21-0001105/12.10.2021г ,
издадено от инж.*, с което на "* - *" *-с.* ,ЕИК * е наложена
имуществена санкция в размер на 2000 лева на основание чл. 75а ал.2 от
ЗТМТМ.
Да се връчи препис от решението на страните , като същото подлежи на
4
касационно обжалване в 14-дневен срок, считано от връчването му пред
АС-Смолян.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
5