Решение по дело №274/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 168
Дата: 26 ноември 2021 г. (в сила от 22 декември 2021 г.)
Съдия: Снежина Петкова Чолакова
Дело: 20217270700274
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                      Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                               

                                             №.......

                                            гр. Шумен, 26.11.2021г.

 

          Административен съд – гр. Шумен, в публично заседание на двадесет и седми октомври две хиляди двадесет и първа година, в следния състав:

 

                                      Административен съдия: Снежина Чолакова

 

при участието на секретаря Ив.Велчева, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 274 по описа за 2021 година на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).

Образувано е по жалба на «А.г.2. ООД, с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя П.С.П.., срещу Решение № РД-11-766/07.07.2021г., издадено от И.М.– Заместник-министър на икономиката и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020 г., с което е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на «А.г.2. с проектно предложение № BG16RFOP002-2.089-4046 по процедура на подбор на проекти № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020 г.

В жалбата се излагат доводи за незаконосъобразност на обжалваното решение, поради несъответствието му с целта на закона. В тази връзка се твърди, че утвърденият "коефициент за рентабилност на ЕВIТDА за 2018г. и 2019г." е несправедлив, тъй като дава несправедливо предимство на фирми с по-малка като стойност, при положение, че работят с по-голям марж, спрямо фирми с по-голяма печалба, но работещи на по-нисък марж, респективно имащи по-голяма нужда от помощ поради по-големите си обороти. Твърди се, че въведеното изискване на минимален брой точки за класиране на проектното предложение е рестриктивно и неравнопоставено спрямо процедурата за средни предприятия, където такова не е било налице. Сочи са и, че критерият  "коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2018г. и 2019г." също позволява на фирми, работещи при по-голям марж на печалба да получат финансиране пред фирми с по-големи обороти, но работещи на по-нисък марж. Въз основа на изложените аргументи се отправя искане за отмяна на оспорваното решение като незаконосъобразно, поради наличие на отменителното основание, визирани в чл.146, т.5 от АПК. В съдебно заседание, редовно и своевременно призовано, оспорващото дружество се представлява от адвокат В.П. от ШАК, който в хода на устните състезания и в представени писмени бележки поддържа жалбата по изложените в нея основания, като ги доразвива.

Ответната страна - Заместник-министър на икономиката и Ръководител на Управляващия орган (РУО) на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020, редовно призован, не се явява и не се представлява в съдебно заседание. В писмено становище рег.№ ДА-01-2267/19.08.2021г. по описа на ШАдмС, с което жалбата на «А.г.2. ООД е изпратена в съда, изготвено от процесуален представител С.И.- главен експерт и служител с юридическо образование, и юридическа правоспособност, оспорва жалбата и отправя искане до съда за отхвърляне на оспорването срещу атакувания административен акт.

Съдът, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено от фактическа страна следното:

Със Заповед № РД-16-635/30.07.2020г. Министърът на икономиката определил И.И.– и.д. Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентноспособност" за лице, което да осъществява функциите на Ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020 (ОПИК).

Със Заповед № РД-16-270/19.02.2021г. И-И., в качеството си на Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентноспособност" и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Иновации и конкурентноспособност" 2014-2020, утвърдила пакет документи за провеждане на процедура за подбор на проекти № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет "Капацитет за растеж на МСП" на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020, както следва: Условия за кандидатстване и Условия за изпълнение по процедура на подбор, както и  Обява за откриване на процедура на подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“. Със същата заповед било наредено документите да се публикуват на интернет страницата на ОПИК 2014-2020 г., както и в Информационната система за наблюдение "ИСУН 2020".

Със Заповед № РД-16-417 от 16.03.2021г. Главният директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентноспособност" и Ръководител на Управляващия орган на ОПИК 2014-2020 г. определил персоналния състав на Оценителната комисия за разглеждане, оценка и класиране на подадени проектни прредложения по процедура на подбор на проекти № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“, Инвестиционен приоритет 2.2. "Капацитет за растеж на МСП", Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020 г., в т.ч. К.С.М.– главен експерт в сектор "Подбор на проекти", отдел "Подбор на проекти и техническа помощ" в Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, определен за член с право на глас (т.9 от заповедта) и Д.М.П.– старши експерт в отдел "Програмиране и договаряне" в Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" в Министерство на икономиката, определен за член с право на глас (т.25 от заповедта).

Със същата заповед на Оценителната комисия било възложено в срок до четири месеца от издаването й да изготви и представи на Ръководителя па Управляващия орган оценителен доклад, като оценката за административно съответствие и допустимост, и техническа и финансова оценка на проектните предложения по процедурата, включени в оценителна сесия, да се извършва от по един член на оценителната комисия с право на глас.

По делото няма спор, че в срока за подаване на проектни предложения за участие в процедурата подбор на проекти BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, "Алекса груп 2016"ООД депозирало проектно предложение, което било заведено с рег.№ BG16RFOP002-2.089-4046.

Видно от Оценителен доклад от работата на Оценителната комисия, назначена със Заповед № РД-16-417 от 16.03.2021г. на Ръководителя на УО на ОПИК 2014-2020 г., одобрен от последния на 05.07.2021г., след изтичане срока за подаване на проектни предложения – 16.30 часа на 15.03.2021г., в периода от 16.03.2021г. до 21.06.2021г. Оценителната комисия разгледала и извършила оценяване на подадените проектни предложения. Първоначално  комисията извършила оценка на административното съответствие и допустимостта на подадените проектни предложения, като тези от тях, които отговаряли на изискванията за административно съответствие и допустимост, а именно 5758 проектни предложения, били допуснати до етап "Техническа и финансова оценка", представляваща оценка по същество на проектните предложения, извършвана в съответствие с критериите за оценка на проектите съгласно Условията за кандидатстване в процедурата. Техническата и финансова оценка на проектните предложения била осъществена от членове на Оценителната комисия с право на глас, съобразно предварително утвърден от комисията образец на таблица за оценка (оценителен лист), генериран в системата "ИСУН 2020", след което въз основа на окончателните оценки, изискванията на Условията за кандидатстване и размера на финансовите средства по процедурата, комисията извършила класиране на проектните предложения, които са преминали успешни всички етапи на оценка, съобразно пропорционалното разпределение по сектори на икономическа дейност. В класирането били включени проектните предложения, получили минимум 12 точки на етап  "Техническа и финансова оценка", като същите били класирани в низходящ ред, съобразно получената оценка.

Видно от генерирания от системата "ИСУН 2020" Оценителен лист  на етап "Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта на кандидата и проектното предложение", отнасящ се до проектно предложение №  BG16RFOP002-2.089-4046, подадено от "Алекса груп 2016"ООД, според оценката, извършена от оценителя с право на глас Д.М.П., проектното предложение отговаря на Критериите за оценка на административното съответствие и допустимост, поради което оценителят е предложил същото да премине към етап "Техническа и финансова оценка".  

Видно от генерирания от системата "ИСУН 2020" Оценителен лист  на етап "Техническа и финансова оценка", оцененото от оценителя с право на глас  К.С.М.,  проектно предложение №  BG16RFOP002-2.089-4046  получило общо 11 точки. По-конкретно, по критерий "Коефициент на рентабилност на EBITDA за 2018г. и 2019г.", подлежащ на оценяване от 0 до 10 точки, съгласно служебно извършени изчисления е установено, че коефициентът на рентабилност на EBITDA е 0,0479 и предложението е оценено с 1 точка, приложима в случаите, когато  въпросният коефициент е равен на 0,04 и по-малък от 0,057. По отношение на критерий "Коефициент на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2018г. и 2019г.", подлежащ на оценяване от 0 до 10 точки, оценителят е определил 0 точки, която оценка е приложима в случай, че коефициентът на  разходите за данъци спрямо реализираните приходи е по-малък или равен на 0%. По отношение на критерий "Наличие на пряка връзка между пандемията COVID-19 и спада в оборота на предприятието-кандидат", подлежащ на оценяване с до 10 точки, предложението е получило максимално допустимия брой точки. Въз основа на определените точки по отделните критерии  проектното предложение е оценено с общо 11 точки, при предвиден Праг за преминаване от 12 точки, поради което Оценителната комисия е дала заключение, че проектното предложение не покрива минималния праг от 12 точки, необходим за получаването на положителна оценка по процедурата, поради което предложението подлежи на отхвърляне като неотговарящо на минимално заложените изисквания за резултат.

Междувременно със Заповед № РД-16-685/17.05.2021г. на Министъра на икономиката, И.М., заемаща длъжността заместник министър на икономиката, била определена да изпълнява функциите на Ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност»  2014-2020 г.

С Решение № РД-11-766/07.07.2021г. Заместник-министърът  на икономиката и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020 е отказал предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на «А.г.2. с проектно предложение № BG16RFOP002-2.089-4046 по процедура на подбор на проекти № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество икапацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020. За да постанови този резултат административният орган е приел, че проектното предложение не събира минималния брой от 12 точки на етап "Техническа и финансова оценка", поради което следва да бъде отхвърлено, тъй като съгласно т.II "Критерии за техническа и финансова оценка" от "Критерии и методология за оценка на проектните предложения" (Приложение 3) към Условията за кандидатстване, "проектните предложения, които са получили по-малко от 12 точки на етап "Техническа и финансова оценка", се отхвърлят".

Цитираното Решение е било съобщено на "Алекса груп 2016" ООД на 08.07.2021г., видно от приложената разпечатка от системата "ИСУН 2020".

Несъгласно със същото, дружеството го оспорило пред Административен съд-гр.Шумен с жалба, депозирана на 22.07.2021г. чрез куриер (видно от представеното от ответната страна заверено копие от товарителница № 1-000 5 106 600 355 7 – 142 000 042 23 13.

От така установеното фактическо положение и при извършване на проверка за законосъобразност на административния акт по реда на чл. 168 от АПК, съдът приема следното от правна страна:

Видно от приложената разпечатка от ИСУН, оспорваното решение е било изпратено от Ръководителя на УО на "Алекса груп 2016"ООД на 08.07.2021г. и е било отворено от адресата на същата дата. С оглед на това и доколкото жалбата срещу него е подадена чрез куриер на 22.07.2021г., съдът приема, че същата е депозирана в законоустановения преклузивен срок.

Жалбата изхожда от адресата на решението - легитимирано лице, което има правен интерес, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е  процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е неоснователна. Съображенията на съда са следните:

Съгласно чл. 5, ал. 1, т. 15 от Устройствения правилник на Министерство на икономиката, Министърът организира, организира дейността на управляващия орган на Оперативна програма "Развитие на конкурентоспособността на българската икономика" 2007 – 2013 г., на Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" 2014 – 2020 г. и на и на Оперативна програма "Инициатива за малки и средни предприятия" 2014 – 2020, а според чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ, отговаря за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. Следователно Ръководител на Управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице, доколкото правомощията му по този закон могат да се упражняват и от овластено от него лице. Със Заповед № РД-16-685/17.05.2021г., приложена по делото, Министърът на икономиката, на основание чл. 5, ал. 1, т. 13, чл.5, ал.5 и чл.30, ал.1, т.2 от  Устройствения правилник на Министерство на икономиката и чл. 9, ал. 5, изр.второ от ЗУСЕСИФ е възложил на И.М., заемаща длъжността Заместник министър на икономиката, да изпълнява функциите на Ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност»  2014-2020 г. Доколкото оспореното решение е издадено именно от посоченото в цитираната заповед лице, същото се явява постановено от компетентния за това административен орган. На следващо място, от приложената по делото заверена за вярност разпечатка от сертификата на електронния подпис, с който е подписан оспореният акт, се установява, че решението е подписано на 07.07.2021г., в 14:46:42 часа, с квалифициран електронен подпис, издаден на И.Б.М., валиден за периода от 29.06.2021г. до 28.06.2024г., с доставчик на услугата „В-Trust Operational СА. Въз основа на всичко изложено може да се заключи, че обжалваното решение изхожда от лицето, посочено като негов автор и представлява валиден акт, издаден от компетентния за това административен орган.

Оспореният акт е издаден в изискуемата от закона писмена форма и съдържа реквизитите, посочени в чл. 59, ал. 2 от АПК. Като неразделна част от административната преписка е приложен протоколът за определяне на оценителната комисия, оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение, както и списъкът на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни предложения. В процесния административен акт са посочени конкретните обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение на жалбоподателя. В оценителния лист в табличен вид срещу всяко едно изискване е посочено дали кандидата е представил необходимия документ, съответно дали е изпълнено съответното изискване. Изложеното обосновава извода, че решението не страда от порока, визиран в чл.146, т.2 от АПК.

На следващо място съдът намира, че оспореният акт е издаден при спазване на административнопроизводствените правила, при съблюдаване на материалния закон и в съответствие с неговата цел.

По делото няма спор, а и се установява от приложените доказателства, че правилата  за организиране на работата на оценителната комисия, в т. ч. и за документиране и отчет на дейността й, са спазени. Проектното предложение на "Алекса груп 2016"ООД е преминало успешно етапа за неговата допустимост, като е допуснато до разглеждане на етап "Техническа и финансова оценка". На този етап предложението се разглежда по същество, като оценителят има задължение да извърши оценяването му съобразно критериите и методологията, заложени в утвърдените със Заповед № РД-16-270/19.02.2021г. Условия за кандидатстване.

Обстоятелството, че оценката е осъществена от един оценител, не съставлява нарушение на процедурните правила, тъй като не нарушава конкретна нормативна разпоредба, а освен това представлява изрично разписано изискване в заповедта на Ръководителя на УО, с която е определен съставът  и правилата за работа на Оценителната комисия (т.V, подт.1 от Заповед № РД 16-417/16.03.2021г.). В този смисъл, доводите на оспорващия за допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила поради извършване на оценката само от един член на комисията, са неоснователни.

Основният спор по делото е досежно спазването на правилата за оценка на проектните предложения от Оценителната комисия.

Обективираният в обжалваното решение отказ е мотивиран с факта, че при разглеждане и оценка на етап "Техническа и финансова оценка", проектното предложение на оспорващото дружество не е получило минимално необходимия брой точки, за да бъде класирано.

Според утвърдените от Ръководителя на УО "Критерии и методология за оценка на проектните предложения", тези от тях, които успешно са преминали първия етап на на оценяване – оценка на административното съответствие и допустимост, преминават на етап "Техническа и финансова оценка". Техническата и финансова оценка се извършва съобразно "Критерии и методология за оценка на проектни предложения", представляващи т. II от Приложение 3 към Условията за кандидатстване по процедурата. В Приложение 3 са включени следните критерии за техническа и финансова оценка: 1. Коефициент на рентабилност на ЕВIТDА на предприятието за 2018г. и 2019г., подлежащ на оценяване от 0 до 10 точки; 2. Коефициент на разходите за данъците спрямо реализираните приходи за 2018г. и 2019г., подлежащ на оценяване от 0 до 10 точки и 3. Коефициент за наличие на пряка връзка между пандемията  COVID-19 и спада в оборота на предприятието – кандидат, като въпросният критерий има три подкритерии и подлежи на оценяване от 0 до 10 точки общо за трите подкритерия.

Видно от оценителния лист, изготвен от Оценителната комисия, по отношение на "Коефициент на рентабилност на ЕВIТDА на предприятието за 2018г. и 2019г." предложението на дружеството е получило  1 точка. Тази оценка напълно съответства на предварително обявените правила за изчисляване на въпросния коефициент. Видно от същите,  коефициентът на рентабилност на ЕВIТDА се изчислява по следния начин: /Раздел А, т.I "Приходи от оперативна дейност", ред "Общо за група I", код(15000) от приходната част на ОПР (Отчет за приходите и разходите) за съответната финансова година минус (Раздел А, т.I "Разходи за оперативна дейност", ред "Общо за група I", код (10000) от разходната част на за съответната финансова година минус "Разходи за амортизация и обезценка на дълготрайни материални и нематериални активи", код (10410) от разходната част на за съответната финансова година)/, делено на ред "Нетни приходи от продажби от приходната част на ОПР за съответната година (код 15100). Коефициентът на рентабилност на ЕВIТDА за 2018г. и 2019г. се изчислява като средно аритметична стойност от изчислените стойности на коефициента за двете години - (Коефициентът за 2018г. плюс Коефициентът за 2019г.) делено на 2.

В случая Оценителната комисия е определила средно аритметична стойност на Коефициент на рентабилност на ЕВIТDА на проекта на "Алекса груп 2016"ООД, на стойност 0,0479. Съдът намира, че този коефициент е изчислен съобразно утвърдените правила. По-конкретно, формулата за неговото оценяване е следната: (код 15000 – (код 10000 – код 10410)): код 15100. При така утвърдените в Условията за кандидатстване правила, коефициентът на рентабилност на ЕВIТDА за 2018г. на оспорващия е (513-(499-15)):513=29:513=0,0565302, а за 2019г. - (840-(825-18)):840=33:840=0,0392857. Сборът на коефициентите за 2018г. и 2019г. се равнява на 0,0958159, респективно средноаритметичната му стойност е 0,0479079 (0,0958159:2). При така определената средноаритметична стойност на коефициента за рентабилност съдът приема, че правилно проектното предложение е било оценено с 1.00 точка, тъй като според от Критериите за техническа и финансова оценка (т. II, подт.1), оценка 1.00 точка се поставя при Коефициент на рентабилност на ЕВIТDА на предприятието, който е по-голям или равен на 0,04 и по-малък от 0,057, какъвто е и конкретният коефициент на процесното проектно предложение.

В съответствие с утвърдените "Критерии и методология за оценка на проектни предложения" от Условията за кандидатстване по процедурата е и оценката по втория критерий - Коефициент на разходите за данъците спрямо реализираните приходи за 2018г. и 2019г. Този коефициент се формира, като Отчет на приходите и разходите за 2018г. и 2019г., ред "Разходи за данъци от печалбата" (код 14200) се прибави към ред "Други данъци, алтернативни на корпоративния данък" (код 14300) от разходната част на ОПР, като полученият сбор се раздели на ред "Общо за група  I " (код 15000) от приходната част на ОПР. Коефициентът за 2018г. и 2019г. се изчислява като средноаритметично от коефициентите за двете години, т.е. (Коефициентът за 2018г. плюс Коефициентът за 2019г.) делено на 2, като същият се изчислява в проценти. Или, формулата за изчисление на този коефициент, е следната: (код 14200 + код  14300):код 15000. Видно от стойностите, посочени в ОПР за 2018г., стойностите в код 14200 и 14300 са 0, техният сбор също е 0, стойността на код 15000 е 513, поради което ((0+0):513):100= 0,00%. За 2019г. стойността на коефициента също е 0,00%, тъй като стойностите в кодове код 14200 и 14300 са 0, а стойността на код 15000 е 840 - ((0+0):840):100= 0,00%.

От направените изчисления е видно, че Оценителната комисия правилно е определила коефициента на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2018г. и 2019г., получавайки резултат на двете отчетни години – 0,0000%, респективно средноаритметична стойност 0,0000%. При тази стойност на коефициента, поставената оценка 0 точки е определена съобразно Условията за кандидатстване, тъй като според т.I, подт.2 от Критериите за техническа и финансова оценка, когато коефициентът на разходите за данъци спрямо реализираните приходи е по-малък или равен на 0%, проектното предложение се оценява с 0 точки.

Що се отнася до третия критерий - Коефициент за наличие на пряка връзка между пандемията  COVID-19 и спада в оборота на предприятието – кандидат, същият се състои от три подкритерия – 3.1. Представената информация описва ясно връзката между пандемията COVID-19 и спада в оборота на предприятието – кандидат, подлежащ на оценяване с 5 точки, ако е изпълнен, респ. с 0 точки, ако не е изпълнен; 3.2. Ясно са очертани кои елементи от производствения процес/процеса по предоставяне на услугата са най-сериозно засегнати, подлежащ на оценяване с 3 точки, ако е изпълнен, респ. с 0 точки, ако не е изпълнен; и 3.3. Описани са ефектите, които ще се постигнат посредством отпуснатата помощ по процедурата, по отношение преодоляване последиците от COVID-19 върху дейността на предприятието кандидат, подлежащ на оценяване с 2 точки, ако е изпълнен, респ. с 0 точки, ако не е изпълнен. И по трите подкритерии Оценителната комисия е приела, че същите са изпълнени, определяйки съответно 5 точки, 3 точки и 2 точки, т.е. общо 10 точки за критерий - Коефициент за наличие на пряка връзка между пандемията  COVID-19 и спада в оборота на предприятието, като по този начин е определен максималният брой точки по този показател.

При така определените оценки по отделните критерии, общият брой точки на етап "Техническа и финансова оценка" е в размер на 11 точки, при което съобразно Приложение 3 от Условия за кандидатстване по процедурата, проектното предложение подлежи на отхвърляне.

От всичко изложено става ясно, че проектното предложение на "Алекса груп 2016"ООД е отхвърлено от РУО при стриктно съблюдаване на предварително утвърдените критерии за оценяване на проектното предложение, което обуславя категоричния извод, че обжалваното решение е постановено в съответствие с материалния закон и неговата цел.

В тази връзка съдът намира за ирелевантни доводите на оспорващото дружество за несправедливост на утвърдените Критерии за техническа и финансова оценка на проектните предложения, аргументирани с твърдението, че фирми, работещи с по-малка като стойност печалба, но по-голям марж (по-голяма като процент печалба, включена в крайната продажна цена към техните клиенти), биха получили по-голям коефициент за рентабилност на ЕВIТDА, респективно по-висока оценка; че ЕВIТDА не е надежден показател за растежа на печалбата, за разлика от паричния поток, който е по-добър показател за финансовото състояние на компанията; че коефициентът на разходите за данъци спрямо реализираните приходи за 2018г. и 2019г. позволява на фирми с по-големи печалби да получат финансиране пред фирми с по-малки печалби. Тези аргументи по същество представляват израз на несъгласие с утвърдените Условия за кандидатстване по процедурата. Тези възражения обаче не могат да разглеждани в настоящото производство.

По силата на чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ,  Ръководителят на Управляващия орган на програмата, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Елемент от производството по утвърждаването им е провеждането на обществено обсъждане, като заинтересованите страни разполагат с възможност за писмени възражения и предложения по реда на чл. 26, ал. 4 от с. з. Специалната нормативна уредба предвижда и правила за даване на разяснения по утвърдените документи по искане на кандидат в процедурата – ал. 8 и 9 на чл. 26 от ЗУСЕСИФ. Съдебно обжалване на документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ е предвидено изрично в разпоредбата на чл. 27, ал. 2, изр. 2-ро във вр. с ал. 1 от ЗУСЕСИФ.

Анализът на цитираната законова регламентация обуславя извод, че Условията за кандидатстване имат самостоятелно правно битие, установявайки задължителни правила при провеждането на съответната процедура по подбор. По правната си природа документите по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ представляват общ административен акт по смисъла на чл. 65 от АПК – имат еднократно правно действие, важимо само за конкретната процедура, за която се отнасят, създават права и вменяват задължения на неопределен брой лица. С влизането им в сила те стават задължителни както за участниците в процедурата, така и за водещия административното производство орган.

В случая със заповед № РД-16-270/19.02.2021 г. на Ръководителя на УО е утвърден пакет от документи за провеждане на процедура за подбор на проекти № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ , в т.ч. Условията за кандидатстване и Условия за изпълнение по процедура на подбор. Доколкото няма данни, нито твърдения за оспорването й, цитираната заповед е влязла в сила и поражда последиците на стабилен административен акт.

Според разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, след одобряване на оценителния доклад, кандидатите, чиито проектни предложения са предложени за финансиране в списъка по чл. 35, т. 1, се поканват да представят в 30-дневен срок доказателства, че отговарят на изискванията за бенефициер, включително на условията, посочени в документите по чл. 26, ал. 1, ако същите не са приложени към формуляра за кандидатстване. В случай, че кандидатът не отговаря на изискванията за бенефициер или не е представил в срок доказателства за това, Ръководителят на УО с мотивирано решение отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ – чл. 38, т. 3 от ЗУСЕСИФ.

В настоящия казус проектът на оспорващото дружество не е получил минимално изискуемия брой точки, за да може същият да бъде предложен за финансиране, респективно проектното предложение не отговаря на изискванията, уредени с влязъл в сила общ административен акт, поради което отхвърлянето му с оспорваното решение е постановено при съблюдаване на относимите материалноправни разпоредби и целта на закона.

Мотивиран от горното, при проверката по чл. 168 от АПК, съдът намира, че оспореният административен акт е валиден, издаден в предписаната от закона форма, при спазване на процесуалните правила и със съдържание, включващо достатъчно обосновани и подробни мотиви за формираното властническо волеизявление, в съответствие с материалноправните разпоредби и целта на закона, поради което подадената срещу него жалба се явява неоснователна.

Водим от горното, съдът  

 

                                         Р     Е     Ш     И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на «А.г.2. ООД, с ЕИК *****, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя П.С.П.., срещу Решение № РД-11-766/07.07.2021г., издадено от И.М.– Заместник-министър на икономиката и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020 г., с което е отказано да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ на «А.г.2. с проектно предложение № BG16RFOP002-2.089-4046 по процедура на подбор на проекти № BG16RFOP002-2.089 „Подкрепа за малки предприятия с оборот над 500 000 лева за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП“ на Оперативна програма «Иновации и конкурентоспособност» 2014-2020 г.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд на Република България гр. София в 14-дневен срок от съобщаването чрез изпращане на препис по реда на чл. 137 от АПК.

 

                                      АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: