Решение по дело №360/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 243
Дата: 30 април 2019 г. (в сила от 19 юли 2019 г.)
Съдия: Блага Димитрова Бозова
Дело: 20195530200360
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                      30.04.2019 г.         град Стара Загора

 

В     И М Е Т О    Н А   Н  А Р О Д А

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД       ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На 27 март                        Година 2019  

В публично заседание в следния състав:

 

                                 Председател: БЛАГА БОЗОВА 

 

Секретар: ПЛАМЕНА ЯНКОВА

Прокурор:  ……………………

като разгледа докладваното от съдия Бозова 

а.н.дело № 360 по описа за 2019 година, съобрази:

 

     Производството е по чл.59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е наказателно постановление /НП/ № НЯСС-463 от 28.12.2018 г., на заместник - председател на ДАМТН, с което е наложено на ЕООД „Пещостроене и изолации - М.В.административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2 000.00 /две хиляди/ лева.

В жалбата жалбоподателят ЕООД „Пещостроене и изолации - М.В.моли НП да бъде отменено.

В съдебно заседание пълномощник на жалбоподателя сочи подробни съображения и моли НП да бъде отменено като незаконосъобразно.

Въззиваемата страна е редовно призована, не изпраща представител в съдебно заседание.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, взе предвид становищата на страните и служебно провери правилността на издаденото НП, приема:

    Съдът намира жалбата за допустима, тъй като е подадена от надлежна страна – наказано лице, което единствено чрез право на жалба може да си гарантира правото да оспори административното обвинение и съответната административно – наказателна санкция.

С атакавуното НП № НЯСС – 463/28.12.2018 г. издадено от заместник - председател на ДАМТН, оправомощен със заповед № А-5/02.01.2018 г. на Председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, жалбоподателят е санкциониран за деяние на 08.05.2018 г. квалифицирано като нарушение на чл.200 ал.1 т.39 от Закона за водите за неизпълнение на предписание, дадено на основание чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите.

На основание чл.201 ал.12 и чл.200 ал.1 т.39 от Закона за водите на жалбоподателя е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2000 лева за неизпълнение на предписание по чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.

    НП е издадено въз основа на Акт № 07-176/22.10.2018 г. за установяване на административно нарушение (АУАН), съставен от свидетелката В.В.В., на длъжност главен инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стенни съоръженията към тях” - Южна Централна България, с адрес по месторабота гр. Стара Загора, бул. „Цар Симеон Велики” № 108 на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

На 23.08.2018 г. на основание чл.190, ал.4, т.2 от Закона за водите свидетелите В. и К. са извършили проверка на язовир „Колена”, находящ се в поземлени имоти № 000133 и № 000089 в землищата на с. Колена и с. Хрищени, община Стара Загора, нотариален акт № 107, том III, peг.№ 5303, дело № 322 от 2003 г., собственост на „Пещостроене и изолации - М.В.” ЕООД, за което е съставен констативен протокол № 07-06-73/23.08.2018 г.

Вследствие на проверката, чрез обход и оглед на голяма язовирна стена и съоръженията към нея и преглед на документацията от експлоатацията е установено, че водният откос е обрасъл с гъста храстовидна растителност, а въздушния откос е обрасъл с гъста тревна, храстовидна и дървесна растителност, която затруднява извършването на подробни огледи на откосите и своевременно откриване на неизправности по стената, т.е. че не е изпълнено от собственика на язовир „Колена” задължителното предписание, дадено в констативен протокол № 07-06-16/08.03.2018 г. на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях”, а именно: Да се премахне дървесната, храстовидната и тревната растителност по въздушния откос и храстовидната от водния откос, със срок на изпълнение 07.05.2018 г.

За констатираното свидетелката В. е съставила на жалбоподателя акт за административно нарушение, въз основа на който е издадено процесното НП.

В срока по чл.44, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) е постъпило писмено възражение № 85-02-306-1/25.10.2018 г. от В.М.В. - управител на „Пещостроене и изолации - М.В.” ЕООД, което въззивеамата страна е приела за неоснователно.

Наказващият орган е приел, че с така описаното в акта  деяние, на 08.05.2018 г. „Пещостроене и изолации - М.В.” ЕООД е осъществило фактическия състав на нарушение на чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите за неизпълнение на предписание, дадено на основание чл.190а, ал.1, т.3 от Закона за водите.

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

Съгласно чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите, Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл.190, ал.4 от ЗВ имат право да дават задължителни предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, както и да определят срок за тяхното изпълнение. При анализ на текста на чл.190а, ал.1, т.3 от ЗВ, действащ към 08.05.2018 година, се установява, че последният не съдържа правило за поведение, към всички трети лица - адресати на закона и следователно няма как да бъде нарушен от тях. Цитираната законова разпоредба урежда правомощията на Председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор, относно проверката и контрола на язовирни стени и/или на съоръженията към тях.

Допуснато е нарушение на чл.42, т.5 и чл.57 ал.1 т.6 от ЗАНН, тъй като актосъставителят и наказващият орган са посочили като нарушена разпоредбата на чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите, която към 08.05.2018 година, не предвижда конкретно правило за поведение, с което собствениците на язовирни стени и/или съоръженията към тях да са длъжни да се съобразят.

Съгласно посочената разпоредба „Председателят на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор или оправомощените от него длъжностни лица по чл.190, ал.4 имат право: … т. 3 да дават предписания на собствениците на язовирни стени и/или на съоръженията към тях съобразно правомощията си по този закон и наредбата по чл.141 ал.2, включително за извършване на мерки и действия за изясняване на техническото състояние и на условията за експлоатация на контролираните обекти, с изключение на язовирите по приложение № 1 към чл.13 т.1, за намаляване на водните обеми, за което уведомява съответната басейнова дирекция, както и да определят срок за тяхното изпълнение.“

Едва с приемането на чл.190а ал.2 от Закона за водите - ДВ, бр. 55/2018 г. - в сила от 06.07.2018 г. - е предвидено изрично, че „собствениците на язовирни стени и съоръжения към тях са длъжни да изпълняват предписанията по ал.1 т.3 и по чл.138а, ал.3, т.5..

Следователно, от текста на АУАН и НП е видно, че нарушената законова разпоредба е посочена грешно.

     Неправилната правна квалификация на деянието е процесуално нарушение, което ограничава правото на защита и е основание за отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

     Освен това, при посочване на нарушената разпоредба - чл. 190а, ал.1, т.3 от Закона за водите не е направена обвръзка относно характера на дадените в конкретния случай предписания - дали те са дадени съобразно правомощията на лицата по Закона за водите или по Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол на техническото им състояние /наредбата по чл.141 ал.2 от Закона за водите/.

Разпоредбата на чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите предполага, че не всички предписания, давани от органите по чл.190а ал.1 от Закона за водите имат задължителен характер и неизпълнението им води до ангажиране на административнонаказателна отговорност.

В подкрепа на този извод е и самата санкционна разпоредба - чл.200 ал.1 т.39 от Закона за водите, която препраща директно към чл.190а, ал.2 от Закона за водите, а той от своя страна препраща към ал.1, т.3.

По изложените съображения, съдът приема, че са допуснати съществени процесуални нарушения, водещи до отмяна на наказателното постановление без да се разглежда спора по същество.

В НП също така не е посочено ясно, точно и недвусмислено мястото на извършване на нарушението. В НП е описано, че на 23.08.2018 г. е извършена проверка на язовир „Колена”, находящ се в поземлени имоти № 000133 и № 000089 в землищата на с. Колена и с. Хрищени, община Стара Загора. Проверката е установила, че водният откос е обрасъл с гъста храстовидна растителност, а въздушният откос е обрасъл с гъста тревна, храстовидна и дървесна растителност, която затруднява извършването на подробни огледи на откосите и своевременно откриване на неизправности по стената. Така описано мястото на извършване на нарушението е твърде общо и неясно. Това е така, тъй като язовир „Колена”, както се установява и от обжалваното НП е разположен в два поземлени имота, намиращи се в землищата на две села - Колена и Хрищени. Същият е разположен върху площ от 228,002 дка (видно от приложения към жалбата нотариален акт), което практически представлява огромно водно пространство с прилежащи към него територии.

Наказващият орган не е посочил ясно и точно в коя част от тези два имота и две землища е констатирано нарушението. Няма приложен нито снимков, нито скицен материал, от който да е видно в коя част на язовира е проблемната растителност и какво е нейното състояние, за да се установи дали в действителност пречи на безопасната експлоатация на язовира.

На следващо място, предписанията, които са дадени от проверяващия орган и за които се твърди, че не са изпълнени, са дадени на 08.03.2018 г., когато е била извършена проверка видно от констативен протокол № 07-06-16/08.03.2018 г.. Тогавашните предписания са били да се премахне дървесната, храстовидната и тревната растителност по въздушния откос и храстовидната от водния откос. Срокът за изпълнение на тези указания е бил до 07.05.2018 г.

Спорен в случая е въпросът дали предписанията дадени с този констативен протокол са били изпълнени в предоставения срок. В срока, даден за изпълнение на предписанията, а именно до 07.05.2018 г. не е извършвана проверка от съответните органи, които да констатират е или не е изчистена растителността. Такава е извършена едва на 23.08.2018 година Поради това няма категорични доказателства, които да установяват, че на 08.05.2018 г. /датата, посочена за извършване на деянието/ предписанията не са били изпълнени.

Проверката, довела до издаване на процесното НП е извършена на 23.08.2018 г. Това е пет месеца след като са дадени предписанията. През този период растителността, дори и ако е била окосена и подкастрена през пролетта, е напълно възможно отново да е поникнала. Това обаче не обуславя  несъмнено извод, че дадените с констативния протокол от 08.03.2018 г. предписания не са били изпълнени.

Контролните органи не са извършили своевременно проверка, и в този смисъл не са установили по безспорен начин дали предписанията са изпълнени в срока или не.

     Водим от горните мотиви и на основание чл.63 ал.1 пр.3 от ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Наказателно постановление № НЯСС-463 от 28.12.2018 г., на заместник - председател на ДАМТН, с което е наложено на ЕООД „Пещостроене и изолации - М.В.  административно наказание „имуществена санкция” в размер на 2 000 лв. за неизпълнение на предписание по чл.190а ал.1 т.3 от Закона за водите.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението до страните.

 

 

 

                            СЪДИЯ: