Решение по дело №892/2023 на Районен съд - Ямбол

Номер на акта: 202
Дата: 16 ноември 2023 г. (в сила от 16 ноември 2023 г.)
Съдия: Светлана Димитрова Митрушева Атанасова
Дело: 20232330200892
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 септември 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 202
гр. Ямбол, 16.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, II СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и трети октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:Светлана Д. Митрушева

Атанасова
при участието на секретаря Г. Б. М.
като разгледа докладваното от Светлана Д. Митрушева Атанасова
Административно наказателно дело № 20232330200892 по описа за 2023
година
Производството по делото е образувано по жалба на Г. И. С. от гр.Я. против
Наказателно постановление № ****/1.09.2023г на Директор АДФИ с което, на осн. чл. 32
ал.1 т.2 ЗДФИ му е наложена глоба в размер на 200лв. за нарушение на чл. 13 ал.3 т.3 вр. чл.
2 ал.2 т.1 ЗФУКПС. С жалбата се оспорва извършването на вмененото административно
нарушение .Алтернативно, в случай, че съдът приема нарушението за доказано се твърди за
наличието на маловажен случай по смисъла на чл. 28 от ЗАНН. Иска се отмяна на
наказателното постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява. Чрез защитника
си поддържа жалбата. Счита същата за основателна и доказана и моли за уважаването й .
Въззиваемата страна-Директор АДФИ, чрез процесуалния си представител оспорва
жалбата. Счиа атакуваното с нея наказателно постановление за правилно и законосъобразно
и моли за оставянето му в сила и присъждане на направените по делото разноски под
формата на юрисконсултско възнаграждение. Алтернативно при уважаване на жалбата и
направено искане за присъждане на разноски прави възражение за прекомерност на
адвокатското възнаграждение.
Съдът, след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и проверени в
хода на съдебното следствие доказателства по делото, приема за установена следната
фактическа обстановка:
Със Заповед № ***/15.11.22г на Директора на АДФИ на св. К. било възложено
1
извършването на финансова инспекция на Община Я. със задача:“Проверка за
законосъобразност при предоставянето, разходването и отчитането на субсидиите,
предоставени от общинския бюджет на Сдружение БК „Т.-Я.“ гр.Я. за периода 01.01.2017
до 31.03.2021г.“
За периода от 27.10.2015г до 25.09.2019г. Община Я. се е представлявала от
жалбоподателя С., в качеството му на ***.
На 19.02.2019г. ***ът на Община Я., в качеството му на възложител е сключил със
Сдружение БК „Т.-Я.“-изпълнител Договор № ***/19.02.2019г за субсидиране в размер на
250 000лв на дейността и участието на клуба в НБЛ-мъже за 2019г. В Раздел Б т.2 от
договора било предвидено в срок до десето число на всяко ново тримесечие изпълнителят да
представя отчет на възложителя за изразходваните средства. Предвидено било превеждането
на следващи суми по договора да се извършва само при коректно отчетени средства от
предходното тримесечие.
В изпълнение на посочения договор Община Я. е превела на Сдружение БК „Т. Я.
през първото тримесечие на два транша сумата от 80000лв.
В Община Я. не е наличен представен от страна на Сдружение БК „Т. Я.“ отчет за
разходваните целеви средства в размер на 80 000лв., предоставени през първото тримесечие.
Обстоятелство, констатирано с Констативен протокол от 08.03.2023г
С платежно нареждане № ***15.04.2019г Г. С., в качеството му на *** на Община Я.
е одобрил извършването на плащане в размер на 30 000лв. в полза на Сдружение БК „Т. Я..
За извършения разход на 10.04.2019г бил съставен Контролен лист към вх. №
***/19.02.2019г (Приложение 2) от вътрешните правила за осъществяване на предварителен
контрол. В контролния лист финансовият контрольор изразил мнение, с което одобрява
извършването на разхода. Освен подписа на финансовия контрольор контролният лист
съдържа подписите на директор Дирекция „ХД“, и на двама служители от отдел „БС“.
Със Заповед № ***/27.01.2015г на ***а на Община Я. е утвърдена актуализация на
Вътрешните правила за осъществяване на предварителен контрол в Община Я..
Видно от приложената длъжностна характеристика на длъжността директор на
Дирекция „ХД“ на последния , съгласно V.9 е възложено да организира реализирането на
общинската политика в областта на спорта и туризма. В т.VII от същата е посочено, че
заемащият длъжността отговаря за законосъобразността и целесъобразността на даваните
предложения; за обективното изготвяне на становища, предложения, констативни
протоколи, справки и информации, отчети и др. по компетентност, както и за
достоверността на информацията, която изготвя за ***а.
От длъжностната характеристика на длъжността Началник сектор „ФК“ се
установява, че в преките задължения на заемащия длъжността е включено осъществяването
на предварителен контрол върху цялостната дейност на организацията в съответствие с
изискванията на ЗФУКПС ; документиране на извършения предварителен контрол чрез
попълване на контролен лист. В т.VIII от същата е посочено, че в рамките на изпълнение на
2
дейността си заемащият длъжността има възможност за лична преценка при дадено
действие да допринася за даването на окончателни препоръки за решения , свързани с
упражняването на предварителен контрол върху поемането на задължение и извършването
на разхода на най-високо ниво.
На 14.03.2023г св. К. съставила на жалбоподателя С. АУАН № ****/14.03.23г за
нарушение на чл. . 13 ал.3 т.3 вр. чл. 2 ал.2 т.1 ЗФУКПС, затова, че на 15.04.2019г. в
качеството му на *** на Община Я. е одобрил извършване на плащане в размер на 30 000лв.
в полза на сдружение БК „Т. Я.“ без преди това да е осъществен предварителен контрол за
законосъобразност преди извършване на разхода.
Срещу така съставения акт били подадени писмени възражения от жалбоподателя, с
които е оспорил извършването на вмененото му административно нарушение.
Въз основа на акта било издадено Наказателно постановление № ****/1.09.2023г на
Директор АДФИ с което, на осн. чл. 32 ал.1 т.2 ЗДФИ на С. била наложена глоба в размер
на 200лв. за нарушение на чл. 13 ал.3 т.3 вр. чл. 2 ал.2 т.1 ЗФУКПС
Наказателното постановление било връчено на жалбоподателя по пощата с известие
за доставяне на 12.09.23г.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок по чл. 59 ал.2
ЗАНН от надлежно легитимирано лице. Разгледана по същество се преценя като
основателна, поради следните съображения:
Съгласно чл. 13 ал.1 от ЗФУКПС ръководителите на организациите по чл. 2, какъвто
несъмнено се е явявал жалбоподателя, към датата на вмененото му административно
нарушение, осигуряват контролни дейности, включващи писмени политики и процедури,
създадени да дават разумна увереност, че рисковете са ограничени в допустимите граници,
определени в процеса на управление на риска. Съгласно ал.3 т.3 от същия член контролните
дейности се прилагат на всички нива в организацията и на всички етапи при постигането на
целите. Те могат да са превантивни, разкриващи или коригиращи, като трябва да включват
най-малко политики и процедури за предварителен контрол за законосъобразност.
В изпълнение на горните изисквания в Община Я. били утвърдени и действали към
15.04.2019г Вътрешни правила за осъществяване на предварителен контрол. В чл. 4 ал.5 от
същите било предвидено предварителния контрол да се извършва на три последователни
етапа: 1. Предоставяне на цялата документация, относима към съответното предстоящо
решение;2.Извършване на конкретни проверки-документални проверки, анкетиране, а по
преценка от страна на финансовия контрольор и физически проверки на място ; и
3.Писмено изразяване на мнение от финансовия контрольор по отношение на дадена
дейност /процес. В алинея шеста на същия член било посочено, че целта на предварителния
контрол е да предостави на ***а на община Я. или заместник ***, отговорен за вземане на
съответното решение/извършване на съответното действие разумна увереност за
3
съответствието на тези решения/действия с приложимото законодателство. В чл.5 от
правилата било посочено, че в процеса на осъществяване на предварителен контрол в
Община Я. участват финансовия контрольор, ***ът на община Я. или заместник ***а,
оторизиран да взема съответни решения и потребител на мнението, изразено в резултат на
извършения предварителен контрол.
В изпълнение на действащите правила и разписаните процедури С. е одобрил
извършването на плащане в размер на 30 000лв. в полза на сдружение БК „Т. Я.“ след
представянето на контролен лист , в който финансовия контрольор е одобрил извършването
на плащането. Освен от финансовият контрольор контролен лист е бил подписан от
директор Дирекция „ХД“ и на двама служители от отдел „БС“. Именно лицата попълнили
и подписали контролния лист са тези, които е следвало да извършат пряк и непосредствен
контрол на документите и условия, свързани с извършването на самото плащане и едва ако
са налице всички предпоставки да одобрят извършването му. При изпълнение на
цялостната, разписана в Правилата процедура , последната е създала у ***а, в качеството му
на решаващ орган „разумна увереност за съответствието на тези решения/действия с
приложимото законодателство“ (чл. 4 ал.6 от Правилата) , поради което същият не би могъл
да носи отговорност за нарушение на чл. 13 ал.3 т.3 от ЗФУКПС.
Като е достигнал до противоположния извод и е наложил на С. наказание, на осн. чл.
32 ал.1 т.2 ЗДФИ, административнонаказващият орган е издал незаконосъобразен акт, който
подлежи на отмяна.
Водим от изложеното, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ****/1.09.2023г на Директор АДФИ с което,
на Г. И. С. , на осн. чл. 32 ал.1 т.2 ЗДФИ е наложена глоба в размер на 200лв. за нарушение
на чл. 13 ал.3 т.3 вр. чл. 2 ал.2 т.1 ЗФУКПС.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ЯАС в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
4